Hej Denon,
Du må i hvertfald allerførst gøre dig klart om du går efter en projektor eller et tv. Der er fordele og ulemper ved begge så det er ikke ligegyldigt hvad du vælger.
Projektor: Fordele - stooort billede, fylder ikke på gulvet
Ulemper - kræver mørklægning (!!!), lang (og ofte dyr) kabelføring, billedkvalitet fra video (og dermed tv da du må bruge videoen som tv-tuner medmindre du køber en ekstern) er ikke så god, blæserstøj
TV: Fordele - god kontrast, kan anvendes i dagslys, nem kabelføring, ingen blæserstøj
Ulemper - mindre billede, fylder på gulvet/reolen/væggen
Jeg har både projektor og tv i min hjemmebif - generelt ser jeg film på projektoren og tv på ... well, tv´et. Der er jo f.eks. ikke teksttv på projektoren, og så fedt er det altså heller ikke at se nyhederne i 100" hver dag.
Går du efter en projektor, så skal du tage det med mørklægningen meget alvorligt. Kan du ikke lukke alt lys ude af rummet, så vil du ikke få meget ud af film med mange mørke scener som f.eks. Underworld eller Mystic River. Desuden skal du udover projektoren huske at et godt lærred hurtigt løber op i 3-4000 kr. eller mere. Der er dog selvfølgelig billigere alternativer. Men du skal passe på med at spare for meget på kabler. Skal du have et kabel fra DVD/video m.m. fra et rack på gulvet op til en projektor under loftet, så bliver det hurtigt 10-15 m kabel, og jo længere kabler, jo vigtigere er kvaliteten. Et component eller DVI kabel i den længde løber nemt op i 1000 kr eller mere.
Men er alle disse ting på plads er der ikke noget federe end at læne sig tilbage og nyde det store billede.
Tilbage til dit budget - går du efter en projektor vil jeg råde dig til at kigge efter en model til 6-7000 kr. og bruge resten op til de 10 på lærred og kabler. Du bør gå efter modeller der er beregnet til hjemmebiobrug, da der på disse er gjort mere ud af at dæmpe blæserstøj end på dataprojektorer, som ofte er dem der bliver solgt billigt i tilbudsaviserne. Kig evt. efter en brugt Sanyo Z1 eller Panasonic AE-300 i den blå avis el. lign.
Tv-modeller har jeg ikke så meget styr på, så her må andre træde til...