| Forfatter |
|
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidder og savler lidt over de mange lækre hjemmebiografer man kan se i billedforumet. Jeg har desværre ikke et seperat rum til hjemmebio. Men det må være fedt at kunne indrette et rum efter alle kunstens regler med biografstole, filmplakater, popcorn-maskine m.m.m. Men når jeg ser at nogen ligefrem graver kældre ud - sænker gulv for at kunne sænke loft - plus talrige andre entrepenøropgaver, så er jeg vist nok ved at stå af. Alene det beløb der skal postes ud til håndværkere inden man overhovedet kan begynde at fylde grej ind i rummet!
Hvorfor egentlig ikke spare de udgifter og indrette sig med biograf og hifi i sin dagligstue? Er biografstole virkelig bedre en din yndlingslænestol?. (jeg skal alligevel ikke have 10 personer i min hjemmebiograf hver Lørdag). Er akustikken ikke også automatisk bedre i en dagligstue, hvor der måske i forvejen er gulvtæpper, gardiner og bogreoler? I fantasien ønsker folks sig ofte seperate rum til alle mulige aktiviteter. Men i virkelighedens verden tager vi jo alligevel, computeren (den bærbare), motionscyklen,sysmaskinen eller fodboldspillet med ind i stuen. Det er der vi af en eller anden grund helst vil være. Men måske er det kvinderne der har givet os det indtryk at stuen skal være et helligt stilrent område der ikke må sige noget om vores fritidsinteresser?
Nå, måske er jeg alligevel lidt misundelig. Men som tingene står er alle pengene investeret i topklasse lyd og billedudstyr. Og jeg må sige at billedet er kanon og lyden suveræn, selvom jeg har måtte bryde flere bio/hifi regler for korrekt opstilling.
|
| Til top |
|
| |
BenFi Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 329
|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!!
Citat "selvom jeg har måtte bryde flere bio/hifi regler for korrekt opstilling"
Dette er lige hvad der er årsagen til jeg vælger at bygge min egen bio, også har jeg ikke alle problemerne med "falsk lys" på lærred, larm fra køkkenet og andre rum også må højtalerne gerne være den rigtige størrelse i fht. rummet istedet for reol højtalere gemt i hvert hjørne bag planter eller andet...
Mvh. Benfi
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Maj 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da må da være flere der har noget på hjerte om det her emne???
MVH
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 14 Maj 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet at have bio en en stue (i mit tidligere hus). Men der skal alt for mange kompromier til, man stiller ikke lige to 15" subwoofere midt i stuen og man rykker heller ikke sofaen 2 meter ud fra væggen for at få plads til rear højtalere.
Helt håløst bliver det når man skal fjerne ALT lys fra rummet, det kan man kun ved at fjerne vinduerne (ej heller populært hos den bedre halvdel ).
Men det er klart at man ikke kan forsvare det rent økonomisk, og det må man bare acceptere. Nogen køber motercykler, andre antikke malerier... Jeg bygger en bio i kælderen.
En "Rigtig" hobby skal være en dårlig forretning . __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
blinxdk Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 14 Maj 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min stue fungere fint som bio rum, den består af: Plasma tv Anlæg Ét styk stor læderstol En computer.
Har også et spisebord men det planlægger jeg at smide ud eller ind i soveværelset.
__________________ Powered by Gentoo & MythTV
|
| Til top |
|
| |
tobywan Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 15 Maj 2006 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt er jeg "tvunget" til at have min bio i stuen, da jeg simpelthen ikke har et ekstra rum. Som Ingeniøren også skriver bliver man nødt til at leve med en masse komprimiser på denne måde. For mig er dette: 5.1 frem for 7.1 - Jeg vil ikke se på de ekstra højtalere, og egentlig har jeg heller ikke plads. Mørkelægning - det evigt tilbagevendende problem. Sofaens placering - kan ikke helt fra den langt nok ud fra bagvæggen. Antal siddepladser - mindre problem, da vi sjældent er mere end 2-3 stykker per film. Vægfarve - Alle mine væge er hvide, hvilket igen giver problem i forhold til 100% møkelægning. Ekstra sub - har dog aldrig hørt effekten af en ekstra, men var dog noget jeg ville se på, hvis jeg havde pladsen. Udsmykning - filmplakater i stuen er ikke lige min kop te. Størrelse - jeg kunne da godt tænke mig et lærred på over 100", som der ikke er plads til nu. Når det er sagt, så er jeg altså virkelig glad for min hjemmebio tiltrods for disse detaljer. Men jeg forstår godt folk der bygger seperat bio - det giver altså bare lige det sidste "finish" som man ikke kan få i stuen (hvis den da også skal fungere som stue og opholdsrum).
__________________ Min Hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 15 Maj 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
Helt håløst bliver det når man skal fjerne ALT lys fra rummet, det kan man kun ved at fjerne vinduerne (ej heller populært hos den bedre halvdel ) |
|
|
Ja det er nok det eneste problem her i hytten. Selv om det, hos os, var muligt at indrette rummet uden vinduer (det blev jo bygget fra scratch), ville det i min bog betyde at rummet ikke var til andet end Bio. Jeg vil ikke have et seperart rum til Bioen, selv om vi så rigeligt har pladsen! Jeg kender mig selv godt nok til at et sådanne rum kun vil blive brugt til tweaken og justeringer i en uendelighed, hvorimod setuppet i stuen faktisk bliver brugt meget tit. Eneste konkurrent er musiksetuppet som bliver brugt dagligt! Altså hos mig er det stereo setuppet, der er hevet ud af stuen istedet
|
| Til top |
|
| |
Filur999 Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 16 Maj 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er selv i lidt af et dilemma.. Min kæreste og jeg har et hus med kælder, hvor jeg har lagt beslag på et rum til en evt. biograf, men jeg går og har nogle tanker om hvor meget man egetnlig vil bruge sådan et rum i forhold til hvis den blev indrettet i dagligstuen.
Det er klart jeg kan lave en 100 gange bedre film/spil oplevelse i kælderen, da stue-vægge jo er meget lyse, og mørklægningsgardiner i vinduerne samt en projector i loftet er hun ikke med på. I kælderen kan jeg jo lave det som jeg vil med alt hvad der dertil hører, men når man smider de 25000 jeg har i tankerne at bruge på udstyr i kælderen vil jeg jo også gerne bruge det så meget som muligt..
Og det er jo netop mit problem.. Jeg får jo ikke lokket kæresten med i kælderen hver gang jeg vil se en film eller spille på min PlayStation2, for når rummet er til det, skal der jo skrues op for lyden, da den jo er en væsentlig stemningsfaktor, og det er jo ikke særlig fedt at sidde hver for sig hver anden aften..
På nuværende tidspunkt sidder hun i sofaen med den bærbare på nettet hvis jeg ser film eller spiller spil, og så er vi jo stadig sammen på en måde.. Og vi skal jo også have børn om et par år, og så får jeg jo endnu mindre tid dernede..
Er der nogen der kan sætte sig ind i hvad jeg mener, og eventuelt har (eller har haft) samme problem? __________________ I know what you're thinking, 'cause right now I'm thinking the same thing. Actually, I've been thinking it ever since I got here: Why oh why didn't I take the BLUE pill?
|
| Til top |
|
| |
KennethB Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 305
|
| Sendt: 16 Maj 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare tag en bio som D.J.'s  Tror det må være en hel del federe at se film, når man kun kan se lærredet, og resten er helt sort.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
KennethB skrev:
Bare tag en bio som D.J.'s Tror det må være en hel del federe at se film, når man kun kan se lærredet, og resten er helt sort.
|
|
|
tro mig, hvis det hjalp på mit humør, så havde jeg malet kondirummet sort ( det bliver alligevel ikke brugt fornuftigt  ) og smidt biosetuppet derned  men det er nu federe at kunne liste over i baren og mixe en drinks mens popkornene popper
Men det er jo hver mand sine fornøjelser, det fede er jo at gøre det man tror på er bedst
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Maj 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det væsentligste problem ved bio i stuen er mørklægningsproblemet - i hvertfald i sommerhalvåret. Men man ser måske alligevel mere film i den mørke tid.
Man kan sige både for og imod separat hjemmebio. Jeg kan følge "Filur" et langt stykke - de problemer han nævner er meget relevante. Hjemmebio i kælderen? Af en eller anden grund bryder vi mennesker os ikke om at opholde os i kældre ret længe af gangen. Vi vil op i lyset.
Og i hvor vid udstrækning er der egentlig grund til at genskabe hele biografmiljøet der hjemme? Biografer er vel først og fremmest lavet for at mange mennesker skal kunne se film samtidigt.
Okay, det store billede er jo centralt og lyden ligeså. Lyden kan du jo nemt lave mindst lige så god i din stue som i biografen. Jeg synes dog nok det vil virke lidt underligt at sidde og se "terminator" for fuld udblæsning, medens øvrige familiemedlemmer er i gang med helt andre ting i samme stue (kan det overhovedet lade sig gøre?). Det havde på en eller anden måde sin egen charme da vi for år tilbage startede med hjemmebio i det små med dolby prologic og på magisk vis fik stuen omdannet til biograf. Men nu går tendensen altså i retning af at vi vil have "hele svineriet" i et dedikeret rum.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Maj 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er kulsorte rum og grå lærreder ikke kun nødvendige når man vil kompensere for mindre gode projektorer?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2006 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
|
Er kulsorte rum og grå lærreder ikke kun nødvendige når man vil kompensere for mindre gode projektorer? |
|
|
Nej, man kommer aldrig uden om at et mørkt rum giver mindre indirekte lys, men du har ret i at man kan nå et godt stykke, uden at male med kul
|
| Til top |
|
| |
xtort Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 17 Maj 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Filur999 skrev:
|
På nuværende tidspunkt sidder hun i sofaen med den bærbare på nettet hvis jeg ser film eller spiller spil, og så er vi jo stadig sammen på en måde.. Og vi skal jo også have børn om et par år, og så får jeg jo endnu mindre tid dernede..
Er der nogen der kan sætte sig ind i hvad jeg mener, og eventuelt har (eller har haft) samme problem?
|
|
|
ja, så derfor bliver min kommende hjemmebio også placeret i stuen med de åbenlyser problemer, der er ved det. når der først er børn etc. tror jeg, at hjemmebioen bliver mindre brugt, hvis den er i et særskilt rum - det er lettere 'lige at smække en film på', når man alligevel sidder i sofaen...
\ulrik
|
| |
Filur999 Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 18 Maj 2006 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktisk besluttet mig for at omdanne stuen til bio, med hvad der dertil hører af irriterende kompromiser og behagelige fordele.. Og kæresten var meget nemmere at overtale end jeg havde regnet med, jeg havde med vilje gemt det argument med 'småfolk' til sidst som trumfkort, men så langt nåede jeg slet ikke før det var godtaget.. Det føltes som om jeg var ved at overtale hende til at gå ud og købe et par sko eller lignende
Vi skal have smidt en væg op mellem stuen og køkken/alrummet sommeren 2007, og først der kan jeg lave fastmontering af lærred, for ellers hænger lærredkassen lige midt på loftet og det vil være alt for grimt.. Så indtil da (fra efteråret når jeg får købt projektoren) havde jeg tænkt på et lærred i ramme som jeg kan hænge i kæder i to små kroge i loftet, eller på et stativ af en art.. Lidt besværlig opsætning, men det skal jo også være lidt besværligt, så hun ikke sidder og ser "Desperate Housewifes" og "Genbrugsguld" på fars projektor
Det største kompromis jeg kommer til at gå med på er lyden. For det første får jeg ikke smidt store højttalere i stuen, og sofaen kommer heller ikke den berømte meter ud fra væggen til at baghøttalerne kommer til sin ret, så nøjes indtil videre med mit 2.1 stereo setup, som også spiller ganske fint i mine ører..
Og med hensyn til det kælderum der så bliver ledigt ville jeg smide min sandsæk og bordfodbold op, og invistere de penge jeg sparer fra surround lyden i et pool-bord og en dart skive, så skal det rum nok blive brugt alligevel
Medmindre 'Batman' vil leje rummet og indrette det til sin hjemmebio __________________ I know what you're thinking, 'cause right now I'm thinking the same thing. Actually, I've been thinking it ever since I got here: Why oh why didn't I take the BLUE pill?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kommentarer til Filur:
Jeg tror du kan komme frem til en ganske acceptabel hjemmebio i din stue. Når jeg vil se film skal jeg både hænge lærred op (2 diskrete kroge i loftet) og stille projektoren frem på sofabordet. Men hele "forvandlingen" tager under 10 min. Men okay min projektor har måske af samme grund kun kørt 200 timer på 2 år. Mine fronthøjtalere har en i surroundsammenhæng lidt assymmetrisk placering, men det betyder ikke noget da man jo justerer hver enkelt højtalers lydniveau i surroundprocessoren. Baghøjtalerne (jeg kører udelukkende i 5.1) står på nogle høje bogreoler bagest i stuen og det fungerer glimrende. Min subwoofer står vist heller ikke helt efter bogen, men et stykke bag lyttepositionen i stuens bagerste hjørne - meget diskret og hustru-venlig. Og lydmæssigt fungerer det glimrende. Det skal siges at subben er en af verdens bedste med avanceret equalizer, så den kan tilpasses et hvilket som helst anlæg og lytterum. (Som tidligere nævnt kan man altså kompensere for rummets mangler ved bruge håndværkerudgifterne på godt grej).
Så efter at have haft svære overvejelser om at få lavet en tilbygning der skulle fungere som hjemmebio, lytterum og evt. bibliotek (bøger er rigitg gode til at dæmpe akustikken med), tror jeg nok at jeg foreløbig (altid?) holder mig til stueløsningen. Mit næste lille projekt er at få etableret noget fjernbetjent lysdæmpning i stuen - det "smager" da altid lidt af ægte biograf. Så - Filur - du kan roligt sætte dit kælderrum af til dine øvrige hobbies. Men ellers tak for tilbuddet om lejemål!
MVH
|
| Til top |
|
| |