Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 09:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Denon 2803 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 05 December 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg er ved at ligge lidt planer om at starte noget surround op, i min stue. Jeg har overvejet den nye denon 2308 bla. Jeg har ikke ret meget erfaring i surround, men jeg håbede på noget hjælp fra nogen kvalificeret hjælp fra nogen herinde.

Jeg har læst at denne reciever er udstyret med digital rumkorrektion. Hvor man kobler den medfølgende mikrofon til apperatet, og dernæst kompenserer "recieveren" for, for meget bas, ekko/genlyd, osv. 

Jeg synes det lyder ret fedt, så behøver man ikke at ligge tykt, dyrt væg til væg gulvtæppe, og gardiner og så noget, for at undgå bulder og rumklang(eller hva man nu kalder det) 

Er der nogen som kender til disse recievere??? eller har prøvet det her rumkorrektion??? Jeg kunne godt tænke mig at vide om det fungerer, sådan som jeg forestiller mig.    

Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 December 2007 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke dit budget, men den koster 6k - hvis du kan finde penge til en 2808 av-reciever, som koster 9k, er du mere fremtidssikret, da den understøtter de nye lydformater. Men ellers har den alt det lækre en reciever i den prisklasse skal ha.

De nye lydformater svarer til de musiklydformater man kender fra dvd-audio og SACD... Ærgrer mig selv lidt over jeg ikke ventede et halvt års tid til de nye Marantz HD-recievere kom på markedet, men sådan kan man jo blive ved!

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Ja. Det selvfølgelig rigtig. Det kunne være jeg skulle invistere i den. men min budget kan nok bedre klare den til 6k. hvis jeg også skal have baghøjtalere og center(og det skal man vist i surround) Jeg har B&W 683 som front. så jeg er jo nød til at have 685 til baghøjtalere og ligeledes centeren i samme serie B&W HTM61. så det bliver knap 14000 kr

Der røg de julegaver!!!!!!!!!

Men det var mere den der rumkorrektion jeg tænkte på, den lyder interessant. Virker den eller er det bare noget sprællemand!!!

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 05 December 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Rosdam skrev:
Jeg har læst at denne reciever er udstyret med digital rumkorrektion. Hvor man kobler den medfølgende mikrofon til apperatet, og dernæst kompenserer "recieveren" for, for meget bas, ekko/genlyd, osv. 

Jeg synes det lyder ret fedt, så behøver man ikke at ligge tykt, dyrt væg til væg gulvtæppe, og gardiner og så noget, for at undgå bulder og rumklang(eller hva man nu kalder det) 

Er der nogen som kender til disse recievere??? eller har prøvet det her rumkorrektion??? Jeg kunne godt tænke mig at vide om det fungerer, sådan som jeg forestiller mig.

Den form for digital rumkorrektion der findes i de fleste surround receivere har ikke så frygtelig meget at gøre med det der menes når man snakker rumkorrektionsenheder til 10.000+ for denne funktion alene.

Der er primært tale om 3 hovedfunktioner:

1. Niveauindstilling af kanalerne

2. Indstilling af delay (kompensation for forskelle i afstand)

3. Eq

Du bør mest se det som et redskab til at spare dig for en del tid i den første indstilling - i min erfaring rammer de måske 80-90% rigtigt, resten må man så selv tweake sig frem til.

Du skal nok ikke regne med at træerne vokser ind i himlen og at et uheldigt akustisk indrettet rum kan komme til at lyde som en perfekt indrettet biograf - eq og delay kan afhjælpe de værste småproblemer, men så heller ikke mere - overdriver man korrektionen ender det med at gøre mere skade end gavn.

Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Men der står bar på siden under disse forstærkere, at de kompenserer for netop dette, bas diskant osv. og at der er nivau indstilling af højtalerne.

Citat:

"Med den indbyggede auto-setup funktion i AVR-2308 går det som en leg at indstille dit surround-anlæg. Du behøver bare at tilslutte højttalerne – hvad enten det er fem eller syv – samt den medfølgende målemikrofon. Herefter trykker du på nogle få taster på fjernbetjeningen. Efter tre minutter har receiveren tjekket og justeret højttalerstørrelse, kanalniveau, fase og frekvensgang for alle højttalere, inklusive subwooferen.

Samtidig med, at receiveren indstiller parametrene for alle dine højttalere, måler den digitale Audyssey-rumkorrektion også responsen fra dit lytterum og korrigerer for de fejl, som måtte opstå i dette sammenspil. Det kan f.eks. være for buldrende bas, for skarp diskant eller andre problemer. Rumkorrektion kan i mange tilfælde give dig en forbløffende forbedring af lyden"

Citat slut.

Så burde det ikke være en ægte rumkorrektion? eller har jeg misforstået?

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Sendt: 05 December 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Rosdam skrev:

Ja. Det selvfølgelig rigtig. Det kunne være jeg skulle invistere i den. men min budget kan nok bedre klare den til 6k. hvis jeg også skal have baghøjtalere og center(og det skal man vist i surround) Jeg har B&W 683 som front. så jeg er jo nød til at have 685 til baghøjtalere og ligeledes centeren i samme serie B&W HTM61. så det bliver knap 14000 kr

Der røg de julegaver!!!!!!!!!

Men det var mere den der rumkorrektion jeg tænkte på, den lyder interessant. Virker den eller er det bare noget sprællemand!!!

Altså det er nok mere til for folk som ikke har så meget know how omkring surround-recieveres grundindstillinger.

Til at starte med brugte jeg audessey rumkorrektion på min 8001, den samme som er i 2308 som du nævner. Men efter jeg fik tonedæmmet mine højttalere og rum prøvede jeg uden auto-kalibrering og det var bedre end med. Så min er manuel indstillet i alle kanaler med lydmåler osv.

Men det lyder spændende med det nye B&W setup...

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Rosdam skrev:
Så burde det ikke være en ægte rumkorrektion? eller har jeg misforstået?

Ingen tvivl om at nogen af de nyere receivere er mere avancerede i funktionerne end tidligere, men så vildt er det altså heller ikke. Der er salgssnak og så er der den virkelige verden.

Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Okay. Så det er bare en "cool" feature. øv.. Jeg troede lige jeg kunne spare mig selv for endnu flere udgifter. Men pyt.. det ku være jeg skulle se at få gjort den skilsmisse attest klar også

Men så  har jeg til gengæld også en fed hjemme biograf, og ingen til af rive mig ud af min ekstase når jeg sidder sammenkrøbet i hjørnet af mit mørklagte lydrum, og vipper periodisk i takt til vikingerne for fuld udblæsning, mens jeg klør mig febrilsk på næsen.

Jeg har også haft lidt kig på en onkyo TX SR605 den er lidt billigere end denonen.  

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2007 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

jeg ville nu ikke købe receiveren for rumkorrektionens skyld. Jeg bruger kun den i min 4306 for at få sat de forskellige muligheder for korrektion op hvis jeg nu skulle finde på at bruge dem på et tidspunkt. Afstanden til højttalerne er nu heller ikke specielt præcise, specielt ikke subwooferen. Jeg faldt tilfældigvis over et afsnit der omhandlede det i manualen i søgen efter noget helt andet. Der står godt nok at det nok skyldes forsinkelse inde i subben, men hva.

Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

okay. Men hvis jeg skulle kigge på noget i samme pris klasse.... Hvis det var uden rumkorrektion.. er der så nogen der har et par forslag?? Jeg har bare det krav at der skal være en pre out til front højtalerne, fordi dem driver jeg med en effekforstærker.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 December 2007 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Lige lidt mere om "rumkorrektion":

http://ultimateavmag.com/avreceivers/907onk875/index3.html

"The result was truly awful"

Og det er om et af det nyere systemer på markedet

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Tja.. Det er nok ikke så "vildt"igen så. Men jag kan jo heller ikke bedømme noget ud fra ingenting, udover hvad jeg læser, men jeg har ihvertfald skruet forventningerne lidt ned igen. Måske skulle jeg simpelthen låne en med hjem fra hfk. så få prøvet det af...!

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Rosdam skrev:
Måske skulle jeg simpelthen låne en med hjem fra hfk. så få prøvet det af...!

Under alle omstændigheder er det noget af et sats at lægge x tusind kroner på bordet alene ud fra hvad du læser på et forum. Det bør højst ses som en guide til at indsnævre feltet lidt - men det er DIG der skal leve med valget, derfor er du også nødt til at høre med egne ører først om det givne apparat er noget for dig.

Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Ja. Jeg får en med hjem og ser på det. (hører på/til den) men jeg skal også have lavet om i selve stuen. vægge skal males, og nogen møbler skal udskiftes. og jeg tror at jeg lægger et gulvtæppe på alligevel, bare for at give en mere hyggelig steming, samt en mulig forbedring at rummet rent lydmæssig.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 December 2007 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Rosdam skrev:
Måske skulle jeg simpelthen låne en med hjem fra hfk. så få prøvet det af...!

Under alle omstændigheder er det noget af et sats at lægge x tusind kroner på bordet alene ud fra hvad du læser på et forum. Det bør højst ses som en guide til at indsnævre feltet lidt - men det er DIG der skal leve med valget, derfor er du også nødt til at høre med egne ører først om det givne apparat er noget for dig.

helt enig, hvis det er et førstegangskøb, så er det meget sandsynligt at du om ikke alt for længe vil overveje næste step.

Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2007 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

ja, jeg kunne godt forestille mig at der ikke går lang tid inden den ene ting tar den anden. hvordan sådan lysmæssigt??? er det muligt at nogen surround revievere idag som kan levere high fidilety lyd, i stereo, når jeg hører musik??? uden at jeg skal ofre over 10.000 kr???

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Rosdam skrev:
ja, jeg kunne godt forestille mig at der ikke går lang tid inden den ene ting tar den anden. hvordan sådan lysmæssigt??? er det muligt at nogen surround revievere idag som kan levere high fidilety lyd, i stereo, når jeg hører musik??? uden at jeg skal ofre over 10.000 kr???
Marantz og Harman Kardons surroundgrej har generelt ry for at være meget musikalske.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes