| Forfatter |
|
otsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder lige og hører/ser Roger Waters in the flesh dvd, det har jeg gjort mange gange før, og hver gang undrer jeg mig over at der ikke er nogen som helst lyd i centerhøjttaleren, selv om den burde være lavet i 5.1. Det er kun denne dvd der driller, og det gør den på alle de anlæg jeg har prøvet, er der nogen af jer andre der har oplevet samme problem?
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke den udgivelse - men kunne man forestille sig at man bevidst har udeladt centerhøjttaleren fra mixet? Lyder det som om der mangler noget, kommer tale/sang fra højre/venstre istedet, eller er den helt væk..?
Nogen musikfolk mener jo ikke at centerhøjttaleren har nogen berettigelse når det drejer sig om musik.
|
| Til top |
|
| |
otsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja
det kunne måske være med vilje, og lyden (sangen) kommer fint ud af fronterne,
og det lyder da heller ikke ”forkert” der står dog af den er optaget i Dolby
Digital 5.1 og hvis det var med vilje det var sådan her, skulle der jo stå 4.1.
|
| Til top |
|
| |
Makrelsalat Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 992
|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
otsen skrev:
|
Ja
det kunne måske være med vilje, og lyden (sangen) kommer fint ud af fronterne,
og det lyder da heller ikke ”forkert” der står dog af den er optaget i Dolby
Digital 5.1 og hvis det var med vilje det var sådan her, skulle der jo stå 4.1.
|
|
|
"Lyder" Dolby Digital 5.1 ikke bedre end 4.1?  (Tænk selv over meningen med spørgsmålet!) __________________ Med venlig hilsen
Rasmus
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
otsen skrev:
|
Ja det kunne måske være med vilje, og lyden (sangen) kommer fint ud af fronterne, og det lyder da heller ikke ”forkert” der står dog af den er optaget i Dolby Digital 5.1 og hvis det var med vilje det var sådan her, skulle der jo stå 4.1.
|
|
|
Der er ikke noget der hedder DD 4.1 så det ville jo ikke rigtig give nogen mening at skrive det 
Der er jo også masser af film og tv-serier ude på dvd, med 5.1 lydspor, hvor der stort set ikke er noget signal i baghøjttalerne. At produceren vælger ikke at udnytte formattet fuldt ud, ændrer jo ikke på hvilket format det er kodet i.
Jeg tror teorien om, at man har undgået centeren fordi mange centerhøjttalere ikke er lige så gode som de typiske fronthøjttalere er et godt bud. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
Kenneth Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
otsen skrev:
| Jeg sidder lige og hører/ser Roger Waters in the flesh dvd, det har jeg gjort mange gange før, og hver gang undrer jeg mig over at der ikke er nogen som helst lyd i centerhøjttaleren, selv om den burde være lavet i 5.1. Det er kun denne dvd der driller, og det gør den på alle de anlæg jeg har prøvet, er der nogen af jer andre der har oplevet samme problem? |
|
|
Jeg er enig med dig der er ikke noget centeren. Jeg har oplevet det før på musik DVD'er, jeg tror det tit det er helt bevidst, da der producere/mixer tekniker der ikke mener center højtaleren høre hjemme i musik.
PS. prøv iøvrigt stereo sporet Roger Waters DVD'en, der er Linear PCM i 20 bit , det lyder ifter min menig en del bedre på den DVD end DD sporet.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
|
Der er ikke noget der hedder DD 4.1 så det ville jo ikke rigtig give nogen mening at skrive det 
|
|
|
Well, der er da noget der hedder DD 4.0. Jeg tror man kan blande tallene som man har lyst.
http://www.axelmusic.dk/productDetails/024543215738
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
MichaelWB skrev:
|
|
|
|
Well, der er da noget der hedder DD 4.0. Jeg tror man kan blande tallene som man har lyst.
http://www.axelmusic.dk/productDetails/024543215738
|
|
|
Man kan faktisk ganske rigtigt (i teorien) bruge det antal kanaler man har lyst til. F.eks. er In the Mood for love, og vores egen hjemlige Drengene fra Skt. Petri mixet i DD 5.0 (ingen subwoofer). Hvis udgangspunktet har været et mix hvor surroundkanalerne var i mono, kan man da godt KALDE det 5.1, men reelt er det et 4.1 mix.
Problemet med det aktuelle eksempel er selvfølgelig, at hvis man kaldte det 4.1 i stedet for 5.1, så ville de fleste nok gå ud fra at der var tale om et mix med centerkanal som normalt, men med surrounds i mono. Nu bliver man i tvivl om centerkanalen i stedet, så jeg ved ikke hvad der er bedst/værst... 
Omvendt så er mange gamle film der står angivet som mono / DD 1.0 i virkeligheden kodet som 2.0, bare med samme information i begge kanaler. Årsagen til dette er at ikke alle afspillere kan finde ud af at down (hm... up) mixe et 1.0 signal korrekt hvis man sætter den direkte til et tv.
|
| Til top |
|
| |