Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Spejl til projektor under lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
martin hj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at købe en projektor men min stue er indrettet lidt uheldigt til formålet. Derfor vil jeg høre om der er nogen der har erfaring med at placere projektoren under lærredet bruge et spejl til at kaste billedet 180 grader baglæns. Det skulle i teorien være muligt ...men et er teori

Mvh.

Martin H.

Til top Vis martin hj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin hj

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen erfaring, men det lyder umuligt. Tænk på vinklen det skal kastes tilbage med, Hvis du stiller den lige for, så vil der komme en mørk plet der hvor projektoren står, og vinkler du den det mindste. Vil den jo lave et Trapez agtigt billede.

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

martin hj skrev:

Derfor vil jeg høre om der er nogen der har erfaring med at placere projektoren under lærredet bruge et spejl til at kaste billedet 180 grader baglæns. Det skulle i teorien være muligt ...

Vil du ikke få et spejlvendt billede? (eller måske kan den lave "bagprojektionsbillede" så det vender rigtigt)... Men hvad med størrelsen af spejlet - det skal jo være omtrent ½ størrelse af lærredet?

...stiller du spørgsmålet fordi du ikke har afstand nok til lærredet? De fleste projektorer har en Short-throw linse. Så kan man lave ca. 100" på 3 meters afstand...men mindre kan jo også gøre det

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

XenoCypraZ skrev:
... og vinkler du den det mindste. Vil den jo lave et Trapez agtigt billede.
Det er det mindste problem - de fleste projektorer kan lave keystone korrektion (eller endnu bedre lenseshift).

martin hj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har set metoden beskrevet i en .pdf manual på en Sharp projektor(kan ikke huske hvilken), men jeg ved bare ikke om det går væsentligt ud over kvaliteten.

Man kan godt vende billedet rundt på den model jeg tænker på at købe, så det ikke bliver spejlvendt.

Problemet er faktisk at jeg helst ikke vil have billedet for stort og at jeg ikke vil have projektoren hængende midt på loftet. Jeg vil prøve at ramme ca. 60-65"

Jeg ved ikke hvor stort spejlet skal være?? jeg ville først undersøge om det overhovedet er en mulighed.

Martin

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Hey har lige været på cebit og der viste NEC denne fætter frem

Den var måske noget ?

Den hedder NEC WT610

http://www.nec.se/templates/NEC_NewsMain.asp?id=1949&l angu=3&item=5151

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

martin hj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Super cool, men 30000+ er desværre alt for dyr til mit budget  det var ellers lige hvad jeg skullle bruge, findes der mon noget tilsvarende der er billigere? 

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Hej Martin.

Du vil ikke kunne opnå et brugbart resultat med den løsning du forslår.

Er lyskilden (projektoren) placeret under lærredet rettet mod tilskuerne, vil de kigge direkte/inddirekte ind i optikken (og den kraftige lampe) og det er ikke anbefalelsesværdigt (hverken for oplevelsen eller synsevnen).

Desuden (og nok vigtigst) vil et alm. spejl ikke reflektere billedet fra en projektor effektivt - der vil være et betragteligt tab i lysstyrke og billedet vil være ekstremt uskarpt. Projektorer skal bruge en mindsteafstand (og max for den sags skyld) for at kunne levere et skarpt billede, så med mindre man kan placere et - måske 0,7m*1,2m stort spejl måske 1,5m eller mere fra projektoren (og lærredet), vil billedet ikke kunne blive skarpt uanset hvad. Optikken på hjemmeprojektorer er lavet til at operere indenfor en min. og max. afstand til lærredet (hvilket vi lsige spejlet i denne opsætning) - derudover kan billedet ikke blive skarpt.

Man har i 70'erene brugt spejle/folie til biografinstallationer, hvor en 'normal' placering af filmfremviseren ikke var mulig. Resultaterne var dog aldrig helt gode og de krav en sådan løsning stillede til spejlet, optikken m.m. var meget, meget strenge, dyre og besværlige at vedligeholde.

Måske er løsningen istedet et bagprojektionstv i 50" størrelsen eller lign.?

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

hehe .. oki .. vidste ikke hvad den kostede

men er du sikker på at du ikke kan få en projektor som kan zoome til det du skal bruge ?

Prøv at bladre projektorcentral igennem ..

www.projectorcentral.com

Hvor langt væk skal projektoren sidde fra lærredet, og hvor stort et billede vil du gerne have ?

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

martin hj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Tak for svar. Jeg kigger lidt på hvad der er på markedet og så må jeg prøve at udtænke en løsning uden brug af spejl. Jeg syntes ellers der var mange fordele ved det: støjen kom på afstand og kablerne skulle ikke trækkes så langt. men det åbenbart ikke er muligt.

Tak

Martin

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

MHT. til støj er den altså ikke så slem mere. Du kan evt. sætte PJ op på en hylde lige under loftet, så hører du den ikke.
Kabler; Skal du jo nok bare trække et langt HDMI hvis det er muligt.

SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg vil bare sige at det ikke er umuligt, den løsning jeg linker til er ekstrem dyr, men måske kunne den bruges til lidt inspiration til et DIY projekt.

http://www.stewartfilm.com/product_information/projection_sc reens_17.html

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

Den løsning som Snedkeren linker til, er i bund og grund det princip der bruges i bagprojektionstv. Dvs. billedet rammer lærredet bagfra istedetfor forfra.

I praksis er det nemmere at konstruere end den første løsning og resultatet vil også være bedre. Men - selv i en ideel situation hvor du har fremskaffet et spejl med en speciel coating, optimeret til at reflektere et billede med minimalt lystab, og et specielt bagprojektionslærrede, vil billedet formodentligt virke mat og livløst (ingen WOW/3D effekt) sammenlignet med direkte projektion. Der vil være et tab i lysstyrke og kontrast med bagprojektion - tænk på at billedet skal 'passere' lærredet fysisk før det rammer publikums øjne.

Hvorfor må projektoren ikke hænge i loftet? Hvad med en projektor som har et alsidigt lensshift - den kan jo evt. placeres højt under loftet og til siden?

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

martin hj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Den må helst ikke sidde i loftet pga at min kærestes manglende forståelse for den absolutte nødvendighed af et billede på over 70" ...behøver jeg at sige mere

MEN da det ikke ser ud til at der er andre muligheder, vil jeg nu prøve at se efter en eller anden løsning med at bygge den ind i en kasse, sætte den på en hylde som der blev foreslået, hvis der er nogle der har nogle gide links vil jeg meget gerne se dem.

spændende link fra snedkeren, det var sådan ca. det jeg havde tænkt mig fra starten, blot ville jeg ikke bruge det som bagprojektion.

martin hj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

Da der trods alt er 375 hits på denne tråd vil jeg lige tiføje at det sagtens kunne lade sig gøre :-)   Der er INGEN problemer i at lave denne løsning, der er faktisk en menu i min nyindkøbte PE7800 der hedder mirror  ....og det er der jo nok en grund til.

Jeg har simpelthen placeret projektoren under lærredet, skudt ind i et spejl placeret lige foran tilskuerene således at det skygger for den lysende plet i projektoren. det krævede dog en hel del forsøg for at finde den helt rigtige placering.

Jeg har nu et kniv skarpt billede på 60" Uden lange kabelføringer og projektormontering i loftet, for hjemmebio freaks er 60" måske ikke meget, men som alternativ til en 20.000 fladskærm kan jeg garantere at jeg har et meget bedre billede. for den halve pris og så en hel del større.

Optimisme rules !!   :-)

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

billeder billeder !

men er det ikke irreterende at skulle sætte spejlet op hver gang du skal se film ..

og det er godt nok en pernitten kæreste du har .. det er jo sådan noget der for os ungkarle til at overveje om det der kæresteri overhovedet er det værd ..

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 02:55 | IP-adresse registreret  

martin hj skrev:

, der er faktisk en menu i min nyindkøbte PE7800 der hedder mirror  ....og det er der jo nok en grund til.

Ja det er til brug for når PJ placeres bagved lærredet (det som snedkeren refererer til..)

Godt at du har fået det til at fungere....så se og få lavet en tråd med masser af billeder..

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes