Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Fremtidens handel af Hifi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Inspireret af Acers nye højttalere og den efterfølgene debat..

Hvordan ser fremtiden ud for handel af hifi.. vi hører jo ofte at internet handlen dræber de seriøse hifi butikker, hvor slemt ville det være ? ville det ik bare tvinge os til at besøge hinanden lidt oftere ?

vi har nettet til at finde information, billige priser, anmeldelser af både pro og private, vi har fora som dette, hvor vi kan udveksle erfaringer og komme rundt og lytte på udstyr, vi har interesse i, der er messer, fabriksbesøg osv. og vi skal da bestemt heller ik glemme "de private forhandlere" Vassagohifi, Studiosound, Brian plus flere.

Ja der findes erfaring i butikker, men er den troværdig i forhold til hvad man feks kan finde herinde ?

Det kan i nogle tilfælde være lettere at aflevere til reperation i en butik. men i mange tilfælde er det modsat.

Det korte af  det lange, er Danmark for lille et land til at en ren hifi forhandler kan overleve, eller er det kun fona, merlin osv der kan ? hvem herinde vil betale for at støtte butikkerne ?

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

tror det er afhændigt af ens personlighed, og hvilke skrupler man har.

Da jeg skulle købe reciever var jeg rundt omkring og lytte og det var hos KT på vesterbrogade jeg fik den bedste service (blev "lukket" inden i et rum med 4 recievere og et sæt højtalere, og så kunne der bare lyttes til ørene faldt af.) og jeg købte den efterfølgende hos dem, selvom jeg muligvis kunne have fået den billigere på nettet (fik dog klækkelig rabat på kabler til den) . Og da jeg 6 md senere ville have en dvd der fik jeg uden problem et stort nedslag i prisen + den blev gjort kodefri uden probs. (fik den under det billigste sted på nettet )

Så ja mener da landet er stort nok til det, spørgsmålet er bare om folket vil støtte op på det. Om service og lidt højere priser kan overleve, eller om det er discount og nada service. (selvfølgelig med punkter mellem dem )

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har stort sett sluttet helt med å handle hifi i butikk. Jeg har det siste året brukt ca 25.000kr på lyd, og 100kr av disse har blitt brukt i en butikk. Resten er bestillt over internet fra Sverige Tyskland og USA. For det er også et sørgelig faktum for mitt vedkommende, jeg handler ikke mere i Danmark.

Mye av grunnen til dette er at det her i Danmark ikke finnes et fungerende alternativ til www.prisjakt.nu, eller www.preissuchmaschine.de. Det vil si, det finnes, men det ser ikke ut til at forhandlerene gidder å bruke det av grunner jeg ikke skal spekulere i.

Så i stedet for å bruke tid på å besøke forhandlere, diskutere pris, lete igjenom nettsteder undersøker jeg de 2 nevnte nettsteder, og bestiller der det er billigst.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2005 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Ingen tvivl om at til receivere, surroundudstyr, tv osv er der rigeligt med købere, os til de lidt mere seriøse af slagsen, som ik findes i merlin, men når vi snakker Hifi, i den dyrere klasse, hvordan ser det så ud ?

det er ik dem der køber et sæt system audio speakers en butik kan overleve på, så skal der i hvert fald sælges mange, og så er vi ovre i fona konceptet

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Butikker i traditionel forstand vil der nok blive lidt længere imellem, men nogen af dem vil helt sikkert overleve, der vil nok altid være en gruppe af kunder der ønsker og er villige til at betale for den personlige kontakt. Butikerne vil uden tvivl skulle forny sig for at følge med de krav og ønsker kunderne har og der vil sikkert dukke flere alternativer måder at drive forretningerne på.

De private forhandlere du nævner er jo også butikker i den forstand at de tager varerne hjem til DK, kan præsentere dem for dig, komme med råd osv. men de har så ikke et butikslokale på den lokale gågade.

Jeg tror at de firmaer der sælger til entusiaster fint kan klare sig uden butikslokaler, men en del af det de sparer på huslejen vil det så nok være nødvendigt at investere i et antal demo-produkter som potentielle kunder kan låne hjem. Det er jo de færreste der vil købe tung hifi uden at have lyttet til det selv.

Der bliver talt så meget om truslen fra net-butikerne, men jeg tror mere det er en trussel mod Fona, Merlin osv fordi de sælger standard varer, og hvis først du har bestemt dig for at købe en Sony, Philips eller Panasonic plasma så er det egentlig ligegyldigt hvor du køberne den. Men har du et seriøst anlæg og skal bruge x tusinde kr på en ny forstærker så er dine krav lidt anderledes.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Juni 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

High-end vil nok aldri bli noe postordreprodukt, men det er vel heller ikke rom for så altfor mange high-end forretninger i Danmark, og det daglige levebrød skal nok tjenes hjem ved at selge produkter i den lavere prisklasse.

Jeg tror det mangler konkurranse på lyd&bilde markedet i Danmark. Hvis man sammenligner med Sverige som har samme momssats, og ca samme kostnadsnivå vil du finne jevnt over lavere priser på de fleste produkter. Om prisjakt skal ha æren for dette vet ikke jeg, men det kan virkelig være sjov at se hvordan prisene der beveger seg når to forhandlere går i priskrig med hverandre.

Jeg ser noe av det samme i Tyskland. Produkter som selges av mange forhandlere har langt lavere priser enn i Danmark (feks Yamaha & Pioneer). Merker som ikke selges av like mange forhandlere har priser som kan ligne de danske mere (feks Marantz) 

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2005 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

manic miner, det var netop pointen, jeg synes personligt ik rådgivningen i 90 % af butikkerne er noget værd, kan ik lide de fleste demo rum, eller det udstyr som det er muligt at lytte på, når man har mulighed for at lytte ved andre private, hvor der er kælet med opsætning og valg af udstyr får jeg langt mere ud af det.

vi har en del importørere i landet og efter erfaring med tre af dem, finder jeg det langt mere betryggende at handle med dem frem for en butik, har hørt en del udstyr hos andre hvorefter det er købt på nettet, sjældent jeg har oplevet noget i en butik jeg vil ha, simpelthen fordi de fleste rum, udstyr eller sammensætning ikke er godt nok til at friste.

kan godt lide at have en butik tæt på, men kun fordi det sker jeg mangler et netkabel med det samme, eller et ekstra phonokabel, sd feets eller hvad det nu lige kan være, men de størrere ting har jeg utroligt sjældent købt i en butik

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

ManicMiner:

Da jeg arbejdede i ElGiganten havde DK de laveste priser. Folk i DK anvender prisgarantien, det oplevede man ikke i samme grad i Sverige og Norge. Her tog man blot hen til den nærmeste butik og købte til prisen.

Mht. forhandling af decideret high end tror jeg også som Live, at det vil være en kombination af importør/forhandler. Kunderne for dette segment har ikke noget mod at rejse lidt. 

For der dyre hifi (mere kendte mærker) vil jeg tro der er plads til de seriøse forretninger, som dog vil få konkurrence fra nettet. Dette segment er ikke rigtigt nørder, men funktionærer og selvstændige der vil have kvalitet og skille sig ud ved ikke at have B&O.

Ovenstående er naturligvis ikke bevist, men baseret på mine erfaringer fra branchen og bekendte.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Juni 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke bodd lenge nok i Danmark til å kunne omtale meg om hvordan prisnivået har vært her før.

Men tidligere i dag så jeg på prisene for Panasonics nye 42" i henholdsvis Sverige, Danmark og Tyskland

Det så slik ut

1 Tyskland: €1150=11600kr

2 Sverige  : 18990SEK=15253kr

3 Danmark: 18990kr (elgiganten, billigste jeg kunne finne)

Hos Elgiganten har det vistnok en annen typebetegnelse enn ellers, TH42PA50PDS.

Denne taktikken bruker de ofte i Norge for å slippe unna sin egen prisgaranti da de dermed kan si at det ikke er samme produkt.

Det er slike prisforskjeller som får meg til å handle utenlands.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes