Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hjælp til køb af projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg skal ha mig en projektor. Den skal lave en billed brede på ca 2 meter.

Jeg har kik på en Panasonic pt-ae1000. Den har fine spex, og fået gode anmelser.

Men da projektoren både skal bruges til TV, video, og ps3 er jeg lidt i tvivl om TFT LCD panelerne kan holde til at blive brugt så meget.

Vil det være et godt køb, eller er der andre gode projektor i prisklassen?

mad_max
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Tænk ikke så meget på specs da det også i projektor verdenen ikke giver en total ide om hvor god den er.
Anmeldelser er gode at kigge på for at få en ide om hvor god en projektor er.

Hvad angår den bredde du vil lave så skal vi andre lige vide hvor langt fra lærredet den hænger eller står da en projektor ikke skal stå for tæt på til den bredde.

Hvis du kommer til at bruge projektoren meget vil jeg ikke anbefale en LCD projektor men en DLP da de har meget bedre holdbarhed. På nær pæren, det er ca. det samme.
Det bliver også hårdt at lyse et billede op på 2 meter's bredde så den skal nok også være ret lysstærk med mindre du har god kontrol over lys i rummet. Her er det tit specifikationer snyder da man ikke kan gå ud fra ANSI lumens som står i specifikationerne. Det er den mængde lys pæren kan afgive og ikke projektoren og der er altså nogle projektorer som er LANGT fra det som pæren afgiver.

Der er et par muligheder som jeg syntes du bør overveje.
En billigere projektor som er ret god nemlig Optoma HD70 (HD73 er meget lyssvag) koster ca. 8000.-
Sim2 D10 er lidt dyrere men skulle være god men kender ikke til den.
Selv vil jeg anbefale Infocus IN76 da den er meget lysstærk og efter min mening den bedste darkchip2 DLP projektor og den koster ca. 12000.- Den får også rigtig gode anmeldelser bla. her
http://www.projectorreviews.com/infocus/play-big-in76/index. php

Selv har jeg lige købt en Infocus IN78 og er utrolig glad for den.

Til top Vis mad_max's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mad_max

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Afstanden kan blive omkring 6 meter. så det burde ikke være noget problem.

Men du mener altså også at LCD projektore ikke kan holde, når de bliver brugt meget. Men hvad findes der så af gode projektore..... Infocus IN76 og 78 er ikke full HD, så de har ikke interesse.

mine krav er, at den skal have en opløsning på min. 1920 x 1080 og være lysstærk.

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Mht. placering, så check projectorcentral ud. De har en fin regnemaskine til at kigge på afstand/billedstørrelse mv.

Ved ikke lige om det er E eller U modellen...
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Ahania skrev:

Afstanden kan blive omkring 6 meter. så det burde ikke være noget problem.

Men du mener altså også at LCD projektore ikke kan holde, når de bliver brugt meget. Men hvad findes der så af gode projektore..... Infocus IN76 og 78 er ikke full HD, så de har ikke interesse.

mine krav er, at den skal have en opløsning på min. 1920 x 1080 og være lysstærk.

Hvis du skal ha' den høje opløsning og samtidig den høje lystyrke så kunne IN81/82 være et alternativ, men så kommer du også der op af i pris Har selv idag en IN76 og er 100% tilfreds med billedet, masser af lysstyrke og med blu-ray fra Sony kan jeg ikke se forskel på 1920x1080 og 1280x720.

Har tidligere haft en vw50 fra Sony og den leverer ikke til prisen et overbevisende billede. Mangel på lys, men også mangel skarphed med alm. dvd i forhold til IN76. Kunne godt tænke mig at se en IN76 direkte i sammenligning med en vw50 med en blu-ray afspiller sat til. Umiddelbart tror jeg du ville vælge billedet fra IN76 hvis det var en "blindtest", ud fra egen erfaring omkring hd/full hd så kan jeg kun sige at opløsning ikke er alt. IN78 er efter min mening ikke så meget bedre i billedet end IN76 at den store prisforskel på de 2 modeller kan retfærdiggøres.

M.v.h. Strong

Til top Vis strong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strong

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Ok IN81 er "kun" 5 kilo dyrere end den pana du har kigget på så det kunne da meget vel være et bud Her har du et link: http://www.steensen.dk/Infocus_IN81_IN82.htm

M.v.h. Strong

mad_max
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

IN81 er et godt valg men du skal næsten købe i udlandet hvis du vil ha en 1920x1080 med god lysstyrke. Det fås bare ikke herhjemme til de 15k

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

hvad er forskellen på Infocus IN81 og IN82 udover darkchip3 og darkchip2.

Hvad gør sådan en darkchip, og er der stor billed forskel på de 2 modeller?

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Ahania skrev:

hvad er forskellen på Infocus IN81 og IN82 udover darkchip3 og darkchip2.

Hvad gør sådan en darkchip, og er der stor billed forskel på de 2 modeller?

Det er den primære forskel på de 2 modeller. Darkchip3 giver en bedre kontrast grundet en coating der slipper mindre lys ud imellem spejlene i det lille mellemrum der er imellem dem. Det er det samme med IN76 og IN78, de 2 modeller har jeg begge set og der er ikke den store forskel i billedet efter min mening. Det er ihvertfald i småtings afdelingen med forskelle på billedet generelt.

M.v.h. Strong 

mad_max
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Center plug/dims på hvert spejl er også mindre på Darkchip3 så den sender mere lys til lærredet. Samtidig gør coatningen udover at give bedre kontrast også at man ikke ser billedet fnidrer engang imellem. MEd Darkchip2 uden coatning kan et spejl nemlig komme til at sende lys til det naboliggende spejl og det giver sådan noget fnider i visse tilfælde men kan være svært at se.

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Okay.... Som jeg har forstået det, er der ikke den helt store synlige forskel på de 2 chip. Og måske de 5000,- ekstra vil være bedre brugt, et andet sted i kæden.

Har kikket lidt på pixel magic. Er der nogen der har erfaring med det? Nu da projektoren også skal bruges som TV, skal jeg jo alligevel ha fat i en tuner, og så kunne man jo måske ligeså godt bruge sådan en.

Plasma Enhancer PE1000  Kr. 9.995,-

Jeg kender ikke noget til sådan nogen maskiner, men hvis det nu viser sig at det er det helt rigtige, skulle man måske gå et skridt videre.

Jeg mener, en Infocus IN81 og en Plasma Enhancer PE1000 løber op i 40.000,-

Så fandt jeg lige en Optoma HD81-LV. 

Er der nogen der kender den projektor, og i så fald er den pengene værd?

(Og hvad vil den koste i DK)

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Du burde kigge lidt mere på disse scalere istedet: http://www.cso.dk/00231/00287/. Ved ikke hvor billigt du kan finde dem rundt omkring, men de er mere up 2 date end den gamle model fra pixel magic du har vist et billede af. Hvis du har fundet den via steensen's hjemmeside så er de modeller ca. 3 år gamle og Steensen gør ikke selv meget ud af dem. Kender ikke selv så meget til scalere, men hvis du kan finde en brugt dvdo scaler, så kan du ihvertfald nå langt for 10 kilo til en scaler

M.v.h. Strong

kanvas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

strong skrev:

Du burde kigge lidt mere på disse scalere istedet: http://www.cso.dk/00231/00287/. Ved ikke hvor billigt du kan finde dem rundt omkring, men de er mere up 2 date end den gamle model fra pixel magic du har vist et billede af. Hvis du har fundet den via steensen's hjemmeside så er de modeller ca. 3 år gamle og Steensen gør ikke selv meget ud af dem. Kender ikke selv så meget til scalere, men hvis du kan finde en brugt dvdo scaler, så kan du ihvertfald nå langt for 10 kilo til en scaler

M.v.h. Strong

Kan kun tilslutte mig ovenstående. Bruger selv en DVDO VP30 med SDI indgang. Sammen med min Denon 3910 som også er modificeret med SDI (Seriel Digital Interface) Kan der med en god projektor (i mit tilfælde BENQ PE8720) opnås et billede der kan samenlignes med fuld HD såfremt SD DVDén kvalitet er i top. Jeg har set Blu-ray der var dårligere.

P.S. Jeg syntes nu at forskellen på darkchip2 og 3 er pengene værd.

Til top Vis kanvas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanvas

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes