Forfatter |
|
clemme Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 104
|
Sendt: 08 April 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor er den reele grund til at alle film ikke bliver produceret i fullscreen widescreen 1,77:1 ? Det virker somom billedet bliver bedre, når fjernsynet får lov til at arbejde med 1,77:1 formatet.. Sad og sammenlignede Finding Nemo 1,77:1 og Monsters Inc 1,85:1 . Der findes jo ingen ord der kan beskrive hvor meget bedre kvaliteten var på finding nemo.. Eller er det bare mig ?
Kan det passe et fjernsyn skal "varme op".. Når jeg f. eks starter finding nemo er der voldsomt mange 100hz slør, men efter et minut forsvinder det hele og alt kører perfekt flydende
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
Sendt: 08 April 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clemme-> Forklaringen skal vel findes i biograflærredets udformning som typisk er 2.35:1 - tror ikke at folk er interesseret i at der skæres kraftigt i begge sider for at fitte 1.77:1 __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger


Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
Sendt: 08 April 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror nu heller ikke "kvaliteten" kan afhænge så meget af ratioen  Tror mere det kan være andre årsager.
|
Til top |
|
|
clemme Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 104
|
Sendt: 08 April 2004 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næsten alle film bliver lavet i 1.85, da er jo en uorden af dimensioner.. Troede 1,77 var fremtidens format.. Ingen gider jo se på de latterlige bjælker
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
Sendt: 08 April 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
clemme skrev:
Næsten alle film bliver lavet i 1.85, da er jo en uorden af dimensioner.. Troede 1,77 var fremtidens format.. Ingen gider jo se på de latterlige bjælker |
|
|
Jeg gider tilgengæld ikke at se på de sorte vertikale bjælker når jeg går i bio, som opstår ved 1.77 __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
Til top |
|
|
Jannick Forum Bruger


Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
Sendt: 08 April 2004 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan vel bare bruge zoom-funktionen så man tilpasser billedet. __________________ MVH Jannick Petersen
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger


Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 08 April 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til at der er forskel i formaterne er historisk. Da man begyndte at lave tv, var det ikke muligt at lave 16:9 billedrør. Biograferne ville for en hver pris adskille sig fra TV, og lavede derfor 16:9 formatet. Det passer desuden bedre med en måde øjet ser på (altså mere bredde end højde).
|
Til top |
|
|
Groopy Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 86
|
Sendt: 08 April 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
clemme Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 104
|
Sendt: 08 April 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er biografen ikke i 1,77:1 da ?
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
Sendt: 08 April 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Biograffilm er typisk 2.35:1 som jeg også skrev i mit første svar. Dette format hedder også Cinemascope.
Aspect Ratioens historiske vingesus:
The Ultimate Table of Formats-- Aspect Ratios
Name |
Originator |
Year |
Format |
AR |
Frame Area |
Introduced |
Abandoned |
Kinetoscope |
Edison/W. K. L. Dickson |
1894 |
1896 |
4-35 |
1.33:1 |
1.000x0.750 |
Vitascope |
C. F. Jenkins/T. Armat |
1895 |
N/A |
4-35 |
1.33:1 |
1.000x0.750 |
Ciné |
Lumi&232re Brothers |
1895 |
N/A |
4-35 |
1.33:1 |
1.000x0.750 |
Eidoloscope |
Woodville Latham & Sons |
1895 |
1897 |
4-51 |
N/A |
N/A |
Demeny-Gaumont/Prestwich |
Georges Demeny |
1896 |
N/A |
4-60 |
1.4:1 |
1.750x1.250 |
Viventoscope |
Blair |
1897 |
N/A |
1-48 |
1.5:1 |
1.500x1.000 |
Veriscope |
Enoch Rector |
1897 |
N/A |
5-63 |
1.66:1 |
1.875x1.125 |
Biograph |
American Biograph Co. |
1897 |
N/A |
0-68 |
1.35:1 |
2.625x1.938 |
1900 |
N/A |
4-35 |
N/A |
N/A |
Lumiè Wide Film |
Lumiè Brothers |
1900 |
N/A |
8-75 |
N/A |
N/A |
Ciné (a.k.a. Ciné) |
Raoul Grimoin-Sanson |
1900 |
1900 |
10x4-70 |
360° |
N/A |
Pathé KOK/Pathescope |
Pathé |
1912 |
N/A |
4-28 |
1.33:1 |
N/A |
Panoramica |
Filoteo Alberini |
1914 |
N/A |
5-70 |
2.52:1 |
N/A |
1924 |
N/A |
10-35H |
2.52:1 |
N/A |
Widescope |
J. D. Elms |
1921 |
1925 |
2x4-35 |
N/A |
N/A |
Pathé Baby |
Pathé |
1923 |
- |
1-9.5 |
1.33:1 |
N/A |
16mm |
Kodak |
1923 |
- |
1-16 |
1.34:1 |
0.380x0.284 |
Pathé Rural |
Pathé |
1926 |
N/A |
1-17.5 |
1.33:1 |
N/A |
Natural Vision |
Radio-Keith-Orpheum |
1926 |
1930 |
6-63.5 |
1.85:1 |
N/A |
Magnascope |
Paramount |
1926 |
1953 |
4-35 |
N/A |
N/A |
Hypergonar |
Henri Chré |
1927 |
1937 |
4-35A2.0 |
2.66:1 |
1.000x0.750 |
Polyvision |
Abel Gance |
1927 |
1927 |
3x4-35 |
N/A |
N/A |
Grandeur |
20th Century Fox |
1929 |
1931 |
4-70 |
2:1 |
N/A |
Magnafilm |
Paramount/L. de Riccio |
N/A |
1930 |
4-56 |
2:1 |
N/A |
Realife |
Metro-Goldwyn-Mayer |
1930 |
1931 |
4-70 |
2:1 |
N/A |
Vitascope |
Warner Brothers |
1930 |
1930 |
5-65 |
2:1 |
N/A |
Academy |
Academy of Motion Picture Arts & Sciences |
1932 |
- |
4-35 |
1.37:1 |
0.825x0.602 |
Double-8 |
Kodak |
1932 |
- |
1-8 |
1.36:1 |
0.182x0.134 |
Cinerama |
Cinerama Inc./Fred Waller |
1952 |
1972 |
3x6-35 |
2.72:1 |
3x0.985x1.088 |
CinemaScope |
20th Century Fox |
1953 |
1957 |
4-35A2.0 |
2.55:1 |
0.912x0.715 |
2.35:1 |
0.898x0.715 |
Glamorama |
N/A |
1953 |
1953 |
10-35H |
N/A |
N/A |
VistaVision |
Paramount |
1954 |
1961 |
8-35H |
1.5:1 |
1.485x0.991 |
Todd-AO |
Michael Todd/American Optical Co. |
1955 |
- |
5-70 |
2.2:1 |
2.072x0.906 |
Circarama |
Walt Disney |
1955 |
1961 |
9/11x1-16 |
360° |
N/A |
CinemaScope-55 |
20th Century Fox |
1956 |
1958 |
8-55.625A2.0 |
2.35:1 |
1.430x1.824 |
4-35A2.0 |
2.55:1 |
0.912x0.715 |
4-35A2.0 |
2.35:1 |
0.839x0.715 |
Technirama |
Technicolor |
1956 |
1967 |
4-35A2.0 |
2.55:1 |
0.912x0.715 |
2.35:1 |
0.839x0.715 |
Cinestage |
N/A |
1956 |
N/A |
4-35A1.56 |
2.2:1 |
0.912x0.685 |
Kinopanorama |
Russia |
1957 |
- |
3x6-35 |
2.77:1 |
N/A |
M-G-M Camera-65 |
Metro-Goldwyn-Mayer |
1957 |
1966 |
5-70A1.25 |
2.76:1 |
2.072x0.906 |
5-65A1.25 |
2.76:1 |
2.072x0.906 |
4-35A2.0 |
2.55:1 |
0.912x0.715 |
4-35A2.0 |
2.35:1 |
0.839x0.715 |
CineMiracle |
Louis de Rochemont |
1958 |
1961 |
3x6-35 |
2.55:1 |
N/A |
Smith & Carney 180° |
Smith & Carney |
1958 |
N/A |
4-35 |
N/A |
N/A |
Circlorama |
N/A |
1958 |
1964 |
11x4-35 |
360° |
N/A |
Super Technirama 70 |
Technicolor |
1958 |
N/A |
5-70 |
2.2:1 |
N/A |
4-35A2.0 |
2.35:1 |
0.839x0.715 |
Panavision |
Panavision |
1959 |
- |
4-35A2.0 |
2.35:1 |
0.839x0.715 |
Super Panavision |
Panavision |
1959 |
N/A |
5-70 |
2.2:1 |
N/A |
4-35A2.0 |
2.35:1 |
0.839x0.715 |
Wonderama Arc 120 |
Technicolor |
1960 |
N/A |
4-35 |
2.64:1 |
N/A |
Cine-System 3 |
U.S.A.F. |
1960 |
N/A |
1-3 |
1.33:1 |
N/A |
Techniscope |
Technicolor |
1963 |
N/A |
4-35A2.0 |
2.35:1 |
0.839x0.715 |
Ultra Panavision |
Panavision/M-G-M |
1963 |
1968 |
5-70A1.25 |
2.7:1 |
N/A |
4-35A2.0 |
2.35:1 |
0.839x0.715 |
Dimension 150 |
Todd-AO/20th Century Fox |
1963 |
1970 |
5-70 |
150° |
N/A |
4-35A2.0 |
2.35:1 |
0.839x0.715 |
Super 8 |
Kodak |
1965 |
- |
1-8 |
1.36:1 |
0.215x0.158 |
Super 16 |
Kodak |
1970 |
- |
1-16 |
1.66:1 |
0.464x0.2806 |
1.85:1 |
0.464x0.2516 |
Todd-AO 35 |
Todd-AO |
1971 |
N/A |
4-35A2.0 |
2.35:1 |
0.839x0.715 |
IMAX |
IMAX Corporation |
1970 |
- |
15-70H |
1.43:1 |
2.740x1.910 |
OMNIMAX |
IMAX Corporation |
1973 |
- |
15-70H |
Ovoid |
2.740x1.980 |
Circlevision |
Walt Disney |
N/A |
- |
5x4-35 |
200° |
N/A |
Cinema 180 |
Omni Films |
N/A |
- |
5-70 |
180° |
N/A |
Showscan |
Douglas Trumbull |
1984 |
- |
5-70 |
N/A |
N/A |
Iwerks 870 |
Iwerks Entertainment |
N/A |
- |
8-70 |
N/A |
N/A |
Ultra Toruscope |
Torus Films |
N/A |
- |
3x5-70 |
360° |
N/A | __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
Til top |
|
|