Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 21:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: hvilken CRT projektor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Indenfor de næste par måneder, skal jeg have købt en brugt CRT projektor. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål som jeg håber I kan svare på:

1. Fås der widescreen CRT projektorer?

- Grunden til at jeg spørger er, at jeg har en opstilling med et lærred der er i widescreen. Jeg vil helst have at billedet er størst når man ser widescreen film. Hvis nej, kan man så sætte den til at skyde de sorte bjælker op i loftet og ned i gulvet uden gener? Det vil sige at man ikke kan se 4:3 TV på den uden der bliver smidt noget væk i top eller bund.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hej Svend.

Nej der findes ikke widescreen CRT'er, som sådan. Man presser billedet, eller blanker top/bund, for at få 1.78:1.

"Kan man så sætte den til at skyde de sorte bjælker op i loftet og ned i gulvet uden gener? Det vil sige at man ikke kan se 4:3 TV på den uden der bliver smidt noget væk i top eller bund."

Fuldstændig korrekt.

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Ok, vil det sige, at man kunne lave en afdækning henne foran på projektorens linse? Eller giver det genskin? Kan man se de sorte bjælker tydeligt, hvis de bliver afbilledet på eks. loftet?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke at det lyder smart at lave afdækning foran objektivet. Bjælkerne vil ikke ryge i loft og gulv, men lige over og under lærredet.  Jeg har selv en sort bagvæg, og har kørt med det meget på den måde. Lige for tiden kører jeg med squeeze.

Hvis du absolut vil have væggen hvid eller andet, så burde det alligevel ikke være det store problem. Man kan også blanke noget af det væk, måske det hele(men så skal der vist meget blanking til:)

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Hej Nicolas

Hvis du har et lærrede der er 16:9, der skal fyldes ud med billede i hele bredden, så bliver du nødt til at "zoome" ind på projektorens billede (altså stille den tættere på lærredet). Dermed ryger de sorte bjælker automatisk op i loftet, da toppen af lærredet jo er toppen af et 16:9 billede, og ikke et 4:3 billede. Er dette et problem? Jeg ved ikke om de sorte bjælker fra en CRT er så sorte at man ikke kan se dem på eks. en sort baggrund?

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Hej Nicolas

Hvis du har et lærrede der er 16:9, der skal fyldes ud med billede i hele bredden, så bliver du nødt til at "zoome" ind på projektorens billede (altså stille den tættere på lærredet).

Sådan hænger det ikke sammen. Det har intet med afstanden at gøre. Billedet kører med samme bredde uanset hvad.

moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

- Grunden til at jeg spørger er, at jeg har en opstilling med et lærred der er i widescreen. Jeg vil helst have at billedet er størst når man ser widescreen film. Hvis nej, kan man så sætte den til at skyde de sorte bjælker op i loftet og ned i gulvet uden gener? Det vil sige at man ikke kan se 4:3 TV på den uden der bliver smidt noget væk i top eller bund.

Hej Svend,

Jeg prøver også lige at forklare engang :)

Der findes ikke 16:9 CRT'er.

Jeg har også selv et 120" 16:9 lærred jeg bruger med min CRT projektor.

Da CR projektoren jo er en 4:3 projektor, smider jeg et stort 4:3 billede op på lærred, men der er lidt ekstra billed udover lærred i toppen og bunden.
Det uønskede billede i top og bund (sort ved 16:9 film) kan fjernes helt med "blanking" funktionen i projektoren. Fordi CRT jo viser sort sort, er der ingen behov for at gøre yderligere.

Hvis du så vil se en 4:3 film/serie/tv på dit 16:9 lærred, kan du (og helt automatisk hvis du benytter HTPC) placere det fulde 4:3 billede i midten af 16:9 lærredet så du ikke mister billede.

Håber det gør det mere forståeligt, ellers må du brokke dig ;)

Til top Vis moviedude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moviedude

moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Jeg ved ikke om de sorte bjælker fra en CRT er så sorte at man ikke kan se dem på eks. en sort baggrund?

Som jeg skriver i mit indlæg ovenover er det ikke noget problem. Du kan ikke se de sorte bjælker.
Normalt vil man dog indstille projektoren til fast at "blanke" alt udenfor lærred.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

You're the Dude!

2. Skal man være forsigtig med vibrationer i forbindelse med loftsophængning?

- Nu ved jeg godt at man har haft CRT i fly, så det er nok noget pjat, men min skal hænge i loftet i en kælder. Da der er gamle træbjælker, kan loftet godt give sig lidt når man går på gulvet ovenover. Er det et problem? Burde man hænge den i noget fjedrende?

moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

2. Skal man være forsigtig med vibrationer i forbindelse med loftsophængning?

- Nu ved jeg godt at man har haft CRT i fly, så det er nok noget pjat, men min skal hænge i loftet i en kælder. Da der er gamle træbjælker, kan loftet godt give sig lidt når man går på gulvet ovenover. Er det et problem? Burde man hænge den i noget fjedrende?

Det skal du ikke bekymre dig om overhoved, heller ikke hvis de danser moderne overpå hele natten.

Det væreste der kan ske er at du skal konvergere på maskinen lidt oftere end normalt, men det tror jeg ikke engang bliver nødvændigt.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Alletiders.

3. Hvad får man mere ved at ofre eks. 20.000 kr, 30.000 kr og 40.000 kkr i stedet for 10.000 kr som jo nok er minimum?

- og vi snakker naturligvis brugt med ikke for mange timer på bagen.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Kik på www.Ebay.com søg på Sony vhp eller barco

;O)

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne jo også bare købe din Jonas

Ved ikke om jeg ikke formulerede mit præcist nok. Hvad får man mere ved at ofre mere? Nu skriver du selv at du vil have med 9" rør Jonas. Hvor stor er forskellen?

moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

3. Hvad får man mere ved at ofre eks. 20.000 kr, 30.000 kr og 40.000 kkr i stedet for 10.000 kr som jo nok er minimum?

- og vi snakker naturligvis brugt med ikke for mange timer på bagen.

OK, start med at glemme E-bay. MANGE bliver snydt når de køber projektors på  e-bay. Der er masser af eksempler på det. Ofte modtager man slet ikke den projektor man har betalt for, og andre gange modtager man bare en projektor med helt udbrændte rør.
Jeg ville ALDRIG vove mig ud i at købe en projektor uden at have set og afprøvet lige den maskine jeg skulle have med hjem.

Når det så er sagt vil jeg sige absolut minimum er en 8" EM maskine.
Men hvis du ofre mere får du selvfølgelig en bedre maskine.

Jeg har lige købt ny projektor, og jeg valgte en Marquee 8500 Ultra (som der snart har være skrevet en del om herinde  ) og efter at have haft en række forskellige CRT'er igennem snart 10 år må jeg sige det er en HELT fantastisk maskine jeg varmt kan anbefale.

Jeg havde min gamle Barco Data 600 fremme fra kælderen forleden for at vise den til en ven. Efter at have brugt 3 timer på konvergering uden at være nået nogensteder, var jeg var ved at gå ud af mit gode skind. Så gik jeg tilbage til min Marqueen som jeg kan sætte op fra scratch på ca. 30 minutter. Dejligt.

Man skal næsten se det med egne øjne for at se forskellen på forskellige projektors. Efter at have set MANGE forskellige må jeg sige at den Marquee 8500 Ultra jeg har købt for et par måneder siden, har det bedste billede jeg har set.
Det er alle de små ting der gør den bedre end f.eks. 808'eren. Renere videovej giver utroligt roligt billede, skarphed. Jeg kunne blive ved, men det er jo også min egen, så det ville være underliget hvis jeg ikke var vild med den. 

Men igen, du skal se med dine egne øjne før du beslutter dig!!!!!

Hvis du kommer i nærheden af Kbh. centrum vil jeg gerne vise dig min projektor, og vise dig lidt om hvad du skal kigge efter når du køber.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Ok, Dude. Tak for tilbudet. Det er meget fornemt af dig! Det er ikke usansynligt at jeg tager imod det en dag, da jeg ikke imiddelbart kender nogen, der har forstand på den slags.

Hvor meget har du givet for din Marquee? Jeg kan se at Nicholas har en til 38.000 kr, hvilket jeg måske synes er lidt for meget nu hvor jeg lige har brændt fingrene på min LCD.

4. Skal man have en linie 4-dobler for at slippe for scanlines?

- Jeg regner med at skulle have et billede på 130" (16:9) 

moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Ved ikke om jeg ikke formulerede mit præcist nok. Hvad får man mere ved at ofre mere? Nu skriver du selv at du vil have med 9" rør Jonas. Hvor stor er forskellen?

Det er 2 steder jeg ville vove at købe fra i verden uden at have set maskinen først. Curt Palme og E-tech!

En god maskine med 9" rør er dog ret urealistisk at købe i god stand for under kr. 100.000,- (brugt)

E-tech sælger dem for ca. $19.000

Spatz sælger dem fra ca. €15.000

Husk så også at 9" rør IKKE er den hellige gral. Der findes masser af lidt ændre 9 tommer ES maskiner på markedet der levere dårligere billede end en nyere 8 tommer EM maskine!

moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

4. Skal man have en linie 4-dobler for at slippe for scanlines?

- Jeg regner med at skulle have et billede på 130" (16:9) 

Jeg bruger selv 120" (16:9) lærred med en HTPC der scalere helt fint.
En anden fordel ved HTPC er at jeg unden problemer kan se HD film og HDTV. Det er der så vidt jeg ved ingen scaler der kan klare HD for menneskepenge endnu.

Jeg ville spare pengen på en scaler, købe en lille HTPC og putte flere penge i en bedre projektor.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst lidt flere tråde herinde om CRT. Det hjalp meget. Så vidt jeg kan se det, er valget snævret ind til en Barco 808 eller en Electrohome Marquee 8500.

Er det korrekt forstået at den første skal koste ca. 20.000 kr og den sidste ca. 35-40.000 kr?

Kan det betale sig at købe i USA? Der kommer vel moms og fragt oveni? Fragten er vel ikke ubetydelig?

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Hej

Indenfor de næste par måneder, skal jeg have købt en brugt CRT projektor. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål som jeg håber I kan svare på:

Til det meget få 4:3 materiale jeg har (musik, comedy, Trek), har jeg valgt at accepterer at folk kan være lidt brede i hovedet.

Jeg lader min Barco få et anamorph signal - du ved på den måde, hvor folk er lange i hovederne, for derefter at bruge projektorens V-size funktion, til at tilpasse aspectet til mit 1,78:1 lærred.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2004 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Indtil videre vil jeg kigge på en Electrohome Marquee 8500. Jeg tror det er det rigtige.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes