Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 19:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Widescreen formater (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
clemme
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 104
Sendt: 08 April 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hvor er den reele grund til at alle film ikke bliver produceret i fullscreen widescreen 1,77:1 ? Det virker somom billedet bliver bedre, når fjernsynet får lov til at arbejde med 1,77:1 formatet.. Sad og sammenlignede Finding Nemo 1,77:1 og Monsters Inc 1,85:1 . Der findes jo ingen ord der kan beskrive hvor meget bedre kvaliteten var på finding nemo.. Eller er det bare mig ?

Kan det passe et fjernsyn skal "varme op".. Når jeg f. eks starter finding nemo er der voldsomt mange 100hz slør, men efter et minut forsvinder det hele og alt kører perfekt flydende
Til top Vis clemme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clemme
 
Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1195
Sendt: 08 April 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Clemme-> Forklaringen skal vel findes i biograflærredets udformning som typisk er 2.35:1  - tror ikke at folk er interesseret i at der skæres kraftigt i begge sider for at fitte 1.77:1  

__________________
Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 08 April 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

jeg tror nu heller ikke "kvaliteten" kan afhænge meget af ratioen   Tror mere det kan være andre årsager.
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
clemme
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 104
Sendt: 08 April 2004 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Næsten alle film bliver lavet i 1.85, da er jo en uorden af dimensioner.. Troede 1,77 var fremtidens format.. Ingen gider jo se på de latterlige bjælker
Til top Vis clemme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clemme
 
Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1195
Sendt: 08 April 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

clemme skrev:
Næsten alle film bliver lavet i 1.85, da er jo en uorden af dimensioner.. Troede 1,77 var fremtidens format.. Ingen gider jo se på de latterlige bjælker

Jeg gider tilgengæld ikke at se på de sorte vertikale bjælker når jeg går i bio, som opstår ved 1.77



__________________
Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K
 
Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1319
Sendt: 08 April 2004 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Man kan vel bare bruge zoom-funktionen så man tilpasser billedet.



__________________
MVH Jannick Petersen
Til top Vis Jannick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannick
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4620
Sendt: 08 April 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Grunden til at der er forskel i formaterne er historisk. Da man begyndte at lave tv, var det ikke muligt at lave 16:9 billedrør. Biograferne ville for en hver pris adskille sig fra TV, og lavede derfor 16:9 formatet. Det passer desuden bedre med en måde øjet ser på (altså mere bredde end højde).
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Groopy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 08 April 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Helt enig

 

Til top Vis Groopy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groopy
 
clemme
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 104
Sendt: 08 April 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Er biografen ikke i 1,77:1 da ?
Til top Vis clemme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clemme
 
Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1195
Sendt: 08 April 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Biograffilm er typisk 2.35:1 som jeg også skrev i mit første svar. Dette format hedder også Cinemascope.

Aspect Ratioens historiske vingesus:

The Ultimate Table of Formats-- Aspect Ratios

Name Originator Year Format AR Frame Area
Introduced Abandoned
Kinetoscope Edison/W. K. L. Dickson 1894 1896 4-35 1.33:1 1.000x0.750
Vitascope C. F. Jenkins/T. Armat 1895 N/A 4-35 1.33:1 1.000x0.750
Ciné Lumi&232re Brothers 1895 N/A 4-35 1.33:1 1.000x0.750
Eidoloscope Woodville Latham & Sons 1895 1897 4-51 N/A N/A
Demeny-Gaumont/Prestwich Georges Demeny 1896 N/A 4-60 1.4:1 1.750x1.250
Viventoscope Blair 1897 N/A 1-48 1.5:1 1.500x1.000
Veriscope Enoch Rector 1897 N/A 5-63 1.66:1 1.875x1.125
Biograph American Biograph Co. 1897 N/A 0-68 1.35:1 2.625x1.938
1900 N/A 4-35 N/A N/A
Lumiè Wide Film Lumiè Brothers 1900 N/A 8-75 N/A N/A
Ciné (a.k.a. Ciné) Raoul Grimoin-Sanson 1900 1900 10x4-70 360° N/A
Pathé KOK/Pathescope Pathé 1912 N/A 4-28 1.33:1 N/A
Panoramica Filoteo Alberini 1914 N/A 5-70 2.52:1 N/A
1924 N/A 10-35H 2.52:1 N/A
Widescope J. D. Elms 1921 1925 2x4-35 N/A N/A
Pathé Baby Pathé 1923 - 1-9.5 1.33:1 N/A
16mm Kodak 1923 - 1-16 1.34:1 0.380x0.284
Pathé Rural Pathé 1926 N/A 1-17.5 1.33:1 N/A
Natural Vision Radio-Keith-Orpheum 1926 1930 6-63.5 1.85:1 N/A
Magnascope Paramount 1926 1953 4-35 N/A N/A
Hypergonar Henri Chré 1927 1937 4-35A2.0 2.66:1 1.000x0.750
Polyvision Abel Gance 1927 1927 3x4-35 N/A N/A
Grandeur 20th Century Fox 1929 1931 4-70 2:1 N/A
Magnafilm Paramount/L. de Riccio N/A 1930 4-56 2:1 N/A
Realife Metro-Goldwyn-Mayer 1930 1931 4-70 2:1 N/A
Vitascope Warner Brothers 1930 1930 5-65 2:1 N/A
Academy Academy of Motion Picture Arts & Sciences 1932 - 4-35 1.37:1 0.825x0.602
Double-8 Kodak 1932 - 1-8 1.36:1 0.182x0.134
Cinerama Cinerama Inc./Fred Waller 1952 1972 3x6-35 2.72:1 3x0.985x1.088
CinemaScope 20th Century Fox 1953 1957 4-35A2.0 2.55:1 0.912x0.715
2.35:1 0.898x0.715
Glamorama N/A 1953 1953 10-35H N/A N/A
VistaVision Paramount 1954 1961 8-35H 1.5:1 1.485x0.991
Todd-AO Michael Todd/American Optical Co. 1955 - 5-70 2.2:1 2.072x0.906
Circarama Walt Disney 1955 1961 9/11x1-16 360° N/A
CinemaScope-55 20th Century Fox 1956 1958 8-55.625A2.0 2.35:1 1.430x1.824
4-35A2.0 2.55:1 0.912x0.715
4-35A2.0 2.35:1 0.839x0.715
Technirama Technicolor 1956 1967 4-35A2.0 2.55:1 0.912x0.715
2.35:1 0.839x0.715
Cinestage N/A 1956 N/A 4-35A1.56 2.2:1 0.912x0.685
Kinopanorama Russia 1957 - 3x6-35 2.77:1 N/A
M-G-M Camera-65 Metro-Goldwyn-Mayer 1957 1966 5-70A1.25 2.76:1 2.072x0.906
5-65A1.25 2.76:1 2.072x0.906
4-35A2.0 2.55:1 0.912x0.715
4-35A2.0 2.35:1 0.839x0.715
CineMiracle Louis de Rochemont 1958 1961 3x6-35 2.55:1 N/A
Smith & Carney 180° Smith & Carney 1958 N/A 4-35 N/A N/A
Circlorama N/A 1958 1964 11x4-35 360° N/A
Super Technirama 70 Technicolor 1958 N/A 5-70 2.2:1 N/A
4-35A2.0 2.35:1 0.839x0.715
Panavision Panavision 1959 - 4-35A2.0 2.35:1 0.839x0.715
Super Panavision Panavision 1959 N/A 5-70 2.2:1 N/A
4-35A2.0 2.35:1 0.839x0.715
Wonderama Arc 120 Technicolor 1960 N/A 4-35 2.64:1 N/A
Cine-System 3 U.S.A.F. 1960 N/A 1-3 1.33:1 N/A
Techniscope Technicolor 1963 N/A 4-35A2.0 2.35:1 0.839x0.715
Ultra Panavision Panavision/M-G-M 1963 1968 5-70A1.25 2.7:1 N/A
4-35A2.0 2.35:1 0.839x0.715
Dimension 150 Todd-AO/20th Century Fox 1963 1970 5-70 150° N/A
4-35A2.0 2.35:1 0.839x0.715
Super 8 Kodak 1965 - 1-8 1.36:1 0.215x0.158
Super 16 Kodak 1970 - 1-16 1.66:1 0.464x0.2806
1.85:1 0.464x0.2516
Todd-AO 35 Todd-AO 1971 N/A 4-35A2.0 2.35:1 0.839x0.715
IMAX IMAX Corporation 1970 - 15-70H 1.43:1 2.740x1.910
OMNIMAX IMAX Corporation 1973 - 15-70H Ovoid 2.740x1.980
Circlevision Walt Disney N/A - 5x4-35 200° N/A
Cinema 180 Omni Films N/A - 5-70 180° N/A
Showscan Douglas Trumbull 1984 - 5-70 N/A N/A
Iwerks 870 Iwerks Entertainment N/A - 8-70 N/A N/A
Ultra Toruscope Torus Films N/A - 3x5-70 360° N/A



__________________
Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes