Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Nyt 5.1 anlæg! Praktiske efaringer tak! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Jeg er i gang med en Mission; at undersøge om det kan lade sig gøre at købe god bigraflyd til få penge og gerne så få penge som nødvendigt Lyder det ikke ambitiøst?

Dette betyder at jeg absolut kke er intereseret i de sæbepapkasseløsninger som ses i diverse varehuse til 1495.- 1995.- etc! Nej jeg vil gerne bruge penge på god lyd, men bare så lidt som nødvendigt, hvis i forstår!

Mit lydkvalitetsmæssige udgangspunkt og også det økonomiske; er en 5.1 opstilling fra hifi klubben som jeg har brugt en del tid på at lytte til i deres demo rum.

Denon avr-2105 reciever, pris 4500
Dali Concept 2 front, pris 2200
Dali Concept center, pris 1100
Dali Concept 1 Surr, pris 1500
Dali AW 10 sub, pris 2500

Dette setup ver meget overbevisende og det er denne lydkvalitet som jeg gerne vil stræbe efter. Men kan det lade sig gøre at få tilsvarende lydkvalitet billigere eller evt. andre bedre alternativer i samme prisklasse?

(jeg kan ikke finde nogen test af concept serien, kun en tysk, er der nogen?)

Jeg har en DVD afsp. som ikke skal skiftet nu, først når Hardisk recorderne er længere nede i pris!

Jeg har kigget lidt på et alternativ til en reciever en Yamaha RX-V650, pris 3500, er der nogle der har erfaringer med den, test etc? har læst at den helst ikke vil spaille alt for højt, men det er heller ikke min intention, det skal bare være rent og dynamisk!

Altarnativt har jeg overvejet at bygge højtalere selv som medbyg/byggesæt, men kan det betale sig?
Kan jeg få bedre lyd til samme penge, eller samme lyd til mindre penge? Hvilke bygesæt kan evt anbefales? Jeg har kigget lidt på frequence hjemmesiden www.frequence.dk, men hvordan lyder de? Er der andre forhandlere af byggesæt?

Evt er det kun subben som jeg vil bygge selv, frequence har nogle subs som virker tiltalende, men lyden, er der nogle erfaringer?

Et alternetiv til Dali kunne være en sub fra audio pro eller hvad med B&W? er der nogle der har nogle gode bud på en rigtig god subwoofer i denne prisklasse 2000-2500? det er svært at finde test om subwoofere, er der nogle som har et godt link?

Håber der er nogen som vil deltage i jagten på et rigtigt godt 5.1 biografanlæg, til så lidt penge som nødvendigt; jeg mener hvorfor betale 12000, hvis man kan få noget for f.eks. 8000 som lyder ligeså godt!  Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men det er mit projekt at finde ud af det!

MVH

Jonas

Til top Vis Jonnor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnor

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas, og velkommen til...

Det er da vel muligt.

Skulle jeg købe et start sæt nu (med det JEG ved) ville det være et KTH satelitsæt+woffer fra KEF (satelitter ? jammen hold da op, de kan da ikke gøre det ud for dali og b&w (som alle de andre osse har) sådan nogle små dimser????)
Men jeg ville give det et lyt, for sådan en pakke kan fåes i prisklassen 5-7 K

Dertil ville jeg kikke på en H/K (har haft en dennon 1802 for et par år siden, og den var udemærked til prisen) men H/K gør det bedre (syntes jeg) og er pænt strømstærke. Priser fra ca 3.5 K og op til 20 K

Alternativet er jo at købe noget brugt...

Men det er MEGET vigtigt at det er DERHJEMME at du lytter på det, der er for meget der ødelægger et godt køb (evt. en alt for ivrig sælger der lige skal blære sig over for een der ikke ved så meget)

Men held og lykke

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

kbakba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Her en anmeldelse af en Yamaha RVX 650...

http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin/displayreview.php? reviewid=4952

...og Denon 2105....

http://www.areadvd.de/hardware/denon_avr2105_avr2805.shtml

Til top Vis kbakba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kbakba

Jonnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hej

tak for linkene til testene, dem kendte jeg nu allerede, men magler nogen anddre test at holde dem op imod!

Jeg ved ikke rigtigt med KEF sættet, hvor kan jeg lytte til det?

Jeg har selv kigget lidt videre på frequence hjemmesiden og kigget på deres speakerflex kit, men jeg magler pris på subben for at kunne vurdere prisforskel, er der nogen der kender har hørt dette sæt, kan det hamle op med Dali Concept sættet?

