Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 00:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: SVS PB12NSD VS Velodyne SPL1200 MK2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 22 December 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Lige 2 nye og interessante tests der viser nogle resultater som der nok vil komme som et chok for mange.

SVS PB12NSD : http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests/8151- svs-pb12-nsd.html

Velodyne SPL1200 MK2 : http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests/8146- velodyne-spl-1200-mk2.html

Det der er det mest interessante er grafen der viser Group Delay, når man kigger på den så er den billige portede SVS sub faktisk istand til at fremvise et LAVERE group delay end den lukkede Velodyne som koster næsten det dobbelte.

Man får ellers altid tudet ørene fulde af at lukkede subs virker bedre især til musik fordi de er "hurtigere" og mere i kontrol. Testen her viser så det modsatte og det kunne være interessant at få en kommentar fra dem der sværger til lukkede subs som det eneste der duer når det står helt klart at den portede sub klarer sig bedre. At den så oveni spiller både dybere, højere, har lavere forvrængning og er til at få for den halve pris gør den bare til et endnu mere attraktivt køb. Eneste minues er at den fylder og den kun kan fåes i sort.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

zuki
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2007
Sendt: 23 December 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

SVS kan satme lave nogle seriøse subwoofer.. og så til halv pris af mange andre, det er vildt, måske skulle fx. velodyne måske begynde at tænke på at sætte priserne lidt ned, hvis de stadigvæk vil være med i toppen.

Onkyo 805
SVS PB12 NSD
Panasonic TH37PX70e
Playstation 3
Nordost blue heaven
Supra HDMI kabler
Til top Vis zuki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuki

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2007 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

SVS PB12-NSD er faktisk et perfekt eksmepel på at så længe det grundlæggende design af subben er i orden er det fuldt ud muligt at få en basrefleks sub til at have lavere group delay end en lukket ditto.

Udviklingen inden for subwoofer design har nået det punkt hvor man ikke kan sige at lukkede subs altid vil være hurtigere, mere præcise eller have lavere group delay end basrefleks subs. Det er primært et spørgsmål om kvaliteten af det design der bliver brugt og ikke så meget hvilke type sub det er.

Men selvfølgelig hvis man stadigvæk mener at lukkede subs per definiton altid er mere præcise og "hurtigere" end basrefleks subs skal man da have lov til at mene det, det er bare ikke noget der har hold i i virkeligheden. Hvorfor folk så alligevel sværger til lukkede subs kan der være mange grunde til, ikke mindste at de fylder mindre, noget andet er at lukkede subs typisk ikke spiller så dybt og at fraværet af den rigtige dybe bas af mange bliver opfattet som at subben er "hurtig" hvilket selvfølgelig er noget sludder af den værste skuffe.  Til sidst så har de fleste billigere lukkede subs rimelig højt forvrængning ift portede i samme prisklasse og det er igen noget der bliver opfattet forkert af folk, høj forvrænging vil tit give en lidt hård og kontant lyd som mange godt kan lide.

Ikke sagt at lukkede subs er dårlige, slet ikke, men det handler meget om man når det kommer til subs så er det lidt lige meget om den er lukket eller portet så længe det grundlæggende design er i orden. Velodyne DD18 er feks en glimrende lukket sub som der både kan spille dybt og forholdsvis højt med meget lav forvrænging, men det kommer selvølgelig med en pris, og den er betydeligt højere end en portet sub med samme ydelse.

Audioholic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 December 2007 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Jeg synes bare testen viser at Velodyne SPL1000 og SPL 1200 bare ikke er faldet så heldigt ud.

Efter at dømme på populariteten af Velodynes DD serie viser det jo bare at de er nogle af de førende konstruktører af subwoofere.

SPL er en "mandags" subwoofer efter min mening

Har selv ejet en SPL1000 og var meget skuffet over den - den blev byttet til en Audiopro til en brøkdel af prisen, som efter min mening slog den på samtlige punkter

3 x BassPump III i sofaen
+ diverse gode sager ..
Til top Vis Audioholic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioholic

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2007 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Noget andet interessant er at group delay normalt bliver anset som ikke hørbart så længe det er under 1-1,5 cycles. PB12NSD er unber 1 cycle hele vejen igennem mens Velodyne SPL1200 MKII ryger over 1 cycle ved 32 hz og nedefter. Hvilket reelt betyder at for dem der kan høre helt ned til 1 cycle group delay så er Velodyne SPL1200 MK mere gumpetung, løs i bassen, upræcis og mindre tight end SVS PB12NSD.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 December 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

SPL1200MKII er den gammel model.

Der er sket ting med den nye.

Og en sub tester man ikke på en P plads.

Jeg vil til hver en tid fortrække en lukket.

Får jeg havde hørt velodyne havde jeg hørt mange andre og opgav.

Men de er dyre og hvorfor, jo de står i shops så folk kan låne dem med hjem før køb.

Hvis de solgte som SVS kunne de nok sælge til laver pris når det kom til stykket.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

SPL1200MKII er den gammel model.

Der er sket ting med den nye.

Og en sub tester man ikke på en P plads.

Jeg vil til hver en tid fortrække en lukket.

Får jeg havde hørt velodyne havde jeg hørt mange andre og opgav.

Men de er dyre og hvorfor, jo de står i shops så folk kan låne dem med hjem før køb.

Hvis de solgte som SVS kunne de nok sælge til laver pris når det kom til stykket.

Ok, hvilke ting er der sket med den nye?

Øh, en parkeringsplads er det optimale hvis man ikke har adgang til et anachoic chamber da man på den måde vil få et minimum af reflketioner, forstærkninger/udfasninger ved visse frekvenser etc som du vil få i et typisk rum. Sådan som Iikka tester er den bedste måde da ALLE subs bliver testet på lige vilkår og hvor et rums negative/positive indflydelse er elimineret. De resultater som Iikka får er den rene og rå ydelse fra subben uden rummet til at forplumrer målingerne. Så du kan roligt regne med at den sub der feks kan spille dybest eller højest også vil gøre det i en helt almindelig stue almindelig stue.

Hvorfor vil du foretrække en lukket når der ingen objektive grunde er til det? Det kan så være du mener lukkede subs lyder mere præcise men målingerne som jeg har linket til viser at det IKKE har hold i virkeligheden. Tag Group Delay feks, hvilket er den største grund til at mange foretrækker lukkede subs fordi det er lavere end på basrefleks subs, der er det SVS'en der har det laveste selvom det er en bas refleks konstruktion. Hvilket tydeligt viser at det er ikke et spørgsmål om en sub er lukket eller basrefleks men mere om det bagvedliggende designarbejde er gjort godt nok. Basrefleks kan dermed lyde lige så godt som lukkede subs selvom de er billigere og det med parametre der på alle andre punkter end størrelsen er de lukkede subs overlegne.

Kunne Velodyne sælges billigere hvis de kun have internet only forhandling uden dyre mellemled? Helt sikkert, mon ikke en Velodyne SPL1200MKII kunne sælges til ca. samme pris som en SVS PB12NSD hvis det forholdt sig sådan. Men det ændrer så ikke meget på at ydelsen fra en SPL1200MKII stadigvæk ville være betydeligt ringere end PB12NSD hvis priserne var ens.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 December 2007 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig i rigtig meget der bliver skrevet her, men jeg synes vi skal passe på med at gøre alt op i målinger. Der er en klar tendens inden for subverdenen, at hvis Ikka eller Craig eller hvem der nu lige er en hot sub tester for tiden skriver THD så'n og så'n og målingerne ser fine ud - så konkluderer mange at så "lyder" de bedst. Subwoofer performance er "nemt" at måle fordi vi ser på hvor dybt og højt (SPL) de kan spille og så konkluderer vi forresten ellers at hvis THD/group delay er lav nok så lyder alt bas ens. Anyways, det er ikke for at bashe eller noget, jeg synes målingerne er super gode, nyder dem personligt, men jeg prøver at forholde mig så objektivt som muligt og i sidste ende skal man altså høre på det og selv danne sin egen mening.

Ingen tvivl om at SVS laver nogle super gode subs til extremt konkurencedygtige priser. Der er en hage ved dem, og det er størrelsen primært. Det er der jeg synes velodyne fx vinder ind på SVS. Størrelse vs ydelse.

Desuden, så er rumakustikken langt det vigtigste for god bas. Såfremt du ikke har styr på de grumme peaks, som er til stede i 95% af de hjem subs spiller i, så vil selv den bedste sub ikke komme til sin ret.

Det er så der jeg mener at SPL1200MKII er en udemærket sub med auto EQ. Nuvel, ikke verdens mest advancerede, men den fjener så vidt jeg ved 2+peaks? og det er typisk nok.

Nogle af SVS modellerne har også en PEQ med et bånd, men det er ikke så plug and play som velodyne og det kræver extra udstyr at komme igang med det.

Velodynes mindre modeller, særligt DD serien, henvender sig til kunder som ikke ønsker et monster af en sub og som samtidig vil have bedste mulighed for at integrere den med rummet og resten af systemet.

Som en afsluttede kommentar, så håber jeg da snart at Velodyne kommer ud af tegnestuen og lancerer nogle nye produkter således vi kan få lidt konkurence

Velodyne 18DD MKII måske?

Uanset, alt det der sker på subwoofermarkedet kommer i sidste ende OS - som forbrugere til gode. Det har aldrig været så godt som det er nu at være subwooferenthusiast!

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Jeg er enig i rigtig meget der bliver skrevet her, men jeg synes vi skal passe på med at gøre alt op i målinger. Der er en klar tendens inden for subverdenen, at hvis Ikka eller Craig eller hvem der nu lige er en hot sub tester for tiden skriver THD så'n og så'n og målingerne ser fine ud - så konkluderer mange at så "lyder" de bedst. Subwoofer performance er "nemt" at måle fordi vi ser på hvor dybt og højt (SPL) de kan spille og så konkluderer vi forresten ellers at hvis THD/group delay er lav nok så lyder alt bas ens. Anyways, det er ikke for at bashe eller noget, jeg synes målingerne er super gode, nyder dem personligt, men jeg prøver at forholde mig så objektivt som muligt og i sidste ende skal man altså høre på det og selv danne sin egen mening.

Ingen tvivl om at SVS laver nogle super gode subs til extremt konkurencedygtige priser. Der er en hage ved dem, og det er størrelsen primært. Det er der jeg synes velodyne fx vinder ind på SVS. Størrelse vs ydelse.

Desuden, så er rumakustikken langt det vigtigste for god bas. Såfremt du ikke har styr på de grumme peaks, som er til stede i 95% af de hjem subs spiller i, så vil selv den bedste sub ikke komme til sin ret.

Det er så der jeg mener at SPL1200MKII er en udemærket sub med auto EQ. Nuvel, ikke verdens mest advancerede, men den fjener så vidt jeg ved 2+peaks? og det er typisk nok.

Nogle af SVS modellerne har også en PEQ med et bånd, men det er ikke så plug and play som velodyne og det kræver extra udstyr at komme igang med det.

Velodynes mindre modeller, særligt DD serien, henvender sig til kunder som ikke ønsker et monster af en sub og som samtidig vil have bedste mulighed for at integrere den med rummet og resten af systemet.

Som en afsluttede kommentar, så håber jeg da snart at Velodyne kommer ud af tegnestuen og lancerer nogle nye produkter således vi kan få lidt konkurence

Velodyne 18DD MKII måske?

Uanset, alt det der sker på subwoofermarkedet kommer i sidste ende OS - som forbrugere til gode. Det har aldrig været så godt som det er nu at være subwooferenthusiast!

Det er så et spørgsmål om objektivitet vs subjektivitet, de 2 tests viser at SVS'en opjektivt set er bedre end Velodynen men det forhindrer selvfølgelig ikke folk i at mene at Velodynen er den der lyder bedst men det er så deres egen helt subjektive holdning og det handler mere om smag og behag end hvad der egentlig er mest korrekt.

Rummet har selvfølgelig en rigtig stor betydning for gengivelsen af bas men vi kan vel blive enige om at det ikke er en undskyldning for at en sub yder betydeligt dårligere end en anden til den halve pris? Rummet vil jo have de samme problemer om det er den lukkede Velodyne eller den portede SVS du smider derind, rummet er jo ligeglad med om det er en lukket eller basrefleks sub.

At det i sidste ende handler om smag og behag kan vi godt blive engie om, men det var heller ikke det der var formålet med den her tråd. Jeg ville såmænd bare gøre det klart at det typiske forsvar for hvorfor en person foretrækker en lukket sub, nemlig at de skulle være mere præcise "hurtige" og "korrekte" ikke har noget på sig og at det i sidste ende handler mere om godt design vs dårlig design end lukket vs basrefleks.

Folk må købe alle de lukkede subs de vil og mene at de lyder mere præcise "hurtigere" og "korrekte" end basrefleks subs, men det kan ikke blive mere end deres egen subjektive vurdering af det.

EDIT : Velodyne burde tage sig lidt sammen og komme med en ny opgraderet DD serie, den er efterhånden et pænt stykke bag de andre store producenter på markedet, specielt JL Audio med deres Gotham og Fathom lukkede subs giver DD serien seriøst bøllebank. De kræver så en ekstern EQ men ydelsen er helt i top for lukkede subs. Gad faktisk godt se hvad Velodyne kunne hvis de ville lave en top of the line basrefleks sub, mmm, 15" i basrefleks kabinet med indbygget EQ, savle, savle.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 29 December 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Er der nogle der har set en Velodyne inde i (skulle hvis værre meget billige opbygget) vs. en SVS sub ?

Måske ville det hjælpe hvis Jensen satte prisen på Velodyne ned, så de ville ligge mere i klasse med SVS ?

Har hørt en SVS sub. vs. en Velodyne sub. og her vinder SVS hver gang, kunne god tyde på at Velodyne er for dårlig og få dyre, eller er jeg helt
forkert på den ?

Og hvis man mangler det automatis justring fra Velodyne, så sælger Velodyne den i løs køb (SMS1), som ville passe perfekt til SVS sub., bl.a.
kan man kør bal. til SVS sub. kan styre to sub. basser, så ja man kan få alt.

Vel Velodyne laver nogle god sub. bas, men man skal så bare ikke høre en SVS sub. bas bagefter.

Kikker seriøs på en løsning med Velodyne SMS1 og en eller to større sub. basse fra SVS.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 29 December 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Er der nogle der har set en Velodyne inde i (skulle hvis værre meget billige opbygget) vs. en SVS sub ?

Måske ville det hjælpe hvis Jensen satte prisen på Velodyne ned, så de ville ligge mere i klasse med SVS ?

Har hørt en SVS sub. vs. en Velodyne sub. og her vinder SVS hver gang, kunne god tyde på at Velodyne er for dårlig og få dyre, eller er jeg helt
forkert på den ?

Og hvis man mangler det automatis justring fra Velodyne, så sælger Velodyne den i løs køb, som ville passe perfekt til SVS sub. så man kan få
alt.

Vel Velodyne laver nogle god sub. bas, men man skal så bare ikke høre en SVS sub. bas bagefter.

Du har hørt "EEN" Velodyne sub mod "EEN" SVS sub, og konkluderer på den baggrund at Velodyne er "for dårlige og dyre"?

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Min pointe er altså fortsat at ja, i samme prisleje der performer en SVS sub på normale sub tests objektivt bedre, ingen tvivl om det. Subjektivt er der ingen grund til at diskutere :) fordi hver sin smag osv, respekt for det.

Men det drejer sig jo stadig om 2 forskellige produkter. SVS går ikke på kompromis med størrelse, hvorimod Velodyne prioterer størrelsen på dyret :) og rum EQ. Det er altså 2 forskellige designteorier de arbejder ud fra. Derfor synes jeg at når man skriver at den ene sub tester bedre end den anden, så må man huske at inkludere hvilken produktype man har med at gøre.

Jeg mener ikke det er helt fair at sætte en SPL1200 og imod en NSD 12 fra SVS, det er efter min mening to helt forskellige typer produkter som henvender sig til forskellige kundegrupper.

Men som Bassøe startede med at skrive, så handlede det egentlig om group delay, og det er interessant nok at se på. Det er så der jeg mener at rum akustikken vil kunne regitreres med det "blotte" øre langt nemmere end 10%? forskel i en eller anden group delay. Det nytter ikke noget at have verdens bedste group delay og så et 20 db peak 30hz i sit lytterum så kommer man ingen vegne efter min mening.

Ja SMS-1 er et fantastisk produkt fra Velodyne, jeg tror også mange SVS ejere benytter sig af enten det eller fx Behringer, med mindre man er så heldig at have flere subs og eller et super godt lytterum med passive akustiske afhjælpninger.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:
Men som Bassøe startede med at skrive, så handlede det egentlig om group delay, og det er interessant nok at se på. Det er så der jeg mener at rum akustikken vil kunne regitreres med det "blotte" øre langt nemmere end 10%? forskel i en eller anden group delay. Det nytter ikke noget at have verdens bedste group delay og så et 20 db peak 30hz i sit lytterum så kommer man ingen vegne efter min mening.

Helt enig og når det kommer til stykket så er det mere eller mindre ligegyldigt hvor lavt group delay er(til en grænse) for i et almindelig rum  er der alligevel så mange reflektioner, udfasninger osv at det ikke betyder specielt meget. Men det var nu mest for at gøre det klart over for "lukkede subs er hurtigere" folket at det reelt ikke forholder sig sådan og at en basrefleks sub sagtens kan gøre det lige så godt og endda bedre end en lukket sub og til billigere penge. Men i sidste ende betyder det intet da et almindelig rum alligevel skaber utallige problemer i bassen som der i de fleste tilfælde kan maskere selv et forholdsvis højt group delay.

Håber at myten/overtroen/misforståelsen om at lukkede subs er "hurtigere", mere "præcise" etc end basrefleks subs er blevet begravet en gang for alle for det var det som var formålet med tråden.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 29 December 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

"Jeg mener ikke det er helt fair at sætte en SPL1200 og imod en NSD 12 fra SVS, det er efter min mening to helt forskellige typer produkter som
henvender sig til forskellige kundegrupper.", Det er nok rigtige, men hvis det er lyd man gå efter ville jeg (peronlig) gå efter en SMS-1 med en eller
to sub. basse fra SVS til samme penge som en DD18 koster.

Men ok Velodyne, laver nogel flotte og WAF venlig sub. bas, men den når bare ikke helt op i klasse med SVS, når man også se på prisen, vi skal
nok op i Velodyne DD klasse før at de rigtig rykke men så begyden de også at koste.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2007 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
Claus_DK skrev:

Helt enig og når det kommer til stykket så er det mere eller mindre ligegyldigt hvor lavt group delay er(til en grænse) for i et almindelig rum  er der alligevel så mange reflektioner, udfasninger osv at det ikke betyder specielt meget. Men det var nu mest for at gøre det klart over for "lukkede subs er hurtigere" folket at det reelt ikke forholder sig sådan og at en basrefleks sub sagtens kan gøre det lige så godt og endda bedre end en lukket sub og til billigere penge. Men i sidste ende betyder det intet da et almindelig rum alligevel skaber utallige problemer i bassen som der i de fleste tilfælde kan maskere selv et forholdsvis højt group delay.

Håber at myten/overtroen/misforståelsen om at lukkede subs er "hurtigere", mere "præcise" etc end basrefleks subs er blevet begravet en gang for alle for det var det som var formålet med tråden.

Yeps du har ret og det var din pointe, som jeg er enig i, damn, man bliver hurtig sidetracked i de her subwoofer debatter :)

Hvis man lige tænker over det en gang, så er der jo heller ikke ret mange lukkede kabinethøjtalere? Stortset alle højtalere anvender vel i bund og grund basrefleks?

Nej hurtigheden og præcisionen kommer af velkonstruerede subwoofer som spiller i et rum hvor man opsætter dem korrekt.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2007 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
"Jeg mener ikke det er helt fair at sætte en SPL1200 og imod en NSD 12 fra SVS, det er efter min mening to helt forskellige typer produkter som
henvender sig til forskellige kundegrupper.", Det er nok rigtige, men hvis det er lyd man gå efter ville jeg (peronlig) gå efter en SMS-1 med en eller
to sub. basse fra SVS til samme penge som en DD18 koster.

Men ok Velodyne, laver nogel flotte og WAF venlig sub. bas, men den når bare ikke helt op i klasse med SVS, når man også se på prisen, vi skal
nok op i Velodyne DD klasse før at de rigtig rykke men så begyden de også at koste.

Yeps enig, Velodyne er desværre så dyrt at man kommer til samme konklusion hver gang, at SVS bare er bedre værdi for pengene. Med den nye PB13 ultra har de jo lavet en super god sub som bliver rost over hele linien, man er jo næsten fristet til at bestille en! 

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2007 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:
Bassøe skrev:
Claus_DK skrev:

Yeps du har ret og det var din pointe, som jeg er enig i, damn, man bliver hurtig sidetracked i de her subwoofer debatter :)

Hvis man lige tænker over det en gang, så er der jo heller ikke ret mange lukkede kabinethøjtalere? Stortset alle højtalere anvender vel i bund og grund basrefleks?

Nej hurtigheden og præcisionen kommer af velkonstruerede subwoofer som spiller i et rum hvor man opsætter dem korrekt.

Godt så, godt vi er enige.

Haha, ja man bliver hurtigt sidetracked men i det mindste lærer man for det meste noget nyt ved det og så går det nok.

Højttalere anvender for det meste basrefleks og det er der en god grund til, basrefleks giver simpelthen mindre forvrængning og mere dynamisk lyd fordi der altid vil være et stort overskud ift lukke konstruktioner hvor enhed og forstærker skal presse meget mere for samme ydelse. Nu får jeg sikkert slag fordi jeg siger sådan noget men det er nu min opfattelse af det.  

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 31 December 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

nu har jeg jo muligheden i min (i denne diskution på ingen måde konkurence dygtige) sub muligheden for at lave den fra lukket til åben (XTZ 99w12) og det er vildt så meget ekstra det gir i volume at fjerne baspropperne, dog i dette tilfælde til en mindre præcis bas

men der skal skrues noget mere op for den når den er lukket kontra den er åben

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2007 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

tonyax skrev:

nu har jeg jo muligheden i min (i denne diskution på ingen måde konkurence dygtige) sub muligheden for at lave den fra lukket til åben (XTZ 99w12) og det er vildt så meget ekstra det gir i volume at fjerne baspropperne, dog i dette tilfælde til en mindre præcis bas

men der skal skrues noget mere op for den når den er lukket kontra den er åben

Interresant erfaring du gør dig der. Kunne det tænkes at med samme input signal/volumen at subben spiller for højt i forhold til resten af anlægget? men du skruer muligvis ned for den?

Spiller den ikke også dybere åben? kunne være du pludselig får et unventet peak i 30hz regionen som den lukkede konfiguration har holdt sig fra?

Det kan selvfølgelig også være noget i selve konstruktionen. Det bliver spændende at høre dem fra boardet her som har bestilt PB13 ultra, hvad de synes om åben / lukket med den sub som PB13 ultra jo er i stand til.

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 31 December 2007 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

der er KLART mere tryk åbent end lukket, synes dog bedst om den lukket. Da ALT spiller med når den er åbent. (som mine venner siger, så er det BRIAN indstillingen når man piller puderne ud)

men der skal skrues en del ned for volumen når den spiller med refleksen åben, men synes stadig den er for tydelig i min stue. Havde kort kun en pude i og det hjalp lidt, men er mere til lyden hvor den er lukket. Men nu er det jo også "kun" en sub til 3600sek (ca 3000dkr) så det er jo også begrænset hvad man kan forvente (har selv kun givet 1500 og til de penge synes jeg den er PERFECT)

bruger min 80% til musik og 20% film, så for mig er det vigtigere den er præcis og skal man så se en film er det bare at pille frontstoffet af og pille en eller 2 puder ud. Dog er der stadigvæk godt tryk på når den er lukket, så det er slet ikke aktuelt her.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum