Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 12:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Plasma og HDTV (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kirneh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 August 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Der er noget jeg ikke forstår helt, og i kan helt sikkert hjælpe mig :-)

Når man ser på et tv som dette http://www.alfaview.dk/netshop/index.asp?productid=92
står der at den er HDTV (720p, 1080i) klar.

Men den har en opløsning på
852 x 480 Pixels.
Så skal billedet jo scalleres en del ned, og så er der jo lige som ikke så meget pointe i at se HDTV.

Har jeg ikke ret i det ?
Hvad betyder 720p og 1080 i egentlig ?
Til top Vis kirneh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kirneh Besøg kirneh's Websted

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 August 2005 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

720p= 720 vertikale progressive linjer

1080i= 1080 vert. interlaced linjer (billedet kommer i 2 halvdele)

Begge opløsninger er helt vildt i forhold til hvad vi har set før. Vi snakker "kik ud af vindue" kvalitet.

I princippet kan alle plasma vise HDTV i flot kvalitet, men det du nævner kan ikke være stemplet med "HD ready" logo. Det understøtter ikke en af de 2 nævnte standarter. Men uanset hvad vil det vise et flot billed fra en HD kilde kontra tv signal,da det kan kører med meget højere frekvenser end alm crt fjernsyn og deraf kan vise progressive billeder, dog nedscaleret til 480p.

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 August 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

kirneh skrev:

Så skal billedet jo scalleres en del ned, og så er der jo lige som ikke så meget pointe i at se HDTV.

Har jeg ikke ret i det ?

Jo

Dog er der flere der siger, at HDTV også giver bedre billede på en fladskærm med lav opløsning, bare langt fra så meget bedre som en HD ready skærm. Hvis man eksempelvis har et 720p signal, som så bliver nedskaleret til 480p, så indeholder det jo stadigvæk mere billedinformation end en dvd-skive.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Jaco
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 August 2005 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Så lige en udsendelse på DK4 om HD tv.

Man kan gå ind her og se hvordan kvaliteten er på sin egen pc skærm.
Hvis man har ca 512 ram og en mindste opløsning af 1280x720.

http://www.wmvhd.com/

Til top Vis Jaco's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaco

MeLVIS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 August 2005 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Jaco skrev:

Så lige en udsendelse på DK4 om HD tv.

Man kan gå ind her og se hvordan kvaliteten er på sin egen pc skærm.
Hvis man har ca 512 ram og en mindste opløsning af 1280x720.

http://www.wmvhd.com/

Ja man ser med det samme, at vi går en MEGA fed tid i møde med HDTV... Har lige set det Batman trailer derinde fra.. f**k det er da bare for najs.
Til top Vis MeLVIS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MeLVIS

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 August 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Hvad hvis et LCD-TV har en opløsning på 1366*768, men ikke har "HD-Ready-stempel"

Hvad betyder det så? Kan det så ikke vise/skalere et HD-signal? Ville da mene at det sagtens kan vise 720p, men måske ikke 1080i?

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 14 August 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Det skal udover mindst 720 have en digital indgang for at bære HD-Ready.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
Det skal udover mindst 720 have en digital indgang for at bære HD-Ready.

Det drejer sig om Panasonic TX-32LX50F Det har ingen digital indgang... Skal der så en form for konverteringsbox, hvis man ønsker at se HDTV?

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 14 August 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Den har component indgang som understøtter 720p/1080i. Så der skal noget udstyr til der kan sende den et HD signal via componet.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

kawi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2005
Lokalitet: København
Sendt: 14 August 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

C K N skrev:

Det drejer sig om Panasonic TX-32LX50F Det har ingen digital indgang... Skal der så en form for konverteringsbox, hvis man ønsker at se HDTV?

Se en tidligere tråd vedr Panasonic TH 42PA50E her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=26004&K W=pa50e

Så det tyder på at elmutantens tilbud fra i morgen er attraktivt? 12 kilo er en god pris.

Til top Vis kawi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kawi

Jaco
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 August 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

For at være sikker på at dit kommende tv er fremtidssikker så køb kun hvis der står HD READY uden på.

Jeg venter gerne et par måneder endnu på det rette guf dukker op til en fair pris

Til top Vis Jaco's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaco

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2005 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

kawi skrev:
C K N skrev:

Se en tidligere tråd vedr Panasonic TH 42PA50E her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=26004&K W=pa50e

Så det tyder på at elmutantens tilbud fra i morgen er attraktivt? 12 kilo er en god pris.

Jeg spørger på vejne af en arbejdskollega, som har købt det nævnte LCD-TV. Han var bare lidt bekymret for at det ikke var fremtidssikret...  Men så længe at en evt. HD-reciver har SCART eller komponentudgang, så skulle det ikke være noget problem? Ikke 100% optimalt i forhold til HDMI/DVI, men det skulle kunne lade sig gøre at få et ganske hærderligt billede...

-og nu når jeg kommer til at tænke på det så kører de da HD-demo i Hifiklubben, og det kørte da med komponent fra recieveren... Faktisk et fremragende billede!

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 August 2005 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

C K N skrev:

Jeg spørger på vejne af en arbejdskollega, som har købt det nævnte LCD-TV. Han var bare lidt bekymret for at det ikke var fremtidssikret...  Men så længe at en evt. HD-reciver har SCART eller komponentudgang, så skulle det ikke være noget problem? Ikke 100% optimalt i forhold til HDMI/DVI, men det skulle kunne lade sig gøre at få et ganske hærderligt billede...

Situationen med en LCD og Panasonic PA50 er lidt forskellig. Humlen er at man kan forvente at tv-stationerne, og måske blu-ray afspillerne, i fremtiden kun vil tillade HD-output via HDMI (eller DVI m. HDCP), mens component udgangen kun vil få lov at outputte lavopløsning. Det har i princippet ingen betydning for PA50, da den alligevel ikke har opløsningen til at vise HD fuldt ud - men på en LCD med HD-opløsning gør det en væsentlig forskel om du sender "ægte" HDTV til skærmen, eller konverterer til lavopløsning først.

C K N skrev:
-og nu når jeg kommer til at tænke på det så kører de da HD-demo i Hifiklubben, og det kørte da med komponent fra recieveren... Faktisk et fremragende billede!

Men det er ingen garanti for at alle HD-kilder vil fungere i fremtiden.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Dan the Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 August 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

kawi skrev:

Hvor har du set det tilbud?
Til top Vis Dan the Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan the Man

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 August 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Dan the Man skrev:
kawi skrev:

Hvor har du set det tilbud?

Ja det vil jeg også gerne vide.

Men jeg har faktisk hørt en forhandler sige at PV500'eren falder 5K i denne måned. Både 42" og 50". Noget med at Panasonic virkeligt mener det alvorligt, de vil have en stor bid af markedet. Det bliver spændende at se om det holder stik. Og i så fald hvilke priser Pioneers og Philips' nye, ender med at koste.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 17 August 2005 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:

Bare for at være en ordkløver, men linierne er nu horisontale

Bortset fra det, en god forklaring

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 August 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Klabo skrev:

Bare for at være en ordkløver, men linierne er nu horisontale

Bortset fra det, en god forklaring

ahh ja..smutter

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

napsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 17 August 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Jaco skrev:

For at være sikker på at dit kommende tv er fremtidssikker så køb kun hvis der står HD READY uden på.

Jeg venter gerne et par måneder endnu på det rette guf dukker op til en fair pris

...og så er man med mærkatet 'HD ready' alligevel ikke 100% sikker på noget som helst. Jeg har set forskellige fladskærme med HDready-stickeren på, men som ikke opfylder de basale krav for at kalde sig HDready (mangel på digitale indgange, 480liniers native opløsning).

I mine øjne er 'HDready' så småt også blevet et markedsføringstiltag, nu hvor HD får mere og mere udbredelse og kunderne bliver bekendte med begrebet.

Så man bør sætte sig ind i kravspecifikationerne for det fremtidige HD som de er nu og så sammenligne direkte med specs på de evt. tv der interesserer én...

Så er man noget bedre gearet og undgår måske et fejlkøb.... 

Mvh Thomas

Til top Vis napsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af napsi

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 17 August 2005 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

cooper skrev:
...og så er man med mærkatet 'HD ready' alligevel ikke 100% sikker på noget som helst. Jeg har set forskellige fladskærme med HDready-stickeren på, men som ikke opfylder de basale krav for at kalde sig HDready (mangel på digitale indgange, 480liniers native opløsning).

Har du eksempler? Har det været det originale HDready logo? Hvis du har ret i dette, så er der sket noget direkte ulovligt, som jeg på alle måder mener der bør klages over.

cooper skrev:
I mine øjne er 'HDready' så småt også blevet et markedsføringstiltag, nu hvor HD får mere og mere udbredelse og kunderne bliver bekendte med begrebet.

Absolut - en enkelt omtale i TV2 nyhederne, og så mener flertallet af befolkningen at en fladskærm med et HD Ready logo per definition er bedre end et uden - og en temmelig stor del at HD Ready logo'et er garanti for at tv'et er godt.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 17 August 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

For en god ordens skyld må jeg lige sige, at indlægget Otoo citerer er skrevet af mig og ikke napsi. Napsi og jeg har samme arbejdsplads og jeg postede indlægget i den tro at det var mig som var (auto-)logget ind, men det var altså ikke tilfældet.  Sorry napsi!

Otto, TC skrev:
napsi skrev:

Har du eksempler? Har det været det originale HDready logo? Hvis du har ret i dette, så er der sket noget direkte ulovligt, som jeg på alle måder mener der bør klages over.

Nej det er ikke udformet som det officielle logo, men det er det samme navn/betegnelse jeg har set på et par fladskærmstv, som jeg selv ville kalde 'HD-kompatible' og ikke 'HD-ready'. Kender man ikke det officielle logos udformning kan man jo tro, at et HD-kompatibelt tv er HD-ready når blot der står 'HD-ready' i en eller anden udformning på tv'et. Om det er 'ulovligt' at gøre dette ved jeg ærligt talt ikke, men det er stensikkert dårlig forretningmoral hvis man er i 'ond tro'.

Otto, TC skrev:
napsi skrev:

Absolut - en enkelt omtale i TV2 nyhederne, og så mener flertallet af befolkningen at en fladskærm med et HD Ready logo per definition er bedre end et uden - og en temmelig stor del at HD Ready logo'et er garanti for at tv'et er godt.

Ligesom mange tror, at en ny tvfladskærm pr definition er bedre end en gammeldags CRTskærm, at en DLPprojektor altid er bedre end en LCDprojektor, at 6*100watt er bedre end 6*70watt osv...

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes