Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Lån af udstyr ved køb/salg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
happy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Hej med Jer,

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra Jer, som køber og sælger udstyr hvordan i har det med udlån af det udstyr i har til salg.

Køber er oftest interesseret i at høre udstyret på eget anlæg, men hvordan skal man forholde sig til det som sælger. Jeg tænker på de situationer, hvor køber gerne vil låne udstyret i en dags tid for at kunne vurdere produktet i forhold til nuværende setup.

Jeg har ingen problemer med udlån, men er måske lidt skeptisk når jeg blot aflevere udstyret ved gadedøren og håber på, at få udstyret retur igen i løbet af en dags tid.

Hvad siger I !!

Er der noget jeg skal være opmærksom på - f.eks. udfærdigelse af lånedokument eller ?

Happy

Til top Vis happy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af happy

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Jeg ville som udgangspunkt ikke låne ud ved privatsalg. Men hvis jeg skulle, ville jeg kræve et depositum.
Om et "lånedokument" fabrikeret af dig selv har nogen som helst juridisk effekt senere, tvivler jeg på. Få evt. en advokat til at give dig råd her.

Mvh

Lars
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Jeg låner ikke ud. Folk må komme og lytte så meget de vil. når de så har konstateret at produktet virker som det skal bliver der handlet. Jeg kunne aldrig finde på at låne ud. Jeg spørger heller aldrig sælger om jeg må låne for at teste inden et evt. køb.

MVH WRONG

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

En alternativ model er at køber betaler for udstyret og så evt. har et par dages returret.

Men jeg hælder selv mest til wrongs holdning. Det er brugtmarkedet det her og man kan ikke forvente samme service som i en butik. Så kom og lyt, hvis du så har mod på det, så betal og tag det med som beset ellers så lad det stå. Simpelt.

Til top Vis jetz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetz

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Brugtsalg mellem private er helt uden returret, rent juridisk. Købt som beset!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke låne noget ud til folk, som jeg ikke kender. Men omvendt vil jeg heller ikke købe hifi, uden først at høre det hos mig selv.

Løsningen kan være; at sælger kommer til køber med udstyret, bruger nogle timer på lytning - og får evt. betalt udgift til kørsel. Så ved køber, hvordan det nye udstyr spiller sammen med hans eget - fuld tilfredshed eller pengene til transport er spildt - billigt i forhold tilat have købt noget ubrugeligt. 

Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

ChrisB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Jeg vil under ingen omstændigheder låne ud ved privatsalg. Jeg ville heller aldrig forvente af en anden person at jeg fik lov at låne deres grej før jeg køber det. Folk kan høre udstyret hos mig og så kan de købe eller lade være. Jeg har i enkelte tilfælde givet mit ord på at jeg ville lade handlen gå tilbage, hvis folk fortrød efter de kom hjem. Det skal selvflg være inden for en rimelig periode (f.eks 1 uge). Jeg ville aldrig gå med til at tage udstyret tilbage efter eksempelvis en måned.
Til top Vis ChrisB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChrisB

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Jeg er egentlig enig her!
Men der er noget jeg så ikke helt forstår (jaja der er nok meget ). Når jeg handler på ebay ja så skriver tyskerne altid at man gør opmærksom på dette er en privat handel, så han ikke har noget ansvar for det solgt. De påberåber sig altid, at det er nye EU regler. Så er spørgsmålet, er der EU regler der tilgodeser en privat køber hvis ikke sælger har skrevet ovenstående og er det så også gældende i Danmark eller har vi også forbehold her?

Mvh.:´*`:.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Jeg var så heldig at låne min Acoustic Research LS3 af den flinke mand jeg handlede med her på sitet, via en annonce i KSB. Men det er klart en individuel vurdering man må træffe, udfra gefühl og risikovudering.

Men havde jeg ikke haft mulighed for at låne den efter demonstrationen på mit eget setup, så havde jeg næppe købt den.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:

Jeg låner ikke ud. Folk må komme og lytte så meget de vil. når de så har konstateret at produktet virker som det skal bliver der handlet. Jeg kunne aldrig finde på at låne ud. Jeg spørger heller aldrig sælger om jeg må låne for at teste inden et evt. køb.

MVH WRONG

jeg er helt enig.. og folk må da også gerne tage deres eget grej med, hvis det er det der har interesse. og jeg sælger sjældent noget, med muligheden for at jeg køber det tilbage, hvis køber ikke synes om det alligevel.
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

happy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange tilbameldinger !

Jeg kan se, at min første indskydelse er meget lig den holdning, som flere af Jer giver udtryk for. Jeg har heller ikke selv noget imod, at tage det udstyr med, som jeg har til salg, men bare aflevere det for en 2-3 dages seance gør jeg ikke !

Takker !!

Happy

Til top Vis happy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af happy

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Kunne aldrig falde min ind at låne det ud. Men de må høre om det virker, og hvis de betaler eventuel transport, ja så kan jeg også levere, og så tester vi selvfølgelig i fællesskab om det virker, og om de er interesserede.
Men direkte udlån, nej.

Jeg ville heller ikke selv låne, hvad hvis det går i stykker? Hvad pokker gør man så. Ja ærgeligt makker, men den er stået af.

Jeg køber heller ikke noget af en hvis jeg føler at han ikke har rent mel i posen (her tager jeg helt sikkert fejl tit, men jeg har ikke lyst til at handle med nogen jeg ikke føler jeg stoler på.)

/Mikael

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

F.Christians skrev:

Det tror jeg egentlig ikke holder rent juridisk.

Så hvis der f.eks. fjernhandles er der 14 dages returret og er der mangler gælder bestemmelserne om reklamation som ved handel i butikker.

Bekendtgørelse af lov om køb  (LBK nr. 237 af 28/03/2003) gælder ved alle handler undtaget handel med fast ejendom.

Så deeeeeet...............

"dolph"

Forbrugeraftaleloven gælder ikke ved privathandel.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Jeg mener nu heller ikke at loven gælder for køb, salg og bytte private imellem.

Der er dog lavet en internethandel-lov for et par år siden eller sårn; det er nok den Dolph sigter til, men den gælder (vist) heller ikke private imellem?!

Men jurist eller ivrig samler af Karnov; det er jeg ikke!   

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Hmmm loven må vel gælde i nogle tilfælde: hus- og bilhandler... jeg tænker her på skjulte fejl og sælgers ansvar for, at oplyse om eventuelle fejl og mangler... Meeen hvordan gør man lige det med en brugt hifidims? I nogle køberes øjne er selv det mindste tegn på, at varen ikke er ny - uanset alder - et problem.. har selv prøvet at handle med dén type

Det er ét eller andet sted altid problematisk, at handle privat. Ikke bare mht lån og evnt. returret. Hvem bærer fx ansvaret hvis varen skal sendes? Eneste rimelige - egentligt for begge parter - må være en aftale om, at sælgers ansvar stopper ved dørtrinnet (sælgers altså), det er vel dybest set købers problem, at han/hun ikke selv kan/vil afhente varen... Som privat sælger beregner vi jo ikke en avance på det vi sælger i lighed med en forhandler hvis dækningsbidrag også skal dække eventuelle reklamationer, dårlige betalere osv osv...

Når det er sagt, så er det i mange tilfælde også fair, at køber har mulighed for at høre tingene i eget setup og en returret kan aftales. Om man så som sælger vil løbe risikoen for der opstår ét eller andet problem under forsendelsen, at køber for at slippe fortryder og påstår en eller anden fejl som ikke eksisterer, eller hvad som helst, eller om man gidder sidde hos køber i flere timer mens denne lytter, er dybest set op til en selv: jeg gider i hvert fald ikke

Mvh
MikeAalborg

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Udlån aldrig

Seriøs køber, og jeg nener en man har snakket med et godt stykke tid i telefonen slår jeg gerne dørerne op for med en omgang rødvin og hygge til følge. Men det kommer altså an på prisen, snakker vi et par tusser, så nej - er det 40k så er det altså en anden sag.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Jeg låner altid mine brugte ting ud, hvis jeg ved de er OK er der intet at frygte, jeg er ihvertfald aldrig blevet snydt af noget hifi-menneske :-)

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes