Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: H/K vs. Sony receiver - kræfter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DanielSK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Før I alle råber "Harman!" i kor, vil jeg lige ridse min situation op:

Jeg har lige købt et sæt B&W XT4, og min Sony DE875 fra 2001 virker en lille smule anstrengt på dem, selvom den er opgivet til 5 x 100W. Derfor overvejer jeg at købe ny receiver, helst H/K, som jeg er faldet lidt for. En ny receiver (fx H/K AVR 645) til ca. 10.000 kr. er dog en dyr sag, hvis den alligevel skiftes ud inden for et par år pga. de nye HD-lydformater. Derfor har jeg tænkt på at købe en brugt H/K AVR 5500 (fra 2002) til ca. 3000, som jeg så kunne bruge indtil de nye lydformater rammer et fornuftigt prisleje.

Jeg er dog meget i tvivl om denne receiver vil overgå min Sony i kræfter, da den "kun" er opgivet til 5 x 75W, men H/K watt jo siger mere end Sony watt...

Nogen, der kan give mig et svar eller en god løsning? (Sony'en har ikke pre-out.)

Links til de 2 receivere:

Sony: http://www.minhembio.com/produkt/623

H/K: http://www.minhembio.com/produkt/1214

Til top Vis DanielSK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielSK

flex195
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Som regel er Sony's watt opgivet efter "DIN" målenormen dvs: den opgivet effekt er målt på 1 kanal ved 1khz.

H/K mener jeg opgiver deres produkter i RMS, hvor alle 5 kanaler er målt på samme tid ved 20hz-20khz (mener jeg, ret mig hvis jeg tager fejl) så der er jo en del forskel og stiller straks langt større krav til strømforsyning osv!

Infinity Intermezzo 5,2 setup
Infinity : Technology - Performance - Design
Til top Vis flex195's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flex195

DanielSK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

flex195 skrev:

Hej

Som regel er Sony's watt opgivet efter "DIN" målenormen dvs: den opgivet effekt er målt på 1 kanal ved 1khz.

H/K mener jeg opgiver deres produkter i RMS, hvor alle 5 kanaler er målt på samme tid ved 20hz-20khz (mener jeg, ret mig hvis jeg tager fejl) så der er jo en del forskel og stiller straks langt større krav til strømforsyning osv!

Efter et kig i manualerne, tror jeg du har ret. Så er spørgsmålet bare, om H/K 5500 er så meget bedre og kraftigere end Sony'en, at det retfærdiggør en prisforskel på 3000 kr....? (Tror ikke jeg kan få noget for Sony'en, da den engang er faldet ned fra hylden, så chassis'et er helt skævt - dog har den spillet ufortrødent videre )

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Haha, ja Sonyer slår man sgu ikke sådan ihjel!  Men som flex siger så er Harman/kardon noget kraftigere end Sony. Sony har altså ikke de store kræfter at rutte med, og jeg tror at du vil opleve en stor forandring med H/K i forhold til Sony. Men jeg er lidt i tvivl om det er en god kombi lydmæssigt. Begge synes jeg er udpræget varme og lidt mørke i lyden. Til gengæld ved jeg at NAD, som minder meget om harman/kardon, driver B&W'er ret godt. Så jeg synes du skulle tage den Harman/Kardon.
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

DanielSK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2007 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
Haha, ja Sonyer slår man sgu ikke sådan ihjel!  Men som flex siger så er Harman/kardon noget kraftigere end Sony. Sony har altså ikke de store kræfter at rutte med, og jeg tror at du vil opleve en stor forandring med H/K i forhold til Sony. Men jeg er lidt i tvivl om det er en god kombi lydmæssigt. Begge synes jeg er udpræget varme og lidt mørke i lyden. Til gengæld ved jeg at NAD, som minder meget om harman/kardon, driver B&W'er ret godt. Så jeg synes du skulle tage den Harman/Kardon.

Fik ikke lige fat i, hvad du mener ikke er en god kombi lydmæssigt? B&W og H/K?

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

DanielSK skrev:
flex195 skrev:

Hej

Efter et kig i manualerne, tror jeg du har ret. Så er spørgsmålet bare, om H/K 5500 er så meget bedre og kraftigere end Sony'en, at det retfærdiggør en prisforskel på 3000 kr....? (Tror ikke jeg kan få noget for Sony'en, da den engang er faldet ned fra hylden, så chassis'et er helt skævt - dog har den spillet ufortrødent videre )

Jeg står genre 100% inden for at en HK slår den sony med mange længder. Mener også at HK er langt mere stømstærk.

Jeg vil mene at du får langt mere for HK penge end sony penge. Håber du forstår.

Har selv en HK5550 og den kan snildt trække højttalere der er større end dem du nævner. S ådet skal du ikke være bange for.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Der er også ca 6kg forskel på forstærkerne, det vil ofte betyde at der er en større strømforsyning, og det medførere mere kontrol

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

flex195
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Om den lyder bedre skal jeg ikke kunne sige, men skal du bruge kræfter ville jeg gå efter H/K!

Bemærk dog at B&W højttalere kan have en tendens til at hælde mod det lyse, hvis din sony forstærker samtidig hælder lidt mod det lyse/anstrengende kan det være en meget uheldig kombination, hvis du samtidig bruger sølvkabler kan det også have en uheldig indvirkning på lyden... Har selv været udsat for det samme med mine Infinity/NAD og sølvkabler, da jeg skiftede til H/K forstærker blev det straks bedre, langt mere behagelig lyd, bliver aldrig anstrengende at høre på!

Infinity Intermezzo 5,2 setup
Infinity : Technology - Performance - Design
Til top Vis flex195's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flex195

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

DanielSK skrev:

Mastervol skrev:

Fik ikke lige fat i, hvad du mener ikke er en god kombi lydmæssigt? B&W og H/K?

Hmm, bare glem det. Der er mange meninger om hvordan B&W lyder, men jeg synes det er et forsøg værd med den H/K!

valentin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2007
Sendt: 18 Februar 2007 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Hej DanielSK

Du var på min tråd omkring H/D og NAD og var med i flere spørgsmål ang Harman Kardon AVR 645. Jeg havde på det tidspunkt en Sony STR 795 i ES serien der udgav 7x100 w. Nu har jeg købt en Harman Kardon AVR 645 på 7x75W og JEG GARENTER AT DE 7X75W ER MEGET MERE VÆRD.
Og det er uden diskution, du får så meget overskud af kræfter til dine højtalere.
I mine øjne og øre er der ikke nogen tvivl. Køb en Harman Kardon AVR 645.

Til top Vis valentin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af valentin

DanielSK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

valentin skrev:

Hej DanielSK

Du var på min tråd omkring H/D og NAD og var med i flere spørgsmål ang Harman Kardon AVR 645. Jeg havde på det tidspunkt en Sony STR 795 i ES serien der udgav 7x100 w. Nu har jeg købt en Harman Kardon AVR 645 på 7x75W og JEG GARENTER AT DE 7X75W ER MEGET MERE VÆRD.
Og det er uden diskution, du får så meget overskud af kræfter til dine højtalere.
I mine øjne og øre er der ikke nogen tvivl. Køb en Harman Kardon AVR 645.

Jeg tror også at jeg skifter Sony'en ud, men med H/K AVR 5500 i første omgang. Det er en lidt billigere måde at afprøve kombien B&W + H/K, og forhåbentligt går der ikke mere end et par år før jeg skifter ud igen til en receiver med dekodere til HD-lyd.

5500'en er opgivet til næsten samme effekt som 645'en, så mon ikke jeg får nogenlunde samme lyd, med undtagelse af de nyeste features som fx auto-EQ og HDMI...?

DanielSK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Hmm, bare glem det. Der er mange meninger om hvordan B&W lyder, men jeg synes det er et forsøg værd med den H/K!

Nu bliver jeg nødt til at høre: Synes du B&W lyder mørkt?? For det er da det modsatte af hvad jeg ellers har hørt og også selv har erfaret....

DanielSK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

flex195 skrev:

Om den lyder bedre skal jeg ikke kunne sige, men skal du bruge kræfter ville jeg gå efter H/K!

Bemærk dog at B&W højttalere kan have en tendens til at hælde mod det lyse, hvis din sony forstærker samtidig hælder lidt mod det lyse/anstrengende kan det være en meget uheldig kombination, hvis du samtidig bruger sølvkabler kan det også have en uheldig indvirkning på lyden... Har selv været udsat for det samme med mine Infinity/NAD og sølvkabler, da jeg skiftede til H/K forstærker blev det straks bedre, langt mere behagelig lyd, bliver aldrig anstrengende at høre på!

Ja, det er jeg opmærksom på. Underligt, i øvrigt, at sælgeren i HiFiKlubben, hvor jeg købte mine B&W XT4, mente at jeg skulle købe sølvkabler uanset valget af receiver - for at få højtalerne til at åbne mere op...  Nå - det må mine ører jo afgøre når receiveren er indkøbt

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

DanielSK skrev:
Mastervol skrev:

Nu bliver jeg nødt til at høre: Synes du B&W lyder mørkt?? For det er da det modsatte af hvad jeg ellers har hørt og også selv har erfaret....

Ja, altså det varierer noget synes jeg. Deres DM-serie lyder ikke specielt mørk, derimod er deres CM-serie, og i særdeleshed CM7, meget meget mørk...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes