Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 13:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Auto-Subwoofer til surroundsystem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
steols2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle

Tak for en fed side med mange gode råd.

Jeg er i den situation at jeg mangler en subwoofer til mit surroundsystem. Jeg har kigget på forskellige subwoofere, men prisen er jo rimelig høj for en studerende på SU. Så kom jeg tilfældigvis til at se at man kan få f.eks. en 10" bas 450W (4 Ohm, 35-300Hz, 95dB) til 700kr. Problemet er at det er en subwoofer beregnet til bilen. Men gør det den store forskel? Den skal vel nærmest bare spille de dybe toner. Når jeg har en surroundreceiver med en decideret subwoofer udgang er det vel hellere ikke nogen grund til en subwoofer med aktivforstærker vel?

Håber i kan hjælpe mig, på forhånd tak

Til top Vis steols2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steols2

Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

En aktiv sub??

Ved ikke hvor fedt et køb det er. Jeg vil ikke anbefale det. Du skal også lige tænke på at det er en sub der kører på 12 volt og ikke de 230 volt, der kommer ud af stikkontakten. Hvis du absplut mener at du bør have en sub, så søg på brugtmarkede her inde, som køber.

Du skal stadig have en aktiv sub, selv om du smækker subwooferen til subudgangen.

Hvad ligger du ellers inde med af anlæg??

Til top Vis Saunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saunter

steols2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

er en aktiv sub ikke en subwoofer med en forstærker indbygget? Er det ikke kun nødvendigt hvis man skal have delt sit frekvens område op så de dybe toner går til sub'en og de højere til sine fronthøjtalere - altså hvis man har en stereohøjtaler. En surroundreceiver deler vel selv signalerne ud til hver enkelt højtaler ikke?

ja det er jo selvfølgelig rigtigt den kører på 12V.. det havde jeg ik tænkt på.

Jeg har et 6.1 system, men bare uden sub'en og bagcenterhøjtaleren. Det er Eltax højtalere med en sinus på 100W, og frekvens 45-20.000Hz. Min receiver er en Sony STR-DB1070QS (8ohm - 100W) og en DVD'en en Yamaha S530.

Jeg kunne bare godt tænke mig en mere dyb lyd når jeg ser film.

Jeg fandt også en autobasenhed uden kabinet på 12" 700w 4ohm, 20-700Hz og 89 dB til 400kr. Men ved som sagt ikke om det er noget der er værd at spilde penge på.. det er det jeg prøver at finde ud af.

Tak for svaret

danniman2002
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

På en surroundreceiver er det kun et signal der kommer ud af subwoofer udgangen, så der skal noget forstærker til. Køb dig derfor en aktiv sub istedet. Auto-subben skal du tilslutte en højtalerterminal hvis du overhovedet skal have noget lyd ud af den, og så vil du stadig ikke få de lavfrekvente lyde som jo tildeles subudgangen. På en film med fx. Dolby Digital 5.1 bliver der sendt 5 forskellige signaler ud + det til subben, så glem hellere den løsning, og køb dig en brugt aktiv sub i stedet.

Til top Vis danniman2002's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danniman2002

DennisRP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Jeg håber det er iorden jeg bryder ind i denne tråd, jeg er også en fattig studerende der søger en billig måde at lave en subwoofer på.

Min ide (eller, en vens ide), var følgende komponenter:

15" Ravemaster subwoofer - http://hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=50&page =2

AM 120 subwoofer forstærkermodul - http://hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=137

I alt, 1340,- (+ et par hundrede til træ). Vil det kunne fungere i teorien, for kigger man bare på specifikationer så er der jo tale om nogle slagkraftige sager.
Til top Vis DennisRP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DennisRP

napsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

danniman2002 skrev:

På en surroundreceiver er det kun et signal der kommer ud af subwoofer udgangen, så der skal noget forstærker til. Køb dig derfor en aktiv sub istedet. Auto-subben skal du tilslutte en højtalerterminal hvis du overhovedet skal have noget lyd ud af den, og så vil du stadig ikke få de lavfrekvente lyde som jo tildeles subudgangen. På en film med fx. Dolby Digital 5.1 bliver der sendt 5 forskellige signaler ud + det til subben, så glem hellere den løsning, og køb dig en brugt aktiv sub i stedet.

De fleste (hvis ikke alle) recievere giver vist mulighed for at kunne sende LFE til frontkanalerne i stedet for subudgangen.

Til top Vis napsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af napsi

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Dennis,

Prøv at kigge forbi www.adireaudio.com - det er en amerikansk producent af nogen ganske voldsomme subwooferenheder m.m. til selvbyggere. Der er også nogen meget lærerige artikler om teorierne bag at bygge en velfungerende subwoofer, forskellige forslag til kabinetter m.m.

Det er lidt svært at sige ud fra det du linker til hvordan de performer. F.eks. er det lidt salgsgas agtigt at skrive at 15" enheden har et frekvensområde på 20-2000 hz. Alle enheder kan i princippet svinge med de frekvenser - men hvor meget lyd der kommer ud af det kommer jo i den grad an på hvilket kabinet du putter den i - og jeg ville nok tvivle på at denne enhed spiller specielt lineært ned til 20 hz, uanset kabinettet.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

steols2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

okay tak for svarende..

I har fået mig overbevist om min ide ikke virkede særligt godt. Nu har jeg kigget lidt i sidens køb og salg forum. Der var bl.a en Cerwin Vega LW-12x til 1400kr( http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;iAd=22073)

Er der nogen der har erfaringer med denne? Synes umiddelbart det lyder som et godt tilbud

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

ALT for dyrt, blev solgt for 1600 til sidst, købte selv en for 500 for 1½ år siden og vil mene max prisen bør være 1000. den er udemærket, men ikke noget særligt.

men i den prisklasse mener jeg ikke der er nogen konkurrenter

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Dennis, den der 15" Ravemaster vil kræve en meget stor boks for at blive udnyttet rigtigt! Et slag på tasken sir' et ~400 liter lukket kabinet, -3dB ~35Hz...

Subforstærkeren virker som et godt tilbud, såfremt den lever op til sine specifikationer. 

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

DennisRP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

RogueAgent: Tak for linket, der var nogle spændende ting derinde men jeg må hellere få læst lidt mere på emnet før jeg forstår de nødvendige ting for at kunne bygge min egen sub. Jeg var naiv nok til at tro det var et sjat-arbejde (en tilfældelig kasse med et hul til en enhed).

mollecon: Avs - plads er slet ikke det jeg har mest af lige nu, og den 15" må jeg hellere skyde ud af hovedet igen. Min nabo har lige været inde (for 5. gang) og klage over musikken, selvom jeg ikke synes den var synderlig høj og bassen fra mine front-ht er på et næsten minimum. Øvøv. Men godt at høre subforstærkeren kunne gå an. Når jeg få læst lidt mere om subs, vil jeg overveje at bygge en mindre enhed (og så holde film-aftenener i weekenden hvor naboen alligevel ikke er hjemme).

I skal have tak, jeg har fået lidt mere blod på tanden nu selvom diverse faktorer ikke taler for (*host* pædagog-naboer *host) ;)
Til top Vis DennisRP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DennisRP

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

Når vi er nede i de lave prisniveauer (1500-2500), så vil jeg anbefale at købe en brugt subwoofer.
Man vil meget sjældent som nybegynder kunne matche en fabrikslavet subwoofer, og jeg vil kun anbefale at lave det selv, hvis man betragter det som en hobby.
Der er diverse kits man kan lave, hvor alle beregninger er lavet for én, og det kunne være en mulighed.
Det er vigtigt at huske på, at det ikke "bare" er at sætte en basenhed i et kabinet uden beregninger, og så få det til at spille som en drøm.

Hvis man vil bygge selv, skal det ikke være for at spare penge, når vi er nede i det prisniveau, men for sjovs skyld.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes