| Forfatter |
|
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Har fået muligheden for, at købe en xtra centerhøjtaler magen til den jer allerede har.
Nu er spørgsmålet bare, - er der noget at vinde ved at har 2 identiske centerhøjtalere stående side-by-side????
Jeg vil meget gerne høre om folks erfaringer med dette...
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ekstra center kan jo osse bruges til at køre 6.1 i stedet for 5.1... Personligt ville jeg dog hellere gøre som du tænker, altså bruge en ekstra center som supplerende front. Jeg ville placere en over, og en under billedet - ikke på hver side.
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Webmonkey.
Jeg ved svendP på et tidspunkt kørte med 2 centere som han kaldte for wall of sound. Måske du lige skulle prøve at kontakte ham.
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
|
Hey Webmonkey.
Jeg ved svendP på et tidspunkt kørte med 2 centere som han kaldte for wall of sound. Måske du lige skulle prøve at kontakte ham.
MVH WRONG
|
|
|
Det gjorde han nemlig. Det er ikke så tosset en ide, især hvis man har et stort lærrede, og synes at al lyden kommer lige fra midten af.
Jeg kører dog kun med en center nu, og synes det er helt fint.
Klik på min www knap hvis du vil se de to opstillinger.
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
2 center-højtalere giver altså lidt mere spark, og har helt klart lettere ved at følge med hvis man har nogen store fronter.
Jeg har selv kørt med 2 x JBL Ti1000 som center til mine Ti5000. Det er noget der rykker. De fyldte desværre lidt for meget .
Har nu en Ti-Center og den følger altså ikke helt så godt med. Den ryger om som baghøjtaler når jeg har plads til 6.1 engang.
Jeg har ikke prøvet en konfiguration med centere over og under billedet. Men det lyder spændende 
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL Ti skrev:
|
2 center-højtalere giver altså lidt mere spark, og har helt klart lettere ved at følge med hvis man har nogen store fronter. |
|
|
Man skal da bare købe en ordenlig center istedet
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGPProjectS skrev:
| Der er noget med udfasninger, hvis de 2 centerhøjtalere ikke er vinklet i forhold til hinanden... |
|
|
Der vil være udfasninger, når du har to højttalere der spiller det samme, medmindre ørerne har samme afstand til begge højttalerne.
Alene derfor er det en bedre ide at have dem hhv. over og under lærredet frem for ved siden af hinanden. Så kan man jo også nyde fordelen ved at lave et fantomlydbillede midt på lærredet frem for under eller over lærredet.
Typisk vil det betyde at den øverste højttaler skal lidt længere ud fra væggen for at have samme afstand til lytteren. Det vil så igen betyde at den kobler anderledes til rummet end den underste centerhøjttaler og dermed får en anden klang (mindre bas) .... og sådan kan man blive ved.
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
JBL Ti skrev:
|
2 center-højtalere giver altså lidt mere spark, og har helt klart lettere ved at følge med hvis man har nogen store fronter. |
|
|
MVH WRONG
|
|
|
Så kommer problemet med at centeren skal passe lydmæssigt til fronterne . Så man kan jo ikke bare købe den største den bedste og regne med at den spiller på samme måde... 
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de mange gode svar.
Jeg har fået at vide på avs, at 2 center højtalere ved siden af hinanden vil skabe flere problemer....
Efter så jeg ikke har mulighed for at placeret en over mit lærred, så tror jeg, at jeg dropper tanken...
men tak for svarerne alligevel... __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL Ti skrev:
wrong skrev:
JBL Ti skrev:
|
|
|
MVH WRONG
|
|
|
Så kommer problemet med at centeren skal passe lydmæssigt til fronterne . Så man kan jo ikke bare købe den største den bedste og regne med at den spiller på samme måde... 
|
|
|
Nej, det har du selvfølgelig ret i. Det siger jo sig selv at tingene skal matche sammen. Desværre findes der ikke ret mange store centerhøjttalere. Dog er det blevet lidt bedre med udvalget de sidste par år i de nyrer serier. I mine øjne er center og sub de vigtigste i et seriøst ss-setup og derfor mener jeg ikke at man her skal gå efter det næstbedste.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye har ret - det er netop muligheden for at placere centerlyden 'i' billedet, der gør placering over/under attraktiv. De udfasningsproblemer, der måtte opstå, er formodentlig langt mindre alvorlige, end dem placering side-by-side ville give.
Wrong har, øhh, osse ret. Center & sub er de vigtigste i en ægte surroundopsætning. I praksis kommer pænt over 50% af lyden fra centeren, selv i action-film.
|
| Til top |
|
| |