Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: "Podie" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FactOfTheDay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004
Status: Offline
Sendt: 01 April 2004 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Se indledningsvist det (forhåbentligt...) vedlagte billede.

Jeg er i den dejlige pine, at jeg lige har købt et par Dali 909 og nu skal til at finde plads til dem på mit i forvejen fyldte værelse. At de kommer til at stå tæt ved væggen indtil jeg flytter er helt og aldeles fast - der er ikke meget plads og således heller ikke andre muligheder! Min plan er at hæve dem over "møbelniveau", det vil sige i højde med min seng, ved at sammentømre en kassse ud af spånplader. Oven på denne skal de to højttalere så stå, og således give mig musikalske oplevelser ud over det sædvanlige, mens jeg ligger henslængt i sofaen eller sidder ved skrivebordet (desværre med siden til).

Mit spørgsmål går på to ting:

Bør jeg opbygge "podiet" i to dele, således at de to højttalere ikke "forstyrrer" hinanden?

og

Bør jeg sætte spikes eller SD-fødder under højttalerne, podiet eller begge dele?

På forhånd tak

- Fact

/Edit: Billedet kom ikke med  -  hjælp!

/Edit 2: Jeg har parketgulv...

Til top Vis FactOfTheDay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FactOfTheDay

FactOfTheDay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2004 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Well, er der i det mindste ikke en der kan fortælle mig, hvordan jeg får sat et billede ind...
Til top Vis FactOfTheDay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FactOfTheDay

Azo^
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 April 2004 kl. 02:47 | IP-adresse registreret  

Er ideén med gulvhøjttalere ikke at de står på gulvet ?
Til top Vis Azo^'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Azo^

naim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 April 2004 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

FactOfTheDay skrev:

Se indledningsvist det (forhåbentligt...) vedlagte billede.

Jeg er i den dejlige pine, at jeg lige har købt et par Dali 909 og nu skal til at finde plads til dem på mit i forvejen fyldte værelse. At de kommer til at stå tæt ved væggen indtil jeg flytter er helt og aldeles fast - der er ikke meget plads og således heller ikke andre muligheder! Min plan er at hæve dem over "møbelniveau", det vil sige i højde med min seng, ved at sammentømre en kassse ud af spånplader. Oven på denne skal de to højttalere så stå, og således give mig musikalske oplevelser ud over det sædvanlige, mens jeg ligger henslængt i sofaen eller sidder ved skrivebordet (desværre med siden til).

Mit spørgsmål går på to ting:

Bør jeg opbygge "podiet" i to dele, således at de to højttalere ikke "forstyrrer" hinanden?

og

Bør jeg sætte spikes eller SD-fødder under højttalerne, podiet eller begge dele?

På forhånd tak

- Fact

/Edit: Billedet kom ikke med  -  hjælp!

/Edit 2: Jeg har parketgulv...

Har via nettet fundet, at højtaleren er 107cm høj. Dette er alt rigeligt til at du kan nyde musikken fra både sofa og ved skrivebordet. Det er så absolut IKKE nødvendigt at hæve den. Forsøg med forskellige "fødder" og spikes kan godt anbefales. Så held og lykke med det.

hilsen naim

FactOfTheDay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2004 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Well, problemet er at højttalerne er nødt til at stå mellem sengen og væggen - og at have en madras stående 5 cm. fra den nederste basenhed forbedrer ikke ligefrem lyden

Jeg satser på at løse det ved at bygge en kasse med følgende mål:

Sengelængde X Sengehøjde X Højttalerdybde

Denne skal placeres mellem sengen og væggen, hvorefter højttalerne skal stå oven på denne - på den led kommer min seng ikke i vejen. Er det fuldstændigt åndssvagt?!

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 April 2004 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Ved at hæve dine Dalí´er kommer basenhederne pludselig op i lyttehøjde!!! Tror du får bedre lyd ved at stille højttalerne på gulvet, til trods for at basenheden spiller direkte ind i din seng
Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 April 2004 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Problemet er ikke så stort ved bassen, som hvis den havde parkeret sig foran diskanten - så ville jeg have været mere bekymret. Selvom det selvfølgelig ikke er optimalt, ville jeg ikke umiddelbart gøre noget ved det. De dybe toner er dem der er sværest for det menneskelige øre at lokalisere, så medmindre du vitterligt kan høre så stor forskel, ville jeg ikke gøre det.

FactOfTheDay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2004 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Det drejer sig kun om 30 cm - om nødvendigt kunne jeg også nøjes med at hæve dem 10-15 cm, da der ikke skal mere til, før end bassen er fri.

15 cm. fra eller til i højde i forhold til en madras foran bassen - det må da falde ud til de 15 cm's fordel?!

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 April 2004 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Det synes jeg ikke. Du ændrer jo på hele højttalerens forudsætning. Den er bygget til at stå på gulvet, så diskant og mellemtone har den højde i forhold til øret som man forventer folk normalt har når de sidder i en sofa.

Jeg tvivler meget på at du kan høre forskel på bassen om den er hævet eller ej.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes