Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Hvor står jeg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 September 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har lidt problemer med mit Metz Atlantis, der nu for 3. gang er til reperation.

Sagsforløbet som jeg selv husker det (gider ikke lige til at finde diverse reperationssedler frem)

TV'et er fra 1999 og er købt med 6år garanti, garantien udløber engang i 2005

3 fejl opstår her i foråret: Flimmer i farveovergange, lysniveau hopper jævnligt lidt op og ned og en periodisk flimmer på billedet (lidt svær at forklare, men stor billedfejl der gør det umuligt at benytte TV'et)

TV'et afleveres i forretningen og kommer retur en uge senere. Fejlen med flimmer i farveovergangen er tydeligvis rettet, men det periodiske flimmer optræder dagen efter. Jeg lægger udmiddelbart ikke mærke til lysnivauet (denne må derfor tydeligvis også være blevet rettet)

Jeg klager til forretningen der tilbyder at afhente TV'et på min bopæl (fin service) da de jo tydeligvis ikke har rettet fejlene.

Der går nu op imod 3 uger, hvor jeg ikke hører noget og begynder derfor at rykke for en status - jeg ved der er tale om en periodisk fejl og kan derfor acceptere end lidt længere reperationstid. Personalet i forretningen er tydeligvis overraskede over, at værkstedet ikke har lavet TV'et hurtigere og beder derfor selv værkstedet om at kontakte mig, hvilket også skete indenfor meget kort tid (minutter)

Der fremgår her ret tydeligt at der ikke er sket de store fejlretningsforsøg indtil nu (siges ikke direkte, men er min subjektive vurdering) - de vil med andre ord gerne lige have en lille uge mere. Jeg er en flink og (måske lidt for) tålmodig person, så jeg siger OK fint. Efter en uge, hvor jeg stadig ikke har hørt noget kontakter jeg forretningen der igen sætter mig i kontant med værkstedet, der blankt indrømmer at de stadig ikke har kunne finde fejlårsagen og udbeder sig et par dage mere  - ellers vil de kontakte forretningen og høre om TV'et kan blive kaasseret og jeg kan få mine penge tilbage/eller et nyt tv.

Da jeg stadig ikke hører noget kontakter jeg forretningen der kan fortælle, at TV'et vil blive repereret, da man har valgt at udskifte en større mængde indmad (noget med et stort modul fra Metz i tyskland) - man har med andre ord opgivet at søge efter fejlen. - TV'et vil blive leveret hurtigst muligt, alt efter hvornår modulet fra tyskland ankommer.

Nogle dage sener modtager jeg mit tv - igen leveret (det manglede da også bare)

Altså har tv'et denne gang været til reperation oppe imod 6-7 uger.

TV'et kommer retur og synes tilsyneladende at være repereret. Der går dog ikke længe inden fejlen, hvor lysniveauet hopper lidt op og ned kommer igen og gradvist (efter min mening tager til) En anden fejl opstår også, hvor lysniveaet i mærke scener synes lidt højere i den øverste del af skærmen.

Jeg klager til forretningen, der promte kommer for at hente fjernsynet. Ved afhentningen spørger jeg til et bud på reperations tid. Manden siger ca. 14 dage. Der er nu gået 3 uger og jeg har endnu ikke hørt noget og denne gang er der vel at mærke ikke tale om en periodisk fejl.

Er jeg snart i mine gode ret til at bede om at få dette køb ophævet, eller er det bare uheldigt. Synes efterhånden det er rimeligt trættende at et så dyrt TV skal give så mange problemer

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 September 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Hvad står der i kontrakten (din ekstra garanti)? Normalt kan du jo ikke forvente at få ophævet en 5 år gammel handel. Og forretningen har da umiddelbart gjort hvad de kunne for at hjælpe dig?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2004 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Jeg vil på ingen måde stille mig på bagbenene og kræve noget urimeligt, men på den anden side mener jeg heller ikke det er rimeligt at TV gentagende gange skal til reperation for de samme fejl. Så kan det jo i princippet forsætte sådan til garantien udløber og jeg selv står med problemet.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 September 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

hvad med spørger efter en ombytning, du da vist helt klart fået en manddagsmodel....

men, hvis manglen ved it tv er væsentlig, hvilket vel er subjektivt i forbindelse med tv... så kan du hæve.

når nu forhandleren forsøger at afhjælpe (du kan måske afpresse ham til omlevering..) kan du dog ikke forlange at hæve købet (købelovens §78, stk 3)

men du kan prøve at snakke lidt om at tidsrammen ligger uden for rimelighedens grænser...

men jeg ville gå efter omlevering hvis jeg var dig....

jeg er på ingen måde jurist, så du skal ikke tage mine ord for gode varer hvis der kommer nogle med mere kvalificererde forslag..

swspusy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 September 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

jeg ville be om at få et nyt tilsvarene tv.

min hjemme bio
Til top Vis swspusy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af swspusy Besøg swspusy's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 11 September 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Gutter, reality check: DET ER ET 5 (fem) år gammelt TV!!!

Skal det være gratis at have haft TV i den tid???

Når du har påpeget fejlen indenfor garantiperioden, mener jeg at de er forpligtigede til at løse den selv om garantien udløber.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Hej Kim

Det er korrekt at sælgeren skal tilbyde ahjælpning, men som jeg tolker punkt 4 (er ej heller jurist) kan jeg godt få ophævet købet såfremt afhjælpningen ikke er sket inden for "rimelig" tid - og der er jo dybest set gået ret lang tid og 3 reperationer.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe
for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende
afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt
dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe
for sælgerens regning.

Og lade mig så lige igen udspecificere at jeg på ingen måde ønsker at kræve noget urimeligt af forretningen, men blot undersøger hvordan landet ligger, for jeg er efterhånden ved at være træt af at undvære mit TV og se TV med fejl på

Århus
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 11 September 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var dig ville jeg kontakte forbruger klage nævnet, og forhøre mig hos deres jurister, alt det gætten og gode råd kan du jo ikke bruge til noget, så gå til hovedet i stedet for røven.

Undskyld alle i der ønsker at hjælpe.

http://www.forbrug.dk

Deres nummer står i bunden, de er rigtig flinke har hjulpet mig før.

Til top Vis Århus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Århus

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2004 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

tobywan, så er vi tilbage ved den gamle

"rimelig tid", købelovens §79, stk 4 

men du har helt ret....

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 11 September 2004 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om det er tilfældet med den "nye" købelov, men ihvertfald med den gamle, var det sådan, at hvis du får en vare repareret på garantien (ved ikke om det gælder med "Extra garantier") så blev reklamations retten øget med 5år!

Der er dog ikke mange der var/er klar over dette, selv ikke forhandlerne, så det er noget man lige selv skal holde øje med ;-)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2004 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

tobywan, så er vi tilbage ved den gamle

"rimelig tid", købelovens §79, stk 4 

<>
men du har helt ret....

Ja, jeg ved det...   det er faeme ikke altid nemt

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 11 September 2004 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Når du har påpeget fejlen indenfor garantiperioden, mener jeg at de er forpligtigede til at løse den selv om garantien udløber.

Der plejer på de ekstra forsikringer man køber, at være en helt fastlagt afskrivnings rate! f.esk. 10% pr. år

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Sendt: 11 September 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Glem hvad jeg har skrevet.... Sidder og er lidt bagstiv fra i går.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

hvilken dom (bare interesse...)?

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Sendt: 11 September 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Der foreligger så mange om det, da den reglerne er så nye. Den praksis jeg henviser til er udtalelser fra FOB.
Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 11 September 2004 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Købeloven gælder svjv. kun for den ifølge købeloven bestemte reklamationsperiode. I 1999 var denne 1 år. Indenfor dette år kan køber ikke stilles ringere uanset hvad der står i kontrakten. Herefter er det ekstra-forsikringens tekst der gælder. Ofte har forsikringsselskaberne en regel der heder ca. 3 reparationer for samme fejl før apparatet kasseres, og kunden herefter får godgørelse i henhold til forsikringbetingelserne.

Reparation under garanti forøger ikke apparatets garantiperiode, det er simpelthen noget vrøvl.

Hvis der sker en udskiftning af en komponent, er der ny normal reklamationsret på denne (2 år), hvis hele apparatet ombyttes, er der ny 2 år reklamationsret fra ombytningsdatoen. Man kan naturligvis ikke få 5 års garanti blot fordi man får rapareret et apparat.

En 5 års ekstra garanti vil ej heller løbe ekstra 5 år, efter en reparation. Købelovens regler omkring reklamationsret gælder ikke efter reklamationsrettens udløb, herefter gælder kun forsikringsbetingelserne. 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 11 September 2004 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Er det en ekstraforsikring eller en udvidet garanti du har købt?

Forsikring, så skal du holde dig op af det der står i forsikringspapirene, og alternativt forsikringsaftaleloven .. Er der derimod tale om en udvidet garantimener jeg det er aftaleloven, eller købeloven og selvfølgelig hvis der forelægger ekstra papirer omkring garantien.

Prøv evt at stille samme spørgsmål på www.kandu.dk eller www.familieadvokaten.dk det ved de sikkert meget bedre end os hifinørder herinde..

jeg er kun en sølle stud.ha.jur, der ikke har fulgt alt for godt med på 4 semester

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 11 September 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Købeloven gælder svjv. kun for den ifølge købeloven bestemte reklamationsperiode. I 1999 var denne 1 år. Indenfor dette år kan køber ikke stilles ringere uanset hvad der står i kontrakten. Herefter er det ekstra-forsikringens tekst der gælder. Ofte har forsikringsselskaberne en regel der heder ca. 3 reparationer for samme fejl før apparatet kasseres, og kunden herefter får godgørelse i henhold til forsikringbetingelserne.

Reparation under garanti forøger ikke apparatets garantiperiode, det er simpelthen noget vrøvl.

Hvis der sker en udskiftning af en komponent, er der ny normal reklamationsret på denne (2 år), hvis hele apparatet ombyttes, er der ny 2 år reklamationsret fra ombytningsdatoen. Man kan naturligvis ikke få 5 års garanti blot fordi man får rapareret et apparat.

En 5 års ekstra garanti vil ej heller løbe ekstra 5 år, efter en reparation. Købelovens regler omkring reklamationsret gælder ikke efter reklamationsrettens udløb, herefter gælder kun forsikringsbetingelserne. 

Det er heller ikke garantiperioden der bliver forlænget! Det er reklamationsretten der "blev" forlænget... Ok måske lidt mere precist så er det kun på den reparerede del af apperatet som den længere reklamationsret omfatter.

Og hvis dette ikke er tilfældet med den nye købelov, så ved jeg det ikke, men jeg er 99% sikker på at det var sådan med den gamle.

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2004 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:

Er det en ekstraforsikring eller en udvidet garanti du har købt?

Der er tale om Hifiklubbens plus garanti, altså 6års garanti i alt og ikke 2år som de normalt tilbød da jeg købte tv'et i sin tid.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 11 September 2004 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Hallo foretningerne har jo travelt med at sælge os extra extra forsikringer, så skal man også ha noget for pengene.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes