Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Optoma hd72i, (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Neo.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har nogen spørgsmål om hd72i som jeg tror mange kan svare på, der har nemlig været en del diskussioner om den model (Otto), men ikke sådan at det jeg spekulerer på blev spurgt om eller svaret:  Havde nemlig tænkt mig at købe en Sanyo z4 (har set den køre), men blev lidt i tvivl når hd72i kom på trapperne (har ikke set den køre, men til gengæld så har jeg set Infocus in76 køre og de to sku være nogenlunde ens, billedkvalitetmæssigt).  Z4 havde super godt billede på, men efter at jeg så in76 så falmede z4 billedet lidt i mine øjne, blev lidt fladt i det og ikke så skarpt, men stadigvæk skidegodt billede.

Så jeg har besluttet mig for at købe en hd72i (på grund af enkelt hvidt design, går sammen med mine hvide vægge og loft, og så støjer den måske en lille smule mindre en in76).

Her kommer så spørgsmålene. 

1)  Hvilket lærred passer best sammen med hd72i, hvidt eller gråt?  Lærredet skal være 2 meter i bredden og ca. 5 meter  til siddeposition, rummet nogenlunde mørklagt (mørklægningsgardiner).  Hvad ville forskellen for eks. være på gråt lærred med 0.8 gain og hvidt lærred med 1.2 gain?

2)  Har hørt at den skal hænge ca. 30-40 cm. ned fra loftet på grund af at den ikke har lens shift.  Tror I at jeg får et problem med det, har 2,4 meter til lofts?

3)  I en tråd snakkede Otto om at:   På almindelige TV-signaler vil Optoma'en formentligt være den bedste af de nævnte modeller, pga. dens Faroudja DCDi kredsløb. Netop denne chip er overlegen til video-materiale, men er så knapt så god på HD-materiale som den Pixelworks chip der sidder i f.eks. Sanyo Z4, og vist også i Infocus'en. Hitachi'en har ikke den bedste scaler i verden, den har det bedst med at blive fodret med et godt 720P signal.

Vil det sige at hd72i´en er god til at se TV på, men dårlig til at vise HD-materiale (når man får mulighed til at tilslutte en HD-afspiller til den, når de bliver reelle i Danmark)?   Troede projektorer skulle være mere egnede til DVD-film og HD-DVD end TV.

Håber nogen kan svare på de spørgsmål, måske Otto, du har jo købt en for et stykke tid siden.

VH  JK

Weakness is just pain leaving the body.
Til top Vis Neo.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neo.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Hej Neo

Jeg har selv erfaring med begge projektorer. Jeg købte en Sanyo PLV-Z4, men jeg blev aldrig rigtigt tilfreds med den, så den blev hurtigt afløst af Optoma HD72i, som er en meget bedre projektor. Der er slet ingen sammenligning. Som du selv har konstateret, så blegner billedet fra Z4, når man først har oplevet en af de nye DLP projektorer.

Jeg har forøvrigt lavet en anmeldelse af Z4, som du kan læse her på hifi4all.

Neo. skrev:

Her kommer så spørgsmålene. 

1)  Hvilket lærred passer best sammen med hd72i, hvidt eller gråt?  Lærredet skal være 2 meter i bredden og ca. 5 meter  til siddeposition, rummet nogenlunde mørklagt (mørklægningsgardiner).  Hvad ville forskellen for eks. være på gråt lærred med 0.8 gain og hvidt lærred med 1.2 gain?

Det med lærredstypen er en smags sag. Selv har jeg valgt et gråt lærred, men mit er også kun 180 cm i bredden. Med et 2m bredt lærred er valget nok lidt sværere, men jeg ville nok stadig hælde mod det grå. Men der er ikke andet at gøre end at prøve at se begge typer, og så selv tage stilling til hvad du synes er bedst.

Neo. skrev:

2)  Har hørt at den skal hænge ca. 30-40 cm. ned fra loftet på grund af at den ikke har lens shift.  Tror I at jeg får et problem med det, har 2,4 meter til lofts?

Det er helt forkert. Optoma HD72i har et meget stort offset, hvilket er grunden til jeg valgte den fremfor Infocus IN76. Med den lærredstørrelse du har valgt vil overkanten af billedet være ca. 35cm under linsen. I din stue kan projektoren hænge f.eks. 15 cm ned fra loftet. På den måde vil overkanten af billedet være 190cm over gulvet og underkanten vil være 77cm, eftersom lærredet er 113 cm højt. Hvis du vil have billedet lidt længere ned, kan du jo sagtens sænke projektoren uden den kommer til at genere nogen.

Neo. skrev:

3)  I en tråd snakkede Otto om at:   På almindelige TV-signaler vil Optoma'en formentligt være den bedste af de nævnte modeller, pga. dens Faroudja DCDi kredsløb. Netop denne chip er overlegen til video-materiale, men er så knapt så god på HD-materiale som den Pixelworks chip der sidder i f.eks. Sanyo Z4, og vist også i Infocus'en. Hitachi'en har ikke den bedste scaler i verden, den har det bedst med at blive fodret med et godt 720P signal.

Vil det sige at hd72i´en er god til at se TV på, men dårlig til at vise HD-materiale (når man får mulighed til at tilslutte en HD-afspiller til den, når de bliver reelle i Danmark)?   Troede projektorer skulle være mere egnede til DVD-film og HD-DVD end TV.

Den indbyggede de-interlacer i Z4 er elendig, hvilket er underligt eftersom forgængeren Z3 var rigtig god i denne diciplin. HD72i er rigtig god til SD, men desværre knap så god til HDTV. Ved HD-DVD bliver det nok aldrig et problem, eftersom de fleste nok vil vælge at indstille HD-DVD afspilleren til at køre progressivt alligevel.

Jeg har iøvrigt ingen erfaring med HD-DVD, men når jeg ser HDTV vælger jeg at lade min receiver spytte et 720p (progressivt) signal ud. Når jeg ser HDTV kører jeg selvfølgelig "native" på projektoren, så ingen yderligere skalering finder sted. HD72i understøtter selvfølgeligt 1:1 pixel mapping. Da jeg havde Z4 kørte jeg også 720p fra receiveren, idet dens indbyggede de-interlacer gør et bedre job end både Z4 og HD72i.

Neo. skrev:

Håber nogen kan svare på de spørgsmål, måske Otto, du har jo købt en for et stykke tid siden.

Ja, og Otto har allerede opgraderet igen. Jeg husker ikke til hvilken model, men jeg kan erindre at prisen på den lige var en tand over mit projektor-budget

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Ja, og Otto har allerede opgraderet igen. Jeg husker ikke til hvilken model, men jeg kan erindre at prisen på den lige var en tand over mit projektor-budget

Samsung SP-H710AE til 40k vejledende .

Neo.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for svarene Perejvind.  Det vil sige at jeg skal ikke bekymre mig om det er godt nok til HD-TV, indstiller bare receiveren (mener du afspilleren) til 720p.  Ved I hvorfor Otto var så hurtig med at skifte sin ud til en meget dyrere?  Det har vel ikke været noget i vejen med den (for mange regnbuer)?  Hvilke kanaler viser HD-TV i dag?

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Neo. skrev:
Ved I hvorfor Otto var så hurtig med at skifte sin ud til en meget dyrere?  Det har vel ikke været noget i vejen med den (for mange regnbuer)?

Otto fandt en projektor der var bedre og pengene værd. Længere er den vist ikke. Du kan læse lidt om Samsungen i denne tråd.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Neo. skrev:

HD72'eren bør fodres med 720P, når man ser HD-materiale, fordi den ikke håndterer 1080i optimalt. Dét der er problemet i det er sådan set udelukkende at det stiller visse krav til afspilleren/HD-modtageren, da det samme mht. 1080i behandling ofte gør sig gældende hér. Forudsat at den fordres med et ordentligt signal, så er der ikke noget der gør HD72 ringere til HD end andre i prisklassen, og jeg mener klart at den - med forbehold for at der naturligvis er tale om fordele og ulemper - er bedre end Z4.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Neo. skrev:
Tusind tak for svarene Perejvind.  Det vil sige at jeg skal ikke bekymre mig om det er godt nok til HD-TV, indstiller bare receiveren (mener du afspilleren) til 720p.  Ved I hvorfor Otto var så hurtig med at skifte sin ud til en meget dyrere?  Det har vel ikke været noget i vejen med den (for mange regnbuer)? 

Det var aldrig meningen at det skulle være en permanent løsning. Da DLP'erne for alvor begyndte at være et alternativ i de mere rimelige prislejer, støjniveauet er kommet ned osv, så blev det en relevant mulighed for mig, og så tog jeg en HD72 med hjem for at se om jeg ville være generet af regnbuer i praksis, dvs. om effekten fortog sig over tid, eller om jeg ville være generet af det. Efter en uge bestemte jeg mig for at jeg ikke kunne finde mig i regnbuerne, og byttede den ud med en Hitachi PJTX-200 (der var ikke lige nogen Z4'ere i butikken den dag). Men efter at have vænnet mig til DLP'ens kontrast og farveægthed, så kunne jeg SLET ikke vænne mig til LCD igen... Så jeg endte med at købe en HD72, som en midlertidig løsning indtil jeg kunne finde noget der var bedre og til at betale. Da jeg så fik nærmere kendskab til Samsung's SPH 710, så valgte jeg at skifte med det samme. Både fordi den bare generelt er i en helt anden klasse, og jeg ærligt talt havde svært ved at finde mig i Optoma'ens billede efter at have set nogle timer på Samsung'en, bl.a. fordi regnbue-effekten er markant mindre på dén, men også fordi Samsung'en er et suverænt arbejdsredskab for mig som reference. Den gør tingene nøjagtigt som de skal gøres i forhold til standarderne, og det betyder at hvis jeg f.eks. sætter en DVD-afspiller til, og farvedekodningen er forkert, så ved jeg det er afspillerens skyld. Jeg må så i samme åndedrag sige at Sony VW50 frister voldsomt, så tiden må vise om Samsung'en bliver hængende...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Neo. skrev:
  Hvilke kanaler viser HD-TV i dag?

Den mest interessante er C More HD fra Canal Digital, som viser film og TV-serier i HD.

Udover det kan jeg også modtage nogle demo kanaler, men det er de samme demoer som kører om og om igen. Jeg talte med Canal Digital, som siger at de inden jul vil have en lille HD pakke bestående af 3 - 4 HD kanaler klar til deres abonnenter. Det glæder jeg mig til

HDTV på en Optoma HD72i ser simpelthen fremragende ud skulle jeg lige hilse og sige

Neo.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Tak drenge. 

Jeg har spekuleret på hvordan best er at tilslutte Optoma´en til min JVC DR MH300 optager med hensyn til at se TV på den. Lige nu er optageren tilstuttet via HDMI til min plasma´s DVI.  Skal jeg måske tilslutte min optager og TV med Scart og bruge optagerens HDMI til Optoma´en?  Hvordan har for eks. du Perejvind tilsluttet dine ting sammen? 

Generer regnbuerne dig.  Ved det er individuelt, men det kvarter jeg så på Infocus in76 lagde jeg ikke mærke til dem.  Men et kvarter er jo ikke lang tid til at konkludere om regnbuerne vil genere meget.

MVH JK

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Neo. skrev:

Tak drenge. 

Jeg har spekuleret på hvordan best er at tilslutte Optoma´en til min JVC DR MH300 optager med hensyn til at se TV på den. Lige nu er optageren tilstuttet via HDMI til min plasma´s DVI.  Skal jeg måske tilslutte min optager og TV med Scart og bruge optagerens HDMI til Optoma´en?  Hvordan har for eks. du Perejvind tilsluttet dine ting sammen? 

Generer regnbuerne dig.  Ved det er individuelt, men det kvarter jeg så på Infocus in76 lagde jeg ikke mærke til dem.  Men et kvarter er jo ikke lang tid til at konkludere om regnbuerne vil genere meget.

MVH JK

Hej igen Neo

Min projektor bliver fodret på følgende måde:

DVD-afspiller: Component
HD SAT modtager: HDMI samt Component (jeg har en omskifter)
Computer: DVI
Analog SAT receiver: Composite
S-Video via omskifter: SVHS video, Surround receiver, VCD afspiller, DVD-afspiller #2

Jeg har iøvrigt ikke noget almindeligt TV-apparat. Jeg bruger min projektor som TV.

Regnbuer generer mig ikke - jeg ser dem kun hvis jeg vil. Det er min mening at regnbue problemet er blæst helt ud af proportion. Udenfor dette forum er jeg aldrig nogensinde stødt på en person, som har følt sig generet af regnbuer på en projektor med 4-speed farvehjul, hvilket er det som HD72i har.

Neo.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

1000 tak for alle de gode svar drenge.

MVH JK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes