Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 10:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: gråt eller hvidt lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
EEK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Maj 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

så bestilte jeg sq et Lissau 95" tab-tension motorlærred(grå dug) hos tapeconection.

Jeg kan forstå at med de projektorer der findes til menneskepenge i dag, vil grå efter manges mening _altid_ være det bedste valg, men hvordan forholder det sig om fx. 5 år? er grå bare grundlæggende bedre, eller kan hvid teoretisk set blive mere egnet til komende projektorer?

jeg spørger fordi 11000 kr trods alt er en sjat penge, og det skulle gerne holde mindst 2-3 proektorer..

Jeg flytter snart i hus(hvor jeg gerne skulle blive boende mange år frem) hvor der er 2 vinduer på sidevæggen oppe ved lærredet, og bagtil ca 5 m fra lærredet er der 3 dobbeltdøre(en på hver væg! som ikke kan blændes ordentlig af!) Så det kan ikke kaldes et mørklagt rum

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Maj 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Den kan være svær at svare på.

Men hvis LCD projektorerne forsvinder fra marked  er hvidt lærred måske bedre .

Men jeg er sikker på at du har gjort et rigtigt godt køb,  og dit lærred skal nok holde længe.

Men måske i fremtiden kommer der andre slags lærreder og projektorer ( tror SONY havde noget )  men det er jo først imorgen.

Mvh Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Jeg genopliver lige denne gamle tråd.

Er der nogen der kan svare på om gråt lærred er fremtiden, hvis man tænker på at investere i en 3 chip DLP projektor når de kommer ned i pris, men lige nu skal bruge den til en Sanyo Z3'er?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Hvis man kigger i dette link, er der ingen tvivl om at det grå er bedre her og nu:

http://www.romabio.dk/default.asp?id=1&ACT=5&content =3&mnu=1

Men er det også det bedste til fremtidens projektorer?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Det kunne være interessant når nogle for prøvet de nye modeler på et hvidt lærred.

Citat fra HDTVexpert
"Black levels were quite good, particularly in either of the Cinema modes. In fact, you may not need a gray screen with the PLV-Z4 if you use either mode and set your brightness and gamma correctly."
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Grå lærreder blev introduceret med henblik på kontrast- og sortniveauforbedring (på bekostning af lysstyrke/hvidtniveau) - specielt med LCD projektorer.

Men selv LCD projektorer har nu med de nye modeller, så godt greb om kontrast og sortniveau at det nok ikke længere er en fordel at bruge gråt lærrede (afhængigt af billedstørrelse osv.)

Jeg tror selv at grå lærreder lige så stille vil blive udfaset når projektorerne (uanset teknologi) efterhånden når en så solid billedkvalitet som udviklingen pejler imod at de vil gøre (eller måske allerede har gjort).

Gråt kan sagtens bruges endnu, men fremtiden er hvid.

De specielle Sony-lærreder der nævnes er 'sorte' og designet udelukkende til brug i 'oplyste' rum uden lyskontrol - og de er ret dyre.

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:
Men selv LCD projektorer har nu med de nye modeller, så godt greb om kontrast og sortniveau at det nok ikke længere er en fordel at bruge gråt lærrede (afhængigt af billedstørrelse osv.)

Jeg er ikke så sikker. Indtil jeg lavede en A/B sammenligning i stedet for at kigge på hvid og grå ved siden af hinanden var jeg lidt lunken overfor de grå lærreder, men jeg må indrømme at jeg, i hvert fald med en projektor som HS 50 der indtil videre stadig er kongen mht. sortniveau på LCD, der mener jeg klart at den grå dug er bedst. Husk at øjets følsomhed er logaritmisk, selv små ændringer i sort-niveau (og ikke mindst detaljeringsgraden i de mørke områder) kan give en stor ændring af oplevelsen. En 3-chip DLP har typisk ringere kontrast end en single-chip DLP, så de ændrer egentlig ikke det helt store. DILA/SXRD er heller ikke "perfekt sort". P.T. vil jeg derfor sige at det mere er éns præference mht. detaljeringsgrad vs. "power" i billedet der skal afgøre valget af lærred end projektoren - indtil projektorerne reelt kan vise CRT-sort, så vil de grå have sin berettigelse - for nogle mennesker.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes