Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Gode Hi-Fi råd ved byg af hus? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KristianW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 April 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Hej alle Hifi4all forum brugere.

Jeg er i øjeblikket i færd med at bygge nyt hus (med IHC) og prøver at gennemtænke alt omkring kabeltrækning så det hele kan gemmes væk i væggene og samtidig også være fleksibelt og fremtidssikret (så godt det nu kan lade sig gøre). Men der er sikkert et eller andet jeg overser, så derfor tænkte jeg om der er andre som har bygget hus eller renoveret, hvor de har skjult ledninger m.m. og om i kan give nogle gode råd med på vejen.

Her er kort hvad der er tænkt på indtil videre:

• TV skal hænge på væggen og anlæg bliver placeret i en reol på væggen lidt under TVet. Der bliver ført en kanal omkring 5 x 10 cm på bagsiden af gasbetonmuren. Denne kanal vil komme ud bag TVet og bag reolen til anlægget. På den måde skal jeg ikke til at fræse en masse kabler ind i væggen som om nogle år måske skal skiftes grundet nye stiktyper o.s.v.
  • Der føres 4 netværksstik samt Radio, TV og Sattelit antennestik til Hi-Hi reolen. Vi kan ikke få kabelTV så det bliver enten Parabol, TDC IP TV eller sansynligvis IP TV fra Dansk Bredbånd da vi håber på at blive koblet til DONG Energy's Fibernet.
  • Der bliver ført Phono kabel fra reolen til der hvor den aktive subwoofer skal placeres.
  • Der bliver ført højttalerkabler til front og bag højttalere. Kabel til centerhøjttaler kommer til at ligge i den store bakke da denn skal sidde i umiddelbart nærhed af TVet eller stå på reolen.
  • Der bliver lavet tomrør ud til vores overdækkede terrasse så der senere kan placeres et sæt ekstra højttalere der ude.
  • Huset er på 173 kvm. Der placeres 12 dobbelte netværksstik og 7 tv/radio/sattelit antennestik rundt omkring i huset (værelser, soveværelse, kontor, alrum, stue og badeværelse). Vi har valgt ikke at bruge IHC Net.
  • Der bliver oprettet et teknikskab hvor alle netværksstik og antennestik vil være samlet.
  • Der bliver også trukket højttalerkabler til front og baghøjttalere i kontoret. Dette er 14 kvm og vil derfor godt kunne benyttes som en lille hjemmebio som alternativ til stuen (WAF begrænser udfoldelserne i stuen).

Jeg overvejer at placere en Xbox 360 og bruge den som Vista Mediacenter Extender. Selve Mediacenter "serveren" kan så endten være i teknikskabet, på loftet eller stå i kontoret.

Skal også bruge en reol hvor alle ledninger og anlæg kan være skjult i - overvejer Click, lækkert, men prisen er godt nok også derefter.

Kort om anlægget (ved godt det ikke er "true-hifi4all-mega-homecinema-stil" ):

• JVC RX-D701 AV Receiver
  • JVC DR-MH300S Harddisk- og DVD optager
  • Anthony Gallo Acoustics A'diva TI Højttalere (5 stk.)
  • Anthony Gallo Acoustics MPS 150 aktiv subwoofer
  • 42" Medion Plasma (som skiftes ud til noget bedre senere på året når huset er færdigt)

Håber på at få en masse gode input inden maleren om nogle uger skal igang med hans del af arbejdet.

Til top Vis KristianW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianW

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 April 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Husk at få lavet en selvstændig gruppe til anlægget i el-tavlen

peachmelba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 April 2007 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Lyder spændende.

Er selv netop færdig med et husbyggeri

Jeg ville ikke vælge at sætte Xbox på loftet. Dunno why - kan bare ikke lide elektriske apperater på loftet som man ikke har kontrol med.

Et andet råd:

Jeg har en fladskærm (computer) hængende på min væg. Det er en touchskærm som egentlig agerer mit stereoanlæg. Alle mine CD´ere har jeg rippet over til computer (som er gemt væk (og i øvrigt tilkoblet forstærker)), og det er mit "stereoanlæg". Af software bruger jeg Nordbeat Jukebox. Skærmen er en LG skærm model L1510SF.
Anyway... Det jeg vil sige er bare, at husk at få lavet tomrør i så store dimmensioner så stikkene også kan komme med igennem. Jeg skulle jo have et VGA stik igennem, og min elektrikker påstod, at det ikke kunne lade sig gøre med så store tomrør - MEN DET KAN DET !!!

Husk i hvert fald at få dimmensioneret tomrør rigeligt store. I de normale tomrør kan der kun gå max 2 ledninger igennem (uden stik).

Til top Vis peachmelba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peachmelba Besøg peachmelba's Websted

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 April 2007 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Mon ikke det er en god ide at bruge skærmede kabler til de højttalerkabler der skal ligge i væggen? Angående møbel, har du så kigget på HifiKlubbens ARGON møbel? Det er næsten identisk med CLIC (på nær 7 punkter, aht varemærkeloven ), og noget billigere.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

KristianW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Hej peachmelba

Det var nu heller ikke Xboxen jeg ville sætte på loftet. Den skulle efter planen stå tilsluttet TVet som Media Center Extender. Det er PCen med Vista Media Center som så kan være gemt af vejen et andet sted. Det bliver formentlig i teknikskabet hvis der bliver plads til den der. Ved at benytte Xboxen som mediacenter extender, kan det hele betjenes via dens fjernbetjening.

Alle mine CDere er forlængst også lavet om til MP3 og derfor vil Xbox'en blive brugt til musikafspilning via anlægget.

Men det lyder da bestemt som en smart idé med den mindre touchscreen så man ikke skal tænde for TVet hver gang man vil afspille lidt MP3 musik.

Hvor stor afstand er der mellem dit anlæg og så TVet? Har du også surround eller benyttes anlægget til ren musikafspilning?

Mit store problem med tomrør ind til stuen er. Stuen har loft til kip, d.v.s. man kan ikke bare føre dem op til loftet. Mit egentlige ønske var ellers også at anlægget skulle være i kontoret og så kables ind til TVet/højttalerne i stuen. Men TVet skal hænge på den modsatte væg af hvor kontoret er og så der er loft til kip, kan jeg ikke rigtig se hvordan jeg kan føre tomrør fra TVet ind i kontoret uden at de vil skulle have et eller flere 90 graders knæk undervejs.

En mulig løsning er måske at lavet et tomrør i kontoret som går op på loftet og så et tomrør i alrummet som også gå op på loftet. I alrummet er der nogle gasbetonhylder på den væg som støder op til stuen, så der kan man måske lave en næsten skjult gennemgang ind til stuen og på den måde komme om mag TVet. Men så skal kablerne føres en lang lang vej. Måske op til 20 meter. Ved ikke hvordan signalet i f.eks. HDMI kabler klarer denne afstand?

Elektrikeren på projektet er en vi kender, så han er nok med på den værste så længe tingene bare er lovlige.  Hvilken størrelse tomrør har du brugt?

Og hej Acer

Hvad er begrundelsen for at lave en selvstændig grupper i el-tavlen? Det er også blevet nævnt andet steds at denne gruppe bør have direkte jord. Er det udelukkende for at beskytte mod lynnedslag og "klumper" i strømmen som kan skade anlægget? Som du nok kan "høre" er jeg ikke über hi-fi entuiast?

Forresten så kan husprojektet inkl. plantegninger m.m. følges her: www.roasvej.dk.

Til præsten: Har du nogle links til gode skærmede højttalerkabler - som samtidig ikke koster mere end anlægget har gjort?

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 April 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Hej Wilsky.

Hmm, ja og nej. På 5 minutters søgen fandt jeg ikke noget billigere end Supra Ply 3.4S, der koster 85kr/m hos www.av-connection.dk 

Man skulle tro der burde findes noget billigere?

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 24 April 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

hej

At skærme kabler er kun nødvendigt hvis du har stærkstrøm liggende of af dem over længere stræk - dvs at et par meter er ikke noget der betyder noget..

Kan kun anbefale det med sep. gruppe til anlægget, der er mange der mener det kan høres, samt er du fri for at alt mulig andet lavet klip i lyden fordi det starter og stoppper (tænker på køl og frys)

angåden rør så er det ment at trække hvis du vælger rund rør - fx en 50 mm rille rør - med glat inderside.

ps er selv ved at bygge om - der kommer sep. gruppe til anlæg og pc også...

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

peachmelba
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Hej Wilsky.

Jow - der bliver da lagt mærke til mit anlæg. “Nøj og øj hvor smart. Hvad koster det?” er noget af det jeg hører.

Mit setup er som følger:

-          Jeg har en ældre computer stående som afspiller lyden. Touchskærmen hænger nogenlunde ved siden af (3 meter) skabet hvori computeren står. Ledningerne fra computeren til skærmen går i væggen – altså ikke op på loftet og ned til skærmen. Dette har jeg gjort, da touchskærmen har et USB kabel som også skal sættes i computeren. Max længden på USB kabler er 5 meter. Hvis man skal længere ud end 5 meter kræver det en USB forstærker. Jeg har dog ikke prøvet, men USB forstærkeren er eksempelvis her:

http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?productGuid= 506-54&GroupGuid=9900&SelectedGroup=9900

Max længder på kabler kan ses her:

http://www.jsf.dk/hardware/cables.htm  (nederst).

Min touchscreen er følgende:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=40& Sort=Wanted&Soegeord=l1510sf

Softwaren (Nordbeat Jukebox) er designet til touchscreens. Større knapper man bedre kan ramme med pølsefingrene m.m.

Computeren og touchscreen hænger 6-7 meter fra mit TV med tilhørende DVD afspiller (Sourround). DVD afspiller har jeg købt en lidt bedre model (Sony) med indbygget forstærker, og denne er computeren koblet til, og herfra kommer hele herligheden (musik) ud fra.

Så egentlig benytter jeg ikke mit TV når jeg hører musik.

Ang. Tomrør i kip…

Alle mine tomrør går op på loftet og heroppe går ledningerne på kryds og tværs undtagen førnævnte tomrør fra computer til touchscreen.

Hvis du vælger at få en skærm hængt op så HUSK at få lavet tomrørerne så store at et VGA stik kan gå igennem, eller spræt evt. et lille tomrør op og læg kablet i, hvorefter du får rillet hele molevitten ind i væggen.

Vi har også kip. Kippet går ikke helt op til tagstenene, så der er lavet en ”kravlegang” hvor man kan kravle frem og tilbage i kippet. Jeg vil tro de laver alle huse med en kravlegang. Jeg fik elektrikkeren til at føre tomrørerne fra væggene og op til kravlegangen. Herefter købte jeg en søgefjeder i bauhaus til 60 kr. Denne fjeder er simpelthen en gudeopfindelse og noget nær en nødvendighed.

Herfra var det bare at kravle op på loftet og trække ledninger.

Ang max længde på HDMI kabel – dont know.

Held og lykke med projektet.

Til top Vis peachmelba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peachmelba Besøg peachmelba's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 April 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun anbefale hule fodlister. Uanset hvor meget man planlægger på forhånd, så ender man som regel med ændre indretning på et eller andet tidspunkt. Eller der kommer ny teknologi, der kræver andre kabler og stik, der måske ikke kan gå i de gamle rør. Eller man køber en anden projektor (ved godt du ikke har skrevet noget om sådan en), der pludselig skal placeres længere frem eller tilbage end den gamle. Så er fodlisterne (og kabelkanaler generelt) gode, idet du kan trække nye ledninger rundt.

Seperat gruppe med strøm er altså kun for nørder Hvis du er ligeglad, er det da rimeligt blillgt at lave, men forvent ikke mirakler med et middelklasse anlæg.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

peachmelba
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejede også hule fodlister, men besluttede mig for at vente til det blev nødvendigt.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

peachmelba skrev:
Jeg overvejede også hule fodlister, men besluttede mig for at vente til det blev nødvendigt.

Så hvis det bliver nødvendigt, vil du brække de gamle fodlister ned, og så sætte nye op, i stedet for at lave det rigtigt fra starten af?

peachmelba skrev:

Hvis du vælger at få en skærm hængt op så HUSK at få lavet tomrørerne så store at et VGA stik kan gå igennem, eller spræt evt. et lille tomrør op og læg kablet i, hvorefter du får rillet hele molevitten ind i væggen.

Hvis stikket ikke kan gå igennem røret, hvad er der så smart i at få det muret ind i et rør?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

KristianW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Tak for alle input indtil videre.

Tror nu jeg holder mig fra touch screen ideen. Men smart er den.

Har faktisk allerede talt med elektrikeren om at jeg vil have kontoret på en gruppe for sig. Skulle måske nævne at stikkene ved TVet/anlægget skulel på den samme gruppe. Eller vil computerudstyr være ligeså generende som køleskabe og køkkenmaskiner?

Mht. hule fodlister, har jeg også tænkt på dette. Men da der ikke er nogen anden brugbar væg i stuen til anlægget inden for rimelig afstand af TVet, vil der ikke være så meget idé i det. Skal nok have hule lister i kontoret da der vil blive større udfoldelsesmulighed derinde.

Havde overvejet en kanal på tværs af stuen under gulvet. Men gulvene er massiv beton med gulvvarmeslanger i - så det er nok lidt risikabelt at begynde at fræse det op igen nu.

En projektor i stuen kommer sansynligvis aldrig på tale. Har dog overvejet at man kan placere den i kontoret og så lave et hul i væggen ind til stuen med noget glas monteret i væggen. Men den vil ikke kunne placeres direkte over for den væg som vil være egnet, så den vill skulle skyde billedet lidt skråt hvilket jeg kunen forestille mig ikke ligefrem gavner billedkvaliteten.

Vores hus bliver opført med 20 graders taghældning og der bliver ikke nogen mulighed for adgang over stuen. Mon ikke dit hus er udført med saksespær hvor den indvendige taghælding typisk er 5-10 grader mindre end den udvendige?

Som jeg ser det, har jeg to muligheder for placering af anlæg. 1) i et møbel lige under TVet - klart den nemmeste løsning. 2) inde i kontoret og så kabler trukket over loftet på en eller anden måde.

Højttalerkablerne vil ikke blive trukket på langs sammen med strøm, men det kan ikke undgåes at de kommer til at krydse nogle ledninger på deres vej. Vil det så stadig være at anbefale med skærmede kabler (mine højttalere og anlæg taget i betragtning)?

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Middelklasseanlæg eller ej (Fy, Svend P ) så mener jeg ligeså godt man kan få lavet en selvstændig gruppe til det når man har alle mulighederne for det. Hvis og såfremt at hobbyen udvikler sig så er det nederen at skulle til at trække kabler efterfølgende til en selvstændig gruppe - det kan man ligeså godt gøre når huset bygges . Det gør jeg ihvertfald når spaden skal sættes i jorden om et par år  - og jeg går måske helt amok og trækker Jorma-kabler frem  

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Middelklasseanlæg eller ej (Fy, Svend P )
Arhh, det turde jeg godt skrive, da jeg ikke selv på mit anlæg kan høre forskel på mine stikkontakter, også selv om den ene er på en hi-fi gruppe, og den anden ikke er. Hvis ikke lyset blinker når man spiller højt, tror jeg effekten er klart overvurderet.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2007 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Acer skrev:
Middelklasseanlæg eller ej (Fy, Svend P )
Arhh, det turde jeg godt skrive, da jeg ikke selv på mit anlæg kan høre forskel på mine stikkontakter, også selv om den ene er på en hi-fi gruppe, og den anden ikke er. Hvis ikke lyset blinker når man spiller højt, tror jeg effekten er klart overvurderet.

Ja ja, men flere der har fået foretaget indgrebet med en selvstændig gruppe påpeger det er det bedste tweak set i forhold til investeringen man kan lave og når man så bygger nyt er det da tåbeligt ikke at lave den selvstændige gruppe når man har muligheden for det . Det var blot min pointe, jeg tror da også Wilsky vil have endog meget svært ved at høre forskellen på det nuværende setup, men den dag der står en Krell-bamse og summer så ærgrer man sig nok

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2007 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Tja, nu har jeg installeret det hos 3 forskellige, og af dem var der kun en der synes der var en nævneværdig forskel. De andre var mere forbeholdende. En slap dog for at lyset blinkede i takt til musikken, så det var fint nok for ham. 

Den største gevinst mener jeg kommer hvis man bruger et 5x2.5 mm2 kabel, hvor lederne lægges dobbelt. Så er der minimalt spændingstab i kablet. Den seperate sikring tror jeg ikke har den store betydning, men hvis man bruger 2.5 mm2, kan sikringen være større, og dermed har den mindre impedans.

KristianW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2007 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Hvis udgiften ellers ikke er specielt stor, kan jeg vel lige så godt sætte stikkene ved anlægget på en seperat gruppet.

Vil det være ok at sætte kontorets stik på denne gruppe også eller vil PCere og andet netværksudstyr "forstyrre"?

Skal jeg også bede elektrikeren bruge 5x2.5 mm2 kabel til denne gruppe for at være på den "fremtidssikre" side?  Kan dette lade sig gøre når installationen er med IHC eller har det slet ingen betydning?

Jorma-kabler?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2007 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

PC'ere blandet sammen med hifi er fy-fy.

Elektrikeren skal gøre sådan her:

Trække et 5x2.5 mm2 kabel ubrudt fra tavlen og ind i stuen til EN stikkontakt, som du derfra tilslutter alt til. Lederne lægges dobbelt, så der er to ledere til både fase og nul. Sæt en 16 A sikring i gruppen, og en stikkontakt uden afbryder på i den anden ende. Bemærk at stikkontakten kun må trække 13 A, men må godt sikres med 16 A! 

KristianW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hej igen Svend P

Tak for forklaringenm hvilket giver anledning til et lille tillægsspørgsmål. Da jeg endnu ikke ved om anlægget skal stå ved siden af TVet eller om det skal stå i kontoret som ligger ved siden af stuen. Kan man så forbinde et stik i hver rum til samme gruppe i eltavlen, eller er det også fy fy?

Min største hurdle med placering af anlægget i forhold til TVet er egentlig hvordan jeg skal få ført videosignalet ind fra DVD m.m. til TVet. Der er jeg stødt på dette "vidunder" produkt som kan konvertere fra HDMI til PDS og tilbage til HDMI (http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=2484). Smart når man nu alligevel trækker netværksstik i hele hytten. Mon det virker eller vil man miste billedkvalitet undervejs? Nogen der har erfaringer med den slags?

Fandt lidt mere her (http://www.amimon.com/). De er gået skridtet videre og har lavet wireless HDMI 1080p transfer af billed og lyd. Lyder næste for godt til at være sandt.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2007 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Du kan godt forbinde to stik til samme gruppe. Gør bare det, så er du sikret uanset hvilken løsning du vælger.

Og den extender ser da smart ud. Hvis den gør det digitalt, burde der ikke være noget tab, så jeg tror ikke det er noget problem.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes