| Forfatter |
|
KRIKSTAR Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 13 November 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg skal ud og købe snurrerundt lyd for de gamle, fjernsynet bliver et Sharp 32” LC32 GA (LCD med DVI indgang).
Hertil skal der jo selvf. også investeres i DVD-afspiller og surround-reciever, MEN! Hvor vigtigt er det at DVD'en er med DVI eller HDMI (som Pioneer bla. benytter), i forhold til Component?
Kan det overhovedet betale sig at købe eks. Pioneers DV-668 med HDMI, som jo koster 4.500 mere end DV-575? eller skal man hellere vente på blue-ray og hvad ved jeg?
Kan man kombinere en billigere DVD med en dyr forstærker med bedre converterdele og så undgå at skulle gå en klasse op i DVD-afspiller.
Hvad skal jeg gå efter hvis kombination af DVD og reciever ikke må overskride ca. 12-13.000 og det skal være i samme mærke? (Pioneer, Denon...)
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 13 November 2004 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville bestemt gå efter en DVI/HDMI afspiller!
Men jeg ville ikke ofre mange (alt er relativt) tusinder kroner med blu-ray rundt om hjørnet... __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
KRIKSTAR Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2004 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo! Selvfølgelig bør man da gå efter det bedste, men spørgsmålet er så bare hvor stor forskellen egentlig er på et 32" LCD TV? Jeg mener det er jo ikke det største tv i verdenen... (synes nu ikke at det er særligt længe siden at component m. progressive scan blev omtalt som super duper)
I så fald kunne man jo spare lidt på DVD'en og købe en dyrere/bedre forstærker, som f.eks. Pioneers VSXD-1014 kombineret med DV-575
PS Nogen der ved om Pioneer er på vej med nogle billigere modeller med DVI/HDMI?
|
| Til top |
|
| |
ksj Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 19 November 2004 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nok vælge følgende sammensætningen, hvis jeg stod i din situation
AV receiver Denon AVR 3805, 10.000 kr. hifi klubben
DVD Denon 1910 til, 2300 kr. hifi klubben.
Fordelen ved DVi er jo at den kører rent Digital og skal ikke converteres.
Du kunne evt. gå ned i receiver, men jeg ved ikke hvad du har af højtaler. __________________ Venlig hilsen
Klaus
|
| Til top |
|
| |
netbjarne Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb for guds skyld (eller måske mest din egen) en DVD afspiller med en digital video udgang, DVI eller HDMI, når den skal tilsluttes en digital skærm. Jeg har set side by side sammenligninger både på computer (TFT skærm med DVI/VGA) og projector (PLV-Z2 med DVI/highend component) og DVI'en vinder helt klart - det er der slet ingen tvivl om.
Eneste anke er efter min mening lige nu at der kun er få DVD med DVI i en fornuftig prisklasse. Yamakawa 375 til ca 1200 har fået gode anmeldelser hvad angår billedkvalitet, men med ringe fjernbetjening og menuer. Denons 1910 til ca 2200 har fået blandede anmeldelser og har/har haft problemer der kræver firmware opdateringer. Samsung laver en HD735 og HD945 med hhv DVI og HDMI til et par tusind, men de er vist ikke til at opdrive nogen steder.
Bemærk dog at du kan få problemer med HDCP "kopibeskyttelse" hvis du bruger en DVD afspiller med HDMI og dit TV ikke understøtter HDCP - det skal du lige være obmærksom på.
Venligst Bjarne
|
| Til top |
|
| |
KRIKSTAR Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super det vil jeg da lige sørge for at undersøge!
Det ville da mere end surt, hvis TV'et ikke understøtter HDCP! 
Tusind tak for infoen!
Til KSJ: Det kommer til at spille sammen med noget SA, enten 1280 MK II, 1550 eller 1730, men vægter nu mest mod 1280, da de lige pt kører med nedsat pris på netop denne model. De skal spille i en stue på ca. 50m2 hvor der godt kan blive spillet lidt højt en gang imellem, så lidt overskud på effekt delen gør vist ikke noget... (også selv om det er SA)
|
| Til top |
|
| |
Cool Blade Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg må have lov til at tilføje et par ord. 
Du kan ikke sammenligne computer TFT skærme og tv apparater med hensyn til billedkvalitet i henholdsvis digital og analog form. Dertil kommer at det afhænger meget af dit fjernsyn/plasma/LCD/Projektor/etc. Der skal nemlig konverteres på et eller andet tidspunkt - ikke nødvendigvis til analogt signal, men til skærmtilpasning. Dette betyder at det er afhængigt af hvor godt udstyret din enhed er..
Med andre ord, hvis du bruger en billig plasma skærm, så er der helt sikkert en god gevinst ved at køre DVI/HDMI - men på en dyrere model kan du ikke nødvendigvis se nogen forskel - faktiskt kan det godt gå hen og blive bedre ved at køre component. Det har faktiskt været kommenteret i en del test af dyrere plasma skærme at man var forundret over ikke at kunne konstatere nogen forskel på component og dvi indgangen.
Tro ikke at jeg siger at du ikke bør vælge en dvd afspiller med dvi udgang - siger blot at du kan ikke dermed konstatere at fordi den har dvi udgang, vil bildedet være godt. Jeg er ikke i tvivl om at en god dvd afspiller med f.eks. Genesis chippen, vil være bedre end en billig afspiller med dvi udgang.
Så mit råd er vælg nogle kandidater og se hvorledes de ser ud på din plasma skærm inden du beslutter dig for at købe noget.
|
| Til top |
|
| |
netbjarne Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool Blade skrev:
|
Du kan ikke sammenligne computer TFT skærme og tv apparater med hensyn til billedkvalitet i henholdsvis digital og analog form.
|
|
|
Correct me if I'm wrong - men er et TFT-LCD TV ikke bare en TFT skæm med indbygget tuner? - Tuneren bruges jo ikke ved DVD afspilning, så jeg kan ikke se der er den store forskel? Billedet fra DVD'en er digitalt, og TFT displayet er digital - jeg kan ikke fatte hvordan det på noget tidspunkt kan være gunstigt for billedkvaliteten at konvertere billedet til et analogt signal, transportere det over et tabsgivende kabel, og så digitalisere det igen? Hvis du har nogle links til tests der indikerer dette må du meget gerne poste dem.
Venligst Bjarne __________________ Med venlig hilsen
Bjarne
|
| Til top |
|
| |
rasmus Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 01 December 2004 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Så må i lige til at spænde hjelmen.
Der skal selvfølgelig investeres i en Pioneer med HDMI udgang., som så kan føde LCD tv'et med det bedst mulige signal.
Det er korrekt at signalet skal konvertes inden skærmtilpasning i LCD,TFT,plasma teknologier. Det er jo organisk materiale vi har med at gøre.
Eneste 100% digitale billedeteknologi vi har idag er DLP.
Her er hver eneste spejl addresseret 0 eller 1 i binær kode. Så her foretages ikke nogen konvertering med skærmtilpasning. Det forbliver 100% i det digitale domæne. __________________ Drik rødvin, lyt til musik, lev lykkeligt
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 01 December 2004 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
rasmus skrev:
| Eneste 100% digitale billedeteknologi vi har idag er DLP.
Her er hver eneste spejl addresseret 0 eller 1 i binær kode. Så her foretages ikke nogen konvertering med skærmtilpasning. Det forbliver 100% i det digitale domæne. |
|
|
Bare fordi DLP er digital er det vel ikke ensbetydende med at der ikke finder konvertering af opløsningen sted. Det gælder kun hvis det digitale signal fra afspilleren har 1:1 pixel mapping med DLP´en. ÉT eller andet sted, enten i afspilleren/HTPC eller i projektoren vil der altid finde en form for konvertering/skærmtilpasning sted, medmindre man har to projektorer, en 480p DLP som man bruger når man spiller R1/R3 DVD´er og en separat 576p DLP til sine R2/R4 skiver.
|
| Til top |
|
| |