Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 15:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Laserdisc spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 December 2003 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen.

En ordentlig smøre om Laserdiscs.

Før i slår mig ihjel vil jeg gerne lige undskylde for at poste under DVD, men dette ellers udmærkede forum har ikke en kategori for Laserdisc eller bare div. hjemmebio så vidt jeg kan se...

Jeg har nogle spørgsmål omkring Laserdisc da jeg overvejer at købe en i den nærmeste fremtid. Ikke så meget pga LD vs. DVD men mere fordi jeg ikke kan få Star Wars trilogien (den originale, ikke SE) på DVD.

Først og fremmest: Er den analog eller digital? Jeg ved godt det kan lyde som et dumt spørgsmål, men en ven af familien der er filmanmelder på msn.dk fortalte mig at discen blev læst af laser, men analogt. Passer det?

Hvordan er kvaliteten på LD? Jeg har hørt folk påstå at den kan komme op på siden af, og i nogle tilfælde overhal DVD, sandt/falsk?

Hvor svært er det at få fat i software til sådan en? Kan det overhovedet lade sig gøre i Danmark uden at skulle betale en million +/- per skive?

Og så et spørgsmål om features: Autoreverse?! Er det mig der har siddet for længe ved skærmen, eller giver det ingen mening? Virker det ikke som en DVD hvor man tager skiven af, og så er det det? Eller kan det passe at der skal spoles tilbage på sådan en? Jeg spørger fordi en på e-bay prædikede om vigtigheden af førnævnte feature...

Er der et sted hvor jeg kan læse en guide eller noget i den stil så jeg ikke skal sidde og bombardere jer med mine mere eller mindre dumme spørgsmål?

Og sidst men ikke mindst, hvilke LD ville i foreslå jeg kiggede nærmere på, og hvad er en fornuftig pris på sådan en? Jeg har set et par i den blå avis, men før jeg dummer og køber fona versionen ville det være rigtig fedt med lidt assistance.

Efter denne smøre vil jeg gerne sige på forhånd tak til dem der skulle forbarme sig over en hjemmebio-ignorant og hjælpe mig med det her.

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 December 2003 kl. 05:07 | IP-adresse registreret  

Laserdisk er analogt. Laserdisk overgår ikke DVD, dog er lyden nogle gange bedre. Software? Mener du plader? Det er jo et døende produkt, prøv Laserdisken, de har helt sikkert kælderen fuld af gamle plader.

Denon lavede en rigtig god afspiller engang, med 2 lasere, så du ikke skal vende plade midt under filmen. Pioneer har også lavet nogle af de bedste på marked. Kender desværre ikke modelbetegnelserne.

Sidst jeg så brugtpriser i DBA var omkring 1.000,- incl. en masse film. Jeg ville ikke eje en om jeg så fik den foræret. Det larmer rimelig meget pga den enormt store plade der suser rundt. Man skal godt nok være en glad Star Wars fan for at anskaffe sig en Laserdisk afspiller for at se de 3 første filmatiserede film af de 3 sidste afsnit i serien. Men respekt for det og held og lykke. May the force be with you

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 December 2003 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Denon og Pioneer-modellerne er for så vidt identiske. De havde to lasere, ikke fordi man skulle kunne vende pladen, men fordi der var en til cd og en til Laserdisc! Senere kom modellerne som man husker med to separate skuffer "så det var lettere at finde ud af"! Ved at smide en mekanisme i maskinerne der kunne flytte laseren fra top til bund undgik man at skulle vende pladerne - gik det istykker, kunne det dog sjældent betale sig at reparere!

Software laves ikke mere - det stoppede stort set med introduktionen af DVD. Men der er stadig mulighed for mange fede film i lækre boxe og som special editions osv.! Kig efter en med AC-3 RF-out på, så du kan køre Dolby Digital på nogle af filmene - det var at finde på mange af de sidste. DTS tror jeg man skal lede længere efter!

Billedet kan ikke helt sammenlignes med DVD da principperne er vidt forskellige - nogle mener at LaserDisc er bedre pga. billedet er mere naturligt i farver osv., men idag er det vist mere en smagssag!

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 December 2003 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

jeg ville heller ikke eje en laserdisk mere. Synes simpelthen at det at filmen bliver afbrudt for hver time er den største forbrydelse man kan begå mod filmoplevelsen.

Star Wars kommer på DVD til september 2004.

Og ældre titler på DVD er alligevel så billige, at du ikke sparer meget ved at købe dem på antik-disk (laserdisk).

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2003 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Hvor har du den info fra? Er det ikke bare en special edition udgivelse? Så vidt jeg ved er der inge planer om at udgive de originale uden alle de ekstra dårlige scener og skidte computeranimationer.

Og til den herre der sagde at afbryde en film i midten er den største forbrydelse: Der tager du fejl, den største forbrydelse er at ændre i Star Wars: A New Hope (IV) så Greedo lige pludselig skyder først... Det er simpelthen for latterligt, og ydermere er det SINDSYGT dårligt lavet  

Ejere af Spec. Ed. versionen skulle prøve at kigge nærmere på den scene... Hold da kæft...

Men tak for jeres indlæg!

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 December 2003 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Vedr. Star Wars på dvd.

Jeg synes at have læst indtil flere gange på nettet, at George Lucas først vil udgive de tre gamle film på dvd, når serien er komplet, dvs. tidligst i 2005, og ganske rigtigt udelukkende i 'special edition'.

Hvor har du læst om udgivelsen i 2004? Lyder interessant.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2003 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

From the recent Star Wars Summit for licensees:
Some interesting things came to light. The marketing timeline for Star Wars is as follows - This week, The Clone Wars, then the original Star Wars trilogy is being released September 2004, then Episode 3 teaser advertising begins in January of 2005, Episode 3 May 2005, Episode 3 DVD/VHS November 2005. One little fun fact - seems that they have TWO Star Wars television ideas floating around the ranch...one would be animation and the other - LIVE ACTION. These television projects would be in 2006. Let's hope they're better than the Star Wars Christmas Special, or those Ewok films

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 07 December 2003 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Ørstrøm skrev:

Hej allesammen.

En ordentlig smøre om Laserdiscs.

Før i slår mig ihjel vil jeg gerne lige undskylde for at poste under DVD, men dette ellers udmærkede forum har ikke en kategori for Laserdisc eller bare div. hjemmebio så vidt jeg kan se...

Jeg har nogle spørgsmål omkring Laserdisc da jeg overvejer at købe en i den nærmeste fremtid. Ikke så meget pga LD vs. DVD men mere fordi jeg ikke kan få Star Wars trilogien (den originale, ikke SE) på DVD.

Først og fremmest: Er den analog eller digital? Jeg ved godt det kan lyde som et dumt spørgsmål, men en ven af familien der er filmanmelder på msn.dk fortalte mig at discen blev læst af laser, men analogt. Passer det?Billed er analog, Lyden  er digital pcm ligesom cd, + to analoge spor (det ene kan bruges til dolby digital lyd).

Hvordan er kvaliteten på LD? Jeg har hørt folk påstå at den kan komme op på siden af, og i nogle tilfælde overhal DVD, sandt/falsk?Billedkvaliteten er ikke bedre end DVD, men kan være tæt på. Lydkvaliteten når man lytter til to kanals-lyd (Dolby Prologic II) ER langt bedre end DVD'ens lyd. LD'ens digital lydspor er PCM (ca. 1500bps), mod DVD'ens der er tynd dolby digital lyd (192bps).

Hvor svært er det at få fat i software til sådan en? Kan det overhovedet lade sig gøre i Danmark uden at skulle betale en million +/- per skive?Søg på nettet!

Og så et spørgsmål om features: Autoreverse?! Er det mig der har siddet for længe ved skærmen, eller giver det ingen mening? Virker det ikke som en DVD hvor man tager skiven af, og så er det det? Eller kan det passe at der skal spoles tilbage på sådan en? Jeg spørger fordi en på e-bay prædikede om vigtigheden af førnævnte feature...Nogle LD-maskiner kan afspille begge sider automatisk.

Er der et sted hvor jeg kan læse en guide eller noget i den stil så jeg ikke skal sidde og bombardere jer med mine mere eller mindre dumme spørgsmål?Der findes IKKE dumme spørgsmål!

Og sidst men ikke mindst, hvilke LD ville i foreslå jeg kiggede nærmere på, og hvad er en fornuftig pris på sådan en? Jeg har set et par i den blå avis, men før jeg dummer og køber fona versionen ville det være rigtig fedt med lidt assistance.Pioneer er iblandt de bedste LD-afspiller.

Efter denne smøre vil jeg gerne sige på forhånd tak til dem der skulle forbarme sig over en hjemmebio-ignorant og hjælpe mig med det her.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 07 December 2003 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Ørstrøm skrev:
Svend P skrev:

alle de ekstra dårlige scener og skidte computeranimationer.

Jeg total enig

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2003 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

til Ørstrøm

Ville du seriøst hellere se den gamle udgave af Star Wars med afbrydelser på TV3, end den nye (uafbrudt) på DVD? Så må jeg beundre din dedikation. På trods af at jeg solgte det for 5 år siden, kan jeg stadig for mange af filmene huske, på hvilket sted i filmen de skulle vendes. Og overraskelsen over at de havde flyttet det, da Die Hard kom i en special udgave, var nok til at bringe mig ud af filmen 

Auto-reverse var for mig bare en gimmick. Det tager stadig omkring 30 sek. at skifte side.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Zibas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 December 2003 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Til Svend P

Auto-reverse var for mig bare en gimmick. Det tager stadig omkring 30 sek. at skifte side. , Hvad var det så for en skod afspiller, siden det tog så lang tid  ??

På en Pioneer cld-925 tager det under 10 sek. at skifte...

Zibas

Til top Vis Zibas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zibas

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2003 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hmmm.. Kom til at trykke flere gange.

Sorry

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2003 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

til Ørstrøm

Ville du seriøst hellere se den gamle udgave af Star Wars med afbrydelser på TV3, end den nye (uafbrudt) på DVD? Så må jeg beundre din dedikation.

Svend P skrev:

til Ørstrøm

Ville du seriøst hellere se den gamle udgave af Star Wars med afbrydelser på TV3, end den nye (uafbrudt) på DVD? Så må jeg beundre din dedikation.

Måske er TV3 med deres 5-6min reklameblokke lige grelt nok et eksempel, men jeg må sku indrømme at jeg hellere ville se de originale i VHS kvalitet hvor jeg skulle vende halvvejs end de nye på DVD

Jeg nærer bare dyb foragt for nogen der ændrer noget der i den grad kan betragtes som et mesterværk. Man siger sku da heller ikke: "Hva, den picasso ville sku da være pænere hvis der var lidt mere rødt der!"  

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 07 December 2003 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Billedet på laser kommer ikke op på siden af en DVD selv med en fariduja scaler som jeg har mend et er klart til at leve med og har man "kun" et tv er forskellen ikke så stor.

Men på lydsiden sker der en masse her kan DVD gpdt gå hjem og vugge.

Jeg købte en Pioneer laserdisk 925 og en masse film for kun 2000kr og her var starwars filmene med.

Ellers er Denon LA3500 den som de fleste bedst kan lige.

se eventuelt på http://www.laserdiscarchive.co.uk

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Øhrstrøm,

Jeg ved desværre intet om Laserdisc, men er altid frisk på at diskutere Star wars.

Hvis nu det var Picasso selv, der ville tilføje noget rødt til en Picasso, ville det så ikke være i orden? Jeg deler din frustration og mener også Lucas burde have nøjedes med at rense lyd og billede på de gamle, men mest fordi de nye scener er så uendeligt ligegyldige. De tilføjer intet nyt og derfor giver det ingen mening at tilføje dem.

Måske skulle du købe dvden og så klippe dem tilbage til de gamle versioner? På et tidspunkt var der nogle amerikanske fans, der var så trætte af den irriterende Fedtmule-karakter Jar Jar Binks i nr. 1, at de lavede en "People's Edition", hvor han var klippet ud, og der var vist også en anden udgave, hvor hans stemme var erstattet med Anders And-snak eller lign.

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 December 2003 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Hvis det virkerlig bare er StarWars du skal have i oprindelig udgave. Kunne du måske prøve at kigge i den blå avis efter de StarWars DVD'ere som sælges der er vist tale om overspilninger fra Laserdisc. Ikke fordi jeg generelt vil opfordre til ulovligheder, men hvis du er starwars fan køber du vel hexalogien når den udkommer alligevel, så det kan man jo ikke ligefrem sige de taber penge på. På den anden side så er du måske så meget lucas fan at du også vil foretrække "hans" videoformat
Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 03:34 | IP-adresse registreret  

til Vanderlay:

og Lucas gør det åbenbart igen http://www.aintitcool.com/display.cgi?id=16417

Jeg havde det selv svært med Aliens dir. cut. Ikke mindst fordi den fylder 6 pladesider på LD. D.v.s. der skal skiftes plade 2 gange, og der skal vendes 3 gange.

Til Ørstrøm

Sig til, hvis du vil have Star Wars på kopi-dvd. Jeg sidder i Kina p.t., og kan sikkert finde dem et eller andet sted... Kvaliteten er dog ikke væsenligt over VHS niveau...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes