| Forfatter |
|
mick-j Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Er ved at bygge min TV-stue om, og i den forbindelse skal der indkøbes nyt lærred. Har bestemt mig for et tab-tension, da det skal gå ned foran plasmaskærmen når der skal være bio-stemning 
Størrelsen er jeg dog meget i tvivl om. Rummet er på 4x4 meter dvs. man kommer til at sidde ca. 3,5m fra lærredet. Det billig-lærred jeg har brugt hidtil har været på 78" og jeg synes egentligt godt det kunne tåle at blive lidt større. Er ret varm på et 92", hvilket giver 200cm i bredden (220 m. afmaskining) og lidt under en meter pr. side frit. Bredden mener jeg således ikke er et problem, men tvivlen ligger i afstanden fra siddepladsen.
Bliver 92" for meget på 3,5m afstand? Og kan min Panasonic PT-AX100 overhovedet levere et så stort billede på den afstand?
Med venlig hilsen, Mick Johansen
|
| Til top |
|
| |
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder selv omkring 3 m. fra mit 92" lærred. I starten er det lidt voldsomt, men efter lidt tid vænner man sig til det. Og så er det topdollar, at det er så stort.  Så jeg vil sagtens mene, at du kan vælge et lærred på 92", måske endda større. Men det er jo som sagt smag og behag.  Din AX100 burde sagtens kunne klare 92" på den afstand.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
mick-j skrev:
|
Bliver 92" for meget på 3,5m afstand? |
|
|
Personligt ville jeg vælge det en tand mindre, men du skal selvfølgeligt vælge det som du synes er passende 
mick-j skrev:
|
Og kan min Panasonic PT-AX100 overhovedet levere et så stort billede på den afstand?
|
|
|
Ja det kan den godt ifølge calculatoren på projectorcentral:
http://www.projectorcentral.com/Panasonic_Home-PT-AX100U-pro jection-calculator-pro.htm __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
mick-j Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
wildstyle:
Tak for dit feedback. Godt at høre at man ikke er helt ude i skoven 
perejvind:
Iflg. den calculator ser det IMHO ud til at det netop ikke lade sig gøre. Sætter jeg Image Diagonal til 92", kræver det en Throw Distance på 3,76m. Da min projektor inkl afstand til bagvæg nok optager en lille halv meter, mangler jeg små 30 cm 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
mick-j skrev:
... Iflg. den calculator ser det IMHO ud til at det netop ikke lade sig gøre. Sætter jeg Image Diagonal til 92", kræver det en Throw Distance på 3,76m. Da min projektor inkl afstand til bagvæg nok optager en lille halv meter, mangler jeg små 30 cm
|
|
|
Det er netop det zoom funktionen er lavet, til at tage sig af. Så det skulle ikke være et problem.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidder 3 m fra 108". Bigger is better!
|
| Til top |
|
| |
mick-j Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
wildstyle:
LOL, ufatteligt at jeg har glemt at tage den med i overvejelserne.. Tak for hjælpen!
Svend P:
Nu er jeg ved at blive overbevist 108" det er altså vildt 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
mick-j skrev:
|
wildstyle:
LOL, ufatteligt at jeg har glemt at tage den med i overvejelserne.. Tak for hjælpen! |
|
|
Ja, jeg har selv gjort samme fejl dengang jeg skulle have projektor. Jeg havde også overset muligheden for zoom, så no worries.
|
| Til top |
|
| |
zico Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 333
|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
108 ingen højere, jeg forstår simpel hen ikke disse små mål. Hvorfor ikke bare noget ordenligt i stedet, når man nu køber sådan noget dyrt grej. Jeg sidder fx foran en tja hvad er den. Godt 3,85 meter bred, og ca 2,15 meter høj, ser Í det rykker og er ca. 173" :-) Jeg bruger godt nok ikke lærrede da jeg ikke kan se forskel aligevel. Men spar mig for de der 90 - 100 tomme LOL. Det sku for dumt, når man nu køber en sådan dyr projekter. Her er det størrelsen der tæller.
__________________ Det kan ikke undgås, at naboen også er med på en lytter.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
zico skrev:
| 108 ingen højere, jeg forstår simpel hen ikke disse små mål. Hvorfor ikke bare noget ordenligt i stedet, når man nu køber sådan noget dyrt grej. Jeg sidder fx foran en tja hvad er den. Godt 3,85 meter bred, og ca 2,15 meter høj, ser Í det rykker og er ca. 173" :-) Jeg bruger godt nok ikke lærrede da jeg ikke kan se forskel aligevel. Men spar mig for de der 90 - 100 tomme LOL. Det sku for dumt, når man nu køber en sådan dyr projekter. Her er det størrelsen der tæller. |
|
|
Sorry, men det er da en omgang vås. Det kommer da helt an på hvor langt man er placeret fra lærredet. Der er da ingen der kan holde ud at sidde 3,5 m. fra et lærred på 170". Den må du længere ud på landet med.
|
| Til top |
|
| |
zico Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 333
|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
wildstyle skrev:
zico skrev:
| 108 ingen højere, jeg forstår simpel hen ikke disse små mål. Hvorfor ikke bare noget ordenligt i stedet, når man nu køber sådan noget dyrt grej. Jeg sidder fx foran en tja hvad er den. Godt 3,85 meter bred, og ca 2,15 meter høj, ser Í det rykker og er ca. 173" :-) Jeg bruger godt nok ikke lærrede da jeg ikke kan se forskel aligevel. Men spar mig for de der 90 - 100 tomme LOL. Det sku for dumt, når man nu køber en sådan dyr projekter. Her er det størrelsen der tæller. |
|
|
Sorry, men det er da en omgang vås. Det kommer da helt an på hvor langt man er placeret fra lærredet.
Der er da ingen der kan holde ud at sidde 3,5 m. fra et lærred på 170". Den må du længere ud på landet med. |
|
|
Jeg bor på Østerbro i København og jeg sidder, målt ud fra mit højre øje ca. 4,45 meter fra mit dejlige store billede. __________________ Det kan ikke undgås, at naboen også er med på en lytter.
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
zico skrev:
wildstyle skrev:
zico skrev:
|
|
Sorry, men det er da en omgang vås. Det kommer da helt an på hvor langt man er placeret fra lærredet.
Der er da ingen der kan holde ud at sidde 3,5 m. fra et lærred på 170". Den må du længere ud på landet med. |
|
|
Jeg bor på Østerbro i København og jeg sidder, målt ud fra mit højre øje ca. 4,45 meter fra mit dejlige store billede. |
|
|
billedekvaliteten hænger også nøje sammen med afstanden.hvis man har 720p skal man gange billedbreden med max 1,5-1. min 2,0-1.screen reserch siger så vidt jeg husker 1,75-1.bliver billedet større skal du op i en 1080p projektor
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
3,5 meter fra 101" "skærm" - billed fra CRT-projektor.
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
zico skrev:
wildstyle skrev:
zico skrev:
|
|
|
|
Jeg bor på Østerbro i København og jeg sidder, målt ud fra mit højre øje ca. 4,45 meter fra mit dejlige store billede.
|
|
|
Jeg er enig med Wildstyle .... jeg har 100" sidder 4m derfra det er meget passende 110" kunne gå
men 170" nej makker det er sku for stort så tæt på
og du bruger ikke lærred fordi du ikke kan se forskel ... har du overhovedet prøvet et ordentligt lærred ???
hvad projektor har du egentlig
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke enig i, at større bare er bedre. Det skal jo gerne være fedt også efter de første 20 minutters åben mund har fortaget sig
Man investerer vel også kun i et tabtension-lærred, fordi man er interesseret i kvaliteten af billedet?
Jeg har siddet ca 3,5 meter fra et 92" lærred med en 720P-projektor, og skulle jeg vælge igen, ville jeg gå ned i størrelse
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
zico skrev:
|
jeg sidder, målt ud fra mit højre øje ca. 4,45 meter fra mit dejlige store billede.
|
|
|
Hvad så hvis du måler fra venstre øje? Giver det ikke nogenlunde samme resultat?  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
Jeg er ikke enig i, at større bare er bedre. Det skal jo gerne være fedt også efter de første 20 minutters åben mund har fortaget sig
Man investerer vel også kun i et tabtension-lærred, fordi man er interesseret i kvaliteten af billedet?
Jeg har siddet ca 3,5 meter fra et 92" lærred med en 720P-projektor, og skulle jeg vælge igen, ville jeg gå ned i størrelse |
|
|
Well said.
|
| Til top |
|
| |
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder 3,90 meter væk fra 104" og det er helt perfekt. Du vil sagtens kunne bruge din Pana på den afstand, og jo mere du zoomer ud desto mere lys får du i billedet.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 03 Maj 2008 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|