Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2025 | 13:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Køb af anlæg - hjælp! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Trip
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Køb af anlæg - hjælp!

Jeg står og skal til at anskaffe mig et nyt anlæg. Og så var det jeg tænkte, at det lige så godt kunne være et sourround system. Nuvel. Her er mine overvejelser, som jeg gerne vil have feedback på.

Jeg overvejer at købe den nye Kiss 558 dvd-afspiller. Den er endnu ikke på markedet, men efter sigende skulle den være lovende.

Jeg mangler en reciever. Har overvejet denon 1604. Men måske ville en 1804 være det rigtige? Eller ville det være rigtig fornuftigt at gå endnu længere og med det samme investere i en Denon AVR-2805?

Højtalere: Jeg er ganske meget i tvivl her. Har overvejet dali blue ... men er ikke sikker på at det er det rette valg. Min stue er ca. 20 m2, så pladsen er noget knap. Små højtalere er nok at fortrække.

Hvad siger i til mine overvejelser. Jeg er ret ny hvad det herf angår, så al feedback er kærkommen. Måske jeg lige skulle nævne, at jeg max. vil bruge 15.000 - 18.000 på det her projekt.

Tak på forhånd.

Trip

Til top Vis Trip's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Trip

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

For det første skal du være meget opmærksom på, om du virkelig har behov for et surround-system. Det er ligesom tendensen at alle systemer idag skal være surround, men ofte syntes jeg at et bedre stereo-system er at foretrække. Mange bruger jo også meget mere tid på musik end film. Så det er det første du skal have helt på plads.

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Hej Trip

Noget af det bedste du kan gøre er at bruge en amsse tid foran skærmen (pc) og læs alle de fremragende indlæg der er omkring hjemmebiografer.

Så er du nemlig godt rustet til at drage ud i biograf verden og lyt til div. systemer. Når du vil bruge 15 - 18 K så er der rigtig god mulighed for at komme rigtig godt igang.

Held og lykke og skriv endelig om dine erfaringer og køb i fremtiden.

Hilsen Henrik300

Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted

narly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gi' dig lidt af det samme råd som rune-nielsen. Overvej lige om du har brug for sorround.

Angående højttalere vil jeg sige Jamo's A3xx-serie, hvis du bare vil bruge dem til lidt musik. Grunden til jeg synes du måske skulle overveje dem er størrelsen - du siger jo selv der ikke er meget plads. Men held og lykke med det ;-)

Trip
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Tak for tilbagemeldingen.

Hvornår har man virkelig behov for sourround. Jeg ser film med jævne mellemrum, og har med tiden fundet ud af, at lyden spiller et anseelig rolle ift. helhedsoplevelsen. Lyden er mao. vigtig (synes jeg). Med udgangspkt. i det, mener jeg nok, at det er rimeligt at tænke sourround snarere end stereo.  Med mindre det naturligvis er din erfaring, at sourround blot er et modefænomen som skal lokke udvidende får (mææææ) til den økonomiske slagtebænk!!!

mvh

Trip

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

det kommer også i høj grad an på om du er stereo-freak, og bruger meget tid på musik i stereo, eller dubare vil have lyd... har du tænkt dig at der skal en sub i systemet? for ellers skal du nok have nogle front højttalere på størrelse med 6006/8008.

hvorvidt en 2805 er værd at spare op til er vist mest en sag mellem dig og dit husholdningsbudget.... men jeg ville personligt helle købe nad eller noget i samme stil for de samme penge... f.eks harman kardon eller marantz, eller hvad din lokale forhandler nu tilbyder. 

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Trip skrev:

Tak for tilbagemeldingen.

Hvornår har man virkelig behov for sourround. Jeg ser film med jævne mellemrum, og har med tiden fundet ud af, at lyden spiller et anseelig rolle ift. helhedsoplevelsen. Lyden er mao. vigtig (synes jeg). Med udgangspkt. i det, mener jeg nok, at det er rimeligt at tænke sourround snarere end stereo.  Med mindre det naturligvis er din erfaring, at sourround blot er et modefænomen som skal lokke udvidende får (mææææ) til den økonomiske slagtebænk!!!

mvh

Trip

Min erfaring er, at man sagtens kan få rigtig gode film-oplevelser med almindeligt stereo af god kvalitet. Surround er i mine øjne langt mere egnet til egentlige film-freaks. Som jeg ser det, er det nemmere at få god film-lyd med et stereo setup end det er at få god musik ud af et surround-anlæg, hvis du forstår hvad jeg mener

Men ellers en god idé at bruge masser af tid foran computeren inden du drager ud og bruger pengene. Der er efterhånden rigtig mange guldkorn inde på dette fora. Så kan du ligesom få en idé om hvad du vil ud og se/høre mere på.

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Trip
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

det kommer også i høj grad an på om du er stereo-freak, og bruger meget tid på musik i stereo, eller dubare vil have lyd... har du tænkt dig at der skal en sub i systemet? for ellers skal du nok have nogle front højttalere på størrelse med 6006/8008.

hvorvidt en 2805 er værd at spare op til er vist mest en sag mellem dig og dit husholdningsbudget.... men jeg ville personligt helle købe nad eller noget i samme stil for de samme penge... f.eks harman kardon eller marantz, eller hvad din lokale forhandler nu tilbyder. 

Hvilken nad tænker du på? En bestemt harman kardon / marantz?

mvh Trip

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

har selv en NAD T742 som er yderst velspillende til prisen (4K) og den kan trække rimlige højtalere op til et fornuftigt niveau, men den har ikke så mange forskellige indstillingsmuligheder som Denon, Sony osv (hvilket jeg ser som et +) kun det der lige er nødvendigt.

anpå hvor plads du har ville jeg nok vælge noget i stil med Concept6 som front concept centeren og Concept2erne som bag(er de for store så Concept1) og så en NAD 743er ned med tilhørende DVD afspiller 

hvis du køber alt sammen på en gang kan du nok få overtalt dem til at give dig en del kabler med.

Ellers er der jo også Dali5005 dali C1000 og R1000 men det bliver nok en tand for dyrt.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Trip
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Er der nogen som har erfaring med :

Marantz SR 5400 OSE?

NAD753?

Er der behov for en sub med højtaler som DALI 6006/8008 (hvis man benytter en af de ovennævnte recievere)?

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

havde selv 606 (modellen før 6006) og der var der ikke streng taget brug for en, købte dog en cerwin Vega til en billig penge brugt og har ikke fortrudt, men bruger den KUN til film. Har nu Dali 450 der har en bas/mellemtone mindre og den mangler heller ikke bund ( det er streng taget forgængeren til evidence 470)

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

der er bas nok i overnævnte modeller.... dog skal det nok være en nad til en 8008 (den er lidt for "tung" for en denon imho)

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

2 eller flere kanaler...er forstærkeren iroden 'spiller' det jo ingen rolle, for mit eget vedkomende er min H/K 8500 'ret' god til sterro og perfekt til snurrerundt...
Og med de penge du har, ville jeg da finde en 'god' surrundting men måske 'kun' købe fronterne nu og så købe resten af ht'erne senere (skulle mene at ht'erne spiller lige så stor en rolle som forstærkeren/cd/dvd'en og kabler) og man kan/skal ikke have det hele på een gang (man har jo ikke lige vundet i lotto, vel!)

om man har brug for sub...til film, JA, men igen, det kommer an på ht'erne, mine KEF Q5 har ikke brug for sub til musik (kun een af mine CD'er skriger på mere bas, men det er jo cd'en og ikke ht'erne) men til film er den 'basbund' uundværlig vigtig... (for mig)
kender desvære ikke DALI 6006/8008...men køber du en dennon er du da på rette vej (har haft en 1802 og var meget tilfreds, osse til sterro, men 2802 er nok det bedre...)(men du kan jo altid trykke på 'loudness' knappen)

Om snurrerundt er en døgnflue? DET tror jeg ikke, dog er det ireterende med alle de ht'er;-) må jo håbe at de/man kan opfinde en form for 'udvidet teleslynge'

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes