Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 08:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Hvad betyder : komprimerede lydformater (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pauseklovn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Har lige læst i High Fidelity en artikel om dvd +amp og i konklusionen står der noget om komprimerede lydformater.

"og der uanset om der er tale om to-kanal lyd, multikanal SACD eller komprimerede lydformater fra musik - eller film DVD`er."

Fortæl lige om det er rigtig ..........Jeg syntes det kniber med fremskridet når det er nødvændig med komprimer lyd og hvorfor så købe dyrt ind når det er begrænset hvad der kan opnås (film/hjemmebio)

Lige sidste spørgamål....gælder det også DVD-AUDIO ??

h JAN

Til top Vis pauseklovn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pauseklovn

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Bare for at tage det forfra:

Lyden på cder og sacder er altid ukomprimeret.

Lyden på DVD-audio varierer vist lidt fra skive til skive, men jeg mener, at hvis de bruger komprimering, er det uden tab af detaljer (Meridian Lossless Packing) - en DVD-audio-ekspert må lige korrigere mig, hvis dette er forkert.

Lyden på DVD-skiver, uanset om det er musik-dvder eller film, er (med mit vidende) altid komprimeret, med mindre de har et spor, der hedder PCM, som svarer til 2-kanals cd-lyd.

Men, der er stor forskel på, hvor meget lyden er komprimeret, og på, hvor meget det går ud over kvaliteten. Der er også forskelle i bitrate mellem eksempelvis Dolby Digital og DTS (men igen også afvigelser fra skive til skive).

Ja, det føles kontraintuitivt, at den teknologiske udvikling ofte bruges til at give os ringere lyd, men komprimering som sådan kan også bruges konstruktivt. Eksempelvis kan en dvd-skive i Windows Media 9-format indeholde en hel film i hdtv-opløsning, simpelthen fordi det er bedre komprimeret end andre billedformater.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Nick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Der findes to former for komprimering:
Lossy-less og lossy komprimering, hhv. uden og med tab.
Fx:
WinZip er lossy-less komp.
DVD-Video er lossy komp.

Ved brug af digital lyd/billede lagring, vil der også være en form for komprimering da der "kun" bruges et antal bit pr. sample - hvilket jo ikke svarer overens med den oprindelige analoge kilde ved indspilningen.

Film skal simpelt hen komprimeres for at opnå det billede vi kender fra DVD - når det skal puttes ned på en DVD-5/9.
Til top Vis Nick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nick

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Nick skrev:

Lossy-less og lossy komprimering

Det hedder altså loss-less - altså "tabsfrit" direkte oversat.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

I princippet er alle optagelser vel komprimerede, i og med at man er begrænset af opløsning og datamængde på både cd og dvd...
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig, og vores ører komprimerer ved gud også alt, hvad det får ind, så selv hvis man står i en koncertsal, findes der ikke ukomprimeret lyd.

Men inden for hifi bruges begrebet vel ofte om de komprimeringsteknikker, der bruges EFTER selve indspilning af lyd eller billede, og som ikke blot handler om en samlingrate, der selvfølgelig har begrænsninger, men om at der anvendes en særlig algoritme til at frasortere information.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

napsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Der er jo ingen tvivl om at et ukomprimeret spor alt andet lige er bedre end et komprimeret. Men alt andet er ikke lige, valget står f.eks. mellem 2 kanals PCM eller 5.1 DTS. På film vil jeg helt sikkert ikke bytte DTS sporet til PCM. :)
Til top Vis napsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af napsi

pauseklovn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg har undersøgt lidt om lyden på DVD og cd og det vil jeg så fortælle lidt om i dette indlæg:

Jeg har brugt lyttebøferne på følgende: Harry Potter + Eran DD live (cd og dvd m samme musik)

På DVD (film og musik) lyder lyden komprimeret.. uden liv.. udynamisk.. hakken ..lyden kan ikke beskrives som rund/blød mere som aggressivitet...om der er fra 20 til 20 kniber det lidt at fortælle, da jeg ikke har/kan test med 20-20000...Jeg er dybt skuffet....måske vil jeg sige, at lyden på via netradio er bedre..........

Lyden på Eran DD er samme som ovenstående

Men når jeg lytter til Erans` cd falder jeg ned af stolen for cd slår dvd med mange længder....................Ja dvd er meget nær lakplader kvalitet, dog med stereo

Jeg vil også lige fortælle at det skal jo være samme lyd at lytte til ved en A/B test og det syntes jeg at Eran dd klare fint og jeg har lyttet gennem samme dvdafspiller gennem hovedtelefoner (Beyer 990) gennem 2 højtalere + sub og gennem fjernsynet højtalere................CD vinder

Jeg er klar over at mennesket indtryk kommer fra fra 75% gennem synsindtryk og vel ca 25% gennem ørene. Så når vi ser film vil vi se slag/mundbevægelse ske samtidig med at lyden er der men med 75% af indtrykkene kommer gennem synet glemmer vi at lytte kritisk..................prøv selv.........................................CD vinder.

FREMSTRIDT..............................

Det er vel det samme når det drejer sog om hjemmebio eller biograflyd.....................................

DVD-A kan jeg ikke teste da jeg ej kan afstille DVD-A men.......................

H JAN

napsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Hvis det skal være en fair sammenligning skal du jo have alle 5.1 kanaler i sving på dvd'en. Kvaliteten i hver kanal er jo netop ofret for at få flere af dem. Samtidig kan man udforske 5.1 systemets kvaliteter i forbindelse med off-center lytning. :)

Nick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Vanderlay kan du ikke lige uddybe den her: "Selvfølgelig, og vores ører komprimerer ved gud også alt, hvad det får ind, så selv hvis man står i en koncertsal, findes der ikke ukomprimeret lyd."?
Til top Vis Nick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nick

pauseklovn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Ang Napsi indlæg Jeg har mulighed for at skifte i dvd systemer og jeg må sige at jeg ikke har forstand på 5,1 så måske er det uretfærdig med min mini test ..........................

Hvis jeg har trådt nogen over tærene beklager jeg meget.

Men Mandag vil jeg lige tage omkring en hifi butik, for lige at nærlytte til 5,1 med mine lyttebøfer

H JAN

napsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Var det egentlig et multikanalsspor du lyttede på? Hvis du ikke har reciever/amp med dekoder og dvd'en heller ikke har dekoder, så er det jo det samme PCM spor du har lyttet på (med mindre der er tale om en anden optagelse/andet mix). :)

pauseklovn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Har været inde i 2 hifi butikker og har fået en virkelig fin service med alt det nye suround sound (nyt for mig) og Eran DD live dur dvd ikke til noget seriøst lytning da mixèt nærmer sig netradio kvalitetog er i 2 kanalelyd

Så Jeg må til af planlægge nyt udstyr og så få gang i fremskridtet inden for HIFI.........

Og servicen fra butikkerne rækker også til de gerne vil stille nyt anlæg op så jeg ikke får fingerne/ødelægger noget.........

hh jan hyge hejsa

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes