Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 23:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Max antal tommer med Z4 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BigM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Hej Med Jer!

Jeg skal have bygget ”biograf”, men vil god have 100 % styr på teknikken får jeg går i gang. Jeg kan forstå at Z4’eren er den bedste til under 15.000kr. Så den tager vi udgangspunkt i.

Spørgsmålet er så bare. Hvor mange tommer må jeg lave billedet, før kvaliteten begynder at blive ringere?

Jeg havde satset på omkring 120". Mht. antal gain på lærredet, hvad skal jeg så vælge?

På forhånd tak!

-M

Til top Vis BigM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BigM

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

BigM skrev:

Hej Med Jer!

Jeg skal have bygget ”biograf”, men vil god have 100 % styr på teknikken får jeg går i gang. Jeg kan forstå at Z4’eren er den bedste til under 15.000kr. Så den tager vi udgangspunkt i.

Hmm, det var ellers lidt af et udsagn;-)

Der er en håndfuld modeller som slås om den plads men hvis det skal være LCD så ligner de fleste Z4 i deres egenskaber. Du kan godt bruge et 120" lærred og behovet for gain vil blive afhængig af din lyskontrol.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

APB1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

hejsa

120" kan den nu sagtens klare, men hvor langt har du væggen, og er det et mørkelagt rum, gråt eller hvidt lærred, få evt nogle prøver hjem før du vælger lærred.

Min hjemmebio
Til top Vis APB1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af APB1

BigM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Fenris -> Den er en konklusion jeg har taget efter at have læst div. indlæg herinde! :-) Jeg har også kigget på DLP projektorer, men de koster noget mere.

Mht. lys, så bliver det i en kælder uden vinduer. Dvs. helt mørkt.

Jeg har hørt at gråt lærred er bedst, hvis kan vil opnå en helt sort gengivelse. Er dette korrekt, og har det nogen forringelse på de andre farver?

-M

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Et gråt lærred vil farve den hvide farve lidt men det er ikke noget man normalt ligger mærke til. Du kan ikke opnå en korrekt sort gengivelse med en LCD projektor uanset hvilket lærred du bruger.

Mht til lys så er det ikke kun lys udfra som at du skal tænke på men også lys fra vægge, loft og gulv (genskin) men du burde kunne køre med 120" uden problemer når det er i en kælder.

Der er DLP projektorer i den prisklasse. F.eks. BenQ7700

BigM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Fenris -> OK. Genskind vil der nok oftest komme, men holder på matte farver og rød filt på det meste af væggene, så håber det bliver begrænset. Men skal jeg vælge et lærred med 0,8, 1 eller 1,1 gain? Er der en tommelfinger regel så man har noget at gå ud fra?

-M

puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

BigM skrev:

Hej Med Jer!

Spørgsmålet er så bare. Hvor mange tommer må jeg lave billedet, før kvaliteten begynder at blive ringere?

Jeg havde satset på omkring 120". Mht. antal gain på lærredet, hvad skal jeg så vælge?

På forhånd tak!

-M

Prøv at læse nogle sammenligninger ml Z3 og Z4 så vil du finde ud af at merprisen er brugt bedre på fx en en god biografstol ;)

http://www.hifi4all.dk/brugeranm/anmeldelse.asp?kat=12&i d=112&titel=Sanyo+PLV-Z4

Til top Vis puggie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af puggie

pulse83net
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo bare én mands mening. Andre mener at Z4 er en klar forbedring i forhold til Z3. Også prismæssigt.
Til top Vis pulse83net's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pulse83net Besøg pulse83net's Websted

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hvor langt væk sidder du? det er da ret væsenligt om 120" vil være for stort... for hvis sidder meget tæt.. vil selv ikke en Z4 være ret god.. så vil du ihvertfald kunne se pixels' og det er ikke fedt
Til top Vis nemligja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nemligja Besøg nemligja's Websted

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Marts 2006 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg personligt ikke en Z4, men 120" på en grå skærm er alt for stort. Selv med et gain 1.1 gråt lærred er lysstyrken fra lærredet kun 8-9 foot-lambert. Cinema refrence er omkring 15 foot-lambert. Altså næsten det dobbelte. Man skal lige huske at en D65 kalibreret Z4 kun afgiver 300-350 lumens (ifølge de tests jeg har læst). Jeg ved godt at dette er en smagssag, men jeg jeg ville personligt foretrække et mindre lærred. For at opnå 15 foot-lambert med et 1.1 gain lærred, skal lærrdet ikke være større end 85-90".

Det vil klart være en fordel, at vælge et gain 1.1 lærred hvis du vil op i et stort lærred. Så vidt jeg har forstået har et lærred med gain over 1.0 også mindre tendens til at tilbagekaste lyset ud på vægge og loft omkring lærredet, men fokuserer det mere mod "siddepositionen".

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

BigM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2006 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Tak for indlæggene.

Jeg har ikke regnet på det endnu, men vil bare have så endevæggen bliver udnyttet mest muligt til lærred. Tror sidepladserne kommer til at være et sted mellem 3,5 – 4m fra lærredet. Det kan godt ske det lige er tæt nok på til 120”.

Mht. til den ”dårlige” anmeldelse af Z4’eren, så synes jeg det er lidt svært at vurdere hvad man skal tro. Når man læser det ene indlæg, så er Z4 verdens bedste LCD projektor, og hvis man læser et andet, så kan man ligeså god nøjes med sit 20” Prosonic fra Bilka. Mht. prisforskellen, så ligger den pt. på 2993kr fra Z3 – Z4. Jeg har brug for den ”bedste” HDTV kvalitet et projektor man lavere til under 15k, og samtidig med at jeg kan se film fra min HTPC i 4:3.

Hvis der er nogen, der har et bedre bud på en projektor, så kom glad. Og evt. om nogen har erfaring med at gråt lærred er bedre end hvidt.

-M

Kristian T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 31 Marts 2006 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

BigM skrev:

Tak for indlæggene.

Jeg har ikke regnet på det endnu, men vil bare have så endevæggen bliver udnyttet mest muligt til lærred. Tror sidepladserne kommer til at være et sted mellem 3,5 – 4m fra lærredet. Det kan godt ske det lige er tæt nok på til 120”.

Mht. til den ”dårlige” anmeldelse af Z4’eren, så synes jeg det er lidt svært at vurdere hvad man skal tro. Når man læser det ene indlæg, så er Z4 verdens bedste LCD projektor, og hvis man læser et andet, så kan man ligeså god nøjes med sit 20” Prosonic fra Bilka. Mht. prisforskellen, så ligger den pt. på 2993kr fra Z3 – Z4. Jeg har brug for den ”bedste” HDTV kvalitet et projektor man lavere til under 15k, og samtidig med at jeg kan se film fra min HTPC i 4:3.

Hvis der er nogen, der har et bedre bud på en projektor, så kom glad. Og evt. om nogen har erfaring med at gråt lærred er bedre end hvidt.

-M

Hejsa

Jeg har en Z4'er og et 99" QS lærred det virker perfekt. Jeg sidder ca. 3.2m på forreste række og ca. 5m på bagerste række og det er rigtigt godt.

De 3.2m på forreste række må ikke komme tættere på syntes jeg så et 120" vil blive for stort for dig. Sats hellere på et mindre lærred og en bedre billedkvalitet. Min bio er 100% mørklagt og jeg bruger et gråt lærrede med Gain 0.8.

/Kristian

Til top Vis Kristian T's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristian T

haspalm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Marts 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

har z3 og sidder ca. 3 meter fra lærredet. Det er 92" og må IKKE være større...

Hilsen

Haspalm

Til top Vis haspalm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haspalm

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 31 Marts 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Z3'er, har et hvidt lærrede på 112", og sidder ca. 3 m fra det. Det er lidt for stort når billedematerialet ikke er optimalt, for man kan se kompressionsfejl i film. Med DVD kvalitet er det ok, men det anhænger jo igen af hvor kritisk man er. Jeg er ikke hysterisk med billedkvalitet...

De grå lærreder er efter min mening for at kompensere for dårlige projektorer, og er derfor ikke specielt "fremtidssikre". Man mister desuden lys, og det er kritisk når man som mig mener at større er bedre.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 31 Marts 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

Hmm, det var ellers lidt af et udsagn;-)

Der er en håndfuld modeller som slås om den plads men hvis det skal være LCD så ligner de fleste Z4 i deres egenskaber.

Måske fordi det er samme EPSON panel indeni
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2006 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

BigM skrev:

Du bør vælge et græt lærred og 120" er som allerede nævnt MEGET stort på 4 meters afstand. Jeg har selv 90" på ca. 4 meters afstand og jeg ville ikke have lyst til at komme over 100". .  Medmindre at du konsekvent sætter dig på første række når  du er biografen så skal du ikke gå op på 120"

Af de projektorer, der er konkurrenter til Z4 er Panasonic AE-900, Hitachi PJ-TX200 og BenQ PE7700. Jeg ved ikke om den kan findes til under 15K (måske i Tyskland??) men SONY HS-50 er nok lige en tand bedre end de modeller, som er nævnt her. 

BigM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Hitachi PJ-TX200 og BenQ PE7700 er et par tusind dyre, men er de bedre? På specifikationerne ser det så'n ud (undtaget støjen), men hvad med i praksis?

-M

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

BigM skrev:

Hitachi PJ-TX200 og BenQ PE7700 er et par tusind dyre, men er de bedre? På specifikationerne ser det så'n ud (undtaget støjen), men hvad med i praksis?

Smag og behag, personligt ville jeg nok vælge den billigste af de 3 LCD projektorer hvis der er tale om 2000,- forskel imellem dem. De er som sagt ganske ens, når det kommer til stykket.

BenQ er en lidt anden historie for det er en DLP projektor og så kommer man ud i fordele og ulemper ved de to teknologier.

BigM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

BenQ er en lidt anden historie for det er en DLP projektor og så kommer man ud i fordele og ulemper ved de to teknologier.

Ja det er ret. DLP har noget rainbow effekt og LCD hønsegitter. Naah.. jeg tror jeg holder mig til Z4 og så et gråt 1.1 lærred. Skal lige se om jeg ikke kan få mulighed for at sammenligne grå og hvid.

Så mangler jeg kun forstærker og dvd afspiller, så skulle teknikken være på plads! 

Takker for alle indlæggene.

-M

stku
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 31 Marts 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har også den holdning at Z4 + gråt lærred er den bedste løsning til prisen!!
Hvis du så parrer den med en denon 1920 + hdmi kabel, så får du et rigtigt godt billede.

/Stig

Til top Vis stku's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stku

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum