Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 22:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor eller Tv? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tue_S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 29 November 2003 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Jeg skal inden for kort tid købe et nyt tv, men er kommet i tvivl hvad jeg egentlig vil købe.

Tv giver jo et total godt og stabilt billede, men de fylder total meget hvis man skal have dem større end 21" (og det er jo langt fra stort nok).

Så er muligheden der jo selvfølgelig for at købe et plasma tv, men her er kvalitet alligevel ikke helt i top, men det er prisen jo så tilgengæld.

Sidst men ikke mindst er der jo en projektor, men efter hvad jeg har forstået, så skal disse kun bruges til at se film på ellers kan det blive meget dyrt. Endvidere har jeg også forstået det sådan at man skal købe en ekstern tv-tuner for at kunne se tv, men findes der slet ingen projektorer der har indbygget tunere?

Jeg ser selvfølgelig en del film, men dagens nyheder og diverse dokumentar programmer skal også ses, så alt i alt bruger jeg vel tv'et 1½ timer om dagen til andet end film.

Men hvad synes i jeg skal vælge? Fordele og ulemper? (Budget omkring de 13000, så plasma er nok udelukket).

Til top Vis Tue_S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tue_S

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 November 2003 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Hvad med DLP bagprojektion. Thomson laver en (ikke at forsveksle
med CRT bagprojektion) 44" til ca. 25000, den burde være landet i
de danske butikker (hifi klubben, expert mv.). Den er ikke dybere
end et 21".
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Tue_S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2003 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen - 25000 er sgu nok lige noget over mit budget, men tak alligevel.

Jeg har kigger lidt på en Panasonic PT-AE200 Projektor. Nogle erfaringer?

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 November 2003 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Tue_S skrev:

Jeg har kigger lidt på en Panasonic PT-AE200 Projektor. Nogle erfaringer?

Jeg har en AE300, der kun bruges til film og er super tilfreds.

Der er relativ stor (synlig) forskel på garden af "Hønsenet" mellem 200 og 300'eren... såeh hvis budgettet kan strækkes er det anbefalelsesværdigt med AE300

Jeg har ingen planer om at se TV på projektoren: Nyhedsværterne er sgu' ikke kønne nok til 90".

..så jeg har beholdt min flimmer - de fleste programmer er egentlig bedst i 'lille' format

Tue_S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2003 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Det ville nok ikke være umuligt at finde penge til en AE300, men jeg ville helst være fri for også at skulle have et tv. Jeg er ude efter en totalløsning, men hvis det er så dårligt at se tv på en projektor, så må jeg vel hele holde mig til et normalt tv.

Nogle der har erfaring med at se tv på en projektor?

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 November 2003 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Husk lige på at projektoren, ikke er er bedre end det lærred den bliver vist på.
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 29 November 2003 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Køb en projektor til film, og et tv til tv!

Jeg har brugt en projektor til tv, men det er hundedyrt. Pæren koster ca. 3000 kr når den skal skiftes, og når man ser ca. 3 timer om dagen, så går det stærkt. Plus den skal måske renses og justeres oftere...

MEN hvis du har stort surround anlæg, vil jeg sige at selv et 32" widescreen tv er for lille til lyden. Så der er ingen kompromisser: køb begge dele! Du kan vel nøjes med et 28" 4:3 tv til 3000 kr? Og en projektor til 10.000? Da da!!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Tue_S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2003 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har (desværre) ikke noget stort surround anlæg, så det kunne godt være jeg skulle købe mig et nyt 28" eller 32" tv, det ville bare være fedt at se film på en købe skærm!

Men hvad skal jeg så købe? Har haft kigget på et par modeller fra Philips og Sony, men er det noget der virker eller skal jeg kigge efter nogle helt andre mærker?

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 November 2003 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Ellers har Tapeconnection en ptae 200 til 10.000 kr.

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 29 November 2003 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Svaret på hvad der er det bedste TV på markedet er:

PANASONIC TX-32PD30

se de øvrige indlæg, der er allerede skrevet
                en hel del om dette TV i dette forum.

Det fås til ca. 12.500,- uden bord, ved forhandling med seriøse forhandlere i Danmark.

Hilsen Christian.
Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 November 2003 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Tue-> Jeg er en af dem som har valgt en totalløsning med projektoren til både Film og TV. Jeg købte i sidste uge en Sanyo Z1 LCD projektor, samt ekstern TV-tuner. TV-tuneren er desværre i restordre, men jeg så den demonstreret på den projektor jeg købte i forretningen og dette var jeg fuldt ud tilfreds med. Projektor + ekstern tuner + DVDafspiller med progressive scan og component alt sammen under 15.000 kr. Og de folk som indtil videre har været forbi og set det 'lille' projektorbillede på 65" har alle været meget imponeret og stillet sig uforstående overfor hvorfor man skulle købe en plasma skærm eller andet stort til 3 gange det samme beløb. Det de er mest imponeret over er at det ikke er nødvendigt at trække gardinerne for eller slukke for lyset i stuen for at få en acceptabelt billede på væggen.   

At se TV tre timer om dagen betyder at pæren vil række til omkring 3 år. Det vil sige en årlig pæreudgift på omkring 1000 kroner. Det beløb fylder ikke så meget i mit budget i forhold til udgifterne til projektor og tilbehør. Mit forbrug af projektor er dog ikke 3 timer om dagen i snit, nok nærmere halvdelen.

Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2003 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Tue_S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2003 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Når der er 3000 timer på en Sanyo Z1 LCD projektor, så kunne det måske være værd at overveje at bruge den som normalt tv. Nu ser jeg heller ikke 3 timers tv hver dag, det ligger nok nærmere omkring 1½ time og så ser jeg jo langt fra film hver dag.

Men hvor er det billigt at købe projektorer? Hvilke er bedst? (her skal der så også tages hensyn til lampens levetid)

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2003 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Da der sidder en timetæller i projektoren, fandt jeg ud af at jeg ser mere tv end jeg troede. Måske får du samme overraskelse. Mit råd er stadig: køb begge dele. Det har du råd til på dit budget.

Jeg sendte min Sony på værksted da pæren skulle skiftes. Den blev renset m.m., men den samlede regning blev næsten 9000 kr = 3 kr. pr. time. Det kan altså hurtigt betale et tv.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2003 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Hvad angår specifik levetid på Sanyo Z1 er erfaringerne ikke 3000, men nærmere et sted imellem 1500-2000 timer (modellen er stadig så ny så man næppe kan have nået mere end en 1500 timer).

Du spørger om pris og kvalitet, hvilket har været genstand for en del debat her på hifi4all.dk. Hvis du kigger nogle af trådene igennem eller bruger søgefunktionen, så vil du relativt hurtigt få dannet dig et indblik. For LCD teknologiens vedkommende er folk generelt meget meget tilfreds med Sanyo Z1 til 10.000 (specielt pga. af lens shift funktionen som overflødeliggør keystone funktionen). Til 10.000 kan du også få Panasonic 200, som også skulle være et rigtig godt køb. I forhold til Z1 er den bedre hvis du sidder tættere på en 1.5 gange lærredets bredde, da hønesnettet er lidt tydeligere på Z1.

Andre vil med god grund mene at du får mere ud af at købe en DLP projektor, som giver bedre kontrastforhold og lysstærk, men har den negative sideeffekt at hvid til tider bliver opfattet som regnbuer henover lærredet.

Sidst men ikke mindst vil du også kunne købe en brugt CRT projektor, som er både DLP og LCD teknologierne overlegne. Minus ved dem er at de typisk vejer mellem 40-100 kg og er vanskeligere at sætte op.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2003 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Svend P-> De fleste projektorer kan man selv skifte pære ved (står i manualen hvordan man skifter den). Hvad angår vedligeholdelse har jeg kun kendskab til Z1 hvor der er et lille filter man kan tage ud uden brug af værktøj og støvsuge en gang om måneden. Dette skulle forlænge levetiden betragteligt, da der ikke opbygges lige så høj temperatur, da ventilationen foregår som påskrevet.

Hvad angår hvor mange timer man reelt bruger på TV, så hænder det ofte at man fjernsynet står og kører i baggrunden. I tilfældet hvor man har en ekstern tuner er det muligt at høre TV'et uden at skulle tænde for projektoren.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2003 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Til Thue K

Det er bestemt også sidste gang jeg sender min projektor på værksted for "lige at få skiftet" pære...

Til Tue: Brug en video som tuner. Det er billigt, men virker!

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2003 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Video som tuner er absolut den billigste metode at se TV på projektor på. Dette synes jeg dog kun man skal gøre hvis man har en video stående, hvis man skal ud og købe en video til 1000,- kroner gør man det bedre ved at ofre 800 kroner mere og få en ekstern tuner med tekst-tv (zinwell proV+). Den indbyggede scaler gør eftersigende konsol-spil (PS2, Xbox etc.) til en drøm at se på det store lærred.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes