Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 23:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Watt/ohm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dualdaninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Hej, er der ikke nogen en gang for alle der kan fortælle mig hvor watt og ohm har at sige i diverse forstærkere, jeg er en hifispasser! :D
Til top Vis dualdaninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dualdaninja

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hvis en forstærker f.eks. yder 100 watt i 8ohm så yder den typsik 150-200 watt i 4 ohm.

ohm er modstand, watt er effekt.

Men der er så rigtig mange måder at måle det på. Det "rigtige" er RMS. her måler man hvad en forstærker reelt kan yde af effekt i længere tid.

Dvs en forstærker yder måske 100 watt i 8 ohm RMS. men den kan sagtens yder 500 watt peak da den her kun yder de mange watt i f.eks. 1 sek. derfor kan du ikke bruge peak målinger til så meget.

De fleste seriøse producenter måler heldigvis deres forstærkere nogenlunde rigtigt og nogenlunde ens.

Nicolai

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Det er meget forskelligt!.Du kan ikke generalisere watt (desværre) da nogle selskaber opgiver watt i forskellige måleinstumenter!..For et Sony afspiller til 7x150 watt til 4k i bilka, spiller ikke som onkyo 705 til 7k!...

Så kig hvor mange ohm det er pr. watt (eks 70 watt i 8 ohm, er noget i retning af 140 watt i 4 ohm, også tænk over prisen, samt mærket)!..Gør altid ud og hør / se udstyret inden du køber det!..

Og forresten velkommen til

mvh Zirio

Gymnasiekælderen 2 - Opdateret 13. Feb 

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

dualdaninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Tak :) bestiller nemlig onkyo 875 ville bare lige høre :)

for marantz 8002 har "kun" 125watt men onkyoen har 200 :)

så søgte egentligt mest et svar på hvor meget det har at sige :)

Maaaange tak :)

Huleboer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Når du alligevel er oppe på den mængde watt og fra to anderkendte mærker er der faktisk ikke den store forskel.

Når du sender lyd til en højttaler bruger den faktisk ikke ret meget energi (effekt) selv ved moderat lydstyrke.

Følsomheden på en højttaler er ldit forskellig men det er den du kan bruge til at finde ud af hvor højt du kan spille (hvor meget watt du skal bruge).

Lad os tage et eksempel.

En højttaler har en følsomhed på 90dB. Det betyder at hvis man fodrer den med et 1khz signal og stiller sig på 1 meters afstand spiller højttaleren 90dB højt, ved bare 1W.

For at spille hørbart højere skal der så skrues 3 dB op, og det kræver en fordobling af effekt.

Så giver vi den 2W istedet for 1W spiller den nu 93dB. Gå vi lidt videre spiller den 96dB med 4W, 99dB ved 8W 102dB ved 16W, og nu begynder det at gå stærkt. 105dB kræver 32W, 108dB kræver 64W, 111dB kræver 128W pg 114W kræver 256W.

Så med en forstærker forskel fra 125W til en med 200W kan du faktisk kun lige høre at du spiller højere. Og når vi allerede (i dette eksempel) spiller 111dB højt med den lille forstærker, så er det altså meget højt.

Bundlinje? Effekt er overvuderet. Selvfølgelig er et godt overskud en god ting da det giver kontrol, men man behøver ikke have kempeforstærkere for at spille højt.

Til top Vis Huleboer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Huleboer

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

dualdaninja skrev:

Efter min mening har det absolut intet at sige. Til gengæld er der nok meget stor forskel på lyden på de to receivere. Derfor, tag ud og lyt og køb den du synes lyder bedst. Glem alt om tekniske data. Da der sikkert er brugt vidt forskellige målemetoder, kan du ikke sammenligne tallene alligevel.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
dualdaninja skrev:

Efter min mening har det absolut intet at sige. Til gengæld er der nok meget stor forskel på lyden på de to receivere. Derfor, tag ud og lyt og køb den du synes lyder bedst. Glem alt om tekniske data. Da der sikkert er brugt vidt forskellige målemetoder, kan du ikke sammenligne tallene alligevel.

Helt enig. Watt har ingen ting at sige. Jeg har f.eks. en 10W klasse A som spiller bedre end min HK på 80W.

10W er også rigeligt når jeg lytter til musik.

Så derfor er det bedste du kan gøre at gå ud og lytte til noget anlæg og vælge det du bedst kan lide, så du skal ikke tænke for meget på de tal du ser, kun prisen

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

dualdaninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Har hørt 875'ern og den lød sgu rigtigt fedt med det setup de havde i hififorum.. men min ven snakker rigtigt godt om marantz, dog er der noget der trækker lidt mere i  mig med den scaller der sidder i 875'ern..... Men kan den overhovedet bruges til noget når jeg har en ps3 og en xbox360 der kører direkte til tv'et alligevel ? :)

btw tak for de rigtige gode og pædagogiske svar

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Når du bruger din forstærker er det altid peak-værdier i effekt og strøm der er relevant, da f.eks. et slag på en stortromme er en dynamisk energiudladning og derfor skal forstærkeren i f.eks. 1/1000 sekund afgive en større effekt end den gjorde 1 sekund inden, derfor er peakværdierne eller dynamisk effekt interessant hvis man vil hænge sig i tallene på forstærkeren.

Men effekt har ingenting at sige om hvorvidt en forstærker kan trække en højttaler godt nok, da man kan spille meget højt med bare 50 watt. Det er derfor sjældent effekt folk reélt mangler, det er strøm, og her svigter producenterne desværre alt for tit hvad ang. opgivelse.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

Det er derfor sjældent effekt folk reélt mangler, det er strøm, og her svigter producenterne desværre alt for tit hvad ang. opgivelse.

Nu er der bare en sammenhæng mellem strøm og effekt. ( Effekt = Spænding x Strøm ). Hvis den mangler strøm, mangler den altså også effekt. Problemet er at man ikke måler under de samme betingelser, og derfor kan man ikke sammenligne. Så er det i princippet ligegyldigt om man opgiver max. effekt eller max. strøm.

Den omtalte Onkyo er f.eks. opgivet til 200 watt/1khz/1kanal. Det svarer til at du hører hyletonen fra Danmarks Radios prøvebillede i èn højttaler og det er der nok ikke mange der gør. Hvis du spiller alm. musik bliver tallet væsentligt mindre og hvis du bruger alle 7 kanaler samtidigt falder tallet yderligere. Der er altså ingen sammenhæng mellem de opgivne data og den måde man normalt bruger receiveren. Men det lyder selvfølgelig flot med 200 watt. Der er dog ingen garanti for at den kan spille højere end Marantzen.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes