| Forfatter |
|
JJPX Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 09 Maj 2005 kl. 07:13 | IP-adresse registreret
|
|
|

Hej - ny her i jeres fede forum.
Med risiko for at virke fræk, så er mit første indlæg endda at starte en tråd - har søgt lidt men kunne ikke finde hvad jeg søgte i arkivet...
har absolut INGEN erfaring med surround - så beklager hvis det her virker for simpelt....
Forestil jer et 5.1 med 5 aktive højttalere. Der er tilstrækkelig subw. i de 2 front.
Her kommer 10.000 kr spørgsmålet.... hvad er "kravet" til center højttaleren ?
Bør det være en "stereo højttaler" - eller kan det være (det er det måske typisk) en "enkelt" ?? nogle fabrikater / forhandlere mener at der skal "stereo løsning" til....
Normalt er der vel ikke nogen form for egentlig stereo perspektiv som bliver sendt til center ??? men typisk tale - right ?
p.f. tak for svar og meninger.
John
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 09 Maj 2005 kl. 07:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er ca. samme eller større krav til en center HT, det er den der gengiver alt tale i en film. + at panoreringer i lydbilledet bliver bedre hvis man bruger ens HT hele vejen rundt.
Jeg vil dog benytte et setup uden center næste gang. det giver mindre sweetspot, men kan gøre mange andre ting nemmere.
mht. stereo HT, så er alle alm. højttalere mono HT, der skal 2 til stereo
|
| Til top |
|
| |
JJPX Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Maj 2005 kl. 07:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kyhn:
tak - ja, men der findes jo færdige (måske dertil producerede) center som ganske vist er "1" højttaler enhed men med 2 komplette sæt enheder så de fungerer som stereo som "stand alone" (omend lidt svært at flytte rundt på dem)...
jeg har tænkt mig at benytte samme højttaler til center samt back (altså 3 af samme slags)...
jeg er helt rundt på gulvet over at du foreslår at undlade center.... - sender du så den del ud i de 2 front oder hür ?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 09 Maj 2005 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
genau
jeg har engang set noget der mindede om det du fortæller om, men de alm. center HT der er på markedet er jo mono HT.
jeg var blot i tvivl om du tog fejl af en std center.
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 09 Maj 2005 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJPX skrev:
|
jeg har tænkt mig at benytte samme højttaler til center samt back (altså 3 af samme slags)...
jeg er helt rundt på gulvet over at du foreslår at undlade center.... - sender du så den del ud i de 2 front oder hür ?
|
|
|
Hvad er det for nogle højttalere du påtænker, at benytte til center og back? Hvis du vil køre med en center synes jeg bestemt ikke det er dér du bør spare, så hellere undlade den og købe nogle ordentlige fronter.
Ideelt set bør du også há ens højttalere hele vejen rundt for, som nævnt, at få den bedst mulige panorering. Alternativet er, at finde nogle højttalere med ens lydkarekteristik.
Jeg til eksempel har ingen center i mit setup. Det giver selvfølgelig et mindre sweetspot, men min bio er også et langt retangulært rum, hvor skærmen er i den smalle ende.
|
| Til top |
|
| |
JJPX Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Maj 2005 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kyhn, tak for dit svar.
Zerocool,
megacool... setup. tak for svar. Jeg påtænker (well, har egentlig købt dem,,,, men de er ikke leveret endnu - dog med byttegaranti...) B&O's aktive BeoLab 3 med deres nye Acoustic Lens Technology....dyrt "skidt" men jeg syntes de spiller fremragende.
|
| Til top |
|
| |
musashi Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 431
|
| Sendt: 09 Maj 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld jeg fatter minus....
En center har vel kun én ledning til at modtage signal fra lydkilden. Eller to? Hvordan skal det blive til et stereosignal? Antallet af enheder i en højtalere afgører jo ikke om det er stereo eller ej ?
Simon
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 09 Maj 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan overveje at benytte to højttalere stående lidt fra hinanden som center. Især hvis du har et kæmpe billede, kan det virke for småt når lyden kommer kun fra midten.
|
| Til top |
|
| |
JJPX Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 02:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer & tak for svar,
@Musashi/Simon: nej, jeg ved det lyder lidt dumt, men et par smarte A/V sælgere har forsøgt at sælge mig 2 stk til center eller 1 enhed som oprindeligt var tiltænkt et stereo TV......
@Svend P: tak - lyder fornuftigt. Fandt faktisk ved et tilfælde i billed forum en diskussion om dette. Får godt nok "kun" en 50" plasma.... så vil først forsøge med den ene center. mht til placering af én eller to center (ved side/side eller under/over) så er det vel et spørgsmål om at lytte sig frem - eller findes der en "opskrift" på det....??
tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 03:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved 2 center-højttalere foretrækker jeg personligt under/over løsningen. Det giver langt det bedste perspektiv og detalje i lydbillede. Hvis du vælger side/side synes jeg let centerne kan komme til, at forstyrre lyden fra fronterne. Altså på den måde, at lydbilledet bliver kompakt. Du skal i hvert fald ha' flyttet fronterne et godt stykke fra hinanden - og fra centerne -, der jo samtidig også betyder, at sweetspottet forrykkes tilsvarende.
50"... Jow jow. Lyder frækt Må man spørge om hvad det er for en fætter?
|
| Til top |
|
| |
JJPX Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zerocool,tak for kommentar og forslag.
lyder fornuftigt med over/under. 50" fætteren er en Fætter BR.....høh høh... Fætter B&O (well, nærmere en Pana HD7 med dansk ramme).....og 2 x pris.... 
|
| Til top |
|
| |