| Forfatter |
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 04 Januar 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har en "gammel" Sanyo PLV-60 LCD projektor. Der er fuld skrald på lyset (1200 ANSI lumens), men til gengæld er levetiden for pæren kun på 1000 timer. Det er en 250 W pære, så den er rigeligt kraftig. Da jeg lige har købt en ny pære til 3200 kr, og projektoren ikke har nogen stor værdi på brugtmarkedet, er jeg ikke bleg for at pille i den.
Så jeg ville høre om der er nogen der ved om man kan sætte eks. en triac eller lign. foran pæren, og dermed eks. tage 10% af lyset fra den uden problemer?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forventer nok ikke at der er nogen der har prøvet det, men måske er der nogen der rent principielt kan se om det kan skade pæren eller anden elektronik?
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 05 Januar 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Du kan ikke sådan uden videre gøre noget!? Da de pære der bruges er af metal halid typen! Og opstartes med en lysbue ”lidt som i gamle krigs film, når de prøver at skyde fly ned! Det er lysbue lamper, dog med kul” Og for at starte en sådan pære op, benytter man en lampedriver denne leverer typisk 10.000-12.000 Volt ud for at starte buen i lampen, hvor efter spændingen falder til lampens forbrug ”typisk 150 watt/100 volt”
Og hvis du prøver at dæmpe dette med en eller anden form for modstand vil den ikke kunne køre. Lige som hvis du sætter en lampe i der ikke er specificeret til strømforsyningen og start strømmen, ødelægger du lampedriveren.
Da vi selv sælger projektorer, har jeg faktisk i en lang periode prøvet at finde frem til hvordan, man kan købe lamper til div. projektorer direkte!? Da det jo oftest er standart Osram eller Philips lamper, her rente jeg ind i muren, selv om jeg faktisk kom ret langt hos en fyr hos Osram i Tyskland en gang...men han måtte ikke hjælpe . Da man faktisk kan finde 2 150 watts lamper der er helt ens i huset, men de kan IKKE erstatte hinanden. ” for en standart lampe koster ikke mere en ca. 500 kr” nå men det var en helt anden snak.
Peter
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2005 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret. (Jeg er også selv blevet oprevet over priserne på pærer, da jeg måtte give næsten det samme for en ny pære som jeg havde givet for hele projektoren.)
Hvis man nu laver en dæmpeanordning, der kan slås fra med en afbryder under opstarten af pæren, vil det så kunne virke, tror du?
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 05 Januar 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad med en ekstra linse? mon ikke en fotohandler har noget interessant?
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 05 Januar 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke at du kan dæmpe det efter den er startet op..!? Jeg kan lige forhøre mig hos værksteds fyrene, da de vist har haft hovedet mere nede i projektorer en jeg har.
Næste gang du skal bruge en lampe!? Så send mig en PM og jeg finder en til dig til ca. det halve.
Peter
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 05 Januar 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
|
Jeg tror ikke at du kan dæmpe det efter den er startet op..!? Jeg kan lige forhøre mig hos værksteds fyrene, da de vist har haft hovedet mere nede i projektorer en jeg har.
Næste gang du skal bruge en lampe!? Så send mig en PM og jeg finder en til dig til ca. det halve.
Peter
|
|
|
nej, du kan sende ham en pb om det tilbud.. Reklame/salg gennem forummet er ikke tilladt.!
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 05 Januar 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
CPH-R skrev:
|
Peter
|
|
|
nej, du kan sende ham en pb om det tilbud.. Reklame/salg gennem forummet er ikke tilladt.!
|
|
|
Beklager.!? Men det var nu ikke fordi JEG ville sælge en til ham! Men anbefale en sted. Så jeg så det ikke helt som noget kommercielt.
Peter
|
| Til top |
|
| |