Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 07:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Dekoder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Hej,
jeg er i tvivl om der er dekoder i min DVD. Der står på fronten:

MPEG multichannel
Dolby Digital
DTS digital out

Jeg går udfra at der er indbygget dekoder, men jeg benytter alligevel ikke disse, da jeg kører ud med lyden via. line out (stereo phono), fordi min surround receiver ikke har optisk/coax. indgang.... Men hvis DVD'en har dekoder, hvad nytter det så at receiveren har?

Har lige et spørgsmål til: Jeg hørte engang i HI-FI Klubben, at der var mange dårlige sider ved at bruge optisk eller også var det coax. Nogen som har erfaring med dette - altså hvad der er bedst at bruge?

Mvh. Clive
Til top Vis Clive's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clive

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

jeg tror uden at være sikker at du skla køre digitalt ud for at få optimal dts.. er dog ikke sikker....

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Der er flere emner at tage fat på her :

Hvis din DVD har egen dekoder, så har den analoge udgange (6 line out).

Hvis din surround receiver ikke har optisk/coax indgang, er det mig bekendt ikke en receiver (=dekoder), men en surround forstærker. I givet fald skulle den gerne have analoge indgange (6 line in), medmindre at det er noget 'gammelt' pro-logic.

Du har ret i at det ikke hjælper at både DVD of receiver har dekoder, man kan alligevel kun bruge én af gangen. Derfor er jeg også altid ligeglad med om der er dekoder i afspilleren (griner hver gang det bliver blæst om som en kæmpe feature på 500,- DVD afspillere).

Det er korrekt at optisk er ringere end coax, men hvor stor foreskellen er ved jeg ikke (jeg holder mig til coax). Den store forkromede forklaring kan jeg ikke huske, men det er vist relateret til jitter (prøv søgefunktionen).

HamDenFede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
jeg tror uden at være sikker at du skla køre digitalt ud for at få optimal dts.. er dog ikke sikker....

Det skal man nemlig.
Hverken Dts eller Dolby Digital kan opnås gennem et analogt signal.

Det er vel derfor det hedder Dolby Digital og Digital Theater Systems

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Det er da stadig DD og DTS selv om dekodningen finder sted i afspilleren og sendes videre analogt til forstærkeren.

Og hvis dekoderen i afspilleren ert bedre end den i receiveren, så får man et bedre resultat...

DD og DTS kan GODT opnåes gennem (6 eller 8) analoge signaler!

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Hvis din surround receiver ikke har optisk/coax indgang, er det mig bekendt ikke en receiver (=dekoder), men en surround forstærker. I givet fald skulle den gerne have analoge indgange (6 line in), medmindre at det er noget 'gammelt' pro-logic.

Der er en af de helt gamle. Med andre ord er den ikke forberedt til mulitchannel surround, og har derfor kun adskellige indgange til to phonostik

Mvh. Clive

Nick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har en afspiller med samme specs (dog ikke MPEG multichannel), og har mulighed for at trække et analogt stereo signal ud af en dvd med udelukkende 5.1 DD. Afpilleren har kun 2 phono stik.
dts digital out gi'r sig selv.
Til top Vis Nick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nick

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Hvor mange DVD-afspillere og surround receivere har 6 eller 8 analoge ind-/udgange?

Godt nok er det analoge ind-/udgange, men jeg har bare en idé med at det lyder bedre, når hvert signal bliver ført alene, og ikke mixet sammen som i optisk, coax og alm. stereo phono...

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Nick skrev:
Jeg har en afspiller med samme specs (dog ikke MPEG multichannel), og har mulighed for at trække et analogt stereo signal ud af en dvd med udelukkende 5.1 DD. Afpilleren har kun 2 phono stik.
dts digital out gi'r sig selv.

Alle DVD afspillere skal kunne downmixe Dolby Digital til Stereo - det er en del af DVD standarden. Det er dog selvfølgelig ikke et diskret 5.1 signal man så får ud i stuen, men god gammeldags dolby surround 2.0 som prologic dekoderen i receiveren tager sig kærligt af...

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Nick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Et signal i diskret tid ville ikke lyde godt i stuen ;)
Til top Vis Nick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nick

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Clive skrev:

Hvor mange DVD-afspillere og surround receivere har 6 eller 8 analoge ind-/udgange?

Godt nok er det analoge ind-/udgange, men jeg har bare en idé med at det lyder bedre, når hvert signal bliver ført alene, og ikke mixet sammen som i optisk, coax og alm. stereo phono...

Det er der da en del der har, flere af Denon's feks. Typisk bliver en dvd-afspiller lidt dyrere af at have indbygget 5.1 DD eller DTS dekoder, da der jo skal være analoge udgangstrin til alle 6 kanaler.

Din idé om at det lyder bedre med separate signaler kommer an på kvaliteten af dekoderen i dvd-afspilleren, hvis det er en eller anden fesen type til 7,50 (eller hvad de nu koster), opnår du sikkert et bedre resultat ved at transportere det gennem ét digitalkabel over til din surroundreceiver.

/Præsten

Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Clive skrev:
Ingeniøren skrev:

Næsten alle receivere jeg kender til, specielt dem over konfirmandniveauet har minimum ét input med 6, 7 eller 8 analoge indgange. Om ikke andet så af hensyn til f.eks. SACD og DVD-audio som med få undtagelser ikke umiddelbart kan overføres til receiveren digitalt men skal dekodes i afspilleren og overføres analogt gennem 6 kabler.

Rigtig mange af de helt billige afspillere har indbygget Dolby Digital dekoder (men meget sjældent DTS!) og tilsvarende 6 analoge phono udgange. Disse er vist mest beregnet til de "hometheater in a box" anlæg (sjovt nok fra de samme producenter) som ikke har indbygget dekoder, men kun 6 analoge indgange til 5.1 lyd.

Dekoderen i en billig afspiller kan efter min mening aldrig være af samme kvalitet som den der sidder i en mellemklasse surroundreciever, og derfor bør man efter min mening til enhver tid bruge receiverens dekoder hvis den har en.

Generelt vil jeg mene at hvis man er i markedet for en DVD-afspiller og ikke er villig til at give mere end 4-500 kr. for den - så bør man finde en UDEN dekoder indbygget, ihvertfald hvis man allerede har et anlæg med dekoder, fordi i den prisklasse vil alt for meget af prisen så være gået til komponenter m.m. som man ikke har brug for. Og hvor meget er der så tilbage som er gået til det man HAR brug for?

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Clive skrev:

De bliver ikke mixet sammen på nogen måde, de bliver stadig transmitteret hver for sig!

Digital transmission er MEGET forskellig fra analog

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Vil at dette så sige, at da min DVD-afspiller kun har stereo udgang (to kanaler) med phonostik og én optisk/coax udgang, faktisk ikke har indbygget dekoder? For det forvirrer mig bare, når der så på fronten af den står MPEG Multichannel, Dolby Digital og DTS digital out.
Men på den anden side, har jeg ikke brug for dekoder i min DVD-afspiller, da jeg jo har min gode gamle Dolby Pro logic dekoder i mit surround anlæg.

Mvh. Clive

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Clive skrev:

Vil at dette så sige, at da min DVD-afspiller kun har stereo udgang (to kanaler) med phonostik og én optisk/coax udgang, faktisk ikke har indbygget dekoder? For det forvirrer mig bare, når der så på fronten af den står MPEG Multichannel, Dolby Digital og DTS digital out.
Men på den anden side, har jeg ikke brug for dekoder i min DVD-afspiller, da jeg jo har min gode gamle Dolby Pro logic dekoder i mit surround anlæg.

Mvh. Clive

hvad de skriver på fronten betyder ikke andet end hvad din afspiller er istand til at aftaste fra skiven ikke hvad den kan decode.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Hvis den kun har to RCA-stik bagpå, så er der IKKE indbygget surround-dekoder i den, og du skal derfor klare tilslutningen ved hjælp af enten den optiske eller coaxiale udgang for at få digital surround! DTS digital out betyder i klare vendinger at den her en digital udgang til at sende DTS-signalet ud med - det gælder også Dolby Digital!

Det er dog de færreste DVD-afspiller der har indbygget dekodning af DTS - i de fleste tilfælde er det kun Dolby digital, og DTS skal i de fleste tilfælde klares via digital-udgangen!

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Clive skrev:

Mvh. Clive

Det tyder på at du skal til at kigge dig om efter en anden surround-ting hvis du skal have Dolby Digital/DTS til at køre - Pro-logic er ikke nært så godt!

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Clive skrev:

Vil at dette så sige, at da min DVD-afspiller kun har stereo udgang (to kanaler) med phonostik og én optisk/coax udgang, faktisk ikke har indbygget dekoder?

Jeps....

Clive skrev:

Har du hørt forskellen på DD/DTS og pro-logic ???

Jeg vil sige at du HAR brug for en rigtig dekoder!!

Det du gør nu er at mixe alle kanalerne sammen til stereo, og så PRØVER pro-logic at få det til at lyde som surround (men det lykkes ikke ).

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Ja,der er godt nok en verden til forskel på DD/DTS og så Pro logic, det kan faktisk ikke sammenlignes.

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Det tyder på at du skal til at kigge dig om efter en anden surround-ting hvis du skal have Dolby Digital/DTS til at køre - Pro-logic er ikke nært så godt!

[/QUOTE]

Ved godt at Dolby Pro Logic er langt fra det samme som f.eks Dolby Digital...Jeg har en kalibrations DVD, hvor man bl.a. kan høre én kanal af gangen og der er det tydeligt at høre at lyden fra front højttalerne også kan høres ved bag højttalerne

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes