Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 00:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Placering af centerhøjttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
apacer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hej,

jeg har endelig besluttet mig for at investere i et surroundsystem. Jeg har besluttet mig for at investere i følgende:

Front: Dali Concept 6
Bag: Dali Concept 1
Center: Dali Concept C
Receiver: NAD T743v2
Billede: http://img343.imageshack.us/img343/4207/dsc00026up7.jpg(undskyld kvaliteten, det er taget med min mobiltlf, da den var det eneste forhåndenværende "kamera")
Jeg er imidlertid løbet ind i et problem angående placeringen af centerhøjttaleren. Jeg har vedlagt et billede af, hvordan mit fjernsyn pt. er placeret. Jeg har dog tænkt mig at flytte det helt ud til venstre i reolen, da det vil give bedre mulighed for at placere fronterne. Samtidig giver det mig den bedste mulighed for at placere centeren centreret i forhold til billedet, forudsat at centeren placeres under fjernsynet.

Som I muligvis kan se er mit fjernsyn et Philips, og toppet af det hælder ud imod rummet, hvorfor jeg ikke er sikker på, om det kan lade sig gøre at placere en højttaler ovenpå. Er der nogen, der har erfaring med placering af højttalere på ikke-plane fjernsyn?

En tredje mulighed er at tage et gammel tv-bord i brug istedet for, men dette bord er for smalt til at placere højttaleren under fjernsynet, så hvis det er det, jeg ender med at gøre, skal jeg have fundet en kreativ placering til højttaleren.

Jeg håber, I kan hjælpe mig med at få placeret min højttaler ordentligt, da jeg synes det vil være spildt at bruge 12k på noget, der så ikke lyder så godt, som det kan.

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Niels Chrisitan
Til top Vis apacer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af apacer

apacer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Jeg kom lige i tanker om, at jeg ligeså godt kunne spørge om placeringen af baghøjttalerne, når nu jeg har fået jeres opmærksomhed ^^

Jeg har kun mulighed for at placere dem på bagvæggen, så mine to spørgsmål er følgende:
Skal de vinkles ind i mod midten af rummet eller spille lige ned imod fronterne?
Skal de placeres helt ude ved sidevæggene eller lidt fra disse?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Lav en væghylde, der hviler på toppen af tv'et. Så kan din center ligge ovenpå tv'et på den.

Ang. baghøjttalere, så kunne et billede mere hjælpe. Hvis du sidder helt op af bagvæggen, og sidevæggene er totalt udlukket, så ville jeg nok vinkle dem så de peger helt ned mod lyttepositionen.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

apacer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Sidevæggene er totalt udelukkede, da der er hhv en dør og et vindue, hvor højttalerne burde placeres. Jeg regner med at sidde helt midt i rummet, ca. 2 meter fra begge endevægge.

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 02:27 | IP-adresse registreret  

altså du kan også bare gøre ligesom mig.. jeg har bare stilt den oppe med fjernsynet, og det er fint nok.. måske ikke 100 % optimalt, men det virker helt fint..men janwa's forslag er faktisk super fedt, det koster selvfølgelig noget, men ikke så galt...

men du kunne også stille den på hylden under fjernsynet, også pege den opad, men nok mere optimalt på Tv'et..

mvh Henrik

NAD 753v2

JBsystems C2-800, NAD 216 THX

CV AL-1000, Dali 109, Dali SC-7 og JBL E250P

Mit Hifi - Good sound bring Movies to life

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Ville lige sige at jeg selv bruger en sådan hylden, og den virker 100% fint, og så ser det pænt ud 
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

apacer skrev:
Sidevæggene er totalt udelukkede, da der er hhv en dør og et vindue, hvor højttalerne burde placeres. Jeg regner med at sidde helt midt i rummet, ca. 2 meter fra begge endevægge.

Den "rigtige" placering i et 5.1 set-up er i siderne lidt bag lyttepositionen, men det er jo så ikke muligt hos dig.

Problemet med at have dem bag lyttepositionen (det har jeg selv) er at der kan opstå et "hul" i lydbilledet i siderne, at man oplever at lyden "springer" fra front til bag.

Jeg vil umiddelbart foreslå at du placerer dem så langt ude til siden som muligt og så eksperimentere med hvor meget de skal vinkles. Det er ikke til at sige hvad der er bedst, det kan variere fra højttaler til højttaler.

Hvordan har du tænkt dig at montere dem?

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes