Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 18:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Køb af ny receiver 2-4500,- (lang histori (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Torbens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 November 2004 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

For at gøre en kort historie lang så skal jeg have udkskiftet alt mit hifi. Som landet ligger nu har jeg en gammel sony forstærker, en rigtig dårlig denver dvd, en lille paradigm centerhøjtaller samt baghøjtallere af samme mærke (overraskende gode!?) og et sæt dali 2002 som front.

Jeg har indtil for få dage siden haft en NAD dvd afspiller som jeg købte for ca 3 år siden til 5000,- som jeg aldrig blev helt glad for pga dårlig synkronisering af billed og lyd. Ligeledes har jeg haft en denon reciever uden 5.1 dekoder, men det var der i dvd´en og den kombo har sådan set været tilfredstillende. (mange gange bedre end sony løsningen!!)

Nu har jeg nået en (stadig ung) alder hvor kvaliteten af det der kommer ud af højttaleren er vigtigere end hvor højt det kommer ud.

Det der er i det er at jeg ikke økonomisk har mulighed for at skifte det hele ud på en gang, så derfor kunne jeg godt tænke mig at udskifte delene i den mest hensigtsmæssige rækkefølge. Så et af spørgsmålene er hvilken kombo er at fortrække? Billige højtallere/dyr forstærker eller omvendt?

Jeg er selv kommet frem til at det må være forstærkeren der skal udskiftes som det første, derefter centerhøjttaleren, og så front, sub tilføjes og baghøjttalere i nævnte rækkefølge.

Jeg regner med hurtigst muligt at købe en receiver til 2500-4500,-. Om et halvt år en center til 2000-3000,- og front til 5000-10000,- 

Min logik siger mig at der er sat for lidt penge af til receiver i forhold til højttalere. Det skyldes to ting, for det første står jeg og skal bruge en med indbygget dekoder her og nu. For det andet er jeg bange for at købe mere end jeg har brug for. F.eks bruger jeg mange penge på min computer så den hele tiden er det nyeste, på trods af jeg kun surfer og høre musik på den.

Så for igen at gøre det til en kort historie står jeg og mangler en receiver til 2500,- - 4500,-. Jeg har kig på Denon AVR-2105 men er måske lid blændet af hifiklubbens lys. Planen er at den senere skal trække et sæt 6006 eller suite højtallere. Jeg har intet imod at betale 4500 istedet for 2500 men det skal bare være sådan at jeg så også for det mere for pengene i daligdagen og ikke kun på papiret.

Håber det gav mening.

Torben

Til top Vis Torbens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torbens

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 November 2004 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Så længe det er kvaliteten du prioritere er du ret lengt med dine nuværrende fronter. Jeg synes det er en stor misforståelse at spare på forstærkeren. Derfor vil jeg anbefale dig at hoppe så højt du kan på dette punkt, for ikke at skulle have ny igen inden ret længe!

Find en brugt af den bedste kvalitet pengene rækker til.

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 November 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Kender godt situationen som da jeg var ny på studiet. Pengene er som de er og så er det eller med at få dem til at strække meeeeeeeget langt

Ville også foreslå en god brugt forstærker men ville dog være opmærksom på følgende:  Hvad skal jeg bruge den til?   Hvad forventer jeg af den?    Hvilke højtalere skal den trække?     Går jeg efter lyden, udseende eller begge dele?  Skal det være THX eller DTS altså 7.1 vs. 5.1?...hvis jeg nogensinde får en stue til det og overtalt kæresten/konen?    Hvorledes vægter jeg stereo vs. surround...lige højt osv?

Det samme gælder mht. valg af højtalere

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Torbens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 November 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Det er vigtigt at forså at det ikke er et spørgsmål om hvad der er råd til. Mere et spørgsmål om hvad det er værd. Det jeg mener er at de er ikke målet at få det bedste for en værd pris.

Derimod er målet at få det bedste indenfor et budget jeg syntes er værd at sætte af til formålet.

Til top Vis Torbens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torbens

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 November 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

lyt evt lidt til Marantz, de lyder også godt eller H/K (harman kardon)

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes