Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 07:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Undertekster i høj opløsning...? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HamDenFede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 19 Maj 2004 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Efter i lang tid at have lyttet med i utallige tråde her på stedet og suget en masse information, blev det vist på tide, at jeg blev registreret som bruger. Derfor er dette så mit første indlæg...hurra for det

Jeg har ikke kunne finde svar på følgende spørgsmål andetsteds, hvorfor jeg nu prøver her:

Jeg anvender ofte min PC til at afspille DVD-film, hvilket i sig selv fungerer glimrende. Et irritationsmoment er dog, at underteksterne bliver meget kantede og grimme. Bedre bliver det ikke, hvis outputtet vises på en projektor. ´Mit spørgsmål er så, om der findes en metode til at omgå dette, eller til at få vist underteksterne i en højere opløsning?

Det er ikke noget stort problem, men stort nok til, at det er irriterende. Lad mig høre om nogen herinde kender til det og evt. har en løsning!

Ellers vil jeg lige benytte dette første indlæg til at sige tak til HIFI4ALL  for et fedt site og alle brugerne i dette forum for al den information de er villige til at dele ud af.

/HamDenFede

Til top Vis HamDenFede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HamDenFede

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Maj 2004 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Hvilket video udgang bruger du fra din PC!? composit, S-vhs, RGB eller component?

Hvis du kun bruger composit "hvor det kun er et phono stik" så er det nok problemet, for hvis dit TV eller projektor ikke har et digitalt comp-filter, vil du opleve at det hakker i kanten.

For nogle år siden benyttede jeg også min PC til at afspille DVDèr! og det første grafik kort jeg brugte! havde en tendens til at lave støj reduktion i fronten af billedet! så selve filmen blev meget uskarp.

Hilsen

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Maj 2004 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har lige fået min Panasonic AE500E i går og jeg har prøvet med det medfølgende composit kabel og et billigt scart-kabel og billedet og bare ringe! Teksten er kantet og farverne opstår for skarpt og tværer ud.

Køb et godt scart-kabel eller et component-kabel hvis det er muligt.

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Er det ikke bare fordi at underteksterne ligger i en elendig opløsning? Oplever det samme problem på min projektor/htpc... Teksten står skarpt nok, men er bare kantet...

Ved ikke om zoomplayer har en option, der kan forbedre teksten? Rodede med det på et tilspunkt, men det gik Zoomplayer kold af...

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Hvad bruger du af dvd-player? Umiddelbart synes jeg nu at powerdvd klare det fint nok og kan egenligt heller ikke se at det skulle være så problematisk for en afspiller at udglatte de billeder som underteksterne ligger i.
Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Nalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke få dine undertekster i højere opløsningen, medmindre det bliver ændret på selve DVD'en. Grundet til at underteksterne er kantede og grimme, er simpelthen fordi opløsningen på en DVD ikke er så høj. Når du viser billedet på et TV, så vil du ikke lægge mærke til det, da fjernsynet viser samme opløsning som DVD'en er i. Men når du kører billedet over på en projektor eller en PC monitor, som nemt kan vise 3 gange så høj opløsning, som en DVD er på, så vil du kunne se alle fejlene i billedet, derfor vil du også til tider se billedet som nogle størrer eller mindre klodser, som du heller ikke ser på TV'et.

Jeg håber det er svar nok, jeg er desværre ikke så meget inde i teknikerne til at jeg kan forklare det bedre teknisk.

Til top Vis Nalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nalle

-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Problemet er at dvd undertekster ligger som lav-opløsnings billeder der bliver lagt som overlay på filmen. Denne metode har både fordele og ulemper men en kraftig ulempe er at disse billeder bliver grimme når de scaleres op, sikker fordi sourcen er for dårlig. Jeg er ikke sikker på at der er så meget at gøre desværre... En anden ulemper er at nogle latterlige distributørere vælger at farve deres undertekster i en eller anden uhyggelig grim farve......

Den (super super) tunge løsning er rippe filmen, lave underteksterne om fra sub til srt og afspille filmen med zoomplayer eller andet pgm. Så kan du selv bestemme fonten og størrelsen... Held og lykke og skriv lige tilbage hvis du finder ud af noget :-)

Til top Vis -JLH-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -JLH-

HamDenFede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

-JLH- skrev:

Den (super super) tunge løsning er rippe filmen, lave underteksterne om fra sub til srt og afspille filmen med zoomplayer eller andet pgm. Så kan du selv bestemme fonten og størrelsen...

Ja, det virker fint, da underteksterne så kommer til at ligge som true type font (vektor), hvorfor de kan skaleres efter behov, uden nævneværdig kvalitetstab.

Det er skam også denne metode jeg har anvendt hidtil, men ville lige høre om der var en lettere løsning .
Når teksterne ligger som billeder i lav opløsning, er der vist desværre ikke så meget at komme efter.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes