Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 11:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: HDMI Switcher / Repeater? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

I min søgen efter en surround forstærker er jeg stødt på nogle tekniske spex, som jeg lige vil høre om jeg har forstået korekt.

En forstærker der har HDMI Switcher kan kun skifte mellem de forskellige HDMI indgange, og bruger ikke lydsiden af HDMI kablet til forstærkeren. Så derfor kræver den et optisk kabel til lyd.

En forstærker der har HDMI Repeater kan skifte mellem de forskellige HDMI indgange, og bruger også lydsiden i kablet til forstærkeren. Så derfor behøver forstærkeren ikke et optisk kabel til lyd.

Er det korekt forstået?

Hvis ikke, hvordan kan man så se om en forstærker kan bruge lydsiden i et HDMI kabel, så den ikke skal have et optisk kabel.

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

den letteste måde at se om den kan bruge det er vel at kigge i recieverens/forstærkerens spex og ellers i manualen? Jeg ved i hvertfald at min Denon Avr-1908 kan modtage lyd hvorimod de to mindre AVR-XX08 modeller vistnok kun kan sende signalet videre hvilket HFK kalder for "HDMI-switching"
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

andersbue
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Det eneste du skal være obs på er, om forstærkeren har HDMI switching eller "passthroug" switching.

Hvis den har passthroug, kan den også styre lyd siden af HDMI signalet, men ikke trække det ud og forstærke lyden, den sender altså blot lydsignalet videre upstream til fx. tv'et.

Men alle medier der bruger HDMI 1.2/1.3 skal kunne overføre lydsignalet, da det er en del af protokollen. Men hvis du vil bruge forstærkeren til at afspille lyden men sende billedet videre til dit tv, så skal du sørge for at der ikke er tale om passthrough switching.

Email/MSN: anders_bk@mail.dk
Til top Vis andersbue's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersbue

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes