Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Valg af center hoejttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vett
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 Januar 2007 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg foelger dagligt med paa hifi4all.dk, og er ofte inde og se billeder af andre brugeres surround systemer, ikke mindst for at samle inspiration til mit kommende eget system

Jeg har for noget tid siden koebt et par MBL 311 E hoejtalere (http://www.mbl-germany.de/english/start.html). Det er tysk producerede hoejttalere, som desvaerre kun bliver solgt primaert i Asien og USA. Det var et saakaldt impuls koeb da jeg hoerte dem i en hifi forretning i Hong Kong, jeg maatte bare eje dem

Nu er mit dilemma saa at jeg jeg gerne vil have dem som del af mit kommende sourround system. Jeg har pt. ikke noget anlaeg da jeg stadigvaek befinder mig i Asien, og mine hoejttalere er opmagasineret indtil jeg lander i Danmark igen. MBL laver ogsaa center hoejttalere, men da jeg ikke befinder mig i Hong Kong laengere, og da jeg ioevrigt ikke laengere vil bruge saa mange penge som deres produkter nu engang koster, skal jeg have fundet en anden loesning. Og jeg har laest mig til at det er vigtigt at front og center hoejttalerne er af samme maerke/specificationer?

Saa mit spoergsmaal er egentlig mest hvordan jeg matcher en passende center hoejttaler til mine mbl'er? Er der ikke andet for end jeg tager dem med ind i en forretning, og lytter mig frem? Eller kan det til en vis del goeres ved at sammenligne specificationerne paa center og front hoejttalere?

Paa forhaand tak

//Jesper

Specs: http://www.mbl-germany.de/products/Monitorlaut_E.pdf

Til top Vis vett's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vett

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Januar 2007 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Det kommer jo lidt an på hvor kritisk du er. Som regel er folk ikke så kritiske mht. filmlyd, idet meget af opmærksomheden er samlet om billedet. 

Ideen med at tage dem med ind i en forretning og lytte, synes jeg er rigtig god. Jeg kan ikke se du kan gøre så meget andet, hvis du vil have et godt match. Formentlig vil du kunne få det bedste resultat med en højttaler der har bånddiskant som dine. Se eks. Dali Ikon eller Mentor.

Ellers er der jo www.Ebay.de Mon ikke der kunne tænkes at dukke noget MBL op der?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

vett
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2007 kl. 04:18 | IP-adresse registreret  

Hej Svend

Tak for dit svar.

Jeg er ikke specielt kritisk mht. filmlyden, der skal bare vaere en vis sammenhaeng mellem front og center.

Saa jeg vil foelge op paa dit raad, og tage en tur forbi hifiklubben da som jeg jo egentlig godt ved, saa skal jeg ud og lytte, inden jeg koeber... Og jeg satser paa at du har sendt mig i den rigtige retning med de Dali'er

//Jesper

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

Grunden til at højtalerne skal matche i surround er, at lyden af foreksempel en bil der kører fra den ene side til den anden ændrer karakter mens den panorerer, og DET tager opmærksomheden fra filmoplevelsen.

Undersøgelser har vist, at 80% af den information vi perciperer kommer via øret - vi er altså langt mere følsomme overfor lydinformation end man umiddelbart tror, og dermed også meget "sårbare" overfor "fejl" i lydbilledet.

Det samme princip med ens klang i center- og fronthøjtalerne gælder også for side- og baghøjtalere - når et rumskib kommer flyvende bagfra i Star Wars, skal det helst ikke ændre lydkarakteristik midt i rummet...

Jeg har selv prøvet at spille med forskellige højtalere i mit setup, og man får selvfølgelig en surroundoplevelse med lyd hele vejen rundt - men det var altså først med matchende center og sider, at lydbilledet rigtigt smeltede sammen til en homogen helhed. Har man først oplevet det, er der no turning back.

Hvis du har plads og mulighed for det, skulle du derfor måske overveje at bruge dine nuværende højtalere i ren stereo, og så investere i et komplet surround sæt til film. Evt. et sæt mindre sattelitter og en sub, der ikke behøver fylde alverden.

Ellers kan du selvfølgelig prøve dig frem med andre højtalere...

MVH.

P.S: Skal dog indrømme mine baghøjtalere er "ude af serie" med resten af mit 7.1 setup... men jeg tror jeg har været meget heldig at finde nogle der matcher de øvrige, og så er baghøjtalerne heldigvis de mindst kritiske kanaler... det gik ikke da jeg havde forskellige fronter og sidehøjtalere.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

mazdarati
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Infinity laver også højttalere med bånddiskanter - Kappa/Delta og Cascade serien kører vist alle med bånddiskanter. 
Til top Vis mazdarati's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mazdarati

vett
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2007 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har ogsaa overvejet mange gange at lade mbl'erne indgaa i en stereo loesning, og saa have en separat surround loesning ala den du foreslaar erla. De blev ogsaa oprindeligt indkoebt med henblik paa dette. Saa mit eneste dilemma er ikke bare at finde en center der matcher, men ogsaa finde udstyret (forstaerker/DVD afspiller), der kan klare denne loesning fornuftigt. Men sidstnaevnte er en helt anden histore, som nok dukker op i dette forum paa et senere tidspunkt Jeg har haft mbl'erne tilsluttet en tidligere surround loesning jeg havde, hvor jeg bla havde en qln center hoejttaler, men det hang ikke rigtig sammen... Saa det er da ogsaa muligt at det i sidste ende bliver 2 separate loesninger, men jeg vil dog give det en chance og proeve mbl'erne sammen med Dali, og evt. som mazdarati naevnte med infinity.

Tak for de gode svar!

//Jesper

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes