Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 03:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Lens shift på Sanyo Z2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Jeg købte for 14 dage siden en Z2, det blev desværre først i denne weekend, at jeg fik hængt udstyret op. Min plan har fra starten af været at jeg skulle bruge en pæn del af Lens shift funktionen, jeg blev dog lidt skuffet, da jeg satte den første film på hertil aften (Dogville). Jeg har projektoren til at hænge fra loftet ud til den ene side og på grund af den placering, har jeg været nødsaget til at bruge fuld lens shift både vertikal og horisontal. Og her er det så at jeg opdager et problem ved underteksterne, teksten længst væk fra projektoren bliver nemlig forholdsvis udskarp, hvilket faktisk forstyrrer, når resten af teksten står skarpere. Efter lidt flere undersøgelser kan jeg se, at teksten får en grøn skygge længst væk fra projektoren og en rød skygge tættest på projektoren. Hvis jeg indstiller det sådan, at der ingen lens shift bliver brugt, så teksten helt skarp uden skygger af nogen art. Er dette noget man burde forvente, når man bruger så meget lens shift eller kan der være noget galt med lensen. Projektoren er købt brugt  og er ca. et halvt år gammel, det skulle være en af de første modeller fra Tyskland, det er dog ikke noget jeg på nogen måde vil klandre sælger for, da projektoren ellers virker udpåklageligt.
Til top Vis Nalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nalle

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 02:40 | IP-adresse registreret  

Der har været en del andre tråde om dette med brug af lens-shift, du vil sikkert opdage at det frarådes at bruge denne fuldt ud. Kan du ikke flytte projektoren lidt så ?
Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

Nalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2004 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Jo, det kan jeg godt, det ender det nok også med. Jeg har den til at hænge i min stue og jeg foretrak blot, at den var lidt ud til den ene side. Jeg overvejer kraftigt at hænge den 20 - 30 cm længere ind mod midten, burde det ikke være noget til, at lens shift'en vil fungere ordentlig ?

Når man hænger Z2'en ud for overkanten af lærredet, så burde det vel ikke være nødvendig med vertial lens shift. Det kan godt være, at det bare var fordi at jeg ikke havde hængt Z2'eren helt vandret.

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

TapeConnection afbefaler at man ikke bruger vertikal lensshift, men horisontal lige så tosset man vil.... Jeg bruger nok 70% horisontalt lensshift. Hænger din projektor ikke vandret, ser du det hurtigt ved keystone, altså billedet er ikke lige bredt for oven og forneden...

Lensshift er vist også konstrueret forkert, så man kan have problemer med at stille skarpt hvis projektoren hænger på hovedet. Jeg har dette problem og kan kun stille skarpt foroven eller forneden. Jeg lægger mærke til det i windows (htpc) men når jeg ser film, er det ingen problemer...
Problemet skulle vist løses hvis man stiller projektoren "normalt". Altså på en hylde/et bord eller ligende...

Nalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har været ved at lege lidt med lens shiften, og min konklusion er da også blevet, at for at undgå disse grønne og rød skygger på bogstaverne i underteksten, så skal projektoren være udfor midten af lærredet. Det kan jeg også godt gøre, men så hænge projektoren midt i stuen og da jeg har 3 meter til loftet og derfor en stang på ca. 85cm fra loftet til projektoren, er jeg bange for, at det kommer til at se lidt dumt ud, jeg er heller ikke sikker på at jeg har DVI kabel nok, jeg har kun købt 5 meter. Det er dog indtil nu kun underteksten, at jeg for alvor kan se dette problem, men billedet i den side, som er længst væk fra projektoren bliver nok også lidt mere udskarp.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes