Forfatter |
|
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den anden dag så jeg (endnu) et spændende program på Discovery.
Vi mennesker er sådan indrettet, at når vi hører højt musik, typisk et stykke oppe over 100 dB, (kan ikke huske om det var de magiske 115 dB - kan I?) så føler vi et kick lidt som når man kører stærkt i en ruchebane eller når man bliver svimmel af at have drukket sig fuld... I kender det fra at I ikke kan gå lige ;-) Det "kick" man får af højt musik, skulle iflg. programmet på Discovery skyldes en lille balancesensor inde i vores hoved, som bliver sat i svingninger af det høje lydtryk der passerer ind gennem vores øre. Ret vildt synes jeg, men pludselig giver det mening hvorfor det er så fedt at høre højt musik, eller for den sags skyld at gå til koncert (plus selvfølge den visuelle oplevelse af at være fysisk til stede) :-]
Må bare håbe at man ikke får høreskade af fornøjelsen for det er jo egentlig en fornøjelse at mærke, at føle at fornemme musikken dunke i maven... gid den oplevelse aldrig må forsvinde!
...tænke, tænke... så var det jeg tænkte på om denne følelse skyldes bas eller diskant, for diskant (og måske også mellemtone) skulle jo være den primære årsag til diverse høreskader. Man kan jo få ørepropper der filtrerer udvalgte frekvensområder fra - eller? - men går man så ikke glip af denne fantastiske oplevelse?
Dette må være et paradoks for rigtig mange musikelskere. __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
Til top |
|
|
Svinefar Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 407
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm interessant. Det må jeg fortælle til min overbo, der ... citat: " Aldrig har hørt noget lignende" :)
Hvis jeg bare forklarer ham, at jeg sidder i min stue og bliver høj, så er jeg sikker på, at han forstår, hehe
__________________ Classic no 6.6, Audio Analogue Maestro, Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand
Setup
|
Til top |
|
|
Bjørn B Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1592
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 02:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svinefar skrev:
Hmm interessant. Det må jeg fortælle til min overbo, der ... citat: " Aldrig har hørt noget lignende" :)
Hvis jeg bare forklarer ham, at jeg sidder i min stue og bliver høj, så er jeg sikker på, at han forstår, hehe
|
|
|
He He 
Tja tror da de har fat i et eller andet, for musik lyder altså lidt bedre når det spilles højt, ved ikke lige om det er med 100db jeg selv spiller men relativt højt, syns enda at klassisk musik bliver om muligt endnu bedre når det bliver spillet højt.... 
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 06:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har det ikke noget med ørets frekvenskurve ved lave niveauer at gøre? Vi får simpelthen ikke det hele med før der fyres op, og derfor lyder det bedre ved 90dB end ved 40dB.
Ved brug af loudnes korrigerer man opfattelsen ved lave niveauer med mer' bas og diskant til følge. Nogle benytter denne funktion der lægger noget til originalen, selv gør jeg ikke,- min amp. har ikke muligheden, men fyrer op i stedet for (bor i hus)
Mvh/Mik112
|
Til top |
|
|
pbrand Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 56
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 07:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til at det lyder bedre når der skrues op, er at det meneskelige øre's følsomhed ved forskellige frekvenser er forskellig. Fletcher og Munson har målt sig frem til denne graf.

Af grafen kan læses at man skal over ca 87 db for at få noget der ligner en linier frekvensgang. spiller man for højt, så får man nogle boosts i toppen.
Nogle højtalerfabrikanter skælner til denne graf og bygger med vilje højtalere der kompenserer for ørets uliniere frekvensgang. Dette resulterer som ofte i en højtaler der lyder rigtig godt når der spilles et vis niveau (det som højtaleren nu er designet ud fra), men som lyder forfærdeligt når der spilles højt
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes nu selv nu bedre musik nu højre.
Den anden nat hørte jeg RW live summer 2003 på fuld hammer  .
kan ikke vent med at få alt på plads med subs og ny dvd afspiller så jeg kan høre den i 5,1
Men der er mange setup derude der slet ikke formår at spille højt , jo i et kort sek så skrue man ned igen .
Jeg har selv haft det problem i mange år , det værste jeg havde var M1Si ML23,5 ML28 det setup gjore jeg stoppet helt med at høre musik i 4½ år  .
|
Til top |
|
|
Michael K Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 204
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Jeg synes nu selv nu bedre musik nu højre.
Den anden nat hørte jeg RW live summer 2003 på fuld hammer .
kan ikke vent med at få alt på plads med subs og ny dvd afspiller så jeg kan høre den i 5,1
Men der er mange setup derude der slet ikke formår at spille højt , jo i et kort sek så skrue man ned igen .
Jeg har selv haft det problem i mange år , det værste jeg havde var M1Si ML23,5 ML28 det setup gjore jeg stoppet helt med at høre musik i 4½ år .
|
|
|
hvorfor har det gjort du er stoppet?
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Michael K skrev:
jensen skrev:
Jeg synes nu selv nu bedre musik nu højre. Den anden nat hørte jeg RW live summer 2003 på fuld hammer . kan ikke vent med at få alt på plads med subs og ny dvd afspiller så jeg kan høre den i 5,1 Men der er mange setup derude der slet ikke formår at spille højt , jo i et kort sek så skrue man ned igen . Jeg har selv haft det problem i mange år , det værste jeg havde var M1Si ML23,5 ML28 det setup gjore jeg stoppet helt med at høre musik i 4½ år . |
|
|
hvorfor har det gjort du er stoppet? |
|
|
Forbi det ikke kunne spille som jeg ville have til det og gad ikke mere dengang .
så det hele blev solgt dengang og jeg tog på job i 5 år næsten heletiden , vi flyttet så i andet hus , og en dag kom en af mine venner og sagde RENE du skal da have SS i den store stue du nu har fået, det gjore jeg så , men blev aldrig helt tilfreds med det så jeg begyndte med stereo igen og nu også SS igen , hold da kæft hvad skal det ikke blive til .
sådan er det og sådan var det .
|
Til top |
|
|
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
ARGH
Pis, l**t, hø, møg, og andre skældsord.
er ved at bygge en lydmåler, som følger øret karakteristik, som eksamensprojekt i gym og nu ser jeg den kurve hvor øret ikke har den samme kurve ved forskellige lyd niveauer __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svinefar skrev:
Hvis jeg bare forklarer ham, at jeg sidder i min stue og bliver høj, så er jeg sikker på, at han forstår, hehe |
|
|
Jeg er sikker på at han gerne ville finansiere et stof- eller alkoholmisbrug hvis blot han kan slippe for larmen 
|
Til top |
|
|
Svinefar Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 407
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, han kan bare komme igang, kan han. Problemet er bare at lidt god rødvin får volumeknappen i bund her i huset :) __________________ Classic no 6.6, Audio Analogue Maestro, Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand
Setup
|
Til top |
|
|
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, i er altså sjove  Men hvor mange her inde har et anlæg der i en alm. stue kan spille så højt? Er der nogen der har et sindigt bud? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2056
|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
ARGH
Pis, l**t, hø, møg, og andre skældsord.
er ved at bygge en lydmåler, som følger øret karakteristik, som eksamensprojekt i gym og nu ser jeg den kurve hvor øret ikke har den samme kurve ved forskellige lyd niveauer
|
|
|
Burde du så ikke have lavet lidt research før du gik i gang? 
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg havde Dynaudio Confidence 5 suppleret med kæmpe subs og 400 W klasse D forstærkere i et rum på 12 kvm, målte jeg det til at kunne give omkring 106 dB(A) i en meters afstand.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
pbrand skrev:
Grunden til at det lyder bedre når der skrues op, er at det meneskelige øre's følsomhed ved forskellige frekvenser er forskellig. Fletcher og Munson har målt sig frem til denne graf.

Af grafen kan læses at man skal over ca 87 db for at få noget der ligner en linier frekvensgang. spiller man for højt, så får man nogle boosts i toppen.
Nogle højtalerfabrikanter skælner til denne graf og bygger med vilje højtalere der kompenserer for ørets uliniere frekvensgang. Dette resulterer som ofte i en højtaler der lyder rigtig godt når der spilles et vis niveau (det som højtaleren nu er designet ud fra), men som lyder forfærdeligt når der spilles højt
|
|
|
Musik/instrumenter lyder korrekt (og dermed godt) ved det for musikken/instrumentet naturlige lydtryk.
F.M. anbringes i afdelingen for "bør IKKE indbygges" oplysninger. Vi hører ALT gennem F.M. kurven, en medfødt egenskab.
|
Til top |
|
|
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan....piece rundt til naboerne om den "gavnlige" virkning ved høj musik...og så ellers op for volumen __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|