| Forfatter |
|
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 14 December 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Går og overvejer lidt om jeg skal have center
efter nytår. Det skal selvfølgelig være en dls. Men er lidt i tvivl om
hvor meget det vil give....lige PT kører jeg 4.0 og savner den egentlig
ikke.... Jeg flytter efter Jul til en større lejlighed, så SS får ca 25 m2. Desuden er der spørgsmålet omkring placering. Jeg tænker at
jeg vil placere det oven på mit tv sådan at det kommer ca. 120 cm. over
gulvet og dette er ca. 20 cm. højere end mine fronter....det er vel
ikke optimalt eller? Hvad siger i?
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Kristian T Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 14 December 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Går og overvejer lidt om jeg skal have center efter nytår. Det skal selvfølgelig være en dls. Men er lidt i tvivl om hvor meget det vil give....lige PT kører jeg 4.0 og savner den egentlig ikke.... Jeg flytter efter Jul til en større lejlighed, så SS får ca 25 m2. Desuden er der spørgsmålet omkring placering. Jeg tænker at jeg vil placere det oven på mit tv sådan at det kommer ca. 120 cm. over gulvet og dette er ca. 20 cm. højere end mine fronter....det er vel ikke optimalt eller? Hvad siger i? |
|
|
hmm Centeren er meget vigtig i et SS setup da det meste tale komme i denne. Man kan som du godt fordele center signalet til Front HT'erne, men hvis disse står for langt fra hinanden så mister man fornemmelsen hvorfra talen kommer fra (bare min mening ).
Placeringen er mest optimalt midt midt altså midt i billedet , men da de fleste ikke har et PJ lærred med "huller" i så centeren kan være bag lærret så skal du vinkle den så det passer med dine fronter når lyden "rammer" sweepspottet.
Centeren skal også helst matche dine fronter så meget så muligt så lyden ikke er for forskellig.
Håber det gav lidt hjælp.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 14 December 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke savner den nu, så er der jo ingen grund til at købe en!
Hvis du i den nye lejlighed oplever det som en mangel, så er det selvfølgelig en anden sag  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 14 December 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidder man i "sweet spot" og man kun er sig selv, så kan centeren i mange tilfælde godt undværes. Men er man flere der skal se film sammen, så kan alle i sagens natur ikke sidde lige for - og så er centeren efter min mening ganske vigtig.
Helt optimalt, så skulle de tre fronter være på linie - og gerne ud for midten af billedet - men som Kristian nævner, så er det sjældent praktisk muligt.
Medmindre man sidder MEGET tæt på tv/lærred, så vil det dog sjældent gøre så meget hvis centeren er lige under billedet, og ikke helt på linie med de to andre.
Da højre/venstre front ofte sidder tæt på sidevæggene, og centeren i sagens natur langt fra, så vil specielt den øvre mellemtone ofte lyde mindre "hård" fra centerhøjttaleren, også selv om det er samme type højttaler som de to andre - der er færre rumreflektioner fra centeren. Det kan derfor godt betale sig at bruge lidt tid på placering og vinkling af fronterne for at få den mest homogene lyd, og naturligvis tænke lidt over indretningen (akustikkontrol). Afhænging af hvilken surroundprocessor du bruger kan det nogengange være nødvendigt at pille lidt ved mellemtone og diskant eq for at kompensere for forskellene i afstande til væggene.
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 14 December 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
de gange jeg ikke har haft en center syntes jeg der har manglet noget dynamik,både med en meridian processor og primare.
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 14 December 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du anskaffer en center, så sørg for at centerhøjttalerens kvalitet er på højde eller bedre end de andre to fronter. Jeg har set flere surroundanlæg med svag center -- de var bedre tjent med at spille stereo.
Personligt er jeg ved at afskaffe surround til fordel for ren stereo.
|
| Til top |
|
| |
Kristian T Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 14 December 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
|
|
|
Altså... SS høre til film sådan er det bare!
Fint du vil lyttet til stereo, men det er ligesom ikke det der bliver spurgt om.
Forøvrigt er svært at få optimal film lyd og samtidig optimal stereo lyd. Det vil altid være en priotet hvad man vælger.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 14 December 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene. Mine fronter er DLS R55 og vil have centeren der passer dertil evt. Og jeg vælger både stereo og SS synes jeg
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 14 December 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
i surroundsammenhæng er en center et must __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 15 December 2006 kl. 03:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristian T skrev:
sshd skrev:
|
|
|
Altså... SS høre til film sådan er det bare!
Fint du vil lyttet til stereo, men det er ligesom ikke det der bliver spurgt om.
Forøvrigt er svært at få optimal film lyd og samtidig optimal stereo lyd. Det vil altid være en priotet hvad man vælger.
|
|
|
lidt ot, men hva
det kommer da lidt an på budgettet, jeg mener hvis du køber en reciever, ja, men hvis du køber en forforstærker til surround og kører med seperate effektblokke på kanalerne er det ikke det store problem.
personligt blev jeg nødt til at gå lidt på kompromis med min center (og sub for den sags skyld) og det har jeg da kun fortrudt, så køb en der passer til, iøvrigt er det ligegyldigt om man køber en centerhøjttaler hvis man har en fladskærm, så er man vel i virkeligheden bedre stillet med en højttaler magen til fronterne. De fleste har det dog med gerne at ville høre musik nogengange og bruger gulvhøjttalere som fronter, der kan det jo af åbenlyse grunde være lidt upraktisk med en gulvhøjttaler foran tv'et.
ville det ikke være en idé at placere centerhøjttaleren under tv'et på en stander og vinkle den opad??
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 15 December 2006 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordelen ved at have en center, er at du så kan skrue op for talen i forhold til effekterne. Ellers kan man riskere at man ikke kan høre hvad folk siger i filmene.
I øvrigt vil jeg godt anbefale to centerhøjttalere! Jeg synes lyden fra EN center i midten giver en lidt flad lyd, der er let at lokalisere. Med to reolhøjttalere eller lign., der står ved siden af hinanden, med måske 50 cm afstand, så får man lidt en wall of sound effekt, som jeg personligt foretrækker. Det kan især anbefales, hvis man som mig har et stort lærrede, som man sidder (lidt for) tæt på
|
| Til top |
|
| |
greve Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
|
|
|
Selvom det er en anelse OT, så er det stadig relevant her IMHO. Jeg gik selv den samme vej, men er nu vendt tilbage til SS (på vej...) - jeg savnede simpelthen den gode filmlyd uanset hvor godt stereo lyder, så er det altså fladt til film når man først har hørt et ordentligt SS setup - jeg troede jeg vidste bedre, men har nu fortrudt og vender tilbage til et (godt) SS system. Og jeg er bestemt også enig med de personer her, der siger at man sagtens kan kombinere god stereo med god SS - kør stereo igennem en god (for)forstærker med en "bypass" indgang til SS fronterne (fra en processor eller god AV-receiver/forstærker), så er det det bedste fra 2 verdener på en gang. __________________ greve's bio-i-stuen
|
| Til top |
|
| |
greve Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
Hvis du i den nye lejlighed oplever det som en mangel, så er det selvfølgelig en anden sag  |
|
|
Teknisk set korrekt, men mon ikke det forholder sig sådan, at man ikke savner det, man ikke ved eksisterer (sådan er det ofte i hvert fald...). Så prøv en center i dit system og bedøm så om du savner den...  Jeg vil gætte på at du ikke kan leve uden efter at have prøvet det... __________________ greve's bio-i-stuen
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Centeren betyder intet for tale eller andet, er din SS dekoder god nok er det ligegyldigt. MEN centeren betyder utroligt meget for sweetspot, sidder du ikke "perfekt" eller er I mange der ser film, så er centeren vigtig!
Men uanset hvad, så skal centeren være klangmæssig lig dine andre højttalere. Altså der er ikke nok at det er samme mærke og serie, men lyden skal være den samme!!!! Der sælges alt for mange centerhøjttalere der ikke lever op til det!
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må indrømme at jeg har haft mest succes UDEN en centerhøjttaler. Jeg synes den ødelægger stereoperspektivet, og jeg savner den ikke når jeg ser film. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
greve skrev:
MichaelWB skrev:
|
Hvis du i den nye lejlighed oplever det som en mangel, så er det selvfølgelig en anden sag 
|
|
|
Teknisk set korrekt, men mon ikke det forholder sig sådan, at man ikke savner det, man ikke ved eksisterer (sådan er det ofte i hvert fald...). Så prøv en center i dit system og bedøm så om du savner den... Jeg vil gætte på at du ikke kan leve uden efter at have prøvet det...
|
|
|
Jeg har skam haft center fra mit første surround-anlæg i '96 frem til for et lille års tid siden og den kan fint undværes!
Som det er nævnt tidligere giver det først og fremmest et problem hvis man ikke sidder i sweetspot, men det har ingen betydning for os til hverdag da det er en rigtig egoist tv-stue vi har og selv når man sidder langt ude til siden er det faktisk ikke et stort problem. Det afhænger jo også af hvor gode ens fronter er til at lave et stort lydbillede. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det beste at gøre, (og det dyreste) er at havde tre enes front højtaler, det ville sige Venster-Center-Højer skal værre 100% det samme, gerne
bag et lærret, så at man får et stor bred lyd billde som passe 100% med der der sker på lærret.
De er nogle Surrond forstærker, hvor man kan sætte en sub. bas højtaler til Center kanalen.
Desværre er der mange pro. af højtaler der laver alt, alt for små Center højtaler, der skal sætte samme krav til Center højtaler som til side
højtaler, mange Center er mange gange Bag højtaler der så er lagt ned, og krave til bag er ikke så høje.
Ellers kan man prøve med 5 gode stander højtaler plus en eller to rigtig sub, bas.
Og dette gælder hvis man kun ønsker at bruge det til film, eller i en hjemmebiograf.
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare med at finde et mærke og modelserie hvor center er lig med fronter og baghøjttalere....nogle forslag? __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, se først efter, hvor stor Center er, og vælg derefter side højtaler, så stor center som mulige
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som en anden er inde på, så stjæler det dynamik at køre downmix af center kanalen...
Det tager 6 dB af dynamikken... Endvidere så kan nogle DTS film og koncerter lyde som om stemmerne kommer ud gennem en kagedåse ved downmix...
Såå... En center højttaler, i samme kvalitet som fronthøjttalerne er klart at fortrække...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |