Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 15:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: MARANTZ vs H/K (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Eske9
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Jeg skal snart til at købe ny receiver, men vil gerne have lidt hjælp til det. Har kigget på følgende 2:
MARANTZ SR-7200   (3600kr)
 og
HARMAN KARDON AVR 5500   (5000kr)

(Brugtpriser)

Hvilken giver bedst lyd til pengene?
Til top Vis Eske9's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eske9

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 Marts 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke AVR-5500, til gengæld har jeg en SR-7200, som jeg er meget tilfreds med. Den levere et godt stykke arbejde både i surround og stereo, desuden har den en flot design og den har alt det jeg har brug for.
Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Hvad skal de spille sammen med? (Højttalere og afspiller)

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 Marts 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Den største forskel på disse to mærker er, at Marantzen spiller kanon godt i mellemtone med godt perspektiv og god bund. H/K er osse en god spille men her er meget mere styr på bunden. Den virker mere kontroleret i de dybe toner. Om det så er det ene eller andet man er til er jo op til den enkelte. Og osse hvad de skal spille sammen med af htére.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Kays
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2004
Sendt: 05 Marts 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Den er vist nem nok.
Marantz SR7200 er en fesen fætter.
Der er for mange eksempler med den simpelthen ikke har 1/3 af den power der loves
http://www.geocities.com/Area51/Hollow/3401/ratevsac.htm

Selvom jeg selvfølgelig ikke selv har målt på den, så ville jeg på baggrund af indicierne alene glemme alt om den.

Til top Vis Kays's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kays Besøg Kays's Websted

Eske9
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Keyvan - Umiddelbart har jeg ikke nogen dvd-afspiller. Jeg har 2 stk. Jamo x550 som bliver dem der skal bruges indtil jeg får opgraderet.

Toolate - Okay, takker for svaret :)

Kays
- Nu er jeg ikke rigtigt inde i hifi-miljøet så forstår ikke det skema du linker til. Men hvis det er som du siger, hvor mange watt ligger den så på i forhold til H/K?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Marts 2006 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Kays skrev:
Den er vist nem nok.
Marantz SR7200 er en fesen fætter.
Der er for mange eksempler med den simpelthen ikke har 1/3 af den power der loves
http://www.geocities.com/Area51/Hollow/3401/ratevsac.htm

Selvom jeg selvfølgelig ikke selv har målt på den, så ville jeg på baggrund af indicierne alene glemme alt om den.

Fesen som du selv siger, receiverne er målt med forskellig modstand (6 eller 8 ohm) og med forskellig forvrængning, så man kan ikke rigtigt sige den enes opgivelser passer bedre end den andens. Og da watt siger lige så meget om power i en forstærker, som farven på en bil siger hvor stærkt den kan køre, ville jeg ikke se så meget i den retning. Hvis man ikke kan finde en opgivelse af strømformåen må man lytte sig frem. Jeg har prøvet en 70 watter der slog en 80 watter og en 90 watter (opgivet realistisk!) 

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Eske9: Jeg kender ikke din Jamo x550, men hvis de svarer til Jamo D570, så kan både HK og Marantzen drive dem.

Du må prøve at låne dem med hjem for at lytte til dem, hvis du har mulighed for det, så kan du selv dømme om de er noget for dig eller ej.

(lade være med at hæfte dig for meget ved de opgivende effektmålinger hos de forskellige producenter, eller testmålinger. Kan du lide produktet? Hvis ja, så er det hip som hop, hvad kritikkerne, testmålinger og producenter skriver om de forskellige produkter. De bør kun læses som vejledende og ikke andet, dette gælder også mine kommentarer.)

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Marts 2006 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har (paa en maade) 5500 jeg har dog 5550 den har 7 kanaler!

Den har super godt styr paa bunden i dine hoejtalere og mellemtonen. Tror helt 100 den vil matche dine jamoer, der vil du nok ikke gaa galt i byen. HK'en har saa vidt jeg huske langt flere ampere saa den vil nok genrelt have bedre styr over dine hoejttalere!

Jeg ved ikke hvilken en der lyder bedst hos dig, men jeg testede en marantz mod HK og denon da jeg skulle vaelge og jeg valgte helt klart HK, Saa jeg ville med 99% sikkerhed tro du ville blive glad for din!

Tag evt. ud til nogle forhandlere og lyt til dem, hvis du kan finde dem

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Kays
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2004
Sendt: 05 Marts 2006 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Ascari-> selvom man tager nok så mange forbehold for målemetoder osv. Er resultatet aaaalt for lavt. Kommentarer jeg har set rundt omkring beskriver den faktisk også som "strømsvag" og "har en kontruktionsfejl". Det er hvad jeg har hørt og det vil jeg gerne viderebringe. Thats it!

Og jo Watt siger faktisk meget om en forstærkers power. Det er ikke hele regnestykket, men det er tæt på. Desuden er watt et produkt af strømmen, så når ydelsen falder under belastning er der med garanti ikke strøm nok.
F.eks hvis en amp leverer 100w i 8ohm og 50w i 4ohm, så leverer den det strøm der skal til.

Eske9 -> Jeg ved ikke hvor mange watt HK'eren har, men jeg har da ikke hørt noget om den, der får mig til at tro den leverer væsentlig mindre end dens opgivelser... gør som mig brug google.
Til top Vis Kays's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kays Besøg Kays's Websted

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 05 Marts 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Jeg testede som sagt en HK mod nogle forstaerke med flere Watt, men paagrund af at den levere super mange A saa virker det som om den kan spille hoejre med mere kontrol over enhederne, det viker som om den havde mere overskud!

Dette var dog paa mit anlaeg! Dette er ikke altid at det afspejler sig saadan, men i dette tilfaelde ville jeg tro at HK er klart overlegen! ved ikke om marantzen har det men HK har preout til henholdsvis 6.1 og 7.1.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Marts 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Harman kardon har utrolig meget strøm, langt mere end de fleste. Derfor går Harman godt i spænd med specielt krævende højttalere...

Og ja, målinger kan man regne med, så længe de er lavet ordenligt og med de rigtige kubmålinger, og Harman Kardon har så vidt jeg ved aldrig smidt et produkt på gaden som ikke har holdt mere end det lover!

Jeg ville også vælge Harman/Kardon, skulle jeg nogensinde have surround igen, så blev det helt klar den.

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Kays skrev:
Ascari-> selvom man tager nok så mange forbehold for målemetoder osv. Er resultatet aaaalt for lavt. Kommentarer jeg har set rundt omkring beskriver den faktisk også som "strømsvag" Det er den i hvert fald ikke og "har en kontruktionsfejl" Lodret løgn vil jeg sige, jeg har haft 3 af dem og det har ikke vært konstruktionsfejl ved nogen af dem. Hvad mener du med konstruktions fejl??? .. Det er hvad jeg har hørt og det vil jeg gerne viderebringe Det er jo pænt gjort af dig, men husk nu man skal ikke tro på alt hvad man hører . Thats it!

Og jo Watt siger faktisk meget om en forstærkers power. Det er ikke hele regnestykket, men det er tæt på Ved geocitis.com linket, som du henviser til er den målte effekt for en Onkyo TX-DS989 opgivet således: 126W x 5,  hvilket er næsten så godt som 5 gange højre end Marantz SR-7200 (Sådan som jeg læser og forstår det. For Marantz SR-7200 opgiver de: 27 W x 6)

Jeg har nu for nylig solgt min Onkyo TX-DS989, så jeg kender både SR-7200 og TX-DS989 rigtig godt. Jeg har lyttet til dem begge med en Marantz SA-17, VDH kabler og Tannoy Eyris + B&W 703 højttalere. Gæt lige min vurdering af opgivende effektmålinger fra linket du henviser til ved geocitis.com. Du får 2 sekunder for her kommer svaret: Onkyo TX-DS989 er bestemt ikke 5 gange kraftigere end Marantz´en.

Onkyo TX-DS989 har selvfølgelig mere power end SR-7200, men bestemt ikke 5 gange mere. En ukvalificeret gæt fra min side vil sige måske 50% mere power ved Onkyo TX-DS989 og IKKE 500% mere power som geocitis.com prøver at fortælle os.

Kort sagt, jeg vil kun bruge målinger som vejlededne og ikke andet.

Desuden er watt et produkt af strømmen, så når ydelsen falder under belastning er der med garanti ikke strøm nok.
F.eks hvis en amp leverer 100w i 8ohm og 50w i 4ohm Ja det er nok rigtig nok , så leverer den det strøm der skal til.

Eske9 -> Jeg ved ikke hvor mange watt HK'eren har, men jeg har da ikke hørt noget om den, der får mig til at tro den leverer væsentlig mindre end dens opgivelser... gør som mig brug google. Ja gør det, men husk man må heller ikke tro på alt hvad man læser, ligesom man heller ikke må tro på alt hvad man hører.

Eske9: Bestemmer du dig for HK AVR-5500, så bør den købes for en bedre pris end de 5000 Kr. og Held og lykke med jagten.

Goodear
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Hej.

Har haft mange forstærkere/recivere gennem tiden h/k vil jeg varmt anbefale er meget strømstærke, og det kan høres i forhold til andre reciveres watt.

Mvh

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 07:09 | IP-adresse registreret  

Vil også mene at 5000 er for dyrt. For de penge (+/-) kan du købe en helt ny SR5600 som også er glimrende til prisen. Eller hvis du sparer lidt flere penge sammen, kan du købe en AVR 335/435. Om man så kan lide det nye, stuevenlig design, er en smagssag. Men jeg kan også fortælle dig, at SR7200 bestemt ikke er strømfattig. Dog er alt relativt.

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Ja for dyrt med de 5 k. Men ja, det jo op til ham hvad han vil :)
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Eske9
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2006 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Alle: Takker for jeres svar. Det har været en stor hjælp, og den næste reciever bliver klart H/K, udfra det i har skrevet. Kan også godt lide deres design. Både det nye men også det gamle.

Fortsat god dag :)

*EDIT* Er denne reciever noget jeg skal holde mig fra? Har aldrig selv hørt om den; http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=43615585

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes