| Forfatter |
|
RoyFerguson Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle,
Trænger i forbindelse med indretning af nyt hus til input om hvad i vil anbefale - projektor eller fladskærm.
I må meget gerne foreslå hvilket mærke/model i vil anbefale sammen med jeres svar.
Der er lige et par basale spørgsmål vedr. projektor - hvad er forskellen på LCD og DLP? Og hvilken er bedst?
Går man kun efter højeste opløsning + ANSI lumens eller er der andre specs. der er lige så vigtige?
På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
Hurin Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
RoyFerguson skrev:
|
Trænger i forbindelse med indretning af nyt hus til input om hvad i vil anbefale - projektor eller fladskærm. |
|
|
Hvor meget plads har du? Projector er langt bedre end fladskærm. Men det er at foretrække at have mindst 3 meter fra siddeposition til lærred.
Citér:
| I må meget gerne foreslå hvilket mærke/model i vil anbefale sammen med jeres svar. |
|
|
Pioneer AX100, stor værdi til prisen, meget placeringsvenig, meget lysstærk.
Citér:
| Der er lige et par basale spørgsmål vedr. projektor - hvad er forskellen på LCD og DLP? Og hvilken er bedst? |
|
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Dlp
http://en.wikipedia.org/wiki/LCD_projector
Hvad der er bedst må du selv finde ud af. Det svarer lidt til at spørge folk om grøn er en bedre farve en blå. De har begge fordele og ulemper.
Citér:
| Går man kun efter højeste opløsning + ANSI lumens eller er der andre specs. der er lige så vigtige? |
|
|
Hvis du har råd bør du vælge en HD-Ready. Kombineret med en DVD afspiller med en ordenlig scaler, som for eksempel en Denon 1930. Giver det et meget flot resultat.
Du kan bruge denne side til at regne på det før du køber
http://www.projectorcentral.com/projection-calculator.cfm
|
| Til top |
|
| |
RoyFerguson Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det afgørende at have et lærred?
Kan man ikke nøjes med en hvid væg? Er klar over resultatet ikke bliver perfekt men er det overhovedet en brugbar løsning?
Er nutidens projektorer så lysstærke at dagslys ikke generer i væsentlig grad - altså på niveau med et TV?
Hvordan ville et typisk set up være såfremt man vælger en projektor frem for at TV - hvad anvender man typisk som tuner? Har overvejet et pc baseret mediecenter, da jeg har mulighed for at placere det så det ikke kan ses - dette set up kunne resten af huset måske også nyde gavn af....
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
En projektor:
- Kræver et mørkelagt lokale for et godt resultat
- Giver støj (mere eller mindre - man altid hørbar i stille passager)
- Har en relativt (2-3.000 timer) levetid på pæren, der er dyr at skifte
- Kræver en form for lærred for et godt resultat (alm. hvid væg er ikke godt nok, men hjemmelavede løsninger kan sagtens blive gode)
- Giver mulighed for et væsentligt større billede end fladskærm
- Kan potentielt give et bedre "biograffornemmelse"
- Har angiveligt (ingen personlige erfaringer) potentiale til at give et bedre billede
Den korte konklusion er: Projektor er bedst til film i et mørkelagt lokale - Fladskærm er bedst til "all-round" TV-brug. Mange med projektor vælger at have et "almindeligt" (fladskærm eller CRT) TV til TV-avis m.m.
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
|
En projektor:
- Kræver en form for lærred for et godt resultat (alm. hvid væg er ikke godt nok, men hjemmelavede løsninger kan sagtens blive gode)
|
|
|
Den betragtning er jeg ikke helt enig i - hvis du bruger lidt tid på det kan du altså få en puds væg glat som en baby numse. Hvilken maling du så efterfølgende tæsker på er smag og behag.
|
| Til top |
|
| |
bennoman75 Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis Det er meningen at du vil anvende dit kommende medie til tv og film vil jeg uden tvivl vælge en fladskærm på 42 eller 50 " hvis det kun er til film og du har mulig hed for at etablere et system kun til det formål vil jeg klart vælge en projektor.
given den nuværende udvikling i priser vil jeg nok hælde til at købe en flad skærm iforhold til en projektor.
fordele og ulemper set fra mit synspunkt.
projektor :
stor skærm ++
god opløsning +
for optimal resultat kræves mørke og et lærred -
pærens levetid er i bedste fald 6000 timer hvis man ikke ryger m.m. --
Støjer -
moderart strømforbrug +
Fladskærm :
Støjer ikke ++
kræver ikke mørke lokaler for at virke ++
har en meget lang levetid +40000 timer ++
skærmstørrelsen er kun begrænset af ens budget (-/+)
skærm opløsning i HD 1080p koster kassen -
strømforbruget er større en for de fleste projektore -
__________________ Livet er for kort til dårlig lyd
My speakers
|
| Til top |
|
| |
CLIX Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 01 Juni 2007 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
|
|
|
Ved godt at dette er noget der afskrækker mange, og afholder folk fra at købe en projektor, men hvis man kigger lidt nærmere på ens forbrug, så er det faktisk ikke så slemt.
Hvis man f.eks. ser 3 film om ugen ~= 150 film om året (dette er et tal jeg ikke tror mange når op på). Hvis vi antager at en gennemsnitsfilm varer 2 timer, vil det svarer til ca. 300 timer om året. Dvs. at levetiden på pæren ~= 7-10 år. En ny pære koster kr. 2500-4000,- ~= kr. 300-500,- pr. år. Så smid et par kr. i en sparegris hver dag, så er der rigeligt til en ny pære den dag den skal skiftes. __________________ Kunstig intelligens kan intet stille op mod naturlig dumhed. Mit link
|
| Til top |
|
| |
Filur999 Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 01 Juni 2007 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
RoyFerguson skrev:
| Er nutidens projektorer så lysstærke at dagslys ikke generer i væsentlig grad - altså på niveau med et TV? |
|
|
En projektor kan kun lyse, den kan ikke sende mørke ud (ville ellers være smart ) så i et lyst lokale vil dit sort-niveau i bedste fald svare til farven på lærredet/væggen uden projektor tændt.
Det kan gå til at se fodboldkamp osv, hvor der altid er godt med lys i billedet, men hvis du skal se en film eller noget andet materiale hvor der indgår mørke scener er det fuldstændig ubrugeligt uden mørklægningsgardiner..
Har selv en projektor (sanyo z4) og er meget glad for den, men har også mørklægningsgardiner i stuen, men det er jo ikke holdbart at man skal mørklægge hele stuen for at kunne se lidt fjernsyn en eftermiddag.. Så har selv også et ganske almindeligt fjernsyn som bruges til daglig, og så fyres der op under projektoren når der står film på menuen.. __________________ I know what you're thinking, 'cause right now I'm thinking the same thing. Actually, I've been thinking it ever since I got here: Why oh why didn't I take the BLUE pill?
|
| Til top |
|
| |
RoyFerguson Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2007 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for alle indlæg - nu kan jeg ud fra de gode råd tage en beslutning.
__________________ "If we don't succeed, we run the risk of failure" (Dan Quayle)
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2007 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian321 skrev:
kaso skrev:
|
En projektor:
|
|
|
Den betragtning er jeg ikke helt enig i - hvis du bruger lidt tid på det kan du altså få en puds væg glat som en baby numse. Hvilken maling du så efterfølgende tæsker på er smag og behag.
|
|
|
Det er jo så også en "hjemmelavet løsning" og ikke bare en "alm. hvid væg" - så vi er egentlig enige! 
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
CLIX skrev:
kaso skrev:
|
|
|
Ved godt at dette er noget der afskrækker mange, og afholder folk fra at købe en projektor, men hvis man kigger lidt nærmere på ens forbrug, så er det faktisk ikke så slemt.
Hvis man f.eks. ser 3 film om ugen ~= 150 film om året (dette er et tal jeg ikke tror mange når op på). Hvis vi antager at en gennemsnitsfilm varer 2 timer, vil det svarer til ca. 300 timer om året. Dvs. at levetiden på pæren ~= 7-10 år. En ny pære koster kr. 2500-4000,- ~= kr. 300-500,- pr. år. Så smid et par kr. i en sparegris hver dag, så er der rigeligt til en ny pære den dag den skal skiftes.
|
|
|
Det er jo også (bl.a.) med dette i tankerne, at jeg skriver at en projektor er bedst egnet til filmbrug, men mindre egnet til TV. Skal den være "eneste løsning", som jeg læser indlægget, kommer du hurtigt op på langt flere timer på et år.
|
| Til top |
|
| |