| Forfatter |
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg har opdaget at ikke alle mennesker lytter til sangen og sang teksterne. Jeg har den holdning at menneskelige stemmer kan udtrykke alle former for følelser og man kan f.eks. med det samme høre om kæresten er ked eller glad blot på stemmen. Derfor mener jeg godt man kan lytte til sangen og hvad sangeren synger og hvordan sangeren udtrykker sig. Faktisk er dette en af de punkter hvor det er lettest at lytte forskel på plader og anlæg. Måske vores øre er tunet til netop at lytte så præcist efter stemmer og disse følelser for jeg mener at have læst et sted at det er i tale området at vi har den største lytte kapacitet.
Hvad siger i lytter i til sangen for jeg har lige været til test igen hvor jeg spurgte om hvordan de syntes sangeren udtrykte sig og hvad sang sangeren, og hertil svarede de det lyttede de slet ikke efter de lytte til hvor præcis bassen lød for dem. Men efter jeg fik dem til at lytte følelser og måden sangeren udtrykte sig på kunne de faktisk meget nøjagtige beskrive hvad der skete når f.eks. højtaleren flyttes 1.5 cm. Nu skal dette ikke være en diskussion på højtaler flyt men heller på om man kan brugen sangerens udtryks form til noget i Hi-fi-sammenhænge ? for i forskels lytning virker det fantastisk.
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1117
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
|
Hejsa
Jeg har opdaget at ikke alle mennesker lytter til sangen og sang teksterne. Jeg har den holdning at menneskelige stemmer kan udtrykke alle former for følelser og man kan f.eks. med det samme høre om kæresten er ked eller glad blot på stemmen. Derfor mener jeg godt man kan lytte til sangen og hvad sangeren synger og hvordan sangeren udtrykker sig. Faktisk er dette en af de punkter hvor det er lettest at lytte forskel på plader og anlæg. Måske vores øre er tunet til netop at lytte så præcist efter stemmer og disse følelser for jeg mener at have læst et sted at det er i tale området at vi har den største lytte kapacitet.
Hvad siger i lytter i til sangen HVAD BETYDER DETTE??for jeg har lige været til test igen hvor jeg spurgte om hvordan de syntes sangeren udtrykte sig og hvad sang sangeren, og hertil svarede de det lyttede de slet ikke efter de lytte til hvor præcis bassen lød for dem. Men efter jeg fik dem til at lytte følelser og måden sangeren udtrykte sig på kunne de faktisk meget nøjagtige beskrive hvad der skete når f.eks. højtaleren flyttes 1.5 cm. Nu skal dette ikke være en diskussion på højtaler flyt men heller på om man kan brugen sangerens udtryks form til noget i Hi-fi-sammenhænge ? for i forskels lytning virker det fantastisk. |
|
|
Det er jo den gamle sang om opstilling, anlæg og lytterum der helst skulle være nogenlunde i harmoni. At lytte til kunstnerens føelsesudtryk i en eller anden given sang, er vel mange gange noget vi ubevist høre. Spørgsmålet er bare hvad der testes efter i selve øjeblikket. Men jeg er ikke sikker hvor du vil hen med dette indlæg. Måske er jeg bare ikke vågnet endnu....
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg lytter kun til elektronisk musik hvor der ikke er nogen der synger, ha ha haha
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. High Fy skrev:
Jonas bojer skrev:
|
Hejsa
Hvad siger i lytter i til sangen HVAD BETYDER DETTE??for jeg har lige været til test igen hvor jeg spurgte om hvordan de syntes sangeren udtrykte sig og hvad sang sangeren, og hertil svarede de det lyttede de slet ikke efter de lytte til hvor præcis bassen lød for dem. Men efter jeg fik dem til at lytte følelser og måden sangeren udtrykte sig på kunne de faktisk meget nøjagtige beskrive hvad der skete når f.eks. højtaleren flyttes 1.5 cm. Nu skal dette ikke være en diskussion på højtaler flyt men heller på om man kan brugen sangerens udtryks form til noget i Hi-fi-sammenhænge ? for i forskels lytning virker det fantastisk. |
|
|
Det er jo den gamle sang om opstilling, anlæg og lytterum der helst skulle være nogenlunde i harmoni. At lytte til kunstnerens føelsesudtryk i en eller anden given sang, er vel mange gange noget vi ubevist høre. Spørgsmålet er bare hvad der testes efter i selve øjeblikket. Men jeg er ikke sikker hvor du vil hen med dette indlæg. Måske er jeg bare ikke vågnet endnu....
|
|
|
Hejsa
Du ved ikke hvad det betyder ?(markeret med blåt) Jeg er lidt selv på glat is her og har derfor en lille føler uden her.
Jeg ved at mange mener at man kun kan benytte arkustiske instrumenter til HIFI lytning (kurtkubik) da en El-spade f.eks. ikke lyder af noget i sig selv, eller man kan ikke vide det da den er elektronisk. Men stemmer er da også arkustiske og kan på samme tid udtrykke følelser så måske dette er en god ting at lytte efter ? hvad syntes du og I ?. Jeg har heller ikke hørt et anlæg som kan spille med større følelser end et menneske så jeg tror kun et anlæg kun kan trække følelser ud eller miste følelser i musikken ?
Musikeren vi da gerne fornøje os og fortælle en historie ellers var der vel ikke nogen idee i al lave musik ?
|
| Til top |
|
| |
obi jon kenobi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1197
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der med akustiske kontra elektriske lyde, synes jeg er en mærkelig diskussion. For langt de fleste effektmaskiner er jo eletroniske. Og så kan man lige pludselig ikke bruge lyden af den der ene akustiske guitar, for der er elektronisk rumklang på! - Det besværliggør jo den diskussion en smule.
MHT dit spørgsmål, vil jeg sige at jeg tit lytter primært til sangen. Hvis den altså er der!:) Jeg finder sangen ganske central for det samlede udtryk - rent musisk. Lydmæssigt - tjaa, jeg er ikke så meget for at lave "hov der var vist lige lidt for ssss der, det er en dårlig produktion" analyser. Lyt til musikken i stedet for til teknikken - det er vel det musiske element der har vækket interessen for at få "følelserne" ind i stuen eller hva?
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
|
Hejsa
Jeg har opdaget at ikke alle mennesker lytter til sangen og sang teksterne. Hvis der er en vokal i nummeret så lytter alle naturligvis efter hvad vokalisten synger samt det instrumentale arrangement, ellers er der jo ingen idé i at lytte til musik, vel ? Jeg har den holdning at menneskelige stemmer kan udtrykke alle former for følelser og man kan f.eks. med det samme høre om kæresten er ked eller glad blot på stemmen. Uha, og det har du opdaget ;) -det er en naturlig ting, det er jo den måde vi kan forstå hinanden Derfor mener jeg godt man kan lytte til sangen og hvad sangeren synger og hvordan sangeren udtrykker sig. Ja, selvfølgelig, hvad ellers ? Faktisk er dette en af de punkter hvor det er lettest at lytte forskel på plader og anlæg. Måske vores øre er tunet til netop at lytte så præcist efter stemmer og disse følelser for jeg mener at have læst et sted at det er i tale området at vi har den største lytte kapacitet. Det er jo ikke så underligt, vi er jo omgivet af stemmer fra fødsel til vi dør -og derfor ser jeg ikke noget "mystisk" i at vi netop er meget opmærksomme på området hvor stemmer ligger.
Hvad siger i lytter i til sangen for jeg har lige været til test igen hvor jeg spurgte om hvordan de syntes sangeren udtrykte sig og hvad sang sangeren, og hertil svarede de det lyttede de slet ikke efter de lytte til hvor præcis bassen lød for dem. igen, alle lytter til helheden også sangen eller kunne vi bare have et bastrack at lytte på. Men efter jeg fik dem til at lytte følelser og måden sangeren udtrykte sig på kunne de faktisk meget nøjagtige beskrive hvad der skete når f.eks. højtaleren flyttes 1.5 cm. Nu skal dette ikke være en diskussion på højtaler flyt men heller på om man kan brugen sangerens udtryks form til noget i Hi-fi-sammenhænge ? for i forskels lytning virker det fantastisk. |
|
|
Iøvrigt så "tester" jeg aldrig ... jeg lytter til musik fordi jeg er passioneret musikelsker og mine to øre skal nok fortælle mig hvornår synagien er opnået.
Jeg spiller på rør hele vej i kæden og om det spiller "korrekt" eller "forkert" rager mig en papand, jeg har ikke et behov for at analysere hvorfor det lyder "rigtigt" - det lyder bare rigtigt og naturligt og jeg tænker ikke et sekund på teknik men lader mig opsluge af musiken og nyder hvert et sekund.
|
| Til top |
|
| |
Thomas Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 365
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej er helt enig med Obi, det handler om at lytte til musikken.
Jeg hører altid efter hvad der bliver sunget, og så får musikken,
for mig, langt mere at byde på!! Hvis man kan sætte sig ind i
følelsen musikeren har haft når vedkommende har skrevet
musikken, så er der en del at hente synes jeg
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
obi jon kenobi skrev:
|
det er vel det musiske element der har vækket interessen for at få "følelserne" ind i stuen eller hva?
|
|
|
Helt enig.
Jeg kom til at tænke på engang for mange år side hvor min kærste slog op over telefonen (det gjorde mann da man var ung) der kunne jeg med det same høre at der var noget i vejen i røret, vi er åbenbart meget gode til det med følelser når vi bruger lyttelapperne ???? så måske det ikke er så dårligt at lytte efter dise aspekter.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det meste af det musik jeg hører er også meget vokalbasereret - så er det jo naturligt at lytte efter sangen.
Selvfølgelig lytter jeg også til de andre instrumenter - især trommerne (er selv trommeslager) - men hvis jeg bare skal slappe af og nyde musikken er det oftest sangens udtryk, melodi og teksten jeg lægger vægt på. __________________
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
ØØHHH Jonas...var der ikke noget med at du på et tidspunkt syntes at det Roger Waters sang på amused to death lød smukt???
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1117
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
[Jeg spiller på rør hele vej i kæden og om det spiller "korrekt" eller "forkert" rager mig en papand, jeg har ikke et behov for at analysere hvorfor det lyder "rigtigt" - det lyder bare rigtigt og naturligt og jeg tænker ikke et sekund på teknik men lader mig opsluge af musiken og nyder hvert et sekund.[/QUOTE]
SÅDAN SKAL DET VÆRE!!!!!
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
ØØHHH Jonas...var der ikke noget med at du på et tidspunkt syntes at det Roger Waters sang på amused to death lød smukt???  |
|
|
det mindes jeg ikke den plade kan virkelig give en nogle forskrækkelser af de positive ;O) husker at der er noget sang og et smukt flygel vist nok på nummer 3
Men kan du handlingen på den plade og fortælle om hvorfor vi nemmesker more os ihjel ? det er en fantastisk fortælling på lyd ;o)
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen : jeg lytter til musik fordi jeg er passioneret musikelsker og mine to øre skal nok fortælle mig hvornår synagien er opnået.
Bravo!!! lige i øjet!!!
Jeg spiller på rør hele vej i kæden og om det spiller "korrekt" eller "forkert" rager mig en papand, jeg har ikke et behov for at analysere hvorfor det lyder "rigtigt" - det lyder bare rigtigt og naturligt og jeg tænker ikke et sekund på teknik men lader mig opsluge af musiken og nyder hvert et sekund.
Bedre kan det ikke siges!!.... SÅDAN!!!!!!!!!!
Hifi er subjektivt!! finder du den lyd du har troværdig så ER DET HIFI!!! så er den "rigtig" FOR DIG!!!! længere er DEN! ikke!!...
Du får lige 6 ud af 6 klap for det!!
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lytter som sagt også til helheden og selvfølgelig hvad der synges... og ikke mindst hvordan der synges, ( følelser mm. som Jonas nævner!)
At alle ikke skulle gøre dette virker da underligt!!! tjaaa... man behøver vel ikke engeng at lytte specielt til dette, det opfatter og opfanger man da ganske naturligt og automatisk!??
Som før sagt HELHEDEN!!!
Er denne oroden høre man musikken og ikke andet, hverken fejl ( de abstraheres der lyn hurtigt fra ) eller andre specifikke parametre.
Detaljer, hvor god bassen er , hvor dyp, fast og hvor godt perspektiv og alt det der lytter man kun på eller nemærker hvis det ikke er i orden eller man specifikt koncentrere sig om dette!..
Den type lytning ( detalje lytning som jonas kanled det9 har sinplads under udviklings arbejde med tuning af udstyr, bygning af DIY. højtalere, div, tweak, udstyrs valg og bedømmelse, test mm. side om side med helheds lytning ( som jeg kander det vigtigste ) "detalje lytning" er et redskab!! ikke andet!..
Når man lytter bør det KUN! være helheden man bemærker i første omgang, og som sagt hvis alt er i skønneste orden, bemærker man stort set ikke andet efterfølgende...
Det BEDSTE!! udstyr er det jeg skal koncentrere mig mest ved for at finde fejl og mangler, eller udskille enkelte parametre, og som umidelbart og ubemærket ( lynhurtuigt / med det samme!!) får mig til at abstrahere fra de fejl og mangler der ER! og er i ALT!! uanset pris og mærke!..
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
duck64 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stort set er der ikke meget mere at sige om det.
Vi lytter vel alle til hvad der synges og hvordan.
vh.
Morten. __________________ Hifi-Duck
Ducks rule!
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 24 November 2003 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mænd lytter først og fremmest til melodien og for hifi-freaks teknikken, mens kvinder lytter mest til indholdet i teksten, sådan har det vist altid været!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 November 2003 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forbeholder mig retten til at være uenig. Teksten er ofte en stor del af udtrykket for mig. Jeg bryder mig eksempelvis ikke ret meget om sange med tomme floskler. Hvis teksten er skod-agtig er det svært at abstrahere fra, og det tager glæden fra musikken. Hvis man ikke har noget på hjerte, skal man holde sin mund :)
Hvilke kilder bygger du den "sådan har det altid været" udtalelse på? __________________
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 24 November 2003 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
obi jon kenobi skrev:
|
det er vel det musiske element der har vækket interessen for at få "følelserne" ind i stuen eller hva?
|
|
|
Helt enig.
Jeg kom til at tænke på engang for mange år side hvor min kærste slog op over telefonen (det gjorde mann da man var ung) der kunne jeg med det same høre at der var noget i vejen i røret, vi er åbenbart meget gode til det med følelser når vi bruger lyttelapperne ???? så måske det ikke er så dårligt at lytte efter dise aspekter.
|
|
|
Det er såmænd let at høre, men det kan overhovedet ikke blandes sammen med musiklytning for langt fra alle sangere og sangerinde gør det til en stil at synge sådan. Tag f.eks. ham paphovedet 50Cent - uanset så er han en badass motherf**k der vil skide på alt og alle. Det er hverken følelser eller overbevisende musikstil - denne slags musik kommer der mere og mere af, og det underminerer dem der rent faktisk KAN synge godt! Tag sådan et godt eksempel som vores nye popstars-vinder Maria Lucia - hun har en gave for hun kan synge med følelser i stemmen som dansk musik f.eks. har råbt efter længe, og hun er en direkte modsætning vokalmæssigt til 50cent!
Meget af alt den nye musik idag har ikke til formål at formidle noget specielt andet end penge til artisternes konti - efter et par år kan ingen af os huske dem fordi de ikke skabte noget eller leverede nævneværdige ting at huske! Heldigvis er det da også de færreste der bruger noget som helst af det nye musik stil seriøse lyttesessions!
De musikere det er lettest at høre føleleser i stemmen på er dem der formår at skabe varierende musik - flere følger desværre den nye stilart med musik skabt af samme opkog, men bare med lidt varierende beats og en anden tekst. Selv mange af de "gode gamle" følger denne stil, og det giver det resultat at vi ikke får at høre hvad de virkelig kan med stemme og musik!
Jeg lytter ikke efter stemmer alene, men nærmere om det hele går op i en højere enhed, for det er ikke kun stemmen der skaber oplevelsen! Musikken er med til at fremhæve følelserne i musikken - som Alex er jeg bedøvende ligeglad med om det er rigtig eller forkert lyd - hvis jeg kan indleve mig i musikken er målet nået, og jeg kan kun indleve mig i musikken hvis det hele går op i en højere enhed! Elendig instrumentføring kan hurtigt kvæle oplevelsen af en god stemme! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 24 November 2003 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Jonas bojer skrev:
obi jon kenobi skrev:
|
|
|
|
Helt enig.
|
|
|
Det er såmænd let at høre, men det kan overhovedet ikke blandes sammen med musiklytning for langt fra alle sangere og sangerinde gør det til en stil at synge sådan. Tag f.eks. ham paphovedet 50Cent - uanset så er han en badass motherf**k der vil skide på alt og alle. Det er hverken følelser eller overbevisende musikstil - denne slags musik kommer der mere og mere af, og det underminerer dem der rent faktisk KAN synge godt! Tag sådan et godt eksempel som vores nye popstars-vinder Maria Lucia - hun har en gave for hun kan synge med følelser i stemmen som dansk musik f.eks. har råbt efter længe, og hun er en direkte modsætning vokalmæssigt til 50cent!
Meget af alt den nye musik idag har ikke til formål at formidle noget specielt andet end penge til artisternes konti - efter et par år kan ingen af os huske dem fordi de ikke skabte noget eller leverede nævneværdige ting at huske! Heldigvis er det da også de færreste der bruger noget som helst af det nye musik stil seriøse lyttesessions!
De musikere det er lettest at høre føleleser i stemmen på er dem der formår at skabe varierende musik - flere følger desværre den nye stilart med musik skabt af samme opkog, men bare med lidt varierende beats og en anden tekst. Selv mange af de "gode gamle" følger denne stil, og det giver det resultat at vi ikke får at høre hvad de virkelig kan med stemme og musik!
Jeg lytter ikke efter stemmer alene, men nærmere om det hele går op i en højere enhed, for det er ikke kun stemmen der skaber oplevelsen! Musikken er med til at fremhæve følelserne i musikken - som Alex er jeg bedøvende ligeglad med om det er rigtig eller forkert lyd - hvis jeg kan indleve mig i musikken er målet nået, og jeg kan kun indleve mig i musikken hvis det hele går op i en højere enhed! Elendig instrumentføring kan hurtigt kvæle oplevelsen af en god stemme!
|
|
|
Godt brølt.
Borset fra at hende Maria lucia optog der, lige skal lære at synge rent, men talentet er der da. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 24 November 2003 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Prøv et rigtig sjovt eksperiment engang. Baal´s debut skive "Sensorama" eller noget i den stil - iøvrigt en gedigen møgskive - Er nok noget af det nemmeste at forstå af al musik jeg har hørt på CD nogensinde.
Og hvorfor så det da?????
Der er helt uhæmmet og nådesløst brugt kompressor på vokalen. Stemmen svinger ganske enkelt næsten ikke i niveau. Det gør teksten nem at forstå.
Tankevækkende?
|
| Til top |
|
| |