| Forfatter |
|
slate Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 423
|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu kigget HD projektor i det sidste halve års tid.
Har bemærket på Avsforum/Avforums at der er mange der henter projektor i Japan/Hong Kong.... og som en englænder skriver:
”How can 1080P projectors be almost 1/2 the price in the USA at the moment with the dollar at an all time low. Something just doesn't add up”
Så hoppede lidt rundt på nettet for 1½ uge siden...
|
|
Japan |
USA |
UK |
Tyskland |
Danevang |
|
Epson TW2000 |
15.258 |
|
31.505* |
26.044 |
|
|
JVC HD1 |
23.698 |
22.385 |
30.456 |
48.498 |
39.999* |
|
JVC HD100 |
30.485 |
40.678* |
52.460 |
59.690 |
54.995* |
|
Mitsubishi HC4900 |
|
8.000 |
|
15.000 |
20.750 |
|
Mitsubishi HC6000 |
16.524 |
25.415* |
27.586 |
29.358 |
35.000 |
|
Panasonic 2000 |
16.807 |
13.500 |
21.005 |
19.919 |
22.000 |
|
Sanyo 2000 |
13.224 |
11.950 |
18.687 |
20.494 |
22.000 |
|
Sony VW60 |
17.716 |
18.500 |
29.815 |
32.814 |
34.000/42.000* |
|
Sony VW200 |
51.256 |
76.318* |
|
86.565 |
|
* listepris
Disclaimer: der er ikke taget højde for forskelle i lokale told og moms/VAT/IMS ordninger
Men ja når $ nu er nede på 5 Kr hvorfor koster mange så det dobbelte af USA... for ikke at tale om Japan
Tydeligt at nogle fabrikanter mener at vi kan "tåle" at betale mere i denne del af verden.. FYI. Der er ikke listet nogen DLPer da det ikke er af interesse for mig personligt
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
At projektorerne generelt er billige i Japan kan nok ikke komme bag på nogen, når det er dér de kommer fra - der er jo nok noget mindre administration forbundet med diverser godkendelser og patenter, samt selvfølgelig hele den fysiske håndtering/shipping/distribution, færre mellemhandlere osv.
Men derudover, så bliver de fleste produkter vel generelt prissat efter hvad "nogen" mener markedet kan bære. Hvis tilstrækkelig mange forbrugere er villige til at betale f.eks. 50.000 kr. for en projektor, så ville det jo være dårligt købmandsskab at sælge den for 35.000.
Omvendt, hvis markedet ikke kan bære en pris over 35.000, så når sådan en fætter til 50.000 nok at samle en del støv før den bliver solgt, og det er lige så skidt. Så i det store og hele vil jeg mene at markedet indretter sig efter de lokale omstændigheder før eller siden - for enten vil en projekter være konstant i restordre fordi den sælges for billigt i forhold til konkurrenterne, eller også vil den hvis den er for dyr helt enkelt ikke sælge som forventet før prisen sættes ned.
Så generelt er der nok en hel del "gynger og karuseller" i verdensomspændende distribution af (mere eller mindre) identiske produkter - på nogen markeder tjener man lidt mere og på nogen lidt mindre.
Og så skal man hele tiden have for øje at projektor producenterne ikke sælger projektorer med noget andet formål end at tjene penge - det sker ikke som en slags public service hvor forbrugerne har "krav" på billige produkter. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
slate skrev:
|
Tydeligt at nogle fabrikanter mener at vi kan "tåle" at betale mere i denne del af verden.. FYI. Der er ikke listet nogen DLPer da det ikke er af interesse for mig personligt |
|
|
Det er desværre ret simpelt og sørgeligt. Udbud og efterspørgsel hænger nøje sammen med prisfastsættelse, og enhver producent der ikke prissætter efter marginalomsætning = marginalomkostning, snyder sig selv. At prisstrukturen i vores del af verdenen er som den er, skyldes simpelthen at folk er villige til at betale den høje pris for denne type vare. __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Slate.
Hvor har du de der priser i Tyskland fra???
Den JVC HD1, har jeg da i hvert fald set 10.000 Kr billigere. Og normalt er de tyske priser billigere end de danske?? Men OK, det er der jo også en hel del af dem der er.
Mvh Dief __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
At projektorerne generelt er billige i Japan kan nok ikke komme bag på nogen, når det er dér de kommer fra - der er jo nok noget mindre administration forbundet med diverser godkendelser og patenter, samt selvfølgelig hele den fysiske håndtering/shipping/distribution, færre mellemhandlere osv.
|
|
|
Jamen, det forklarer ikke den store prisforskel der er. Vi snakker jo omkr. 20.000 Kr til forskel. Desuden når vi producerer vores produkter i DK, så kan de ofte købes billigere i udlandet. Tror mere på den med, at vi er villige til at give mere for varen i DK, end folk er i udlandet, og at det er derfor priserne sættes så højt herovre hos os.
__________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
| Til top |
|
| |
slate Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indrømmet at dette er skrevet ala Ekstra Bladet sensations stil for at provokere lidt 
Selvfølgelig kan en Japansk projektor sælges billigere på hjemmemarkedet... engang var der også en B&O rabat.
Men hvorfor kan de små modeller så holde samme pris i USA: brug af projektor mere udbredt?!...
Som det gode eksempel så kan Panasonic og Sanyo tilsyneladende klare sig med +35% og de sælger vel næppe uden at tjene lidt på det.
Modsat f.eks. Sony som lige siger +100% fordi det kan vi sagtens sælge den til... når jeg nu lige nævner Sony så er det fordi jeg i forvejen har et horn i siden på dem mht. PS3 som da den blev prissat i Europa var det efter formelen: 1$ = 10kr...
Jo der er jo nok et ekstra led når vi snakker det Europæiske marked. Men man kan jo ikke argumenterer for at det er fordi at manualen skal oversættes til diverse sprog for hvornår har du sidst set en manual på dansk?
Dief: De udenlandske priser er primært fra pris sammenligningssider eks de Tyske priser er fra idealo. De Japanske er dog fra http://www.pricejapan.com En anden stor eksportør til UK er Hong Kong baseret http://www.hivizone.com
Har længe selv haft et godt øje til HD1 og undret mig over at de var billigere herhjemme. Da de blev sat ned til 40K herhjemme rykkede de også i England... men har ikke set det ske i Tyskland... måske de sælger for godt 
Har dog truffet et valg og modtog en HC6000 i Mandags fra CSN... Lærred ikke modtaget endnu men væggen er hvid.... indtil videre
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vel ingen tvivl om at USA er det marked hvor der er flest hjemmebioprojektorer, både totalt og per indbygger, så der kunne muligvis godt komme nogen mængderabatter ind over også - men det er næppe hele forklaringen.
Det er som med så meget andet en kombination af mange faktorer, nogen åbenlyse og uden tvivl også nogen som man som forbruger ikke engang tænker over eller har mulighed for at kende til. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
Der er vel ingen tvivl om at USA er det marked hvor der er flest hjemmebioprojektorer, både totalt og per indbygger, så der kunne muligvis godt komme nogen mængderabatter ind over også - men det er næppe hele forklaringen.
Det er som med så meget andet en kombination af mange faktorer, nogen åbenlyse og uden tvivl også nogen som man som forbruger ikke engang tænker over eller har mulighed for at kende til.
|
|
|
Kan jeg kun slutte mig til, tror også der er mere i gære end vi kender til. Men der er i hvert fald nogle der tjener godt med penge et eller andet sted, om det er mellemledene, leverandøren eller sælger til kunde, det aner jeg ikke noget om. __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
slate skrev:
|
Dief: De udenlandske priser er primært fra pris sammenligningssider eks de Tyske priser er fra idealo. De Japanske er dog fra http://www.pricejapan.com En anden stor eksportør til UK er Hong Kong baseret http://www.hivizone.com
Har længe selv haft et godt øje til HD1 og undret mig over at de var billigere herhjemme. Da de blev sat ned til 40K herhjemme rykkede de også i England... men har ikke set det ske i Tyskland... måske de sælger for godt 
Har dog truffet et valg og modtog en HC6000 i Mandags fra CSN... Lærred ikke modtaget endnu men væggen er hvid.... indtil videre
|
|
|
OK. Jeg fandt min pris ved www.guenstiger.de __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
| Til top |
|
| |
slate Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dief skrev:
|
OK. Jeg fandt min pris ved www.guenstiger.de
|
|
|
OK det er så samme pris som herhjemme
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 13 December 2007 kl. 07:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ikke lige nogen der gider liste timeprisen for en tømrer i Danmark vs andre lande? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
aulkjaer Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 13 December 2007 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Er der ikke lige nogen der gider liste timeprisen for en tømrer i Danmark vs andre lande?
|
|
|
Godt gået, Otto..
Med den service, som er kendetegnet for mange af de danske leverandører inkl. Otto og min egen biografpusher CSO, så skal der være en hvis avance, da de altid står til rådighed og deler ud af deres erfaringer, samt har demomodeller, så vi som kunder har mulighed for at se produkterne inden vi køber. Det koster både i tid og udstyr. Hvilken rådgivning får man, når man handler hos en internetshop i udlandet??? Så ja sgu, der er nødt til at være en prisforskel..
John K
|
| Til top |
|
| |
slate Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er lige lidt leveringstid på timeprisen på en tømrer; på japansk: 大工
indtil da må I nøjes med http://www.mcdonalds.dk/page/mcdonalds/23345/51708/default.a sp
Selvfølgelig skal der være plads til fortjeneste ellers vil alt gå i stå. OG jeg har kun respekt for det arbejde som eksempelvis Otto gør. Uden hans arrangementer er det svært at se projektorer live i denne del af landet.
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 13 December 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil bare sige at det er godt vi befinder os i DK.... holdt da op hvor vil vi alle være fede hvis man kunne købe en bigmac for en brøkdel af det man betaler her i dag samt sidde og glo hele dagen på film på sin ny indkøbt (for ingen penge) projektor. 
Ja venner... det må da være igen igen en manifestation af miljø politik samt interesse på borgenes sundhed...
sorry - out of topic men jeg kunne ikke lade være...
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2007 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo også fint nok at en BigMac koster det halve i Pakistan - men man kunne nok godt have den mistanke at den gennemsnitlige løn for en normal middelklasse lønmodtager ligger noget under det niveau vi tager for givet i Dannevang...
Istedet for at hidse sig op over at den eller den ting koster så eller så meget mere nogen steder end andre, skal man vel netop se prisen i forhold til en gennemsnitlig time/uge/månedsløn i det land man kigger på - DET ville være et mere relevant grundlag at sammenligne på. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
Det er jo også fint nok at en BigMac koster det halve i Pakistan - men man kunne nok godt have den mistanke at den gennemsnitlige løn for en normal middelklasse lønmodtager ligger noget under det niveau vi tager for givet i Dannevang...
Istedet for at hidse sig op over at den eller den ting koster så eller så meget mere nogen steder end andre, skal man vel netop se prisen i forhold til en gennemsnitlig time/uge/månedsløn i det land man kigger på - DET ville være et mere relevant grundlag at sammenligne på.
|
|
|
Jamen det er også rigtigt, det er sådan man bør betragte det. Dog sammenligner jeg også kun priser mellem Tyskland vs Danmark, og ikke Japan vs Danmark. Og her synes jeg ikke, jeg kan finde en forklaring på hvorfor det grej jeg har købt, nogle gange koster det halve (bl.a min projektor og min gamle forstærker). Jeg ved godt at "tyske tømrer" ikke tjener helt så meget som herhjemme, men han tjener i hvert fald ikke kun det halve sammenlignet med DK.
Men det kan da være, der en dag kommer "europa-priser" på vores varer, hvor prisen vil være ens i hele europa. For tyskerne kommer tættere og tættere på vores løninger..... Og handel over internettet bliver mere pg mere alm.
Mvh Dief __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
| Til top |
|
| |
Nicolai18 Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 908
|
| Sendt: 14 December 2007 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yderligere må vi ikke glemme de SINDSSYGE danske moms og afgist regler som gør alting dyre + at arbjedskraft i DK også er dyrer da vi betaler mere i skat osv. Alt dette er med til at banke prisen op af + vi selvfølgeligt et et lille marked og dermed ikke for fordel af at kunne sælge 100.000 af hver model da der kun bliver solgt 1000 af hver model.... Tallene passe naturligvis ikke men er en indikator for at der nok bliver solgt flere projektorer på det japans/amerikanske marked i forhold til DK.
Nicolai __________________ Mine Film
Min Biograf
|
| Til top |
|
| |
John Stevens Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 18 December 2007 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
>> ”How can 1080P projectors be almost 1/2 the price in the USA at the moment with the dollar at an all time low. Something just doesn't add up”
Hmm... Jeg forstår ikke hvorfor at "..at the moment with the dollar at an all time low..." gør at de undrer sig over den store prisforskel!! Det vil vel altid være sådan at efter et dollarfald er prisen i USA relativt mindre (eller op til det samme) som herhjemme, alt afhængigt at hvor stor del af kursfaldet der slår igennem på den danske prissætning...
Når det så er sagt kom det også bag på mig hvor voldsom en forskel der er til USA, selv alle de gode grunde ovenfor taget i betragtning. Jeg bemærkede det på netop Sanyo Z2000 der i US stod til $2195 og virkede til at være en særdeles interessant bekendtskab til den pris! De $300 er så en Sanyo-rabat i de første 2-3 måneder produktet sælges, men alligevel, der er langt op til de 29.995.- der står på nogle prisskilte i DK. Langt!
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 18 December 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Er der ikke lige nogen der gider liste timeprisen for en tømrer i Danmark vs andre lande?
|
|
|
Eller finde ud af, hvad en Mercedes koster i Kina! 
|
| Til top |
|
| |