Jeg har en brugt Dali SWA8 subwoofer på hånden, er det er godt valg, jeg har en lille stue på knap 20 kvm. Og er den god til concept sættet?
Hvad skal en såden brugt koste, den er 5 år?

Umiddelbart har jeg læst bedst at Denon og yamaha´s recievere i denne prisklasse, er de bedste (deres processer er helt suveræne), også selv om de ikke er de mest strømstærke, men som tidlige skrevet, har ikke ikke brug for noget som spiller meget højt, men dynamisk og rent?

MVH

Jonas

Til top Vis Jonnor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnor

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Jeg står faktisk i samme situation og skal have noget godt 5.1 til en 10000kr. Jeg havde kigget på Dali Concept serien som kunne fås hos Hifiklubben for 5000kr eksl sub, men det tilbud har de desværre ikke mere. Derudover har jeg selv kigget på Denon 2105, men er sq blevet lidt i tvivl, så jeg følger lige med her.

Btw, Denon 2105 kan fås til ~3700kr i Tyskland.

Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac

Celziam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Hej Jonnor

Du spørger efter tests på Concept-serien. Jeg har ingen links, men Concept 2 er  testet i den seneste nummer af What Hifi. Den beskrives som en jævn allrounder, hvis svaghed dog er mangel på styr over bassen. Den går dybt, men er ikke præcis......skriver WH. Konkluderende giver de den 3/5 stjerner.

Til top Vis Celziam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Celziam

MAT30
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Hej Jonnor

Har selv lige stået i samme situation! Jeg valgte at købe en Yamaha RX 550 i sort hos audiosound til 2590,- Suveræn til prisen!! Havde et par KEF Q55 gulvhøjtalere i forvejen som jeg bruger til fronter. Dertil købte jeg et rimelig diskret  5.1 satelit/sub højtalersæt fra JAMO... DDP210 eller sådan noget sat ned fra 4995,- til 1800,- ligeledes hos Audiosound. (dette sæt mest valgt for husfredens skyld, da SUB'en kan ligge under sofaen (8" med slavebas og ca. 100 W aktiv) DVD havde jeg i forvejen. Men altså måske ikke det mest prangene setup, men til 4390,- tåler det altså sammenligning med udstyr i en noget anden prisklasse. Jeg er nu kun ked af at stereolyden ikke er den samme som fra min "gode gamle Rega Brio"

Har i øvrigt lige set et sæt KEF Q55 til salg på DBA.dk til kun 850,- det er svinebilligt for sådan en højtaler! Du kan i hvert fald ikke bygge noget selv til den pris der spiller ligesådan!

Jeg er enormt glad for sættet - specielt recieveren gør det rigtig godt i surround. Men jeg kunne nu godt tænke mig en anden center - men det må blive en anden gang!

- PS nyt i dette forum, jeg tror det bliver nødvendigt at vise konen at sådan nogen der bruger lidt penge på lyd faktisk findes i virkeligheden og at jeg ikke fejler noget alvorligt når jeg sidder og kigger på højtalere til 10K stykket

Til top Vis MAT30's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MAT30

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Hvad med noget brugt?

Et sæt Dali 18 mk2 til ca. 1500kr i dba. Her får du 2 x 8" i vær kabinet + ca.5" mellemtone og en diskant. Lyden er virkelig god, og du kan klare selv de største fester med dem. 

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Jeg må tilslutte mig dem der siger køb brugt. Hvis prisen er den afgørende faktor så er det dit bedste valg. Husk på at det meste udstyr hurtigt er nede i halv pris når det er brugt, men der som regel er mange år tilbage i det.

Hvis du køber et nyt anlæg hvor du har koncentreret dig om prisen, er risikoen at du "vokser" fra det og gerne vil have noget bedre og så er det dig der har tabet når du skal sælge.

Hvis du godt kan li´ Dali/Denon kombinationen er der et hav af begge dele brugt, så du kan nemt sammensætte et anlæg på niveau med det du beskriver til den halve pris, eller du kan bruge de samme penge og få et der er bedre.

Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

hvis man tager udgangs punkt i det jeg ca har givet (det er købt over en årrække) så får en ca 6200kr (uden kabel) har jeg købt en Marantz dvd+ reciever med DTS/DD/Pro logic II og en komplet Dali bio (dog med Cerwin Vega sub) brugt.

jeg har dog også et effekttrin til 5K også, men man kunne "nok godt" nøjes med Recieveren, jeg ville bare have noget mere power

Du kan se det i det link i min signatur.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes