| Forfatter |
|
jørgen.s Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da vi skal til at lave stuen om og jeg har planer om at fræse alle rør for højtallerledn.ind i væggen
kunne jeg godt tænke mig om jeg ikke skulle forberede for 2 ekstra højtaller således at der mulighed for at køre 7.1.
I første omgang vil jeg køre 5.1 men problemet er at konen ikke er så vild med 2 ekstra disp.dåser på væggen.
Nu er det at jeg vil høre om der er fremtid i 7.1 eller bliver det 6.1 og kan man få film som understøtter 7.1 eller 6.1.?
Er der stor forskel på lyden om man køre 5.1 eller 6.1 eller 7.1?
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg ved er 6.1 og 7.1 det samme på nuværende tidspunkt, det er et mono-signal der bliver sendt til begge baghøjttalere.
Hvis du alligevel skal igang med at fræse, så gør det da til 7 højttalere, så er du forberedt hvis nu!
Om der er stor forskel på 5.1 6.1 og 7.1 - tjae... personligt vil jeg helst have et godt 5.1 frem for et middelmådigt 7.1, du ved kvalitet frem for kvalitet  Men hvis jeg havde råd og plads ville jeg da havde et seriøst 7.1 anlæg. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
Toolate Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 24 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 855
|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer helt an på din stues indretning om hvad du bør investere i. Jeg syntes foreksempel ikke du bør sætte 6.1 eller 7.1 op hvis jeres sofa står op af væggen. Der skal være plads omkring lytte positionen for, at få udnytte af 6.1 og 7.1 mener jeg. Nu ved vi jo ikke hvordan I får indrettet jer. Men lad hører om jeres indretning, så kan vi jo prøve og hjælpe med ideer.
__________________ Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
|
| Til top |
|
| |
jørgen.s Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sofaen kommer til at stå op af væggen og jeg regner med at bruge ca 15k forstærker og højtaller.
Dvs. at det duer ikke at bruge 7.1 når man sidder op af bagvæggen.
Jeg har også undersøgt lidt om placering af baghøjtaller og er kommet frem til at de skal placeres
på beggesider af sofaen vendt ind mod lytteposition. er det rigtig?
stuen er på 26 m2
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt optimalt skal de nok være en lille smule bag sofaen, men når den står op af væggen kan det jo ikke lade sig gøre. Husk de helst skal være placeret over øre-højde ellers bliver lydene for nemme at retningsbestemme. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når sofaen står op af væggen, giver det ikke mening med 7.1. Jeg har selv haft det, og synes at det giver en god dybde i surround lyden, hvis man sidder i midten af rummet. Men de ekstra højttalere skal altså være bagved lyttepositionen, og det har du jo ikke mulighed for.
|
| Til top |
|
| |
Toolate Lukket konto

|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jørgen.s skrev:
|
Sofaen kommer til at stå op af væggen og jeg regner med at bruge ca 15k forstærker og højtaller.
Dvs. at det duer ikke at bruge 7.1 når man sidder op af bagvæggen. Du får ikke det optimale ud af det. Så hellere et godt 5.1 system. Det glæder jo osse konen kan jeg forstå.
Jeg har også undersøgt lidt om placering af baghøjtaller og er kommet frem til at de skal placeres
på beggesider af sofaen vendt ind mod lytteposition. er det rigtig? Ja det er rigtigt forstået.
stuen er på 26 m2.
|
|
|
Hvad har du i forvejen, hvad kan du lide af lyd osv. og er de de 15 k kun til receiver og ht....
Er du i mod brugt eller skal det være nyt.... __________________ Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
|
| Til top |
|
| |
jørgen.s Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er kun til receiver og ht. og jeg har ikke noget i forvejen.
Det skal være nyt og jeg tænker lidt på yamaha reicever rxv 757 og jbl E80 front Ec 25 center
E10 bag og E 250p som sub har hørt dem og jeg synes de spiller kanon. Jeg har ikke hørt yamaha rxv 757 men jeg går hvis ikke galt i byen med den
Jeg tænkte på om 5.1 formatet bliver ved i mange år endnu og om 7.1 først slår igennem med det nye hdtv?
Er der udkommet dvd med 6.1 eller 7.1 ?
|
| Til top |
|
| |
Toolate Lukket konto

|
| Sendt: 11 December 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du går ikke galt af Yamaha, de laver noget glimragende og specielt deres surround-processorer er gode. JBLérne kender jeg ikke lyden på, men det har du selv og syntes de spiller godt. Og det er jo det der er hovedsagen.
Jeg tror ikke 5.1 forsvinder da det stadig er det mest møbleringsvenlige system der er. Men selvfølgelig vil der være en udvikling i surroundlyd.
HD-tv er et billedsignal og har ikke noget med lyden og gøre. Jeg tror du tænker på HD-CD hvor der er gjort mere ud af lyden, men det er i stereo.
Og ja der er kommet film med 6.1 og 7.1. DD-EX og DTS-ES __________________ Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2005 kl. 02:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
5.1 forsvinder ikke. De film der har 6.1 kan du fint afspille på et 5.1 anlæg, filmene er bagud kompatible. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
jørgen.s Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skrev at jeg regner med at købe en Yamaha RXV 757 men så hørte jeg at når man har jbl højtaler så skal man have Harman Kardon men deres udgangseffekt synes ikke ret høj men det har vel ingen betydning eller hvad?
Har i også hørt at HK skulle passe godt til jbl?
Jeg syntes også at yamaha kan flere ting + at den er 10 gange kønnere at se på
Hvad mener I?
|
| Til top |
|
| |
Makrelsalat Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 992
|
| Sendt: 12 December 2005 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Harman Kardon's watt er små på papiret, ja... Men det er ÆGTE WATT og deres forstærkere er utrolig strømstærke...
__________________ Med venlig hilsen
Rasmus
|
| Til top |
|
| |
jørgen.s Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skriver du mere strømstærk men spiller den bedre en yamaha? , jeg tænker på både i stereo og surround
|
| Til top |
|
| |
Toolate Lukket konto

|
| Sendt: 13 December 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jørgen.
Hvis du vælger store gulvhøjtalere er det nødvendigt med en strømstærk forstærker. Den ville kunne levere væren hele tiden hvor i mod en der ikke har så mange kræfter går i knæ. Men vælger du stander højtalere er det ikke noget problem. For her tager den aktive sub sig af de dybe toner og det er her det er sværest for en forstærker.
Tag foreksempel min Philips på 5 X 100 watt. 6 ohm (iflg vejledningen). Den er ikke særlig velegnet til til gulv højtalere. Men valget faldt på den da den har en kanon surround-processor. Jeg har så osse valgt højtalere efter dette og min kones ideer. Så mine ht hænger på væggen.
Der er ingen tvivl om, at begge produkter er gode. Men i mine ører har Yamahaén en bedre processor. Mne er du til gulvhøjtalere ville mit valg være H/K. Valget er dit. __________________ Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
|
| Til top |
|
| |
Fusser Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2004
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 14 December 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Som ny i dette forum, har jeg måske et banalt spørgsmål.
Hvad er forskellen på 5, 5.1, 7, 7.1
Jeg har set alle begreberne i diverse brochurer.
Kræves der 7 højtalere til 7 eller 7.1. eller er de 2 ekstra bare til alm. stereo.
Fusser
|
| Til top |
|
| |
Toolate Lukket konto

|
| Sendt: 14 December 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fusser skrev:
|
Hej
Kræves der 7 højtalere til 7 eller 7.1. eller er de 2 ekstra bare til alm. stereo.
Fusser
|
|
|
Hej Fusser
Man bryder ikke ind i andres emner man laver sit eget.
Men som ny skulle du brøve og kigge lidt rundt på sitet. Der er faktisk et lille leksikon om forklaringer. __________________ Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
|
| Til top |
|
| |
Makrelsalat Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 992
|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toolate skrev:
Fusser skrev:
|
Hej
Fusser
|
|
|
Hej Fusser
Man bryder ikke ind i andres emner man laver sit eget.
Men som ny skulle du brøve og kigge lidt rundt på sitet. Der er faktisk et lille leksikon om forklaringer. |
|
|
Slap lige lidt af - knægten spørger stille og roligt! 
Forskellen er at 5.1 er fem højttalere og en subwoofer... 7.1 er syv
højttalere og en subwoofer... De to ekstra bagkanaler spiller mono, men
giver alligevel en bedre rumgengivelse...
Jeg kører selv 5.1, og det fungerer godt nok! Som der bliver nævnt: "Hellere en rigtig godt 5.1 system, end et mindre godt 7.1!"
__________________ Med venlig hilsen
Rasmus
|
| Til top |
|
| |