Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Holde SS og stereo adskilt - hvordan ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 21 August 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

For et snart et par år siden solgte jeg min gamle Kenwood forforstærker. Årsagen var, at nu ville jeg have surround, og for at undgå unødige bøvl med betjeningen, så købte jeg en receiver, en Denon AVR-1905. Den skulle trække alt filmgøjlet, mens jeg beholdte min effektblok til fronterne.

Jeg må sandelig sige.......Hold da k... hvor har jeg fortrudt det mange gange. Stereo-lyden er decideret forfærdelig, og jeg er kommet til den, at det kan jeg ikke leve med i længden.

Jeg har nu to muligheder: 1: Købe en bedre surround-enhed, eller 2: Forsøge at adskille surround og stereo.

Ad budgetmæssige årsager, må jeg nok fravælge den første mulighed. Jeg har ikke de store finanser, der skal til for, at finde en fornuftig lydende surroundenhed, der også kan følge med i stereo. Men måske er der noget brugt grej derude, jeg har overset ? Og det behøver ikke være noget der er til salg lige nu. Jeg har tid til at vente på det rigtige "tilbud".

Den anden mulighed var som sagt, at adskille de to systemer. Men for ikke at lave klodshans ud af det, vil jeg gerne, at effekforstærkeren til fronterne bruges af begge systemer. Hvordan gør jeg det smartest ? Og ikke noget med at skulle skifte kabler hele tiden !

Nogen der har stået i samme situation og hvad gjorde I ?

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 August 2006 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Mulighed 2 er bedst efter min mening.
Det der egentlig kræves er en integret- eller en for-forstærker som har en indgang som køre uden om forforstærker delen og direkte i effekt. Jeg ved at Classé kan, men det er jo ikke ligefrem i den billige ende. Anden mulighed er at købe en seperat line-in vælger som så går ned i effekten, dette kræver dog en enten seperat for- og effektforstærker, eller en int. med pre-out/main-in. Ydermere kræver det at du kan finde en i ordentlig kvalitet. Sidste mulighed hvis det findes (er jeg ikke helt sikker på men det skulle ikke undre mig) ville være en effekt med 2 sæt indgange.

god jagt
Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 21 August 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har en integreret på fronterne (og til stereo) så sætte man bare et fast niveua og kører pre out fra receiveren...
Det virker fint.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Jeg har en integreret på fronterne (og til stereo) så sætte man bare et fast niveua og kører pre out fra receiveren...
Det virker fint.

Er det ikke lidt af et justeringsbøvl ? Jeg mener, hvordan kan du være sikker på at niveauet er det samme på din integrerede hver gang ? Eller bruger du bare den gamle med et lille klistermærke, for den er jeg ikke rigtig tilhænger af.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Et lille stykke tape.  Virker fint-

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Kaizers skrev:
Mulighed 2 er bedst efter min mening.
Det der egentlig kræves er en integret- eller en for-forstærker som har en indgang som køre uden om forforstærker delen og direkte i effekt. Jeg ved at Classé kan, men det er jo ikke ligefrem i den billige ende. Anden mulighed er at købe en seperat line-in vælger som så går ned i effekten, dette kræver dog en enten seperat for- og effektforstærker, eller en int. med pre-out/main-in. Ydermere kræver det at du kan finde en i ordentlig kvalitet. Sidste mulighed hvis det findes (er jeg ikke helt sikker på men det skulle ikke undre mig) ville være en effekt med 2 sæt indgange.

god jagt

Ja Classé er dejligt grej, men det ligger sgu noget ud over hvad min SU står model til.

2 indgange på effekttrin er vist ikke hverdagskost. Jeg kan selvfølgelig gå skridtet og gøre stereo-delen balanceret. Derved får en del trin jo pludselig 2 indgange, men det kræver dog en del investeringer, der ikke lige er plads til på nuværende tidspunkt.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 August 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at stort set alle densen produkter har en omskifter der laver et loop,intrigreret og forforstærker.Det vil være det optimale til begge dele.Kreel har det vidst også
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Hmmm....Densen levere så ikke watt-stærke produkter i min prisklasse. Sidst jeg lyttede til en 2x50 w integreret på 18'erne, var der ikke meget punch i bassen, og kontrollen med det samlede lydbillede manglede totalt. Det er galt nok med min gamle NAD i forvejen. Beat-200 har jeg kigget lidt på før, men jeg synes sgu 10k er mange penge. Og Krell..!! Var der overhovedet nogen der læste, at jeg er på SU ??

Som jeg læser det, så er der tapen, som allerede foreslået. Kunne blive en nødløsning i første omgang, ellers må jeg ud og investerer i en brugt balanceret opbygning.

Man kan godt blive lidt skræmt nogle gange herinde, mht. hvad der bliver foreslået af udstyr. Måske man skulle foreslå en decideret lowbudget sektion af forummet

Hvis man nu lavede et omvendt Y-led ind i effektblokken. Vil der så ske noget ved at koble de 2 systemer på her ? Forudsat at de selvfølgelig ikke er tændt samme tid. Vil der opstå problemer i kablerne eller ?? Jeg mener, det må vel være det samme som en effektblok med 2 indgange, oder was ?

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Tape virker altså fint, se evt. mit anlæg:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=37709&K W=Raskolnikov

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Tape virker altså fint, se evt. mit anlæg:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=37709&K W=Raskolnikov

Har allerede kigget din lille tape-ting. Iøvrigt nice setup du har skrabet sammen der. Kan især godt lide din nye spilledåse. Tillykke med den

Har du aldrig registreret nuancer i niveauet på fronterne, når du benytter tape-metoden ? Der skal jo ikke flyttes meget på volumenknappen, før der er en væsentlig forskel.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 August 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Nogle integrerede forstærkere du kunne kigge efter på brugtmarkedet med by-pass mulighed: Musical Fidelity A 3.5 og A5, Primare I21 og Atoll IN200. Nok ikke de mest udbredte på brugtmarkedet, men en Primare dukker nok op engang imellem. Om de så er billige nok til at være relevante, det er så spørgsmålet. Jeg kender ikke umiddelbart til nogen integrerede med denne funktion med en nypris billigere end Primare I21.

Et alternativ er en forstærker med digitalt styret volumenkontrol, f.eks. Thule. Det vil løse dit problem med at ramme den samme volumen hver gang, da du simpelthen skal ramme et tal.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Nej har ikke lagt mærke til nogen forskel. Det hele er kaliberet med DB måler. 

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2006 kl. 07:00 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Nogle integrerede forstærkere du kunne kigge efter på brugtmarkedet med by-pass mulighed: Musical Fidelity A 3.5 og A5, Primare I21 og Atoll IN200. Nok ikke de mest udbredte på brugtmarkedet, men en Primare dukker nok op engang imellem. Om de så er billige nok til at være relevante, det er så spørgsmålet. Jeg kender ikke umiddelbart til nogen integrerede med denne funktion med en nypris billigere end Primare I21.

Et alternativ er en forstærker med digitalt styret volumenkontrol, f.eks. Thule. Det vil løse dit problem med at ramme den samme volumen hver gang, da du simpelthen skal ramme et tal.

Jeg kender ikke lige priserne på Musical Fidelity, men kan se at Primare I21 står i ca. 8.500 fra ny, så det burde gøre brugtprisen overkommelig, samt muligheden for stadig at bruge eksternt effekt er tilstede (supper undskyldning for at begynde at køre bi-amping.

Thule har været i tankerne pga. de mange sammensætningsmuligheder der er. Den digitale volumenkontrol. Er det en ny ting, eller er der samme system på de gamle modeller.

Er der slet ingen der vil kommentere på muligheden i balanceret kontra ubalanceret systemopbygning, eller min lille fiffe ide med Y-leddet.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 22 August 2006 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige sakset lidt fra min egen tråd, om hvordan jeg har løst problemet:

Jeg har flyttet Tact'en fra stuen op på 1. salen. Det har givet et voldsomt løft i stereolyden. Nu kører computeren digitalt ind i både Tact'en og i Yamahaen (ved hjælp af et Y-led). Når jeg hører stereo, er det udelukkende Tact'en der er tændt, og den fungerer som integreret forstærker. Subwooferen kan ikke tilsluttes på den måde, men jeg brugte den i forvejen ikke til musik, så det gør ikke noget.

Det har givet et gevaldigt løft i lyden i forhold til når Yamaha'en skulle konvertere de digitale signaler.

Når jeg så skal se film, er løsningen som følger (nu bliver det avanceret):

Tact'en kan ikke håndtere surround formater. Og den har kun digitale indgange.

Yamaha'en konverterer derfor AC-3 signalet til sidehøjttalerne over til et analogt signal. Jeg har så købt en Kenwood 5090 minidisk (tak for tippet Spencer!), der konverterer fra analog til digitalt, men nu i et format som Tact'en forstår! Det signal går ind i en digital indgang på Tact'en, der så sender det ud i sidehøjttalerne. Den fungerer på den måde som effektforstærker.Yamaha'en styrer resten af højttalerne selv, og har stadig styr på mastervolume.

Det virker faktisk!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Jeg har lige sakset lidt fra min egen tråd, om hvordan jeg har løst problemet:

Jeg har flyttet Tact'en fra stuen op på 1. salen. Det har givet et voldsomt løft i stereolyden. Nu kører computeren digitalt ind i både Tact'en og i Yamahaen (ved hjælp af et Y-led). Når jeg hører stereo, er det udelukkende Tact'en der er tændt, og den fungerer som integreret forstærker. Subwooferen kan ikke tilsluttes på den måde, men jeg brugte den i forvejen ikke til musik, så det gør ikke noget.

Det har givet et gevaldigt løft i lyden i forhold til når Yamaha'en skulle konvertere de digitale signaler.

Når jeg så skal se film, er løsningen som følger (nu bliver det avanceret):

Tact'en kan ikke håndtere surround formater. Og den har kun digitale indgange.

Yamaha'en konverterer derfor AC-3 signalet til sidehøjttalerne over til et analogt signal. Jeg har så købt en Kenwood 5090 minidisk (tak for tippet Spencer!), der konverterer fra analog til digitalt, men nu i et format som Tact'en forstår! Det signal går ind i en digital indgang på Tact'en, der så sender det ud i sidehøjttalerne. Den fungerer på den måde som effektforstærker.Yamaha'en styrer resten af højttalerne selv, og har stadig styr på mastervolume.

Det virker faktisk!

Det lyder avanceret. Troede egentlig ikke at man kunne skrue op og ned på den måde i digitale signaler, men man lærer hver dag.

Kan dog læse, at du har Y-leddet på "den rigtige" led. Altså et langt kabel med en Y-led i enden, samme måde som bruger ved f.eks. bi-amping. Min hurdle ved brugen af et Y-led er, at jeg jo skal køre omvendt. Altså to lange kabler, der slutter i et Y-led, lige før effekttrinnet. Jeg har ikke så megen elektrisk viden, men vil det give problemer med, at signalet løber frem og tilbage, i det kabel der ikke bliver brugt ?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 22 August 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Det kan jeg ikke se noget problem i.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 August 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Citat:"Man kan godt blive lidt skræmt nogle gange herinde, mht. hvad der bliver foreslået af udstyr. Måske man skulle foreslå en decideret lowbudget sektion af forummet"

Eller at folk læser indenad før de svarer...

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2006 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Hvordan klarer en model som Signature 1,0 fra HK, sig i sammenligning med de intrerede som Otto nævner ?

Kan se at brugtpriserne på modellen er overkommelige for mit budget. Har den bypass af volumenkontrollen ?

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 August 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Jeg kører SS og stereo seperat, men på et sæt fronter.

Jeg bruger til stereo : DVA250B balanceret -> IA255B balanceret, eller Sony DVP-NS930V via RCA -> IA255B CD-in

SS/SACD : Sony DVP-NS930V el. DVA250B ->AV120S C/SL/SR/SUB, L/R pre-out -> AUX-in på IA255B (volumen på 73)

Det fungerer rigtigt godt. Ved godt at det er over dit budget, men hvis du kunne finde en SS med pre-out, og en integreret også. Jamen så er det da muligt, men hvorfor ikke : http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=1650

SU-lån er jo så billige

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 06:39 | IP-adresse registreret  

Nobody skrev:

Jeg kører SS og stereo seperat, men på et sæt fronter.

Jeg bruger til stereo : DVA250B balanceret -> IA255B balanceret, eller Sony DVP-NS930V via RCA -> IA255B CD-in

SS/SACD : Sony DVP-NS930V el. DVA250B ->AV120S C/SL/SR/SUB, L/R pre-out -> AUX-in på IA255B (volumen på 73)

Det fungerer rigtigt godt. Ved godt at det er over dit budget, men hvis du kunne finde en SS med pre-out, og en integreret også. Jamen så er det da muligt, men hvorfor ikke : http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=1650

SU-lån er jo så billige

Som allerede nævnt, så har Thule været med i tankerne, og jeg er ved at undersøge mulighederne nærmere, for de forskellige sammensætninger. Og ja, det er sgu noget af et tilbud du linker til. Og nej. lån er aldrig billige uanset hvad de skal bruges til, vil sgu ikke have et liv på afbetaling.

Men har seriøst overvejet en Harman Kardon Signature 1.0. Den har 7.1 ind/udgang, så det giver mig et spillerum. Jeg kan sådan set sætte den ind mellem SS og effekt, og så er jeg kørende. Og jeg vil gerne beholde muligheden for at lege med seperate effekt-trin.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes