Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 10:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Denon AVC-a1HD kontra AVP-A1HD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
emarkussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 Juni 2008 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Jeg er på udkig efter en surroundprocessor og er nået frem til 2 muligheder, Denon AVC-A1HD eller Denon AVP-A1HD. Men hvilken skal jeg vælge?

Uanset mit valg, kommer mine fronthøjttalere til at blive drevet af en MarkLevinson No. 431, 2-kanals effektforstærker.

Vælger jeg AVC, får jeg effektforstærkerne med til center (der ovenikøbet kan biampes) og bagkanaler, desuden kan jeg sælge min Sunfire Cinema Grand 5-kanalers effektforstærker. Vælger jeg AVP, beholder jeg min Sunfire til center (ingen biamping) og bagkanaler.

Så i virkeligheden drejer mit spørgsmål sig vel egentlig om AVC har en ligeså god forforstærkerdel og converterdel som AVP, specielt når jeg lytter til 2-kanals musik.

Medregnet det Sunfiren kan indbringe ved et evt. salg, kan jeg spare ca. 25k ved at vælge AVC frem for AVP og spørgsmålet er om jeg ikke opnår en ligeså god lyd?

...markus

"You tell them I'm comin'. And hell's comin' with me."
Kurt Russell i Tombstone.
Til top Vis emarkussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af emarkussen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Juni 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Almindelig logik må da nødvendigvis tilskrive at forforstærkeren er langt bedre end recieveren. Ellers har den jo ikke sin berettigelse på markedet.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Autechre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Nogen som ved om HIFIKlubben overhovedet har fået AVP hjem til demo - gerne i Århus.

Jeg står lidt i samme situation, men hælder mest til AVC, som jeg så vil koble op med mine Restek mono-trin til fronterne. Synes ikke jeg har kunne spotte de forskelle i dekoder-del mm. som man skulle forvente der måtte være...

emarkussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2008 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Var i Hifi-klubben i går. De har et enkelt sæt AVP/POA som cykler rundt mellem afdelingerne i hele norden, men de kunne ikke sige noget om hvor det var nu eller om hvornår det kom. De ville dog gerne hive det hjem, hvis man var seriøs omkring projektet.

Mit problem var netop også at jeg ikke kunne se nogle indlysende fordele i dekoder-der m.m., men som de forklarede igår så er det mindre støj fra effektforstærkerne, balancerede udgange og i det hele taget mere "rigtig" hifi-opbygning.

De to jeg snakkede med, havde næste julelys i øjnene da jeg fortalte jeg ville koble op med MarkLevinson 2-kanalers til fronterne og var ikke i tvivl om at når vi var på det niveau, ville det være ærgerligt at "nøjes" med den integrerede.

TIl gengæld har det lange udsigter (ca. 1 år) med "den ultimative" Denon bluray, der også kan afspille SACD'ere og DVD-audio'er. Og før den kommer vil jeg ikke investere i forforstærkeren.

Så min plan er lige pt. at investere i MarkLevinson no. 431 lige efter sommerferien, beholde min Sunfire Cinema Grand til de øvrige kanaler. Afvente den nye Denon bluray, som sandsynligvis kommer til at ligge på 25k. Når den er her, vil der sandsynligvis samtidig blive investeret i den og forforstærkeren (hvis den ellers er bedre som forforstærker end den integrerede i en stereo a/b test med identiske effekttrin). Måske kommer der inden da også en ny forforstærker og eller integreret på banen, hvem ved.

Autechre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2008 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Tak for respons, emarkussen...

Og ja, det er da ganske rigtigt, at det HI-FI-mæssigt er mest korrekt adskille diverse effekttrin mm. mest muligt. Men der skal godt nok være en hørbar forskel, for at det skal kunne berettige merprisen på de 15K...

Ang. Blu-ray: Det irriterer også mig grænsløst, at Denon ikke er kommet med den fulde pakke; læs: BD-profil 2.0, SACD og DVD-A/V.

At købe BT2500, for at skifte den ud om et år er ikke nogen fed fidus - hvem vil købe en amputeret (Allerede d.d.) BD-afspiller til den tid. INGEN, er mit gæt... Ville da gerne have haft min A11'er skudt af nu, men det bliver vist ikke  aktuelt endnu.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Autechre skrev:

Og ja, det er da ganske rigtigt, at det HI-FI-mæssigt er mest korrekt adskille diverse effekttrin mm. mest muligt. Men der skal godt nok være en hørbar forskel, for at det skal kunne berettige merprisen på de 15K...

Ang. Blu-ray: Det irriterer også mig grænsløst, at Denon ikke er kommet med den fulde pakke; læs: BD-profil 2.0, SACD og DVD-A/V.

At købe BT2500, for at skifte den ud om et år er ikke nogen fed fidus - hvem vil købe en amputeret (Allerede d.d.) BD-afspiller til den tid. INGEN, er mit gæt... Ville da gerne have haft min A11'er skudt af nu, men det bliver vist ikke  aktuelt endnu.

du kunne jo investere i 3800, der mangler så SACD og profile 2.0. Personligt har jeg ikke noget at bruge de 2 ting til, men idet jeg har alle delene i den fordelt på 3 afspillere har jeg heller ikke det store behov udover at det kunne være rart at få dem samlet. Jeg synes de skulle få nosset sig sammen og få godkendelsen til HD formaterne via denonlink istedet

Autechre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Mjaaah, det kunne jeg også... Men jeg har bestemt mig for at jeg vil have enten AVP'en eller AVC'en, og så bliver den fine elektronik i 3800'eren lidt overflødig. Vil heller ikke smide 14.000,- for en afspiller som jeg også finder lidt amputeret pga. de førnævnte mangler... Så hellere lade min A11'er få selskab af 2500'eren...

Men vil helt klart helst have én afspiller stående.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

nu ved jeg jo af gode grunde ikke hvad du bruger din a11'er til. Men, bruger du den kun som dvd og sacd afspiller er 2930 en ret kapabel afspiller. Billedmæssigt er den foran a11. Lydmæssigt er den noget efter. Men det er jo bare et skridt til siden. Så et mærkeligt forslag egentlig, nevermind

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Autechre skrev:

Hvorfor lægge så meget krudt i profile 2.0 - DENON har prioriteret på det område idet at profile 2.0 langt fra er det, kunderne efterspørger. Eventuelle opdateringer kan man i forvejen få lavet på maskinen ved henvendelse i butikkerne, og idet at det ikke rummer nogle ulemper vedr. afspilning af film, er der vel dybest set ikke så meget at klage over. Iøvrigt er der jo ingen der har udelukket en update til 2.0 senere - det er trods alt kun software, så helt slemt er det altså ikke

Hvad angår DVD-2500BD så kan den alle de ting, der normalt efterspørges af en Bluray-maskine - jeg tror næppe at mange vil sidde og bruge oceaner af tid på at hoppe på nettet og kigge mere behind-the scenes samt anden interaktivitet, når der i forvejen er oceaner af det på pladerne - dette vil der næppe komme mindre af i fremtiden på de skiver der sælges!

SACD og DVD-A er ligeledes en prioritering, der er lavet - blandt andet ud fra det vigtige punkt at der kommer forsvindende lidt af de titler. Jeg tror at man skal forvente audio-plader på Bluray i fremtiden istedet - potentialet er mindst lige så godt herpå, og så har man ikke to ekstra formater at forholde sig til, hvilket en del folk med garanti vil bifalde!

Personligt synes jeg at det ville være bedre hvis de gad bruge krudt på at få 7.1-lyd i HD-kvalitet på alle skiverne istedet - det er nemlig en mangelvare, der er mere interessant end alt det unødvendige fyld på skiverne

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Personligt synes jeg at det ville være bedre hvis de gad bruge krudt på at få 7.1-lyd i HD-kvalitet på alle skiverne istedet - det er nemlig en mangelvare, der er mere interessant end alt det unødvendige fyld på skiverne

amen.

bedre lyd, evt flere formater hvis det kan være der. Drop alt ekstramaterialet (pånær lige stand-up, men det kunne jeg aldrig finde på at købe på blu ray)

edit: er det seperate forstærkersæt iøvrigt kommet endnu? Hvis ja, har du nogen anelse om hvor det befinder sig? Hvis det nu alligevel var i kbh på et tidspunkt ville det jo næsten være synd ikke at skaffe sig adgang til en sniglytter

Autechre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Gode, interessante pointer, Ronin.

Ronin skrev:

Hvorfor lægge så meget krudt i profile 2.0 - DENON har prioriteret på det område idet at profile 2.0 langt fra er det, kunderne efterspørger. Eventuelle opdateringer kan man i forvejen få lavet på maskinen ved henvendelse i butikkerne, og idet at det ikke rummer nogle ulemper vedr. afspilning af film, er der vel dybest set ikke så meget at klage over. Iøvrigt er der jo ingen der har udelukket en update til 2.0 senere - det er trods alt kun software, så helt slemt er det altså ikke

2.0 fordrer mig bekendt en internettilslutningsmulighed, og det er der da ikke meget af på 2500'eren eller 3800'eren...? Kan du måske uddybe lidt?

Ronin skrev:

Nu behøver det ene jo ikke at udelukke det andet.  Nu er jeg en af dem, som elsker at fordybe mig i ekstramateriale omkring de film jeg virkelig finder interessante, derfor ser jeg 2.0 som værende interessant.

Men klart: Audio og video-delen på selve featuren vægter da tungest...

emarkussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Håber du får ret med hensyn til audio-pladerne Ronin. Ukomprimeret Bluray audio-skiver må være vejen frem. Kommer det, kan jeg godt leve med at skulle undvære DVD-audio og SACD, men så længe det endnu ikke er her, beholder jeg min Linn Unidisk SC, som i øvrigt er fremragende, samt mine DVD-audio'er og SACD'ere. Så må Bluray vente et års tid til Denon er på banen med den ultimative afspiller og derfor venter jeg også med forforstærkeren.

Autechre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2008 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Nogen der ved hvorfor AVC'en er væk inde på Hifiklubbens site?

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 November 2008 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

emarkussen skrev:

Så min plan er lige pt. at investere i MarkLevinson no. 431 lige efter sommerferien, beholde min Sunfire Cinema Grand til de øvrige kanaler. Afvente den nye Denon bluray, som sandsynligvis kommer til at ligge på 25k. Når den er her, vil der sandsynligvis samtidig blive investeret i den og forforstærkeren (hvis den ellers er bedre som forforstærker end den integrerede i en stereo a/b test med identiske effekttrin). Måske kommer der inden da også en ny forforstærker og eller integreret på banen, hvem ved.

Du må meget gerne vende tilbage når du har lavet din a/b test. Jeg ser frem til din vurdering.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes