Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Dæmpe lyset i LCD projektor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en "gammel" Sanyo PLV-60 LCD projektor. Der er fuld skrald på lyset (1200 ANSI lumens), men til gengæld er levetiden for pæren kun på 1000 timer. Det er en 250 W pære, så den er rigeligt kraftig. Da jeg lige har købt en ny pære til 3200 kr, og projektoren ikke har nogen stor værdi på brugtmarkedet, er jeg ikke bleg for at pille i den.

Så jeg ville høre om der er nogen der ved om man kan sætte eks. en triac eller lign. foran pæren, og dermed eks. tage 10% af lyset fra den uden problemer?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Jeg forventer nok ikke at der er nogen der har prøvet det, men måske er der nogen der rent principielt kan se om det kan skade pæren eller anden elektronik?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Januar 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Hej,

Du kan ikke sådan uden videre gøre noget!? Da de pære der bruges er af metal halid typen! Og opstartes med en lysbue ”lidt som i gamle krigs film, når de prøver at skyde fly ned! Det er lysbue lamper, dog med kul” Og for at starte en sådan pære op, benytter man en lampedriver denne leverer typisk 10.000-12.000 Volt ud for at starte buen i lampen, hvor efter spændingen falder til lampens forbrug ”typisk 150 watt/100 volt”

Og hvis du prøver at dæmpe dette med en eller anden form for modstand vil den ikke kunne køre. Lige som hvis du sætter en lampe i der ikke er specificeret til strømforsyningen og start strømmen, ødelægger du lampedriveren.

Da vi selv sælger projektorer, har jeg faktisk i en lang periode prøvet at finde frem til hvordan, man kan købe lamper til div. projektorer direkte!? Da det jo oftest er standart Osram eller Philips lamper, her rente jeg ind i muren, selv om jeg faktisk kom ret langt hos en fyr hos Osram i Tyskland en gang...men han måtte ikke hjælpe. Da man faktisk kan finde 2 150 watts lamper der er helt ens i huset, men de kan IKKE erstatte hinanden. ” for en standart lampe koster ikke mere en ca. 500 kr”  nå men det var en helt anden snak.

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2005 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret. (Jeg er også selv blevet oprevet over priserne på pærer, da jeg måtte give næsten det samme for en ny pære som jeg havde givet for hele projektoren.)

Hvis man nu laver en dæmpeanordning, der kan slås fra med en afbryder under opstarten af pæren, vil det så kunne virke, tror du?

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Januar 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

hvad med en ekstra linse? mon ikke en fotohandler har noget interessant?
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 05 Januar 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke at du kan dæmpe det efter den er startet op..!? Jeg kan lige forhøre mig hos værksteds fyrene, da de vist har haft hovedet mere nede i projektorer en jeg har.

Næste gang du skal bruge en lampe!? Så send mig en PM og jeg finder en til dig til ca. det halve.

Peter

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Januar 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Jeg tror ikke at du kan dæmpe det efter den er startet op..!? Jeg kan lige forhøre mig hos værksteds fyrene, da de vist har haft hovedet mere nede i projektorer en jeg har.

Næste gang du skal bruge en lampe!? Så send mig en PM og jeg finder en til dig til ca. det halve.

Peter

nej, du kan sende ham en pb om det tilbud.. Reklame/salg gennem forummet er ikke tilladt.!

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 05 Januar 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:
CPH-R skrev:

Peter

nej, du kan sende ham en pb om det tilbud.. Reklame/salg gennem forummet er ikke tilladt.!

Beklager.!? Men det var nu ikke fordi JEG ville sælge en til ham! Men anbefale en sted. Så jeg så det ikke helt som noget kommercielt.

Peter

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes