| Forfatter |
|
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 03:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har for få måneder siden invisteret i en pioneer vsx-1015 reciever, som jeg er meget glad for. Den spiller godt, og kan alt, hvad jeg har brug for.
I denne forstærker sidder der allerede et kabel i, der kun har 2 ledere - altså ingen jord. Når man kører en hånd hen over recieveren, kan man mærke en mindre spændning. Det er specielt slemt på højttalerterminalerne bagpå. Har prøvet at vende stikker modsat i stikkontakten - uden held.
Har læst mig frem til, at man ikke skal 'jorde stellet' - altså sætte en ledning på stel, der går i jord på stikkontakten... men, hvad gør man så?
Skal man så grave et kobberrør ned i haven, og stelle apperater uden jord dertil? I så fald, hvordan gøres dette bedst - Hvor stort, hvor langt, hvor dybt osv... - Eller skal man bare lade det være?
På forhånd tak (:
|
| Til top |
|
| |
Standard Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 07:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skilletrafo
Prøv at låne en skilletrafo. Så laver du galvanisk adskillelse mellem nettet og din forstærker. Der sker også det, at du slipper af med "jord" og "fase" og får en "neutral" spænding, der "svæver" i forhold til jordpotentialet.
Der er vist flere firmaer, der laver skilletrafoer, blandt andet Lücke Noratel.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må ikke selv etablere en jordforbindelse. Hvis du får en elektriker ud, så tager han et kobberspyd til ca. 150 kr, banker det ned i jorden, og fører en ledning derfra til resten af installationen. Men prøv da at se om der ikke er en jord i tavlen i forvejen. Så skal der være en tyk enkeltleder gul/grøn ledning.
Jeg vil tro at en jord er noget billigere at lave end en skilletrafo. Men det kommer naturligvis lidt an på omstændighederne.
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har en jordforbindelse, men har læst, at det er en dårlig idé at sætte stel til en jordforbindelse. Kan man godt sætte stel til et andet apperats jordforbindelse? eller sætte stel til stel på et apperat, der har en jordforbindelse?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må gerne sætte apparatets stel til jordforbindelsen. Det var det man ville have gjort, hvis der havde været et 3. ben på ledningen alligevel.
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har læst her på siden:
r-l-b skrev:
Det eneste sted du skal koble din forstærker til det tredje jord stik i stikkontakten er via netledningen til din forstærkers netstrøms indgang hvis denne også har jord BASTA alt andet er eller kan være livsfarligt.
Det kan det hvis der af den ene eller anden grund skulle ruge strøm i din jordledning i lysnettet og hvis dine sikringer eller hfi relæ samtidig svigter - så har du forstærkerens egne sikring i netindgangen som kan kable fra - det kan en GND skruebøsning ikke.
|
|
|
Jesper001 skrev:
Det er direkte NO-NO!!
Hvis dine apparater ikke er lavet med "jord" så er det fordi at de er dobbelt-isolerede. Hvis du selv forbinder "jord" til stel så bryder du dobbelt-isolationen og udfører istedet ekstrabeskyttelse. Dette betyder rent faktisk at dine apparater skal godkendes med ekstrabeskyttelsen...
Brug hellere det de allerede er lavet og godkendt med: Dobbelt-Isolation! |
|
|
Hvad er løsningen så... Det kan da ikke være rigtigt, der skal være spænding på kabbinettet?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2006 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dine apparater er med garanti ikke dobbelt isolerede. Det har jeg i hvert fald aldrig set i et metal kabinet.
Og jeg er heller ikke enig i hvad r-l-b skriver. Hvis det tredie ben havde været der, så havde det netop været forbundet til forstærkerens kabinet.
Muligvis er forstærkeren defekt. Du kan jo overveje at smide den på værksted. Men om ikke andet, kan du jo prøve med at montere jordledningen på stel midlertidigt. Hvis det løser problemet, så er alt jo fint!
Jeg har simpelt hen ikke fantasi nok til at forestille mig en situation, hvor det ville være farligere at have en jordforbindelse, end ikke at have en. I industriinstallationer jorder man alt. Det er kun fordi vi bygger videre på et gammelt system i husinstallationer, at jorden ikke bare altid er der.
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 08 December 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig med Svend P, jord ledningen er der kun af sikkerheds årsager.
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. Tak for det :)
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 08 December 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhm - ikke fordi jeg tror du er et større hifi-fjols end du kalder dig, men har du tjekket at stelspændingen ikke kommer fra et af de tilsluttede apparater? Altså at du har hevet alle signalkabler og lignende ud før du afprøver det på receiveren?
En polsøger er udmærket til at give en indikation, og hvis du har mulighed for at tjekke med et volt/ampere-meter hvor høj spændingen er (i forhold til jord - som kan være en radiator med metalrør som går ned i jorden ...) og hvor meget strømstyrke der kan trækkes samme vej.
Hvis der bare er tale om en induktionsspænding kan der godt være høj spænding på stellet og det kan føles ubehageligt, men der er næsten ingen strømstyrke bag, så det er ganske ufarligt.
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2006 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror såmend heller ikke det er farligt. Tror bare ikke det er meningen, der skal være spænding på kabinettet... Har både en polsøger og en volt/ampere meter, så vil lige prøve at måle, hvor meget der er tale om. Har kun en dvd tilsluttet, men det kan da godt være, at det kommer derfra.
Tak for svaret :)
|
| Til top |
|
| |
Dr. Thor Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2006 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 08 December 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik engang at vide at der løber en overfladespænding på op til 200 volt på alle ikke jordede elektriske apperater, både udvendig men også på komponenterne inden i. Det er ganske ufarligt, men kan forringe lyden lidt. Hvis du har en receiver med aluniniumsfront, så prøv at kører oversiden af din finger og og ned af fronten, og mærk om du ikke kan føle en lille smule snurren i fingeren. Jeg har løst det ved at sætte en ledning i en af kabinetskruerne, og ført den ned til bunden af et radiatorrør hvor jeg skrabede malingen af, og vupti, snurren i fingren var væk. Bemærk dog, hvis der er koblede nogle andre apprater på din receiver, der f.eks. er jord i, som antenne kabler, så kan der opstå en "ground loop" på dine analog indgange som resulterer i en svag brummen i højttalerne.
|
| Til top |
|
| |