| Forfatter |
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg har forstået det rigtigt, fungere 16x9 på TV på den måde at, når man sætter tv'er til 16x9, så "klemmes" catode-strålen sammen så formatet bliver 16x9 = 1.77:1 med fuld brug af alle linier. Men hvordan laver en projector så 16x9, den kan jo ikke klemme billedet = Anamorphic
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 24 Januar 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Hvis jeg har forstået det rigtigt, fungere 16x9 på TV på den måde at, når man sætter tv'er til 16x9, så "klemmes" catode-strålen sammen så formatet bliver 16x9 = 1.77:1 med fuld brug af alle linier. Men hvordan laver en projector så 16x9, den kan jo ikke klemme billedet = Anamorphic  |
|
|
Det afhænger lidt af hvilken type projektor der er tale om, men hvis du mener en digital projektor (LCD eller DLP), så skaleres alle signaler, uanset format, så de passer til panelets opløsning, eller en del af panelet. Dvs. har du en 4:3 projektor og viser 16:9, så bliver billedet rent digitalt tilpasset 16:9 feltet, og de øvrige punkter i panelet bruges ikke. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 24 Januar 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, d.v.s. hvis vi siger der er 500 linier i 4:3, når der så vises et 16:9 format er der kun 375 linier der vises. Men ved TV (CRT) klemes billedet så man beholder de 500 linier, så er det jo narref...e, at kalde projector for anamorphic. Det kan kun blive ægte anamorphic hvis man har sådan en fætter:

The Varamorph, designed for Rank's anamorphic 1.85:1 VistaVision, wound up showing CinemaScope for the most part.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 24 Januar 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det kun Otto, TC der har forstand på det her.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Er det kun Otto, TC der har forstand på det her. |
|
|
Med digitale projektorer forholder det sig sådan som Otto siger. Hvad mere er der at sige til det? Hvorfor køber du ikke bare en projektor med 16:9 panel, hvis det er sådan en der passer til dit behov? __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå!!  Det må du sku' undskylde, at jeg er interesseret i at få mest ud af min hobby og gerne vil vide hvordan tingene fungere.  Du er måske en af den der køber en forstærker, fordi manden i jakkesæt og slips siger den er god.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg ved, så er det da kun DVD pladerne der er optagede anamorphic? Et tv, hvad enten det er 4:3 eller 16:9, kan kun udnytte de linier der passer til filmens format. Hvis du ser en 16:9 film på et 4:3 tv, vil du altid kun udnytte ca. 75% af linieantallet. Og omvendt. Det samme gør sig gældende for projektorer. Det er derfor man skal afgøre om man ser mest film eller tv på sin projektor, for at afgøre om det skal være 4:3 eller 16:9.
Der hvor anamorphic bruges, er under indspilning af DVD filmene. For ikke at spilde linier på de sorte bjælker, klemmes billedet sammen på disken, så alle linierne bruges. Efterfølgende skal dvdafspilleren eller tv'et så strække billedet igen, for at få det rigtige format.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P har ret.
Opløsningen på en PAL DVD er 720x576 uanset om den er anamorphisk eller ej.
Forskellen kommer så om man vælger at lade de sorte bjælker i f.eks. et 1,77:1 billede indgå i billedet (så DVD´en er 4:3 letterbox) - eller om man klemmer billedet sammen i det vandrette plan, så de sorte bjælker ikke er med i billedet. Gevinsten er at antallet af aktive billedlinjer ved 4:3 letterbox (1,77:1) er 432, mens det på en anamorphisk DVD er alle 576... Det er denne forskel der gør at billedet bliver noget mere grynet hvis man zoomer en 4:3LB DVD end hvis man strækker en 16:9FF.
Når så først DVD´en ER anamorph er det altså op til display typen hvad der skal ske med billedet - men i alle tilfælde handler det om at billedet bliver strukket i det vandrette plan i samme grad som det blev "klemt" på masteren - så man ender med et billede som har en opløsning på 720x576 - med alle 576 linjer aktive. De 720 pixels bliver UNDER ALLE OMSTÆNDIGHEDER strukket ud til at fylde skærmen. Men det sker i billedbehandlingskredsløbet, det er ikke katodestrålen der "klemmer" eller strækker noget - den viser blot det billede der bliver genereret i elektronikken. Og præcis det samme for en projektor. Der sidder en grafikchip og konverterer billedet til det format der nu er relevant - enten viser den 4:3, eller også zoomer den, eller også strækker den et anamorphisk billede.
Det korte af det lange er, at valget mellem 4:3 og 16:9 displays, hvadenten det er CRT, plasma eller LCD tv, eller en LCD/DLP projektor som Svend P siger, handler om hvad for et format du mest ser film eller TV i...
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
På vores super blika tv er der en 16:9 omskifter, hvis dvd'en er sat til 16:9 er folk lange i ansigtet, når så tv'et står på 16:9 bliver linierne klemt sammen og ansigterne er normale, plus det helle er mere skarpt.
Du har ret i at det bedste ville være hvis filmen, var lagt som ægte anamorphic: altså billedet var klemt 2:1 vandret, som 35mm film, det ville være den bedste løsning, filmen kunne selvfølgelig kun vise på projector, med anamorphic linse.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Nå!! Det må du sku' undskylde, at jeg er interesseret i at få mest ud af min hobby og gerne vil vide hvordan tingene fungere. Du er måske en af den der køber en forstærker, fordi manden i jakkesæt og slips siger den er god. |
|
|
Sådan var det nu ikke ment dfms, så Peace Out herfra Iøvrigt lader jeg mig ikke påvirke at mandlige sælgere i jakkesæt. Storbarmede blondiner kun iført bodypaint og Chanel no. 5 er straks en anden sag. . . .
Hvilken 4:3 projektor er det du har set omtalt som "Anamorphic" ? __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
|
På vores super blika tv er der en 16:9 omskifter, hvis dvd'en er sat til 16:9 er folk lange i ansigtet, når så tv'et står på 16:9 bliver linierne klemt sammen og ansigterne er normale, plus det helle er mere skarpt.
|
|
|
Jeg tror godt nok ikke at linierne bliver klemt sammen. Elektronstrålen vil stadig scanne fra top til bund på skærmen. Det kan du teste ved at skrue op for lys (brightness). Selvom du har valgt 16:9 indstillingen, vil de sorte bjælker i top og bund lyse op, når du forøger brightness. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige prøvet det, ved 16:9 kommer der sorte streger på skærmen, og de lyser ikke op. Så billedet bliver klemt.
Derfor spørgsmålet: Hvordan kan man få samme fordel ved 16:9 som på tv, med en projector ?
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går ud fra du mener en 4:3 projektor med 16:9 omskifter..??
Projektoren vil i så fald generere bjælker i top og bund og på elektronisk vis strække billedet imellem bjælkerne. Resultatet vil være det samme som på et 4:3 CRT tv - men vil være begrænset af antallet af pixels i projektorens opløsning.
Jeg må indrømme at jeg misforstod hvad du mente i dine første indlæg - jeg var ikke klar over det var 4:3 tv du brugte som udgangspunkt for spørgsmålet...
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
|
Har lige prøvet det, ved 16:9 kommer der sorte streger på skærmen, og de lyser ikke op. Så billedet bliver klemt.
|
|
|
Det skulle i så fald være det første tv på markedet der gør det! Hvis din teori var rigtig, var der jo ikke nogen forskel i om man købte en 16:9 eller en 4:3 projektor - den ville altid udnytte alle pixels optimalt. Sådan er det altså bare ikke i virkeligheden.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skulle i så fald være det første tv på markedet der gør det!
Hvis det ikke er meningen, hvad er så ideen med 16:9 omsk. på tv. Jo tv'et klemmer billedet, det kan jeg se med perejvind's metode, og tv har en fejl: der er en tynd hvid streg i toppen af billedet, som man ikke kan se, men når man trykker på 16:9 omsk. rykker stregen ned.
ikke nogen forskel i om man købte en 16:9 eller en 4:3 projektor
Det er jo også mit spørgsmål.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meningen med en 16:9 omskifter på et 4:3 tv var/er at eks. DR1 skulle udsendes i anamorphic widescreen. D.v.s du modtager et signal der er trykket sammen. Så er der kun dit tv til at strække det. Det er den funktion som en dvd afspiller normalt vil gøre for dig.
Alle tv/projektorer har en native opløsning som du ikke kan trylle med. Eks. CRT projektorer er (så vidt jeg ved) alle født med 4:3 formatet. Her er de sorte felter så bare helt sorte, så man lægger ikke mærke til at der er bjælker i bund og top. Men det ændrer ikke på at du ikke udnytter hele opløsningen af projektoren.
|
| Til top |
|
| |
Simon Ravn Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Status: Offline Indlæg: 107
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da helt normalt at 4:3 TV "presser strålerne" sammen ved 16:9 omskiftning. Jeg ved ikke hvordan det teknisk sker, men jeg får en rød, en grøn og en blå linie, der hvor strålerne "ophører" når jeg skifter til 16:9. Og TV'et udnytter så samtlige 5xx linier. Hvis jeg sætter min DVD-afspiller til at vise "widescreen" istedet for 16:9, er det DVD-afspilleren der skalerer 16:9-formatet, så det passer til almindelig 4:3 fremvisning. Dvs formatet bliver korrekt på et 4:3 TV i 4:3 mode, og der kommer sorte bjælker i top og bund.
Der er muligvis nogle TV, der ikke "presser" på den måde, men blot skalerer signalet - der, går man så glip af fordelen ved ægte 16:9 på et 4:3 TV. Mit TV er et Sony WEGA - 29KF-60 eller.. something like that:)
dfms har ret. Troede egentlig at "nørder" som jer vidste det... :)
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan altså stadig ikke få det til at passe. Det må da være skærmen, og ikke strålen der sætter begrænsningen for opløsningen?
(og jeg har et Sony tv, der gør det samme som Simon Ravns når jeg bruger 16:9 funktionen)
|
| Til top |
|
| |
tranum1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simon Ravn skrev:
|
Der er muligvis nogle TV, der ikke "presser" på den måde, men blot skalerer signalet - der, går man så glip af fordelen ved ægte 16:9 på et 4:3 TV. Mit TV er et Sony WEGA - 29KF-60 eller.. something like that:)
|
|
|
Ja nu er der faktisk ikke nogen fordel ved at afspille en Anamorphic kilde på et 4:3 TV. Det er først når du har et ægte 16:9 panel, hvad enten det er på et TV eller projekter, at du får noget ud af en Anamorphict signal.
Hvis du har et 4:3 TV, så prøv at sætte DVD'en til at sende ud i Letterbox og lade tv'et vise 4:3, også derefter lade dvd'en sende billedet ud i 16:9 og så lade TV'et trykke billedet. Prøv så og se om du kan se nogen forskel i kvalitet. Nix.
Det er jo netop for at tilgodese 16:9 panelerne at man indspiller i Anamorphic, så man her slipper for at zoome vertikalt.
Grunden til den hvide streg er sikkert et biprodukt af skaleringen. Det der før var uden for skærmen(Overscan) er jo pludselig inde i billedet.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
tranum1 skrev:
|
Ja nu er der faktisk ikke nogen fordel ved at afspille en Anamorphic kilde på et 4:3 TV. Kan godt se forskel. Det er først når du har et ægte 16:9 panel, hvad enten det er på et TV eller projekter, at du får noget ud af en Anamorphict signal.
Hvis du har et 4:3 TV, så prøv at sætte DVD'en til at sende ud i Letterbox og lade tv'et vise 4:3, også derefter lade dvd'en sende billedet ud i 16:9 og så lade TV'et trykke billedet. Prøv så og se om du kan se nogen forskel i kvalitet. Nix. Jo det er der altså.
Det er jo netop for at tilgodese 16:9 panelerne at man indspiller i Anamorphic, så man her slipper for at zoome vertikalt. Hvordan skal den forstås ?
Grunden til den hvide streg er sikkert et biprodukt af skaleringen. Det der før var uden for skærmen(Overscan) er jo pludselig inde i billedet. Det er rigtig nok. |
|
|
|
| Til top |
|
| |