| Forfatter |
|
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
| Sendt: 12 Marts 2004 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen
Har læst i et tysk hifiblad (Audio), at LCD-projektorer blegner specielt i de blå nuancer. Årsagen skulle være at den flydene krystal (Liquid Crystal Display), ikke kan tåle varmen som projektoren afgiver. Der er ligefrem taget billeder af hvor 5 LCD-projektorer testes mod 2 DLP-projektorer.
Ca. efter 1500 timer ses de første tegn på blå og lillas falmen, og efter 3000-5000 timer vises lilla og blå som sort.
Jeg vil gerne sende billederne, men jeg forstår ikke helt hvordan de lægges ind her i forummet.
Jeg ville lige vide om der var nogle herinde som havde erfaringer med ovenstående.
Mvh Dief
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 12 Marts 2004 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dief skrev:
|
Jeg ville lige vide om der var nogle herinde som havde erfaringer med ovenstående.
|
|
|
Det er kun delvist rigtigt. Det er et faktum at LCD-paneler slides, mens DLP-chips ikke gør. Men pågældende tests overdriver ifølge flere kilder fænomenet. Bemærk at det er TI, producenten af DLP, der står bag testen. Der er en god, uafhængig artikel her:
http://www.projectorcentral.com/lcd_dlp_test.htm
Mvh. Otto, Tape Connection
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Otto, TC
Tak for linket. Der er ikke nævnt hvilke mærker der er blevet testet, kun lidt data omkring projektorerne og deres størrelser.
Det er jo klart at Texas Instruments vil prøve at fortælle at deres produkt er det bedste, så man kunne godt forestille sig, at der er tale om en smule overdrilvelse på testresultaterne.
Men på den anden side, jeg gad heller ikke at eje en projektor som falmede i farven selv efter 7000 timer. Jeg håber da kun der skal skiftes en pære i ny og næ.
Mvh Dief
|
| Til top |
|
| |
isman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 258
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Om den falmer i farven efter 5000 eller 7000 kan vist være ligemeget, det er for de flestes vedkommende så langt ud i fremtiden, at projektoren for længst er udskiftet med en ny, der er billigere og bedre. Se bare hvordan det er gået med udviklingen det sidste par år, og hvorfor skulle det pludselig stoppe. Mit ydmyge bud er at priserne kommer ned på 5 til 6 tusind for en projektor inden for to til tre år, der er ligeså god eller bedre, en de rigtig gode i dag, eks. Z2, AE500 og NEC HT1000. Mvh Ib
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke TI selv der har udført de tests, de har kun betalt for den. Alle tests er foretaget på Munsell Color Science Laboratory, så der er nok ingen grund til at tro at resultaterne er falske. Og der er heller ingen, ikke en gang LCD producenterne, som nægter at LCD paneler mister farve og kontrast med tiden.
Med mine egne øjne har jeg set en del projectorer med slidte LCD paneler, men det har alle været projectorer beregnet til præsentationer og derfor mere lysstærke en dem der anvendes til hjemmebio. Højere lysstyrke giver mere slid på panelerne. Hvis man kun bruger sin LCD-projector til at se film på et par gange om ugen så holder den sikkert i årtier. Hvis man også bruger den som TV, så er det selvfølgeligt en anden sag.
Og Isman har sikkert ret i at priserne på projectorer vil blive ved med at falde i takt med at der sælges flere og flere af dem. Og faktisk er teknologien i en LCD projector ret simpel, og hvis man ikke er alt for fummelfingret er det faktisk muligt at lave en selv.
Personligt foretrækker jeg DLP-projectoren fordi jeg synes denne teknologi giver bedre kontrast og dybde i billedet.
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Isman-> Du har sandsynligvis ret i at priserne falder med tiden, men jeg ville nu stadigvæk ikke eje en projektor, som falmer i billedet, selvom priserne falder. Den dag jeg evt. vil sælge den igen, så vil jeg da have at den virker tilfredsstillende.
Men i testen som jeg har nævnt om, står der at der eksisterer LCD-projektorer som er beregnet til langtids brug, men prisen for dem er lige lovligt høje. Så mon ikke at de også falder til en acceptabel pris.
Perejvind-> Jeg foretrækker også DLP-projektorer, de giver nemlig et dejligt billede og det billede vil jeg have skal forblive stabilt, så holdbarheden i en projektor, er af betydning for mig. At skulle give mange penge for sådan et udstyr og så have i baghovedet, at en dag, der vil jeg måske ikke kunne lide billedet mere, det kan jeg ikke leve med.
|
| Til top |
|
| |
isman Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Hvis den er falmet lidt når den skal sælges, kan en evt. køber jo se det ved selvsyn, og man retter vel prisen ind efter standen, så man sælger med god samvitighed. Jeg har haft både DLP og LCD projektors, og angående falmede paneler på LCD, så har jeg ikke bemærket noget påfaldende ved dem jeg har haft, men det er vel også en snigende defekt, man først vil opdage den dag det er blevet storslemt. Jeg er mest til LCD på grund af de mere realistiske farver, som den har i mine øjne, men det er jo et fortolknings spørgsmål hvad der er realistisk, det afhænger jo af øjet der ser, så for konkurencen skyld, er det godt at vi alle har forskellige opfattelser og ønsker, det giver bedre projektors og lavere priser. Mvh Ib
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det værste ved hele prjektor markedet er simpelhen at ingen af teknologierne er er perfekte. Man må priotere. Lcd-slides og kan ikke vise rigtigt sort, tilgengæld er de rimelig billige og kan vise stort billede i høj opløsning på kort afstand og så er støjnineau efterhånden ret lavt. DLP kan også fåes til rimeligepriser, men ofte ikke i samme høje opløsning som LCD, de kan vise sort med rigtig god dybde, men de skal have noget afstand for at få et stort billede og tit larmer de også. CRT er nok det bedste, men det er store og koster. Der findes da også projektore indenfor alle teknologierne som opfylder næsten det hele, men de koster så også pænt meget.
Jeg er selv ved at spare sammen til en projektor, og jeg tror det bliver en LCD (nok Z2), da jeg kan få stort billede selvom jeg kun har 3m at projekterer på. Desudem kan Z2 overhovedet ikke høres (i ECO mode) selvom den hænger lige over hovedet på mig. Problemet er dog at jeg skal bruge den til TV, og slides paneler og lampe jo noget hurtigere. Det sgu svært
|
| Til top |
|
| |
isman Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Til Anders_K. 100% enig. Mvh Ib
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2004 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja... det hele er nemlig en smagssag, det er jeg også enig i.
Min mening er så stadig at hvis jeg skulle købe en brugt projektor af en, hvor billedet er falmet, så det er synligt vel og mærket, så vil jeg slet ikke købe den, selvom man gik ned i pris. Den projektor ville jeg ikke kunne bruge til mine krav.
Og Anders K vil jeg gerne give ret. Efter min smag ser jeg de største fordele i DLP-projektoren fordi:
Larmen som en DLP-projektor afgiver, kan jeg gøre noget ved, den kan dæmpes ved at bygge en kasse til pj. Opløsningen jeg vil have er 1024 x 576, og der skal vi op i de lidt dyrere DLP-pj, hvilket jeg gerne giver, da jeg synes om pj's kvalitet. At der skal afstand til at få et stort billede, falder heldigt for mig, da jeg har rummet til det (pr. 1. April). Og som sagt før, vil jeg gerne beholde det samme gode billede, uden tab med tiden.
Derfor vælger jeg DLP-teknologien.
Mvh Dief
|
| Til top |
|
| |
meyer Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Isman har nok ret i at projektor vil falde en del i prisen men ikke ned til 6000,- det er nok lige at strakke den en tand. Man kunne håbe på at 3 chip DLP pj, kommer til at falde rigtig meget i prisen de kommene år. &nb sp; &nb sp; &nb sp; DET KUNNE VÆRE FEDT.
Er helt klart også mest til DLP da billet virker mere realistik og sort er sort.
|
| Til top |
|
| |
isman Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Du kan allerede købe projektors til omkring 7000 for de billigste, kik ind på COOP og se, og de priser kan du også købe flere modeller til både i Norge, Sverige, ikke at forglemme Tyskland og GB. Så virkligheden er også på vej her til dk. Sandheden er jo at de ikke er særligt dyre at lave, så når konkurrencen og salget stiger, så bare vent. Se bare på tv, troede nogen at man kunne købe 28" tv i rimelig kvallitet for under 2000 kr for de billigste, for bare 5 til 6 år siden, eller dvd maskiner til 300 kr, for bare 3 år siden. Så lad os vente 2 til 3 år, så skal jeg se om jeg kan huske tråden, og enten række armene i vejret, eller dukke hovdet i skam. Mvh Ib
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne sætte en ti'er på Isman's profeti. Et eksempel er min egen discount-projektor som kostede 24.000 for 1½ år siden da den kom i handlen. Nu kan man købe den for under 10.000 i Danmark. Det viser hvor meget konkurrence der er kommet på projektorområdet inden for de sidste 2 år og jeg tror at det fortsætter.
- spørgsmålet er så om det betyder at vi får bedre projektorer til 10.000 eller om der bliver satset på at lave 'discount' projektorer til 6-7.000 som står mål med de projektorer som koster 15.000 idag. Ofte ser man at priserne ikke falder så meget, men til gengæld bliver projektorerne bedre og bedre men holder pris-lejet.
En agressiv markedsføring af Fona eller El-giganten tror jeg kan flytte mange potentielle plasma-kunder over til projektorsiden. For ikke at tale om alle dem som gerne vil have et plasma, men ikke har råd til at give 30-40.000. __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller min Yamaha LPX projektor, som jeg gav 39.000 kr for, for lidt over et år siden. En Z2'er er i dag lige lige så god, og koster omkring 14.000 kr. Arrgghhh.
|
| Til top |
|
| |
meyer Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke at man kan få en pj.. der er beder ind NEC ht1000 om ca. 2 år til 5000-6000 nec's ny pris var på omkring 45.000,- da den kom frem for ca 1 år siden og den nye nec ht 1100 koster ca 50.000,- og der skulle ikke være det helt store til forskel mellem de to. Om du kan få en der er lige så god som Z2 eller panny 500 skal jeg ikke kunne udtalle mig om da jeg ikke har set dem endnu men jeg har set Z1 og der er altså store forskel på Z1 NEC HT1000
De skal nok blive billiger men ikke så meget på 2 år
|
| Til top |
|
| |
mikkelp Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
--> Dief
Jeg synes nok lige at diskussionen for og imod DLP mangler at inkludere regnbueeffekten. At LCD bliver slidt med tiden kan jeg forholde mig til. At alle DLP projektorer under 50.000 KR. kommer med en fejl som regnbueeffekt er for mig fuldstændigt uacceptabelt. Jeg kan kun holde ud at se på et såddant billede i 5 minutter, så må jeg løbe skrigende ud af lokalet... Vh, Mikkel
|
| Til top |
|
| |
isman Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Hvad med Panasonic´s AE modeller, de var bedre, billigere, mindre og støjsvagere en noget man havde haft tilligere, og de slog fuldstændig benene væk under konkurrenterne,tag Epson TW100 til 45.000 kr, den har tabt flere testdemoer mod Panasonic AE300, (læs testen på Projectorcentral), der kostede under det halve da den kom frem i starten af 2003. Så begyndte priserne for alvor at falde hos konkurrenterne, som så kom med projektors der også var små støjsvage, og med væsentlig bedre billede en tidligere, og det til priser under 15.000, og de er enda nu kommet under 10.000, og sådan vil det forsætte en tid. Med hensyn til NEC HT1000, som jeg selv har haft i test, venligst udlånt af DC-TRONIC, Jeg er overbevist om at der kommer nye projektors i løbet af et par år eller tre, der er bedre en den, ganske rigtigt meget gode NEC HT1000. Hvis ikke, betyder det at de andre fabrikkanter har givet op, og sådan fungerer forretningsverdenen ikke, man vil gøre alt for at bevare markedsandele og demed profit, og det kan man kun gøre med et bedre og billigere produkt, sådan er markedsvilkårende heldigvis opbygget. Mvh Ib
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel-> Det er rigtigt, men nu handler tråden om LCD panelernes degradering med tiden. Du har selvfølgelig ret i at når andre deltagere i tråden - inklusiv mig selv - begynder at kapre tråden ved at snakke om andre ting, så mister overskriften på indlægget sin styrende effekt på diskussionen og derfor skal det nævnes - som du gør - at DLP ikke er lutter fryd og gamme. __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
| Til top |
|
| |
rasmus Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Mikkel
Det ganske korrekt at LCD paneler degraderer med tiden.
Den test der bliver henført til er 100% rigtig lavet af et uafhængig institut.
DLP teknologien er faktisk klart den bedste hvad angår den subjektive billedekvalitet.
LCD er et en billig og god måde at tilfredsstille nybegynderne indenfor hjemmebio.
Men alle ved at der er stor forskel på en LCD og DLP projektor i billedekvalitet.
Det er prisen derimod også.
Myten omkring regnbueeffekten er svær at generalisere.
Personligt kan jeg ikke få øje på nogen regnbueeffekt på Infocus 5700 DLP projektor.
Jeg demonstrerer gerne at man ikke kan få øje på regnbueeffekten i butikken.
Med venlig hilsen
Rasmus Mortensen
SKSOUND
__________________ Drik rødvin, lyt til musik, lev lykkeligt
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
-> Rasmus
Regnbueeffekten er ikke en MYTE! Jeg har kun oplevet en SIM til 100 kkr hvor jeg ikke kunne se det. Sorry, men for nogen er det SÅ forstyrende, at alle de andre kvaliteter falder i baggrunden
|
| Til top |
|
| |